recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedste hjemmebio løsning til 90.000
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBedste hjemmebio løsning til 90.000

 Besvar Besvar Side  <1 34567>
Forfatter
Besked
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2007 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af Larxox Larxox skrev:

Oprindeligt skrevet af Petergemma Petergemma skrev:

De Clic møbler jeg har kig på koster i alt 16.600 kr, hvilket er en masse penge. Jeg vil gerne gemme alle enhederne væk, men stadigvæk kunne styre dem med fjernbetjeningen. Derfor kræver det at møblerne har stoflåger. Så det er altså ikke for at gemme de flotte XT2'ere væk, men de grimme surround enheder.

Har du kigget på www.frislev.com - de har også flotte møbler med stoflåger, som er lidt billigere end clic. Kvaliteten er rigtig god.

er det ikke grundlæggende næsten samme priser som click - man betaler jo pr. sektion i møblet, og ikke for et helt møbel.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2007 kl. 12:33

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:



Man kan også få møbler der koster 500 kr. Min pointe var at man ikke behøver at købe møbler for 16K for BLOT at få låger i stof.

Nu har jeg jo konfereret lidt med Peter, og jeg er ret sikker på at det ikke bare er for at få låger i stof, men for at få _kvalitetsmøbler_ med låger i stof.

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:



Uanset hvordan man vender og drejer det lyder budgettet på 90.000. Starter man med at købe møbler for de 16 af dem siger det sig selv at der bliver mindre udstyr.

Klart, men jeg synes stadig det er rimeligt at definere at anlægget ikke bare skal ligne noget lækkert udstyr i en Ikea-reol. Når det kommer til stykket, bliver du så mere glad for 5% bedre ydelse, end for at de 95% ydelse er lækkert integreret i stuen? Nogen gør, andre gør ikke. Jeg synes ikke nødvendigvis man får det bedste _system_ af at nedprioritere alt der ikke er elektronik. Og så tror jeg iøvrigt ikke på at det altid nødvendigvis kun er for konens skyld at man køber lækre møbler.

Prøv at vende det om: Hvad ville du sige til en møbelhandler, der bad dig om at købe et Medion tv og en Denver DVD-afspiller, for så ville der være råd til en meget bedre sofa og det er jo alligevel de samme nyheder der bliver vist på tv'et, ikke? Vi kan lige så godt indse at vores hobby er en luksus-ting, der har til formål at give os mere livsglæde. Hvis man synes der ligger mere livsglæde i kvalitetsmøbler, så kan jeg ikke se hvorfor man skal holde sig tilbage. Hvorfor er 16k for kvalitetsmøbler dyrt, mens vi ikke blinker et øjeblik over at et sæt højttalere koster 16k?

At jeg så personligt også ville prioritere møblerne sidst, det er så en anden ting. Men for rigtigt mange er det vigtigere at _stuen_ fungerer, end at _anlægget_ fungerer.

Til top
Petergemma Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 141
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2007 kl. 12:36

Jeg har kigget på frislev møbler, og synes bestemt at de er flotte. Prisen er stort set det samme som click møbler. Den eneste udfordring er at i Jylland er det kun avmanagers.dk i Ikast som forhandler dem.

Min kone har ikke noget specielt ønske om at møblerne skal være dyre, men blot flotte, ordentlig kvalitet og passe ind med resten.

Jeg overvejer absolut også at købe et billigere møbel og betale en snedker /møbelpolstrer til at lave stoflpger.

Peter

Til top
Larxox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1025
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2007 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af Petergemma Petergemma skrev:

Jeg har kigget på frislev møbler, og synes bestemt at de er flotte. Prisen er stort set det samme som click møbler. Den eneste udfordring er at i Jylland er det kun avmanagers.dk i Ikast som forhandler dem.

Min kone har ikke noget specielt ønske om at møblerne skal være dyre, men blot flotte, ordentlig kvalitet og passe ind med resten.

Jeg overvejer absolut også at købe et billigere møbel og betale en snedker /møbelpolstrer til at lave stoflpger.

Peter

Jeg købte min reol ved www.newhifi.dk i Odense og de sendte møblerne med fragtmand godt pakket ind. Så det burde ikke være et problem.

Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2007 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Klart, men jeg synes stadig det er rimeligt at definere at anlægget ikke bare skal ligne noget lækkert udstyr i en Ikea-reol. Når det kommer til stykket, bliver du så mere glad for 5% bedre ydelse, end for at de 95% ydelse er lækkert integreret i stuen? Nogen gør, andre gør ikke. Jeg synes ikke nødvendigvis man får det bedste _system_ af at nedprioritere alt der ikke er elektronik. Og så tror jeg iøvrigt ikke på at det altid nødvendigvis kun er for konens skyld at man køber lækre møbler.

Prøv at vende det om: Hvad ville du sige til en møbelhandler, der bad dig om at købe et Medion tv og en Denver DVD-afspiller, for så ville der være råd til en meget bedre sofa og det er jo alligevel de samme nyheder der bliver vist på tv'et, ikke? Vi kan lige så godt indse at vores hobby er en luksus-ting, der har til formål at give os mere livsglæde. Hvis man synes der ligger mere livsglæde i kvalitetsmøbler, så kan jeg ikke se hvorfor man skal holde sig tilbage. Hvorfor er 16k for kvalitetsmøbler dyrt, mens vi ikke blinker et øjeblik over at et sæt højttalere koster 16k?

At jeg så personligt også ville prioritere møblerne sidst, det er så en anden ting. Men for rigtigt mange er det vigtigere at _stuen_ fungerer, end at _anlægget_ fungerer.

Jeg er da fuldstændig enig i at møbler og udseende og kvalitet af dem er vigtigt. Faktisk tror jeg selv jeg vægter det ca. 50/50 mellem møbler og hifi-udstyr (kommer TV ind under det??).

Men det jeg mener, er at i modsætning til hifi markedet, er det ikke nødvendigvis det dyreste der er det pæneste/bedste (det er det jo heller ikke altid med hardware/hifi/TV). Når man handler møbler er der jo også en stor grad af personlig smag der spiller ind. Og IDE-møbler og BoConcept er altså heller ikke blandt de billigste, og de har IMHO mange pæne møbler i god kvalitet. Men deres TV-møbler er tilgengæld en del billigere end click.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2007 kl. 17:03

Oprindeligt skrevet af tosa tosa skrev:

Og IDE-møbler og BoConcept er altså heller ikke blandt de billigste, og de har IMHO mange pæne møbler i god kvalitet. Men deres TV-møbler er tilgengæld en del billigere end click.

Jeg synes faktisk der er meget få alternativer til Clic, hvis kvaliteten skal være tilsvarende, der skal være tænkt over kabeltræk osv, og de skal kunne fås i størrelser der tillader brug af kvalitets-hifi. Hvor mange møbler kan du finde hos Ide-møbler osv i 50 cm's dybde? RIGTIGT mange surround-receivere fylder over 45 cm i dybden.

Til top
Petergemma Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 141
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2007 kl. 22:08
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Vi kan lige så godt indse at vores hobby er en luksus-ting, der har til formål at give os mere livsglæde.

Jeg er meget enig med Otto i dette. Vi er ekstremt privilligerede, at vi overhovedet har mulighed for at diskutere emner som Hifi, kvalitet, design og luksus. 90.000 kr eller hvad den endelige regning kommer til at lyde på er mange penge, også for mig. Men når jeg gør noget vil jeg gerne gøre det rigtigt, altså rigtigt for mig. For de penge kunne jeg jo hos vælge at tage på jordomrejse med hele familien i et par måneder uden at mangle noget. Al ting er et spørgsmål om prioritering og helhedsindtryket (og dermed også TV møblerne) betyderne noget for mig.

Jeg kan godt blive "våd i bukserne" over nogle lækre features, men der sgu ikke ret meget ordentligt Hifi udstyr som ser bare rimmeligt ud design-mæssigt..... undskyld sproget.

Det er faktisk en svær balance at finde noget der er nydelse for øjet, og samtidig leverer en god lyd/billede og tilsidst har frække features nok til at tilfredsstille testosteronet som flyder i vores åre.

Jeg ved godt, at jeg sætter tingene på spidsen. Men igen, som Otto siger, det her drejer sig om luksus og livsglæde.

Peter

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2007 kl. 11:38

Måske er det fordi jeg efter 10 år med elektronik om ørerne bare ikke er lige så imponeret over 4 milliarder knapper og store strømforsyninger som "almindelige mennesker", men jeg tænder meget mere på en liret installation med automatiseret betjening, styring af gardiner, lys osv, og skjulte installationer, end af store surround-forstærkere. Enten dét, eller en 100% dedikeret hjemmebio. Bare at proppe stuen op med udstyr er lidt for "nemt", synes jeg. For mig at se er der i den store sammenhæng ikke rigtigt den voldsomme forskel på om det er en 5000,-s surroundreceiver eller en 25.000,-s surroundreceiver der er plantet i hifi-møblet. Det lyder selvfølgelig meget federe med den dyre, men det er stadig bare noget gear der er stablet op i stuen. Bruger man lidt kroner på alt det "udenom", så er det netop man kan flytte sit anlæg fra at være "masser af fedt grej", til at være en fungerende helhed.

Mht. den dedikerede hjemmebio, så synes jeg f.eks. det er lidt ærgeligt at mange der egentlig har et rum de kunne bruge, ikke gør arbejdet færdigt, men bruger hele budgettet på udstyret. Det er forsvindende lidt der skal til: Den rigtige maling, et par gardiner hist og her, lidt akustik-modificering, et par DD/DTS skilte og nogle plakater til at skabe bio-stemningen, og en automatiseret betjening -  så behøver selve udstyret faktisk ikke være high-end, for at skabe den rigtige bif-fornemmelse. Jeg har været i biografer der har gjort mig direkte misundelig, men hvor der reelt er brugt max 10k på selve rummet, og udstyret er f.eks. en Optoma HD70 til 8k, en billig surroundreceiver, et komplet sæt højttalere i 10k klassen og en PS3. Vælger man udstyret rigtigt, og sætter det rigtigt op (det var så dér jeg kom ind i billedet... ), så kan man komme imponerende langt med et _totalt_ budget på f.eks. 40k. I dén situation synes jeg faktisk ikke det er en dårlig idé at bruge 25% af budgettet på rummet og installationen, og 75% på udstyret. Nogle vil sige at de sidste 25% ville kunne have leveret bedre ydelse ved at købe bedre udstyr, men det passer simpelthen ikke! Rummet og installationen har så meget betydning for den samlede ydelse, at det faktisk er en ganske rimelig fordeling af pengene.

Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2007 kl. 23:45
Ja den flotteste lyd og billede gør ingen glade hvis det er monteret i et rum uden sjæl og stemning
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2007 kl. 09:22
Je har haft flere Clic møbler og det nyeste en model 221d jeg modtog for en
uge siden.

Jeg er altid imponeret over den gode kvalitet og de utallige muligheder for at
få plads til alle kabler. Det nyeste skud på stammen er et nyt top dæksel
hvor der er en runding i midten mod væggen, så evt. kabelbakker kan gå
direkte ned og flugte med hullet.

Jeg købte en kabel bakke fra Clic, i 15cm, den er i samme hvid som møblet,
meget flot.
Til top
oo27 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 1465
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2007 kl. 14:46
Nu vi er ved at tale om den IMHO meget undervurderede "helhed" og design (en ellers normalt "fy" ord på disse fora) - hvorfor så ikke tage springet helt ud og vælge et par fede in-wall/ceiling højtalere og hvis det skal være gennemført så også en in-wall sub fra velodyne?

Jeg har selv taget skridtet med in-wall højt (Monitor Audio Silver) og er meget tilfreds - ikke mindst udseendesmæssigt. Der er ingen tvivl om det ikke er high-end men WAF´en er i højsædet. (http://picasaweb.google.dk/rosterbye/)

Set i bakspejlet er det eneste jeg har fortrudt at jeg ikke fik in-ceiling højt. i stedet da du så kan lave den "reneste" installation efter min mening. Og jeg skal lige hilse og sige det altså ikke kun er konen der kommenterer det. Vi har bygget nyt hus og alle der kommer og ser stuen med in-walls kommenterer det positivt og selv vurderingsmanden fra realkredit nævnte det som et plus.

Tror faktisk ikke man skal undervurdere værdien af et proff. installeret system i forbindelse med gensalg af huset en dag (dette skal selføli ikke være den primære motivation for denne form for installation).

Jeg synes bare der er ALT for lidt på danske fora om custom installationer og - som OTTO er inde på - automatiserig og programmering af remotes etc.

Der bliver generel fokuseret ALT for lidt på helheden. Tag fx for www.minhembio.se eller tjek nogle udenlandske fora for komplette installationer. Lige netop på disse punkter blegner vores små danske hjemmebio´er altså fælt.

Især svenskerne (selv om jeg ikke er meget for at rose dem) har en helt uovertruffen evne til at lave lækre installationer der fungerer i det daglige i stuen - der er selvøli også monster fede dedikerede biografer - men for mig der ikke har den mulighed - går jeg mere op i en stue der er velfungerende og "stilet".

Selvfølgelig er smag individuel men jeg så gerne der kom noget mere fokus på dette punkt herhjemme.

Nå men for ikke at komme alt for meget off-topic så tjek lige sådan nogle cool in-ceilings her:
http://hometheaterhifi.com/forum/showthread.php?t=416 (udover højt etc. er dekoration så ikke lige min stil)

Oversigt over evt. in-walls:
http://www.hometheatermag.com/inwallspeakers/

In-wall sub:
http://www.audioholics.com/news/trade-show-coverage/2006-ced ia-expo/velodyne-subcontractor-sc-sub-series

Er selvfølgelig godt klar over det KAN blive et stort arbejde at integrere in-walls i en eksisterende bygning - men in-ceilings burde være relativt nemt da mange jo har loftsrum over stuen (har jeg desværre ikke) eller kan sænke loftet lidt (kan jeg heller ikke pga. ca. 20 spots) etc. så man behøver jo ikke gøre det mere besværligt end det reelt er.

Btw - mht. scaler er jeg lige faldet over en Optoma Themescene HD3000 (bruger den lækre Genum VXP processor).

Den får ikke så meget opmærksom men burde være fin til din 428xd skærm med 1024x768 opløsning. Og så kan den fåes til 699£ (kan se du ikke har noget imod at handle i udlandet).

Så er spørgsmålet jo selvføli bare om der er nogen herhjemme der kan kalibrere den ordenligt - hint hint.....

Her er et par links:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28257& PN=1




Redigeret af oo27 - 15-September-2007 kl. 15:17
Til top
Petergemma Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 141
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2007 kl. 17:18

Nu er første skridt taget.

TV, vægbeslag og DVD/HDD optager købt.

Jeg fik et rigtig godt tilbud på en Panasonic 42" PX700 + den nye DVD/HDD optager DMR-EX87EN-K fra Panasonic, hvilket jeg ikke kunne sige nej til.

Jeg tror, at ejg venter med en dedikeret DVD afspiller, og istedet venter på at der kommer en god combi (Blu-ray HD-DVD) afspiller.

Konen og jeg var ude og kigge på højtalere i dag, og er blevet skrevet op (B&W / Hifi Klubben har leveringsproblemer) til 2xB&W XT2 i sølv  + standere som fronthøjtalere, 1xB&W XTC i sølv som center 2xB&W M1 som baghøjtalere og B&W ASW610 som sub.

Jeg er stadig lidt i tvivl omkring Receiver, men hælder nok mest til en Onkyo 605 alternativt en af Denon's nye xx08 receivere evt. 2308'eren.

Når jeg har finder tid i kalenderen skal jeg en tur til Odense for at se på Frislev's AV møbler.

mvh Peter

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu