recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lydniveau i biografer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLydniveau i biografer

 Besvar Besvar Side  <1 6789>
Forfatter
Besked
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 15:14
hvilken blueray eller dvd film har sådan et -30dB test tone signal ?
og hved hvilken frekvens eller er det støj man måler ved ?
 
det ville være fedt at have check på om min volume 0dB skala giver de 75dBa
jeg mener at der plejer at stå ca -10dB på min volume ved de fleste film,
og konen sidder stadig og klager over at jeg nok genere naboerne
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

hvilken blueray eller dvd film har sådan et -30dB test tone signal ?
og hved hvilken frekvens eller er det støj man måler ved ?
 
Pink noise, fra HD Basics f.eks., men de fleste receivere, og alle THX receivere, har den indbyggede test-tone placeret ved -30 dB. Ældre udstyr og visse test-skiver, Avia f.eks, har niveauet ved -18 eller -20 dB, så det skal man lige være obs på.
 
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

det ville være fedt at have check på om min volume 0dB skala giver de 75dBa
jeg mener at der plejer at stå ca -10dB på min volume ved de fleste film,
og konen sidder stadig og klager over at jeg nok genere naboerne
 
Ref. level er højt - og det er specielt højt hvis man presser sit anlæg for at nå det. Det er ikke specielt praktisk at spille ved ref. level i en etage-ejendom...
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 15:22
Nu når i snakker dB, så vær opmærksom på at dB er et udtryk for den relative forskel mellem 2 lydtryk. Det er altså ikke et lydniveau i sig selv.
 
En forskel på ca. 10dB, vil de fleste mennesker opfatte som en fordobling/halvering af lydniveauet.
 
For nemhedens skyld, har man dog defineret at 0dB (20 uPascal) er det laveste niveau som kan høres af det menneskelige øre. For at sætte det lidt i perspektiv, så er f.eks. 120dB en million gange kraftigere end 0dB.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Nu når i snakker dB, så vær opmærksom på at dB er et udtryk for den relative forskel mellem 2 lydtryk. Det er altså ikke et lydniveau i sig selv.
 
En forskel på ca. 10dB, vil de fleste mennesker opfatte som en fordobling/halvering af lydniveauet.
 
For nemhedens skyld, har man dog defineret at 0dB (20 uPascal) er det laveste niveau som kan høres af det menneskelige øre. For at sætte det lidt i perspektiv, så er f.eks. 120dB en million gange kraftigere end 0dB.
 
Hvis vi endelig skal fluekneppe med dét, så er dB ikke nødvendigvis noget der handler om lyd. dB er, som du siger, en angivelse af en relativ forskel, men den angiver en forskel i energi. Den menneskelige opfattelse af forskellen er imidlertid anderledes end forskellen i energi. Derfor, hvor 10 dB angiver en tidobling af energien, så angiver det "kun" en fordobling af den subjektive opfattelse af lydstyrke (hvordan man så end har fastsat en fast værdi af en subjektiv opfattelse, det skal man nok ikke bryde sit hoved med...).
 
Så hvis vi skal kigge på hvor meget kraftigere 120 dB er i forhold til 0 dB, så må vi jo starte med at kigge på om vi taler subjektivt eller energimængde. Hvis vi taler om energimængden, så er det ikke en million, men en billion gange kraftigere - du gør energien ti gange kraftigere 12 gange. 10^12 = 1.000.000.000.000.
 
Med andre ord, hvis du vil spille 10 dB højere, skal du pumpe 10 gange så mange watt ind - også selv om det "kun" opfattes som en fordobling af lydstyrken.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 15:44

Iøvrigt, så er der mange der ikke helt har forstået betydningen af at skalaen er logaritmisk. Forskellen på 0 og 60 dB opfattes ikke subjektivt særligt stor, mens forskellen på 80 og 100 dB er temmeligt væsentlig. Baggrundsstøj i en almindelig stue som man opfatter som stille, ligger typisk på 50-60 dB. Så hvis dit anlæg spiller 60 dB, er det reelt kun lige knapt hørbart.

Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 16:06
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Nu når i snakker dB, så vær opmærksom på at dB er et udtryk for den relative forskel mellem 2 lydtryk. Det er altså ikke et lydniveau i sig selv.
 
En forskel på ca. 10dB, vil de fleste mennesker opfatte som en fordobling/halvering af lydniveauet.
 
For nemhedens skyld, har man dog defineret at 0dB (20 uPascal) er det laveste niveau som kan høres af det menneskelige øre. For at sætte det lidt i perspektiv, så er f.eks. 120dB en million gange kraftigere end 0dB.
 
Hvis vi endelig skal fluekneppe med dét, så er dB ikke nødvendigvis noget der handler om lyd. dB er, som du siger, en angivelse af en relativ forskel, men den angiver en forskel i energi. Den menneskelige opfattelse af forskellen er imidlertid anderledes end forskellen i energi. Derfor, hvor 10 dB angiver en tidobling af energien, så angiver det "kun" en fordobling af den subjektive opfattelse af lydstyrke (hvordan man så end har fastsat en fast værdi af en subjektiv opfattelse, det skal man nok ikke bryde sit hoved med...).
 
Så hvis vi skal kigge på hvor meget kraftigere 120 dB er i forhold til 0 dB, så må vi jo starte med at kigge på om vi taler subjektivt eller energimængde. Hvis vi taler om energimængden, så er det ikke en million, men en billion gange kraftigere - du gør energien ti gange kraftigere 12 gange. 10^12 = 1.000.000.000.000.
 
Med andre ord, hvis du vil spille 10 dB højere, skal du pumpe 10 gange så mange watt ind - også selv om det "kun" opfattes som en fordobling af lydstyrken.
 
Jeg er ikke helt med på hvad du mener med 'energimængde'? Men, du har sikkert helt ret Smile
 
Jeg går ud fra lydtryk som måles i Pascal (konverteret til dB for nemhedens skyld), så det er faktisk ikke subjektivt, men kan måles. Det kan dog opfattes forskelligt fra person til person, hvorfor man siger det er subjektivt.
 
Når vi taler lydtryk, så er forskellen på 0db (20 uPascal) og 120dB (20.000.000 uPascal) en million gange.
 
Men, lad nu fluerne få fred Wink
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

 
Når vi taler lydtryk, så er forskellen på 0db (20 uPascal) og 120dB (20.000.000 uPascal) en million gange.
 
 
 Jeg er ikke lige vant til at arbejde med Pascal, så jeg ved ikke lige hvad regnestykket bagved er - men ifølge den her omregner har du ret i at 120 dB er en million gange så meget i Pascal enheder - men en billion gange så meget i watt per m2. Og i den sammenhæng jeg umiddelbart beskæftiger mig med, nemlig hvor mange watt skal der ind, så er 120 dB en billion gange mere end 0 dB. Så vi har begge to ret Smile
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 16:27
>Pink noise, fra HD Basics f.eks., men de fleste receivere, og alle THX receivere, har den >indbyggede test-tone placeret ved -30 dB. Ældre udstyr og visse test-skiver, Avia f.eks, har >niveauet ved -18 eller -20 dB, så det skal man lige være obs på.
 
aha, jeg har en denon, og den kan rigtigt nok lave test støj men kun i en højtaler ad gangen,
så derfor bliver tallet jo forkert over i sofaen, når du måler er det vel i alle kanaler på en gang ?
 
når vi taler om 75dBa målt i lyttepositionen så er det et ABSOLUT lydtryk,
kik under SPL og dBa som er det vi bruger i Danmark.
 
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 16:34
nogen der har en test fil, der levere pink støj i alle 7.1 kanalerne på samme tid ?
filen skal jo levere de -30dB i forhold til fuld udstyring,
 
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

>Pink noise, fra HD Basics f.eks., men de fleste receivere, og alle THX receivere, har den >indbyggede test-tone placeret ved -30 dB. Ældre udstyr og visse test-skiver, Avia f.eks, har >niveauet ved -18 eller -20 dB, så det skal man lige være obs på.
 
aha, jeg har en denon, og den kan rigtigt nok lave test støj men kun i en højtaler ad gangen,
så derfor bliver tallet jo forkert over i sofaen, når du måler er det vel i alle kanaler på en gang ?
 
 
Nej, ref. level ER målt på én kanal ad gangen. Så ja, det samlede lydtryk bliver højere.
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 16:44
av min arm .. øh øre...
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 19:38
nu har jeg lavet en del tests og med mine højtalere og deres drifteffekt og afstand,
er det meget tæt på 0dB på volumen,
dette betyder så at når man feks ser nogle af de dolby demoer hvor der er et brag i,
så letter man helt klart med et fedt chock ! (lækkert)
samtidig så er surround følelsen langt bedre og mange flere detaljer kommer bedre frem.
men det er helt sikkert også anstrængene at lytte til i længere tid,
jeg plejer at køre 10dB lavere samt endda 15dB hvis jeg er lidt træt i hovedet.


Redigeret af TommyBoy - 14-Juli-2010 kl. 19:39
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 6789>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu