Hej Mark
mark skrev:
1. Hvem vinder ? plus eller minus og hvad betyder det hvis plus vinder og jeg har investeret i 5100, som jo som bekendt er minus ? |
Jeg kan ikke se hverken en vinder eller en taber. Begge formater vil eksistere side om side i mange år, og de vil være erstattet af noget helt tredie ... eller fjerde ... før et eller flere af dem udgår.
Grunden til at jeg ikke tror der findes en vinder, er at uanset om optagelserne er lavet på -R eller +R kan de afspilles på de fleste almindelige DVD-afspillere. Ja, selv de fleste -R optagere kan afspille +R og omvendt.
mark skrev:
2. Bliver vinderen måske AOD HD-dvd, som jeg har læst om under nyheder og er disse bagudkompatible med de nuværende maskiner ? |
På sigt vil nye formater overtage dele af markedet. Ja, de nuværende skrivbare DVD skiver eksisterer næppe i sin nuværende form om måske 15 år. Man kan sikkert stadig købe skiverne, i de mest velassorterede butikker, men det vil være nye formater som f.eks. HD-DVD eller noget helt nye endnu ikke opfundet som vil dominere markedet for recordere til hjemmet til den tid.
mark skrev:
Er der nogle der kan berolige mig ? |
Det er svært at berolige i en så omskiftelig verden. Ligesom indenfor computere vil udviklingen gå hurtigere nu end det hidtil er set med VHS eller CD-plader.
Dvs. de nuværende købe-DVD'er vil eksistere i mange år endnu. På et tidspunkt suppleres de med nye HD-DVD'er med en endnu bedre kvalitet.
Men selv de nye HD-DVD recordere vil kunne afspille dine nuværende skiver. Dem du optager på din DVR-5100H, eller hvad du nu vælger at købe. De er nødt til at være kompatible med de nuværende "standarder" for at kunne indføre nye.
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|