recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Så det Testet Bluray er bedre i dyre Afsp
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSå det Testet Bluray er bedre i dyre Afsp

 Besvar Besvar Side  <1234 31>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Rahbek78 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 29-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2009 kl. 23:41
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Rahbek78 Rahbek78 skrev:

Eks.: Vi kan blive enige om at eks. Dark Knight har et ret lækkert billede. Men er det billede vi ser egentlig så godt som det kan blive, eller er der endnu mere at hente ud af signalet på skiven. Dvs. er det ikke muligt at disse nyere BD afspillere, uanset pris, formår at hive indnu mere information ud af skiven.

Humlen er: Du kan ikke hive mere information ud af skiven end der ligger på den. Og mens det kan virke uoverskueligt for en "almindelig" forbruger (uden at det skal lyde negativt) at gennemskue præcist hvad der så ligger på sådan en fætter, så er det ikke en udefinérbar størrelse. Eksempelvis, så er det nøjagtigt lige så fastlagt hvilke farver du kan lagre på en BD, som hvilken opløsning du kan lagre. For de fleste er farvegengivelse en abstrakt og subjektiv størrelse, hvor man forsøger at forholde sig til farvedybde, farvestyrke osv ud fra en eller anden idé om hvordan man synes det skal se ud for at se godt ud. Men i realiteten er der en nøjagtigt lige så fast grænse for hvilke farver der kan ligge på en BD, som hvilken opløsning der kan ligge på den. Det er bare meget mere kompliceret at forholde sig til. Men ligesom ingen med bare en smule forstand på tingene vil påstå at DVD bliver til 1080P fordi du opskalerer det, lige så vel kan du ikke få endnu flottere farver ud af en BD end dét der ligger på skiven. Det kan sagtens tænkes at du ikke har set det fulde potentiale af dette, selv om du synes Dark Knight ser godt ud - al sandsynlighed taler for at det kan gengives klart bedre end dét du har set (siger jeg uden at vide hvad du har benyttet til det). Men det behøver ikke skyldes begrænsninger i afspilleren, det er mere sandsynligt at det er dit display der sætter begrænsningerne i dén henseende.

Så svaret på dit spørgsmål er kort sagt: Nej, det kan ikke tænkes at der kan hives mere information ud af skiverne, det skal ligge der fra starten før det kan hives ud.

Det er jeg helt med på:

Du kan ikke hive mere ud af skiven end det der ligger på den. Men fremtiden byder vel på BD afspillere med upscaling når vi skal til at købe skærme med endnu højrere opløsning. Og jeg må da sige at jeg hellere vil se på et upscalet DVD billede fremfor et "standard" DVD billede... Det er selvfølgelig ikke lige her og nu men det kommer vel. - Men spørgsmålet var egentlig også bare om vi har set det fulde potentiale af BD formatet. Det er vel ret tæt på da det foregår i digitalt regi. Men JEG tror da på at afspillerne vil blive en smule bedre med tiden, også uden upscaling osv. jeg ved godt at folk er totalt uenige på dette punkt. Men det er nu engang min holdning til dette emne.

Jeg vil da bestemt også give dig ret i at skærme/projektore udvikler sig MEGET hutigere end eventuelle BD afspillere. Så hvis man/vi ikke har set det fulde potentiale, er det helt sikkert fordi at vores displays ikke kan vise det endnu... Jo bedre display - desto bedre BD oplevelser. Uanset om det er en PS3 eller DENONs flagskib...

Så til alle: SAVE YOUR MONEY! Og køb en super projektor! Så bliver din PS3 på magisk vis meget bedre...

Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2009 kl. 20:21

Jeg har kun set "The Dark Knight" i biffen -og ikke på BD.  Men jeg spekulerer lidt på hvordan den (BD'en) fungerer i et cinemascope set-up m.h.t det skiftende format 2.35:1 og 16:9?

 

Til top
laurs Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2009 kl. 15:13
jeg syntes også at de mørke scener er fremragende
Benq w5000,stewart firehawk 92"tabtension,M&K 750/55 tripole.velodyne DD12,Primare spa 21,primare dvd 26,dvdo vp 50, samsung 1400
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2009 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Shiva Shiva skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Rahbek78 Rahbek78 skrev:

Eks.: Vi kan blive enige om at eks. Dark Knight har et ret lækkert billede. .


Det har Dark Knight jo egentlig ikke. De scener der ikke er iMAX er plaget af Edge Enhancement og Digital Støjreduktion, der får billedet til at være tættere på middel end referencekvalitet, til tider. Dark Knight er IKKE den reference-udgivelse man havde forventet.

Det er jeg helt enig i. Udover det Naiera nævner, synes jeg også, at billedet er utroligt mørkt. De dunkle scener, og dem er der ikke så få af, er det næsten ikke til at se detaljerne i, medmindre man skruer lidt op for lyset på skærmen og det er jo ikke meningen. Det er den eneste BD jeg har oplevet dette på. Har set den på min vens Pio og det er fuldstændig det samme, så det er ikke min LCD skærm, som driller. Er der andre, der har den samme oplevelse?

 

Imax sekvenserne og lyden er til gengæld top notch

Nu skal der jo være mørke scener, men jeg har ikke de problemer på mit ISF Pioneer. Men resten af kritikken er jeg enig i.
SVP03
Til top
Shiva Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 803
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2009 kl. 09:54

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Rahbek78 Rahbek78 skrev:

Eks.: Vi kan blive enige om at eks. Dark Knight har et ret lækkert billede. .


Det har Dark Knight jo egentlig ikke. De scener der ikke er iMAX er plaget af Edge Enhancement og Digital Støjreduktion, der får billedet til at være tættere på middel end referencekvalitet, til tider. Dark Knight er IKKE den reference-udgivelse man havde forventet.

Det er jeg helt enig i. Udover det Naiera nævner, synes jeg også, at billedet er utroligt mørkt. De dunkle scener, og dem er der ikke så få af, er det næsten ikke til at se detaljerne i, medmindre man skruer lidt op for lyset på skærmen og det er jo ikke meningen. Det er den eneste BD jeg har oplevet dette på. Har set den på min vens Pio og det er fuldstændig det samme, så det er ikke min LCD skærm, som driller. Er der andre, der har den samme oplevelse?

 

Imax sekvenserne og lyden er til gengæld top notch


Nogle gange er det bedre at tie og blive anset som et fjols end at tale og dermed fjerne al tvivl.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12241
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2009 kl. 21:47
Oprindeligt skrevet af Rahbek78 Rahbek78 skrev:

Eks.: Vi kan blive enige om at eks. Dark Knight har et ret lækkert billede. .


Det har Dark Knight jo egentlig ikke. De scener der ikke er iMAX er plaget af Edge Enhancement og Digital Støjreduktion, der får billedet til at være tættere på middel end referencekvalitet, til tider. Dark Knight er IKKE den reference-udgivelse man havde forventet.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2009 kl. 21:39
Jeg kommer forbi vejle af og til, så jeg kommer nok forbi dig en dag. Vil
enlig gerne se hvad en Projektor præstere den dag i dag. Jeg er fra Barco
CRT tiden, ikke at jeg ikke har set LCD og DLP i nyere tid, men har ikke
rigtig fuldt med og brugt tid på det.
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2009 kl. 21:02

Oprindeligt skrevet af Rahbek78 Rahbek78 skrev:

Eks.: Vi kan blive enige om at eks. Dark Knight har et ret lækkert billede. Men er det billede vi ser egentlig så godt som det kan blive, eller er der endnu mere at hente ud af signalet på skiven. Dvs. er det ikke muligt at disse nyere BD afspillere, uanset pris, formår at hive indnu mere information ud af skiven.

Humlen er: Du kan ikke hive mere information ud af skiven end der ligger på den. Og mens det kan virke uoverskueligt for en "almindelig" forbruger (uden at det skal lyde negativt) at gennemskue præcist hvad der så ligger på sådan en fætter, så er det ikke en udefinérbar størrelse. Eksempelvis, så er det nøjagtigt lige så fastlagt hvilke farver du kan lagre på en BD, som hvilken opløsning du kan lagre. For de fleste er farvegengivelse en abstrakt og subjektiv størrelse, hvor man forsøger at forholde sig til farvedybde, farvestyrke osv ud fra en eller anden idé om hvordan man synes det skal se ud for at se godt ud. Men i realiteten er der en nøjagtigt lige så fast grænse for hvilke farver der kan ligge på en BD, som hvilken opløsning der kan ligge på den. Det er bare meget mere kompliceret at forholde sig til. Men ligesom ingen med bare en smule forstand på tingene vil påstå at DVD bliver til 1080P fordi du opskalerer det, lige så vel kan du ikke få endnu flottere farver ud af en BD end dét der ligger på skiven. Det kan sagtens tænkes at du ikke har set det fulde potentiale af dette, selv om du synes Dark Knight ser godt ud - al sandsynlighed taler for at det kan gengives klart bedre end dét du har set (siger jeg uden at vide hvad du har benyttet til det). Men det behøver ikke skyldes begrænsninger i afspilleren, det er mere sandsynligt at det er dit display der sætter begrænsningerne i dén henseende.

Så svaret på dit spørgsmål er kort sagt: Nej, det kan ikke tænkes at der kan hives mere information ud af skiverne, det skal ligge der fra starten før det kan hives ud.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2009 kl. 20:55

Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:



Ah Great! Er selv nordjyde. Hvor i jylland vil dette event blive afholdt, givet at det bliver til noget?

Vejle, så lidt skal du ud at køre... (jeg har et demo-rum i Vejle, derfor...)

Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2009 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af Rahbek78 Rahbek78 skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Oprindeligt skrevet af Rahbek78 Rahbek78 skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Oprindeligt skrevet af Rahbek78 Rahbek78 skrev:

 

Damn en lang tråd... Nåede til side 13...

Men et hurtigt spørgsmål vedr. det med om der er forskel på BD kvaliteten osv.

Der er vel ingen der ved hvordan det materiale der ligger på en BD skive "skal" se ud. Eller rettere hvor god billedkvaliteten egentlig er i det 1080 signal der ligger på skiven.

Derfor er det vel heller ikke forkert at sige at man kan se forskel i eks. skarphed og farvenuancer/farvedetaljer. Det gælder vel om for BD maskinen at kunne gengive alt det data der ligger i 1080 signalet på skiven.

Hvilket jo lige præcis kan være det anmeldere oplever ved disse nyere generationer af maskiner. Dyre som såvel billige maskiner.

For hvor godt er det billede egentligt der ligger på skiven?

 

Hvor godt materialet er der ligger på skiven er jo forskelligt fra film til film og selvfølgelig også filmens budget og/eller hvor meget det punkt er vigtigt for instruktøren og filmselskabet.
Men det ændre ikke på om en afspiller gengiver billedet korrekt eller om afspilleren prøve at få det til at se anderledes ud som nogen ser som et bedre billede.
Det er den vist korte udgave af de mange sider.

Det er jeg med på...

Men spørgsmålet går på: "Er der nogen der ved HVOR GODT materialet er på en Blu-Ray skive" - Uanset om det er en reference skive eller hvad det er.

 

Så må du lige definere godt. Er det opløsning på 2K eller 4K du mener eller hvad taler vi om her.

Jeg tænker ikke på om det oprindeligt er det ene eller andet.

Eks.: Vi kan blive enige om at eks. Dark Knight har et ret lækkert billede. Men er det billede vi ser egentlig så godt som det kan blive, eller er der endnu mere at hente ud af signalet på skiven. Dvs. er det ikke muligt at disse nyere BD afspillere, uanset pris, formår at hive indnu mere information ud af skiven.

Nu er det lige før vi kommer til at starte forfra igen, læs især Ottos indlæg.
Nu mener jeg ikke Dark knigt har et specielt lækkert billede og mig irriterer det at der skiftes mellem formater i filmen, se anden tråd herom.

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=51399& KW=SVP03

SVP03
Til top
Rahbek78 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 29-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2009 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Oprindeligt skrevet af Rahbek78 Rahbek78 skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Oprindeligt skrevet af Rahbek78 Rahbek78 skrev:

 

Damn en lang tråd... Nåede til side 13...

Men et hurtigt spørgsmål vedr. det med om der er forskel på BD kvaliteten osv.

Der er vel ingen der ved hvordan det materiale der ligger på en BD skive "skal" se ud. Eller rettere hvor god billedkvaliteten egentlig er i det 1080 signal der ligger på skiven.

Derfor er det vel heller ikke forkert at sige at man kan se forskel i eks. skarphed og farvenuancer/farvedetaljer. Det gælder vel om for BD maskinen at kunne gengive alt det data der ligger i 1080 signalet på skiven.

Hvilket jo lige præcis kan være det anmeldere oplever ved disse nyere generationer af maskiner. Dyre som såvel billige maskiner.

For hvor godt er det billede egentligt der ligger på skiven?

 

Hvor godt materialet er der ligger på skiven er jo forskelligt fra film til film og selvfølgelig også filmens budget og/eller hvor meget det punkt er vigtigt for instruktøren og filmselskabet.
Men det ændre ikke på om en afspiller gengiver billedet korrekt eller om afspilleren prøve at få det til at se anderledes ud som nogen ser som et bedre billede.
Det er den vist korte udgave af de mange sider.

Det er jeg med på...

Men spørgsmålet går på: "Er der nogen der ved HVOR GODT materialet er på en Blu-Ray skive" - Uanset om det er en reference skive eller hvad det er.

 

Så må du lige definere godt. Er det opløsning på 2K eller 4K du mener eller hvad taler vi om her.

Jeg tænker ikke på om det oprindeligt er det ene eller andet.

Eks.: Vi kan blive enige om at eks. Dark Knight har et ret lækkert billede. Men er det billede vi ser egentlig så godt som det kan blive, eller er der endnu mere at hente ud af signalet på skiven. Dvs. er det ikke muligt at disse nyere BD afspillere, uanset pris, formår at hive indnu mere information ud af skiven.

Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2355
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2009 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:



Nu har jeg fulgt tråden fra start til dette punkt. Og dette ville jeg være meget interesseret i. Dog går jeg udfra det ville blive afholdt på sjælland, right?

Nix. Jylland styrer.



Ah Great! Er selv nordjyde. Hvor i jylland vil dette event blive afholdt, givet at det bliver til noget?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 31>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu