recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Indstillinger af TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indstillinger på 46W4500
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIndstillinger på 46W4500

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Henry64 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 102
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2008 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af bad taste bad taste skrev:

Hej allesamme står til at skal
 bestile mit sony 46w4500 imorgen,er det stadig det best
lcd jeg kan får ?


1000 tak får hjælp.Har i fortrudt jegs køb ?



Det er sikkert ikke det bedste, men det er rigtig godt
til prisen hvis du spørger mig. Jeg er meget meget
tilfreds med mit 40" men jeg kommer jo også fra en 28"
CRT skærm. Køre yousee digitalt og HD kanalerne er helt
fantastiske. Glæder mig til at prøve de nævnte
indstillinger - tænk hvis det kan blive bedre end
fantastisk.
Henry
Til top
Egede Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 52
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 00:21
Jeg kunne også godt tænke mig at vide, om indstillingerne bør være anderledes, hvis man har en anden str. tv. Har et 52", og bruger indstillingerne. Syntes det står utroligt flot....

Har ikke rigtig fået svar på et spørgsmål, tidligere i tråden. Nu er der måske flere der har fået en W4500, så håber der er nogen der kan give et svar.

Bruger i de samme indstillinger på alle indgange. Tænker at de er optimale til film. Men hvad med digitalt tv, og xbox?


Redigeret af Egede - 17-Oktober-2008 kl. 00:22
Sony KLD-52W4500
Zepto 32
Sony BDP-S350
Pioneer DVR-520H
Pioneer Surround XV-DV990
XBOX 360
Joytech AV Control Center A502
Synology 207+ NAS
Popcorn Hour 2xA100
Logitch harmony one
Nintendo Wii <
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2008 kl. 00:37

Oprindeligt skrevet af Egede Egede skrev:

Jeg kunne også godt tænke mig at vide, om indstillingerne bør være anderledes, hvis man har en anden str. tv. Har et 52", og bruger indstillingerne. Syntes det står utroligt flot....

Det er muligt - men det er faktisk ikke til at sige uden at måle på TV'et. Jeg forventer, at der vil være forskelle i sortniveau og kontrastindstillingen - og måske flere forskelle.

Desuden afhænger resultatet af kilden, indstilling af kilden og tilslutningen af kilden til TV'et. TV'et omtalt i denne tråd brugte en PS3 som kilde med HDMI-tilslutning til TV'et.


Oprindeligt skrevet af Egede Egede skrev:

Bruger i de samme indstillinger på alle indgange. Tænker at de er optimale til film. Men hvad med digitalt tv, og xbox?

Det kan man ofte blive nødt til for specielt set top bokse og indbyggede tunere (der findes undtagelser).

XBox'en burde kunne bruges som kilde ved kalibrering af dens eget specifikke input på TV'et.

P.S.: Se evt. denne tråd for yderligere analyse af 46w4500:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48709& PN=1&TPN=1

 

Til top
Holgerdanske Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2008 kl. 12:09

Har dårligt billede tv2 Fra yousee digitalt ellers super billed dr og andre kanaler og super super fra HD kanalerne.

ER der nogle forslag til hvad der kan være galt.

 

 

Til top
mickey_nygaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Februar-2005
Status: Offline
Point: 394
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2008 kl. 13:28

Er det pengene værd (hvad koster sådan noget egentlig?) at få sit 52 W4500 kalibreret? Er forskellen ligeså stor som bl.a. Pioneer brugerne melder?

 

Mickey

Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2008 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af Holgerdanske Holgerdanske skrev:

Har dårligt billede tv2 Fra yousee digitalt ellers super billed dr og andre kanaler og super super fra HD kanalerne.

ER der nogle forslag til hvad der kan være galt.

 

 


Du skal vælge den TV2 version uden EPG, der har den bedste billedkvalitet.
Mvh Hans
Til top
stenergut Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2008
Status: Offline
Point: 383
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2008 kl. 23:12

Jeg har prøvet dine indstillinger og selvom de via måleudstyr viser sig at være korrekte, så giver de efter min mening ikke et autentisk billede. Så kan det godt være at dit fjernsyn adskiller sig væsentligt for mit.

Med dine indstillinger bliver billedet nærmest brunligt. Græsset er ikke længere grønt, himlen ikke blå og asfalt ligner ikke asfalt.

Jeg foretrækker istedet disse indstillinger:

Billedefunktion: standard

Baggrundslys: min

Kontrast: 65

Lys: 55

Farvemætning: 55

Farvetemperatur: Kølig

Skarphed: min

Avanc kontrastforbedring: Fra

Farvespektrum: Standard/Bredt (smagssag)

Prøv at indtaste dine indstillinger på biograf og mine på standard, slå over på NG eller Disovery HD og skift frem eller tilbage. Så vil du forstå hvad jeg mener, hvis vores fjernsyn ellers har identiske proportioner imellem grundfarverne.



Redigeret af stenergut - 19-Oktober-2008 kl. 01:16
Til top
Tektronix Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 256
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 11:58

@bantam

"God pointe - lad os fortsætte i den anden tråd, når der er mere at tilføje."

Sakset fra http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48709& PN=1&TPN=3

Jeg har nu prøvet omtalte metode, og umiddelbart fungere det som det skal. Når jeg skruer op for backlight bliver skærmen også lysere. Men Bantam kigger lige forbi senere i dag, så tjekker vi lige op på det.

Til top
stenergut Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2008
Status: Offline
Point: 383
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 13:14

Er det bare mig de er way off eller hvad? Kunne godt tænke mig lidt respons.

Til top
Tektronix Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 256
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af stenergut stenergut skrev:

Er det bare mig de er way off eller hvad? Kunne godt tænke mig lidt respons.

Hej, bantam har lige været her, og vi har prøvet at bruge dine instillinger, og målt på det. Bantam kommer med et lille skriv senere.

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af Tektronix Tektronix skrev:

Jeg har nu prøvet omtalte metode, og umiddelbart fungere det som det skal. Når jeg skruer op for backlight bliver skærmen også lysere.

Vi kunne ved inspektion af Tektronix' 46W4500 konstatere, at den ikke lider af omtalte problem med at gemme backlight-indstillingen - i hvertfald fungerer det som det skal.

 

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af stenergut stenergut skrev:

Er det bare mig de er way off eller hvad? Kunne godt tænke mig lidt respons.

Da jeg havde et andet ærinde tæt på Tektronix i dag, benyttede jeg lejligheden til at droppe ind og kontrollere om 46W4500 havde samme problem med at gemme backlight-indstillingen som *W4000 - og i samme åndedrag brugte jeg lige et par minutter på at lege med dine indstillinger.

Lad og for eksperimentets skyld antage, at din og Tektronix' skærme er næsten identiske - og i hvertfald tror jeg ikke de ligger så langt fra hinanden, at det retfærdiggør de store forskelle mellem dine og mine indstillinger. Lad mig i øvrigt gentage, at jeg teknisk set ikke har kalibreret TV'et endnu, da jeg ikke har rørt ved hvidbalancen (servicemenuen) - jeg har kun stillet på de muligheder, der findes i brugermenuen.

Den allestørste forskel mellem vores indstillinger ligger i farvetemperaturen - du har valgt "kølig" - jeg har målt, at "varm2" ligger tættest på målet, som standarden TV-formaterne produceres efter definerer til 6500K (Kelvin). Lad os se på måleresultaterne:

Man kan se, at farvetemperaturen "kølig" ligger med alt for meget blåt indhold - og alt for lidt rødt. Farvetemperaturen "varm2" er heller ikke perfekt - men den er ikke så langt fra målet. Man udtrykker fejlen ved "delta-E" eller bare "dE". For "varm2" er dE=~4-5 mens den for "kølig" er dE=~45. Hvis dE<3 siger man at fejlen i hvidbalancen er usynlig, hvis dE<5 er det måske acceptabelt - afh. af betragteren. Det betyder, at hvidbalancen for "varm2" er nogenlunde korrekt - dog lidt for meget til den lilla/magenta side. Fejlen for "kølig" er derimod langt ud over det punkt, hvor alle, der er lidt trænede, kan se, at billedet er meget blålligt (det fremgår i øvrigt af brugermanualen også).

Hvidbalancen danner grundlag for at beregne farvetemperaturen - og her er målet som nævnt ca. 6500K (farvetemperaturen korrelerer til den farve som et bestemt kulstofmateriale får, når det varmes op til en bestemt temperatur målt i Kelvin).

Hvis vi ser på målingerne af de to indstillinger, fås dette billede:

Vi kan se, at for "varm2" ligger den beregnede farvetemperatur på noget, der er tæt på 6500K, mens den for "kølig" ligger omkring 11000K - altså i omegnen af det dobbelte af det, som standarden foreskriver.

Det andet punkt, hvor der er forskel på vores indstillinger, er farvemætningen - indirekte indstillet gennem valget af "biograf" og "standard" mode.

Nedenfor har jeg målt, hvordan farvedekoderen opfører sig med de to sæt indstillinger, først med farvespektrum = standard:

Man kan se en dårligere overensstemmelse med gamut'en (populært sagt trekantens hjørner) i standard- frem for biograf-mode. Hvad værre er, er at farvætningsforløbet er dårligere for standard-mode: Farverne er trukket ind mod hvidpunktet i midten, hvilket giver en tendens til et hvidligt billede. Læg i øvrigt mærke til, at den grønne primærfarve (hjørnet) skyder mest forbi målet.

Hvis vi nu vælger "farvespektrum = bredt", får vi et anderledes resultat:

Nu er gamut'en meget langt fra målet - og specielt ser man, at den grønne farve er overmættet. Det giver flotte golf- og fodboldbaner...

Lad mig lige illustrere, hvordan mine indstillingers gamut ligger i forhold til reference-gamut'en mht. mætningen (defineret ved standarden):

Jeg har førsøgt at lægge referencen ind som et "spøgelsesbillede" bag målingen af gamut'en med mine egne indstillinger - og man kan se, at der er forskelle - men de er forholdsvis små.

Jeg har valgt ikke at se på gamma-forløbet her, selvom det er en meget vigtig faktor - men den er relativt uafhængig af de i tråden nævnte parametre.

Jeg håber, at ovennævnte besvarede nogle af dine spørgsmål (svaret kan opsummeres til et "ja"  - men jeg mener, at det fortjente lidt uddybning).

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu