recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Anmeldelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anmeldelse af højttalerkabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnmeldelse af højttalerkabler

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15693
Direkte link til dette indlæg Emne: Anmeldelse af højttalerkabler
    Sendt: 04-Juni-2008 kl. 21:59

Højttalerkabler kan være en overset investering, når der handles nyt og bedre grej. Men betyder det noget? Vi kigger på trip, trap, træsko. Hhv. et billigt, et dyrt og et endnu dyrere kabel.

Debat og spørgsmål herunder >>>

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2008 kl. 23:34

Interessant... men....

Jeg er ikke overbevist.. og hvorfor så ikke?

Jo det virker ikke til at være en blindtest. Bind for øjene og så få en anden til at skifte frem og tilbage i et ukendt mønster - det er IMHO det eneste der dur.

Tro kan flytte bjerge... man vil jo gerne tro og vide at det dyreste kabel er de bedste :-) Vi ser det "gang på gang" mht vinsmagning... den fine ekspert kan smage forskel og der er ikke grænser for hvor ringe den billige vin er (som han ved er den billige). Men med bind for øjnene er det pludselig tit det modsatte der kommer ud af munden på ham..

Jeg vil ihvertfald gerne personligt udsættes for en blindtest (gider ikke selv teste da det er skidesvært at styre sin tro og følelser).

Der blev også sagt at jeg skulle skifte til Supra HDMI fordi lyden var bedre.. aha okay... kan ikke høre en dyt forskel. Det kan så skyldes omstændighederne (for ringe højttaler/placering, ringe afspiller mv.). Eller at jeg ikke ved hvad jeg skal lytte efter. Men jeg havde nu heller ikke regnet med det... købte dem pga. en god pris, super service fra butikken og at jeg ønskede en bedre kabel og stik kvalitet.

Men en rigtig blindtest gad jeg godt udsættes for.. en på mit eget anlæg og bagefter en på noget "ordentlig" grej.

Håber ovenstående er forståeligt.

Redigeret af MartinJohansen - 04-Juni-2008 kl. 23:37
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 00:01

Ja, interessant anmeldelse helt sikkert.
Som Martin, hælder jeg osse lidt til "at til den pris SKAL det osse være bedre!"
Iøvrigt synes jeg http://ing.dk/artikel/87844 er en MEGET relevant, sjov og informativ debat, som man sagtens kan bruge en time på at læse igennem, jeg nød den ihvertfald :-) 

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 00:15

Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Jo det virker ikke til at være en blindtest. Bind for øjene og så få en anden til at skifte frem og tilbage i et ukendt mønster - det er IMHO det eneste der dur.

Blindtest er straks sjovere, når kablerne lyder mere ens, end tilfældet var her

Jeg er 100% klar over placebo effekt og andre psykologiske påvirkninger, men forskellen her var så tydelig. De 3 kabler lød simpelthen vidt forskelligt, i den opstilling med dét anlæg, med de højttalere og den musik.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 00:38

Jeg regner også med du er klar over placebo-effekten.. det er jeg også selv når jeg af og til tester... "ahh var der ikke en forskel med det dyre? joh det tror jeg nok" ... men når jeg i sidste ende skal være ærlig over for mig selv så må jeg erkende "nej det lyder sq ens alligevel.."

Jeg stoler ikke nok på mig selv til at jeg kan forholde mig helt objektiv. Eneste grund til jeg lige mht Supra kablerne er overbevist om jeg ikke kan høre forskel er at jeg ikke har givet mere for dem end de gamle kostede  De var nu heller ikke helt billige men dog "billigere" i kvalitet.

Nu skal det ikke lyde som om jeg kun har billig lakrids.. rent faktisk har jeg ikke et eneste stykke lakrids i lødig kvalitet. Den vakse vil spørge mig om det ikke er dumt når jeg ikke kan høre forskel? Tja.. økonomisk set jo sikkert nok. Men så er der lige den anden faktor.. lækkerheds-faktoren (tm).  Jeg elsker lækre kabler.. byggekvaliteten, stikkvaliteten.. alt sammen noget jeg gerne betaler for - dog inden for en hvis grænse.

Blot de gange jeg har forsøgt at høre forskel på billigt og dyrt har jeg ikke kunne høre forskellen.

Men igen.. det kan _sagtens_ være mit udstyr der er for "ringe" til den slags. Og især mit lytterrum. Det kan også sagtens være at den der ikke har været et stort nok kvalitetsspring i det jeg har testet og de rent faktisk _har_ været mere eller mindre ens.Derfor kunne det være interessant med en blindtest for mig.

Der er bare et lille problem... hvis jeg ender med at høre forskel og rent faktisk ender ud i samme resultat som dig.. damn... alle de kroner jeg skal til at bruge på nye kabler og udstyr

Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 09:09
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Blindtest er straks sjovere, når kablerne lyder mere ens, end tilfældet var her

Jeg er 100% klar over placebo effekt og andre psykologiske påvirkninger, men forskellen her var så tydelig. De 3 kabler lød simpelthen vidt forskelligt, i den opstilling med dét anlæg, med de højttalere og den musik.

/Lars

Alene det at desgine en blindtest som giver et realistisk billede er i princippet besværligt. Nogle punkter jeg synes kunne være interessant til en sådan test, hvor man fx tester 2 kabler:

• 1. Ingen detaljere får, at vide hvilke kabler der bruges eller prisen.
  • 2. Der skiftes et antal gange, hvor folk får lov at vide om det er kabel 1 eller 2. Folk får her mulighed for, at skrive detaljer ned om, hvad de synes om kablerne.
  • 3. Der skiftes nu i mellem kablerne uden at deltagerne ved, hvilket kabel der benyttes. Her er det interessant, at se om deltagerne overhovedet kan kende forskel*.
  • 4. Deltagerne får lov, at kommentere på om de synes kablerne gode eller dårlige.

* Antallet af korrekte svar skal som minimum ligge omkring 80 %. 50 % er den statiske sandsynlighed for, at svare korrekt.

Specielt punkt 4 er ret interessant. De fleste audiophile ser ned på billige el-kabler, men hvor mange vil egentlig genkende dem, og synes de lyder dårligt??

Jeg kommer til, at tænke på den test hvor audioholics (mener jeg det var). Lavede en blindtest med et sæt monster kabel mod et sæt bøjler (tøjbøjler som var foldet ud og brugt som højttaler kabel). Ingen af detaljerne kunne høre forskel og ingen synes at bøjlerne lød dårligt  Man benyttede endda 2 edentiske setups, så man spontant kunne skifte mellem A og B.

Redigeret af Iron Man - 05-Juni-2008 kl. 09:13
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 10:00

Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

Jeg kommer til, at tænke på den test hvor audioholics (mener jeg det var). Lavede en blindtest med et sæt monster kabel mod et sæt bøjler (tøjbøjler som var foldet ud og brugt som højttaler kabel). Ingen af detaljerne kunne høre forskel og ingen synes at bøjlerne lød dårligt  Man benyttede endda 2 edentiske setups, så man spontant kunne skifte mellem A og B.

Ja, husker den godt. Der var meget snak i medierne, om at Monster Cables faldt igennem (link til indlægget). Og det er let at læse den slags, og så konkludere at så er der nok ingen forskel på kabler (det gjorde jeg da selv)

Da formålet i denne anmeldelse, var at finde forskellene og beskrive dem, er jeg selvfølgelig gået efter de veje (anlæg, musik osv) jeg fandt bedst til at få forskellene frem.

Det pudsige er, at hvis du gav mig den modsatte opgave:

Overbevis nogle blindtestere om, at der ikke er forskel på kabler, så ville jeg formentlig også kunne gøre det. Her ville jeg først og fremmest vælge noget andet musik end de meget dynamiske optagelser fra Stockfish Records. Jeg ville droppe SACD og DVD-Audio og den slags, da de er for gode.

Så jeg ville bruge en CD afspiller. Musikken kunne godt være den samme slags som dem på Audioholics brugte, noget for lytterne ukendt "easy listening" jazz, hvor en trio spillede lidt på klaver, trommer og bas. Jeg ville nok undgå noget med for meget sang, da vi mennesker er gode til at diffienciere ansigter og stemmer, og vi kan høre selv små forskelle på den samme stemme.

Jeg tror på, at jeg kunne ramme noget forskelligt nøje udvalgt musik hvor deltagerne ikke kunne høre forskel på det ene og det andet kabel i en blindtest. Eller hvor jeg ihvertfald kunne skabe så meget forvirring, at afvigelserne i svarene blev for store, så jeg kunne konkludere at dem der aligevel ramte rigtigt bare var heldige.

Jeg er lidt i tvivl om jeg kan forklæde den runde bløde diskant fra sølvkablerne godt nok, men bare jeg kunne skabe tilstrækkelig forvirring ved kontrol af musikbidderne, så er det jo fint. Resten kan jeg tilskrive placebo effekt og psykologisk påvirkning.

Herefter kunne jeg udfordre deltagerne med de samme lytninger jeg selv har været igennem, og de ville tro jeg havde skiftet til 3 nye kabler, med den forskel der pludselig kom ind i musikken. Og den forskel der pludselig kom, i de kabler som de tidligere syntes lød mere ens.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 10:20

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Overbevis nogle blindtestere om, at der ikke er forskel på kabler, så ville jeg formentlig også kunne gøre det.

Jeg kan sagtens følge din argumentation i det efterfølgende afsnit, og man bør naturligvis designe en test, hvor deltagerne også har en chance for, at sammenligne kablerne.

Der findes dog mange mennesker som ikke kører med SACD og derudover kan folk jo eventuelt selv tage nogle musikstykker med som repræsenterer det som de gider lytte til. Det giver heller ikke meget mening kun at lytte til noget musik, som er flot indspillet, hvis der ikke findes nogen som gider lytter til kunsternen til dagligt. Men det vil dog klart være et plus med forskellige musikgenre / numre.

Uanset musikstil er der jo mennesker som påstår at forskellen på kabler er lige så stor som på CD-afspillere, forstærkere højttalere m.m. Da jeg købte mine B&W 803D lyttede jeg også til Dali Euphonia MS5 i A/B test. Selvom der måske er nogle musik genre som bedre fremhæver forskellene end andre, så vil jeg til enhver tid/musik kunne genkende mine B&W'ere. 

Hvis man overfører dette til påstanden om kablerne, så vil jeg også mene, at hvis forskellen på kablerne er så stor som nogen påstår, som må man også til enhver tid / musik stil kunne skelne kablerne fra hinanden.

Jeg har oplevet en sælger hos Hi-Fi Klubben som anbefalede at fremfor, at benytte 90.000 på et sæt 802D plus billige kabler ville han til enhver til hellere bruge 60.000 på et sæt 803D samt 30.000kr. på kabler. Uanset hvilket kabler jeg spænder efter mine 803D, så kommer mellemtonen og bassen aldrig på niveau med 802D.

Redigeret af Iron Man - 05-Juni-2008 kl. 10:25
Til top
Eiberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-December-2007
Point: 209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 10:45
Kan ikke lade være med at synes det lugter lidt af reklame, med den der info boks om CSN-Cables til sidst - ingen info boks om Supra ved siden af ;)
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 10:52

Oprindeligt skrevet af Eiberg Eiberg skrev:

Kan ikke lade være med at synes det lugter lidt af reklame, med den der info boks om CSN-Cables til sidst - ingen info boks om Supra ved siden af ;)

Selvfølgelig er det da reklame, det synes jeg heller ikke anmeldelsen ligger skjul på.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 11:22

Oprindeligt skrevet af Eiberg Eiberg skrev:

Overvejede jeg også. Men jeg ved ikke ingenting om dem - på det niveau. Grunden til info-boksen, var at jeg syntes jeg selv savnede information om hvad de specielle kabler fra CSN Teknik egentlig er

Men på den anden side set, ved jeg heller ikke hvor interessant det er at beskrive de fabrikslavede Supra kabler. Der er ligesom ingen historie at fortælle. Som der står andet sted i anmeldelsen, så består de af fortinnede snoede ledere (hhv. 2,0 mm2 og 3,4mm2 kabel) samlet til et bi-wire højttaler kabel med en skærm udenom (der kan tilsluttes forstærkerens stel-skrue). Det var sjovere at beskrive, hvorfor kablerne fra CSN Teknik var så specielle (håndlavede, ægte finsølv osv).

Man kan godt kalde anmeldelsen en reklame for CSN Teknik kablerne, i og med at de skiller sig ud som de gør (i dén sammenligning). Jeg overvejede selvfølgelig at sammenligne dem med kabler i samme prisklasse, men efter at have tænkt lidt over det syntes jeg det hører en anden anmeldelse til. Og måske hører den slags mere til på egentlige hifi hjemmesider, end her på recordere.dk ... altså hvis det kun drejer sig om at finde ud af hvilket af highend kablerne der så lyder bedst.

De øvrige kabler er i øvrigt mine egne.

/Lars

Redigeret af Lars - 05-Juni-2008 kl. 11:29
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Eiberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-December-2007
Point: 209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 11:42
Hehe, kan godt forstå dig Lars og så alligevel ikke... Kablet der bliver leveret til dig, er et færdig produkt om det så er Christian der har samlet det, eller om det kommer fra Jenving i Sverige betyder vel ikke så meget ;)

Jeg mener bare at det gør en sådan anmeldelse endnu mere utroværdig (end kabel anmeldelser er i forvejen), når man på den måde vælger at fremhæve det "tekniske" ved kun et af kablerne fra en producent, som ovenikøbet har banner reklamer på siden her.

Havde du gidet skrive lidt mere om Supra, ville du nemt have fundet ud af hvorfor Supra fortinner og snor lederne, og hvordan skærmen virker, er det mod indstråling eller mod udstråling fra kablet, og hvorfor det kun 3.4/s delen der er skærmet...
F.eks. er det her direkte forkert:

"Strømpen er skærmet, og der er en lille stelledning der skrues fast på forstærkerens stel-skrue bagpå. På den måde afkobles støj til stel."

Strømpen er ikke skærmet, det er bare nylon-braid. Som du skriver er det samlet af PLY2.0 og 3.4/s, hvoraf 3.4/s er skærmet, ikke hele kablet.
Grunden til at man i denne kombination kun har et skærmet kabel, 3.4/s'eren er at det er 3.4/s'eren der skal sidde på bas'en når man bi-wire sine højtalere.
Det gør man fordi lavfrekvente signaler udsender mere støj en højfrekvente signaler. Altså er det for ikke at højtalerkablerme udsender støj til signalkabler osv.

Der er mange måder at gøre tingene på, om som du selv skrev om en blindtest kan man designe den til at give et bestemt indtryk.

Det kan man også med en en anmeldelse, og dermed mener jeg at ved at beskrive lidt teknik og hard facts om CSN kablet, men (stortset) undlade det om Supra kablet "farver" anmeldelsen :P (hvis vi nu lige skal holde det i kabel terminologi)

Husk, det er bare konstruktiv kritik ;)

Redigeret af Eiberg - 05-Juni-2008 kl. 11:48
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu