recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDMI ?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
BeeVee Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2005 kl. 20:04

Hva Thorvald, har du ikke plads til de sidste 3 højtalere ? 

Det er absolut synd at snyde sig for den klart bedre lyd man får fra sine TV-programmer, når man bruger sit surround-anlæg. Selv når man ser programmer, der ikke sendes i surround, får du en bedre lyd, da din center-højtaler forhåbentlig er en faktor 25x bedre end dit tv's højtalere.

Hvis du kører lyden ud via dine 2 front-højtalere, spreder du den vigtige center-lyd og lydbilledet bliver for spredt, i forhold til hvordan lyden bør høres (noget med at hjernen faktisk opfatter lyden som at skulle komme tæt fra billedet, hvor eks. nyheds-oplæseren sidder og snakker - og det bliver den snydt for).

Så min anbefaling - køb en god centerhøjtaler og slå som min. den til og spar op til nogen baghøjtalere, så du får det hele med (hvis du da ikke allerede har dem).

BeeVee

Ejer af:
JVC DR-MH30 (4 ud af 5 stjerner)
Panasonic TH42PV500 (4.5 ud af 5 stjerner)

Personlig vurdering :-)
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2005 kl. 12:43
Ja, det er vel lidt en smagssag. Hjemme hos mig har vi surround forstærker, men kun to højtalere sat til. Så det skifter lidt om vi bruger gulvhøjtalerne eller fjernsynets højtalere - afhængig af hvad vi ser.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Det sorte får Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 73
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2005 kl. 12:15
Tja, jeg bruger aldrig højtalerne i mit fjernsyn, men udelukkende min surround forstærker. Også når jeg ser TV-avisen. De sender jo ikke udpræget i surround, så der er det primært center højtaleren der bliver brugt.
Der findes ikke dårlig smag. Kun god smag, og den er dårlig!
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9332
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2005 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af Helmø Helmø skrev:

Er det ikke ret irriterende at have forstærker sluttet til fjernsynet generelt. Jeg mener i det tilfælde når man gerne vil høre 5.1 surround lyd så skal man vel slukke for lyden på fjernsynet således at den ikke "ødelægger" lydbilledet fra de eksterne højtalere? På den anden side så gider man vel ikke høre surround lyd når man ser TV-avisen...??? Så skal lyden igen slås til på fjernsynet og derfor slukkes på eksterne højtalere!?!

Eller er det mig som har misforstået noget - slukker lyden automatisk på fjernsynet når man har tændt sin surround forstærker og omvendt?

Korrekt, der er umiddelbart ingen grund til at forbinde sit TV med sin forstærker, medmindre man bruger sit TV som center.

Nej lyden slukker ikke automatisk på tv'et når man benytter sin surround forstærker, det skal gøres manuelt.

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2005 kl. 11:39
Næ, men sådan er det jo også nu, med din DVD-afspiller m.v., der skal du jo også vælge om du vil have lyd via fjernsynet eller via forstærker.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Helmø Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 27-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 303
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2005 kl. 11:36

Er det ikke ret irriterende at have forstærker sluttet til fjernsynet generelt. Jeg mener i det tilfælde når man gerne vil høre 5.1 surround lyd så skal man vel slukke for lyden på fjernsynet således at den ikke "ødelægger" lydbilledet fra de eksterne højtalere? På den anden side så gider man vel ikke høre surround lyd når man ser TV-avisen...??? Så skal lyden igen slås til på fjernsynet og derfor slukkes på eksterne højtalere!?!

Eller er det mig som har misforstået noget - slukker lyden automatisk på fjernsynet når man har tændt sin surround forstærker og omvendt?

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2005 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Men hvis jeg gjorde, ville jeg finde det praktisk at lyden til forstærkeren kun kom via TV'et. For så hørte jeg altid den lyd som passede til billederne, uanset om det var TV, satellit, DVD, HDD eller andet.

Og det er sådan jeg forestiller mig fremtidens TV-verden. Altså at man forbinder alle sine apparater til TV'et, og derefter forbinder TV'ets digitale lydudgang til surround-anlægget. Så har man fuld lyd i digital kvalitet i TV'et, eller man kan tænde forstærkeren hvis man hellere vil have det, men man skal ikke skifte rundt imellem kilderne.

Ja, det synes jeg også det måske lyder som den rigtige fremtids løsning. Eneste ulempe er så at man skal have 3-4 HDMI kabler op til fjernsynet og ét HDMI kabel fra fjernsynet til forstærkeren.

En måske smartere løsning ville være, hvis forstærkeren kunne klare de forskellige opgaver. Altså: Antennesignal går til forstærkeren, hvorfra der så kan sættes antennekabel fra forstærker til video, dvd-optager og fjernsyn - hvis ikke antennesignalet kan køre i HDMI kablet... Og derforuden HDMI-kabler mellem forstærker og video, dvd-optager og fjernsyn.

??

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2005 kl. 15:39

Hej lahan

HDCP er "High Definition Content Protection", et system til beskyttelse af copyright.

Så man kan sige, at det er et normal DVI signal hvor der oveni ligger koder som fortæller modtageren hvorvidt denne film/udsendelse må kopieres eller ej.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9332
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2005 kl. 15:27

Jo kører faktisk både digital og almindelig Rød/Hvid lyd op i den tro at digital kun var til 5.1.

Men kan se det er noget pjat og at det er nok kun at køre op med digital lyd.

Så tror jeg har styr på det hele nu så tak for hjælpen....

 

Jo et sidste spørgsmål.
Er DVI og DVI-HDCP det samme ?

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2005 kl. 15:11

Hej lahan

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Problemet er vel egentligt at man bør splitte sit Rød/Hvide stik op til både TV og SONY forstærker. Der findes vel et T-stik som kan klare dette.

Kører du ikke digital lyd op til forstærkeren ?

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Funktionsmæsssigt er HDMI vel ikke ligeså smart som scart stikket, man mister vel NextView, Direct Recording, follow TV osv når man kører HDMI.

Måske, jeg ved det faktisk ikke.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9332
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2005 kl. 15:06

Ja det er nok bedst at køre DVI med billedet når det netop bliver et Plasma.

Det burde vel ikke være noget problem at køre DVI billede og så få lyden fra det røde og hvide stik fra recorderen(Kan ikke lige huske hvad det hedder). ?

Problemet er vel egentligt at man bør splitte sit Rød/Hvide stik op til både TV og SONY forstærker. Der findes vel et T-stik som kan klare dette.

 

Funktionsmæsssigt er HDMI vel ikke ligeså smart som scart stikket, man mister vel NextView, Direct Recording, follow TV osv når man kører HDMI.

 

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Nej, og du kan også konvertere fra HDMI udgang på din nye Philips recorder (når du engang køber den ) og til DVI indgangen på TV'et.

Netop når jeg køber den nye model, det bør vel ikke blive det store problem af få afsat den gamle... 

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2005 kl. 14:45

Hej lahan

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Er der forskel i billede kvaliteten på DVI og det signal man får via sit scart kabel. ?

Ja, når det er på et digitalt display som plasma, TFT eller projektor.

Du slipper for konverteringerne imellem digital-analog og analog-digital igen. Enhver konvertering, især via analog, forringer signalet. Med HDMI (og DVI) holder du signalet digitalt hele vejen.

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Har nemlig kik på et tv kun med DVI indgang, men det burde jo ikke give noget problem tror jeg....

Nej, og du kan også konvertere fra HDMI udgang på din nye Philips recorder (når du engang køber den ) og til DVI indgangen på TV'et. Det eneste der sker ved den konvertering, er at lyden ikke kommer med (den vej ind).

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu