|
Ny standard og +-problematik |
Besvar |
Forfatter | |||
mark
Ny bruger Oprettet: 12-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2 |
Emne: Ny standard og +-problematik Sendt: 12-Januar-2004 kl. 15:57 |
||
Hej forum Jeg har læst meget i dette udemærkede forum for nyligt, idet jeg påtænker at investere i en Pioneer 5100. Men næsten i købsøjeblikket blev jeg alligevel for nervøs. Min nervøsitet går på 2 ting: 1. Hvem vinder ? plus eller minus og hvad betyder det hvis plus vinder og jeg har investeret i 5100, som jo som bekendt er minus ? 2. Bliver vinderen måske AOD HD-dvd, som jeg har læst om under nyheder og er disse bagudkompatible med de nuværende maskiner ? Er der nogle der kan berolige mig ? Mark |
|||
Mark
|
|||
Lars
Administrator recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
Sendt: 12-Januar-2004 kl. 16:30 | ||
Hej Mark
Jeg kan ikke se hverken en vinder eller en taber. Begge formater vil eksistere side om side i mange år, og de vil være erstattet af noget helt tredie ... eller fjerde ... før et eller flere af dem udgår. Grunden til at jeg ikke tror der findes en vinder, er at uanset om optagelserne er lavet på -R eller +R kan de afspilles på de fleste almindelige DVD-afspillere. Ja, selv de fleste -R optagere kan afspille +R og omvendt.
På sigt vil nye formater overtage dele af markedet. Ja, de nuværende skrivbare DVD skiver eksisterer næppe i sin nuværende form om måske 15 år. Man kan sikkert stadig købe skiverne, i de mest velassorterede butikker, men det vil være nye formater som f.eks. HD-DVD eller noget helt nye endnu ikke opfundet som vil dominere markedet for recordere til hjemmet til den tid.
Det er svært at berolige i en så omskiftelig verden. Ligesom indenfor computere vil udviklingen gå hurtigere nu end det hidtil er set med VHS eller CD-plader. Dvs. de nuværende købe-DVD'er vil eksistere i mange år endnu. På et tidspunkt suppleres de med nye HD-DVD'er med en endnu bedre kvalitet. Men selv de nye HD-DVD recordere vil kunne afspille dine nuværende skiver. Dem du optager på din DVR-5100H, eller hvad du nu vælger at købe. De er nødt til at være kompatible med de nuværende "standarder" for at kunne indføre nye. /Lars Redigeret af Lars |
|||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
|||
Pete
Ny bruger Oprettet: 07-Januar-2004 Status: Offline Point: 21 |
Sendt: 13-Januar-2004 kl. 10:44 | ||
En lille fodnote. DVD-R skiverne er i hvert fald (endnu) billigere end DVD+R |
|||
BrianJVC
-- Brian er stoppet hos JVC Oprettet: 26-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1188 |
Sendt: 01-Juni-2004 kl. 15:23 | ||
Det man kan tilføje er at DVD-Forum som er den komite der fastlægger alt omkring DVD-formatet, ikke har optaget DVD+ som en del af familien. DVD+ er optaget af PC-branchen og ikke af radio/TV branchen. Jeg tror ikke et af systemerne forsvinder, men det mest kompatible og faktisk bedst datamæssigt er DVD- systemet. Det arbejder med højere bit-rate og dermed, bedre afstemning af data, og ingen tab ved optagelse. Hilsen Brian JVC |
|||
Thorvald
Guld medlem Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7908 |
Sendt: 01-Juni-2004 kl. 17:29 | ||
Det er måske også derfor JVC satser på (-) formaterne? - dels fordi det er anerkendt af DVD-forum og dels fordi det er det mest kompatible og bedste datamæssigt. Forresten - kan JVC's maskiner afspille (+) formater??
|
|||
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|||
MichaelS
-- Tidl. redaktør recordere.dk Oprettet: 11-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2062 |
Sendt: 01-Juni-2004 kl. 17:54 | ||
Hej Mark Du har allerede fået svar og kan da også få mit :-) DVD plus og minus formaterne bliver på markedet. Der er nu sket den tilnærmelse at begge formater kan afspilles næsten alle steder, og det betyder at uanset om du optager på plus eller minus vil du kunne afspille din skive og det er det vigtigste. Det gælder også ved de kommende HD-DVD og Blu-ray maskiner. De vil kunne afspille dem begge og muligvis også DVD-RAM. Jeg mener ikke at vi nu har noget at frygte lige nu. Jeg er mere nervøs for fremtiden hvor nogle filmselskaber måske vælger HD-DVD og andre Blu-ray, men den tid den sorg og jeg gætter på at Blu-ray kommer til at afspille det hele. Jeg har en del om DVD formater på min side www.gromit.dk/dvd men ellers har vi jo både medie guide og FAQ her på www.recordere dk. Hilsen Michael Sørensen |
|||
mvh MichaelS
|
|||
BrianJVC
-- Brian er stoppet hos JVC Oprettet: 26-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1188 |
Sendt: 02-Juni-2004 kl. 11:53 | ||
Vi kan afspille + formatet når det er optaget på en Philips DVD-optager, og sikkert også fra en Sony optager
|
|||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |