recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lcd Plasma Undersøgelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLcd Plasma Undersøgelse

 Besvar Besvar Side  <12345 12>
Forfatter
Besked
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 15:58
Naiera skriver:

"Det er ikke derfor LCD sælger bedst. Folk er flokdyr og når naboen har købt LCD, så skal man da også selv ha' et! Helst et Samsung med pænere pianolak."

Du har glemt at testen er en blindtest. Det er altså sådan et TV ser ud når folk køber. Det har ikke noget med naboen at gøre.  I så fald ville man jo også kunne imponeres (i højere grad efter manges mening?) af naboens Plasma.

og

"Ken_T skrev:

I det svenske eksempel har man anvendt en film som udgangs materiale. Jeg tror at netop film og serier gør sig særlig godt på et LCD TV.  En film fremstilles med speciel lyssætning og fortografering, der ikke nødvendigvis genspejler   det man ser i virkeligheden, men det hele er omhyggelig sammensat for den bedste fremvisning. Og jeg tror LCD er meget god til at få det tænkte,  til fremstå flot og imponerende. Mens der måske er andre ting der kunne være  knap så overbevisende. Jeg siger ikke bedre end Plasma, blot at LCD er blevet godt efterhånden. Ser man en serie på et LCD, er det svært at forestille sig at det skulle se anderledes ud.
 

Sådan hænger det bare ikke sammen. Udover hjemmeoptagelser er alt det du stopper i dit TV, om det er analog antennesignal, DVD eller Blu-ray, lavet efter de standarder som plasma faktuelt set kommer tættere på at gengive korrekt."

--

Du glemmer igen at i en blindtest har almindelige købere foretrukket LCD, så hvis du skulle have ret ville Plasma have vundet. Ikke? En blindtest svarer til hvad folk oplever ved et køb, minus naturligvis eventuelle påvirkninger hjemmefra.



Redigeret af Ken_T - 04-Juni-2007 kl. 16:21
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12241
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 16:01
At LCD sælger bedst og at denne test var en blindtest har intet at gøre med hinanden! Folk kigger IKKE (nok) på billedet når de køber TV; de kigger på om der er pianolak og om de synes specifikationerne ser ud til at være tilstrækkeligt højere end de var da de kiggede på andre modeller for 5-6 måneder siden.
Til top
dikki Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 16:05
Jamen Naiera den her tråd er om testen og du skriver at folk kun bliver påvirket til at købe LCD af naboen. Det er jo nu bevist at de FORETRÆKKER lcd i en blindtest.
Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 16:22

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

At LCD sælger bedst og at denne test var en blindtest har intet at gøre med hinanden! Folk kigger IKKE (nok) på billedet når de køber TV; de kigger på om der er pianolak og om de synes specifikationerne ser ud til at være tilstrækkeligt højere end de var da de kiggede på andre modeller for 5-6 måneder siden.

Er det bare helt umuligt for dig at acceptere at et LCD faktisk KAN se godt ud?

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 16:43
Naiera skriver:

"At LCD sælger bedst og at denne test var en blindtest har intet at gøre med hinanden! Folk kigger IKKE (nok) på billedet når de køber TV; de kigger på om der er pianolak og om de synes specifikationerne ser ud til at være tilstrækkeligt højere end de var da de kiggede på andre modeller for 5-6 måneder siden."

Nu begynder jeg at føle mig som kværulant!

I denne blindtest kunne folk IKKE se hvordan det pågældende TV så ud, vel, om der var Pianolak eller andet? De kunne kun se billedet og gengivelsen. Ej heller kunne de se nogen specifikationer, vel?

Kun billedgengivelsen kunne de se. Derfor holder din argumentation ikke vand. Det var ikke de ting du nævner der spillede en rolle, vel?

Og det fører frem til at dine synspunkter omkring spørgsmålet i det hele taget  måske trænger til en revision. Måske er det du forestiller dig slet ikke rigtig omkring valg af TV og den enkelte forbruger er klogere end du tror.

Hvad med det Naiera?


Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12241
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 17:56
Oprindeligt skrevet af dikki dikki skrev:

Jamen Naiera den her tråd er om testen og du skriver at folk kun bliver påvirket til at købe LCD af naboen. Det er jo nu bevist at de FORETRÆKKER lcd i en blindtest.


Ja, men testen er, som allerede slået fast, ekstremt dårligt udført. Det holder på ingen måde at gøre det i et stormagasin, med A-B tests, osv. Det ér blevet diskuteret allerede.

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:


Du glemmer igen at i en blindtest har almindelige købere foretrukket LCD, så hvis du skulle have ret ville Plasma have vundet. Ikke? En blindtest svarer til hvad folk oplever ved et køb, minus naturligvis eventuelle påvirkninger hjemmefra.



Jeg har ikke glemt noget. Svaret til det her indlæg kunne lyde nogenlunde som det ovenover: Det ér diskuteret før. Testen er ubrugelig. I øvrigt går du fejl af pointen: Film og serier er ikke bedre egnede til LCD end plasma. Film og serier er ligeså lidt egnede som en fodbold kamp eller nyhederne. Alle udsendelserne/filmene laves efter de samme standarder, der, som sagt, faktuelt set gør sig bedst på plasma, som forklaret.




Redigeret af Naiera - 04-Juni-2007 kl. 18:03
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12241
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 18:11
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:


I denne blindtest kunne folk IKKE se hvordan det pågældende TV så ud, vel, om der var Pianolak eller andet? De kunne kun se billedet og gengivelsen. Ej heller kunne de se nogen specifikationer, vel?

Kun billedgengivelsen kunne de se. Derfor holder din argumentation ikke vand. Det var ikke de ting du nævner der spillede en rolle, vel?


Jeg er fuldstændig kold overfor den test, når jeg skriver hvorfor folk vælger LCD. Jeg er fuldstændig ligeglad med hvad de er kommet frem til i den ubrugelige test. Det ér forklaret her i tråden, hvorfor testen er fejlagtig, og ikke kan bruges til noget.
Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 18:19
Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

At LCD sælger bedst og at denne test var en blindtest har intet at gøre med hinanden! Folk kigger IKKE (nok) på billedet når de køber TV; de kigger på om der er pianolak og om de synes specifikationerne ser ud til at være tilstrækkeligt højere end de var da de kiggede på andre modeller for 5-6 måneder siden.

Er det bare helt umuligt for dig at acceptere at et LCD faktisk KAN se godt ud?

Jeg kan godt svare. Ja jeg har endnu aldrig set et LCD TV jeg kunne holde ud at kigge på.....

Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 18:19

Så længe der er testet under samme forhold kan jeg ikke se hvorfor testen skal helt fornægtes. Det er de færreste der kun ser tv i fuldstændig mørke.

plasma er jo alligevel så godt at det burde kunne slå LCD ligemeget hvor det er testet

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 18:34

Testen er efter min mening ubrugelig til at lave en generel vurdering af om LCD eller Plasma er bedst, eller en generel vurdering af hvad folk foretrækker.

Men den kan selvfølgelig bruges til at vise at i den konkrete testopstilling, foretaget under betingelser der måske favoriserer den ene teknologi (om dagen), med 3 konkrete LG TV, hvoraf det ene er et plasma der ikke får speciel gode reviews, http://reviews.cnet.co.uk/televisions/0,39030219,49290091,00 .htm - der foretrækker de fleste billedet fra LG's LCD tv.

Om de så gør det fordi de subjektivt bedst kan lide prangende LCD farver, eller om det er fordi testen er foretaget om dagen i et stormagasin, eller om det er fordi Plasmaen i testen er dårligere end LCD'ene i testen betyder mindre.

De 2 vigtigste ting i debatten er efter min mening

1: Denne blindtest er ubrugelig som generel rettesnor for hvad der er bedst - uanset hvad resultatet havde været. Og magasinets konklusion på testen at folk så generelt foretrækker LCD fremfor Plasma er ligeså ubrugelig. Konklusionen havde været ligeså ubrugelig hvis resultatet havde været omvendt. Man kan ikke opstille og sammenligne sølle 2(3) TV og udfra det så lave en generel påstand om at den ene teknologi generelt vinder over den anden. Testen og dens konklusion er i det lys latterlig - uanset hvad resultatet havde været.

2: Det bedste TV for den enkelte er vel altid det den enkelte selv syntes er bedst. Det er imho. sådan set ligegyldigt om det er LCD eller Plasma, eller om det gengiver billedet mest korrekt eller ej, eller mest som producenten havde tænkt sig eller ej. De fleste købere har ikke producenten med ud og købe TV så han kan fortælle hvordan han havde tænkt sig billedet skulle se ud, de fleste købere har heller ikke noget referencemateriale at sammenligne med så de kan se med egne øjne hvad der er "mest korrekt", de fleste købere har heller ikke måleudstyr eller træning i selv at vurdere hvad der er "mest korrekt", de fleste købere er måske i virkeligheden også ligeglade med om det er "mest korrekt" eller ej sålænge de syntes det de ser, ser flot ud. Deres valg foretages oftest udfra subjektive bedømmelser af hvad de syntes ser flottest ud på vurderingstidspunktet - ikke nødvendigvis udfra hvad der målemæssigt er mest korrekt. Nogen gange er det så et LCD, andre gange er det et Plasma - og fred være med det sålænge køberen er glad og tilfreds.

 

PS: jeg var ganske tilfreds med mit Toshiba LCD og jeg er ganske tilfreds med mit Panasonic Plasma. Plasmaen har nogle fordele og LCD'en havde nogle andre fordele. Ingen af dem er perfekte eller bedst på alle områder.

 



Redigeret af spawn - 04-Juni-2007 kl. 18:51
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 19:55
Det er en  kendsgerning,at Pioneer i en årrække har lave markedets bedste plasma, -men hvem laver egentlig markedets bedste LCD omkring 40" ? ?
Til top
Gert13 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 94
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2007 kl. 20:04
Blandt LCD'er er der jo lidt flere producenter at vælge i mellem, og om der er en man kan udpege som "den bedste" ved jeg ikke, men jeg ville da pege på Sony (topmodellerne) Sharp (også Topmodellerne) og Phillips topmodeller også (hvis man tør  )
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu