recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MacPro - Sgu da for sygt !
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMacPro - Sgu da for sygt !

 Besvar Besvar Side  <1 34567 10>
Forfatter
Besked
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2009 kl. 16:27
wow - undskyld jeg blander mig en smule.

Der er godt nok meget både Bull.... og nogle rigtigt gode ting her.
Jeg har gennem min tid blandt andet på uni haft at gøre med stort set ALLE typer af maskiner og OS (og har fået lov at supportere lidt af dem også! Når jeg siger alle så er det alt fra maskiner der har macos fra 1982, SGI octane, Sun sparcstations. både mærkevare pc og bambus. MAskinen der er sat til salg på dba.dk er hlet klart ikke en videomaskine på grund af det svage grafikkort, men enten en regnemaskine eller til ren 2D grafik. (altså photoshop maskine med hang til arbejde med "rigtige" billeder fra enten phaseone, hasselblad eller andre highend kameraer til reklamebrug. Sandsynligvis magasin-udgvelse. Det er den eneste grafiske brug maskinen ville kunne klare uden at kløjs for meget.

Jeg vil ikke forsøge at vælge alt for meget side. jeg har arbejdet med begge dele i frygtelig mange år. JEg vil dog sige at hvis man tror osx kun er for folk der ikke ved noget om computere. så er det i virkeligheden fordi de ikke selv aner en dyt. OSX er i dag fuldt certificeret UNIX (Ikke linux!) og har man ikke en hang til fine fancy vinduer, så er der altid terminalen, og så har man fuld adgang til unix-kraften. Der er mere end rigeligt at rode med hvis man har lyst. Men kva apples tidligere kundeportefølje så har det været nødvendigt for dem at gøre det enkelt og ligetil, fordi deres kunder i gamle dage IKKE havde en klyt forstand på IT. Det skal så også siges at de ikke tjente deres penge på at rode i maskinerne men ved at sælge det produkt der kom ud af dem, og dette gør den faktisk til en billig maskine!
I dag er det faktisk ret omvendt. jeg kender ufatteligt mange nørder som render rundt med apple-maskiner - fordi de ikke længere gider bruge tid på at sidde og pille i deres egen maskine. De får penge for at få tingene til at køre på andres og der er ikke tid til at deres egen går ned. Men det er ca. 50/50 om de vælger KUN at køre win på dem, eller om de kan lave det meste arbeje via terminal/citrix/virtualisering.
Set over en 3-årig levetid på en maskine er selve købsprisen kun ca. 20% af de samlede udgifter. Så hvis man ved at købe lidt dyrere kan spare en masse penge i administration, så er det helt klart den mest økonomiske vej. Det er derfor at hp har en paviliion serie til private som ikke vil betale for den slags og en business serie hvor du får en del mere med i købet som man som privat ikke kan forstå/bruge/se. I det firma jeg arbejder er der en ret god sjat af alle dele. (både mac, hp og lenovo workstation bærbare!) Prisen er en tand dyrere for apple's maskiner i indkøb, men med supporten taget i betragtning, så henter de det faktisk ret hurtigt ind igen. Der er altid "medløbere" som skal have mere support fordi de har valgt en mac men absolut intet kender til det. Det kræver unægtelig lidt at lære et helt nyt os at kende det kommer vi ikke uden om, men hvis man ser på en person som ikke har haft synderligt meget med windows at gøre før, så vil de hurtigere kunne finde sig til rette på en mac end på en windowspc. Det er kun fordi vi har en forkvaklet og indoktrineret læring omkring windows at det er så meget sværere for os at lære osx og vi derfor synes det er noget bras. En pc skal være et værktøj som vi blandt andet bruger til at tjene penge på. derfor bør fokus også være lethed og stabilitet, ikke at vi skal lære at sidde og rode i OS for at kunne lave et stykke arbejde. Jeg har selv siddet og rodet i tusindvis af timer i MS-produkter, men min egen tid er nok løbet fra den del. (er jeg monstro blevet voksen? )
Desværre er Apple's snævertsynhed også det der gør det til så godt et produkt. Microsoft skal kunne skalere deres OS over en langt større produktplatform, hvilket gør det meget sværere at lave noget virkelig integreret som det apple gør. Min optimale maskine ville nok i virkeligheden være en standard pc (så jeg som privat kunne få jernet en smule billigere) og med OSX (det mest stabile desktop system til produktiv anvendelse på markedet.) Men jeg forstår desværre også apple's modstand  mod at gøre det tilgængeligt på så stor en produktplatform. (også selvom jeg synes det er noget bull....) Jeg taler her ikke om en hackintosh, da dette er en ulovlig ting jvf. apple's eula, men boy hvor ville jeg gerne have sådan en maskine! :-)

Nå det var vist lige mit lille opkast, der vil altid være folk som er dybt religiøse omkring deres valg af OS :) (har mødt rigeligt af dem i min tid, også dem der mente at MS win var for tøsedrenge. og adgang til mainframes var det eneste rigtige)
Men det ændrer ikke på det faktum at jern med ensartet funktionalitet i dag koster nogenlunde det samme. Den eneste forskel er i de ydelser der tilbydes sideløbende. Det er derfor at Dell, HP og Lenovo/IBM, FUTE og Apple har så store markedsandele, da de er de eneste som er i stand til at kunne tilbyde de ydelser ordentligt integreret. og det er det der tæller i den professionelle verden når de skal bruges til at tjene penge til virksomheden og ikke bare sidde hjemme i sofaen og surfe lidt rundt på nettet. Derhjemme giver hjemmebrygløsninger en mening. Så når man udtaler sig, så skal man altså gøre sig klart hvilken målgruppe man rent faktisk snakker om. Det nytter ikke noget at sige min maskine har en C2D processor og det har den andens mac også men den er meget dyrere, så det må være på grund af en apple skat.
Til top
Simon R. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2009 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af fumper fumper skrev:

Er der egentlig nogen der har svaret på trådstarters oprindelige spørgsmål?

udover grafikere, folk der laver tegnefilm, high end fotografer, hvem er ellers i markedet for sådan en maskine?


Ja jeg har jo fx svaret: Komponister. Og i særdeleshed post production lydfolk, der bruger ProTools.



Redigeret af Simon R. - 05-April-2009 kl. 19:00
Til top
Mr. Pioneer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2009 kl. 00:10
Synes det er sjovt at folk bliver ved med at påstå at man begrænser sig ved
køb af mac, begrænsningen ligger da helt klart i windows for der kan du
ikke køre leopard, mens på en mac kan du få begge dele.

Har haft utallige computere med windows og de har alle haft problemer, så
skiftede for et par år siden til leopard og har aldrig fortrudt det, det hele er
meget mere gennemført. Software og hardware kommunikere perfekt med
hinanden.

Redigeret af Mr. Pioneer - 06-April-2009 kl. 19:28
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2009 kl. 00:46

Oprindeligt skrevet af Mr. Pioneer Mr. Pioneer skrev:

Synes det er sjovt at folk bliver ved med at påstå at man begrænser sig ved
køb af mac, begrænsningen ligger da helt klart i windows for der kan du
ikke køre OS, mens på en mac kan du få begge dele.

Har haft utallige computere med MS og de har alle haft problemer, så
skiftede for et par år siden til OS og har aldrig fortrudt det, det hele er
meget mere gennemført. Software og hardware kommunikere perfekt med
hinanden.

Du har godt nok ikke fattet en brik af det hele. OS betyder Operativ System og det er kampen mellem de FORSKELLIGE OS der her foregår

"men på Mac kan du få begge dele" Ja en MAC er bare en PC i hvid forklædning, nogen mener den er meget bedre bygget osv. det gider jeg ikke forholde mig til, men grunden til at man på en MAC kan få begge dele er jo at Apple IKKE vil levere MAC OS X (Leopard) til andre end sine egne computere. Det skal de være i deres gode ret til, og derfor kan de efter min mening rende og hoppe 

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
- Dark Nebula - Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2008
Status: Offline
Point: 109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2009 kl. 07:31
WTF, det endte godt nok med en diskussion
Dog tvivler jeg selv på at komme til at eje en Mac engang i fremtiden, men fedt at læse folk forskellige meninger/holdninger.




Diablo 3 On It's Way

Now Four Characters:

|| Barb. || Witch Doc. || The Wizard || The Monk ||
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2009 kl. 07:33
Oprindeligt skrevet af fumper fumper skrev:

Er der egentlig nogen der har svaret på trådstarters oprindelige spørgsmål?udover grafikere, folk der laver tegnefilm, high end fotografer, hvem er ellers i markedet for sådan en maskine?


Jeg er drifts- og supportchef i et auktionshus. Godt nok har vi fotografer og grafikere ansat, men 90+% af de ansatte bruger dem til almindeligt brug.

Men jo, vi er lidt "udenfor" herhjemme i lille Danmark, og det er hovedsageligt inden for musik, DTP, fotografi og film/tv at markedet er, men de bærbare har også fået godt fat i danskerne.

Redigeret af lunddal - 06-April-2009 kl. 07:48
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2009 kl. 07:44
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:



Oprindeligt skrevet af GebissetDK GebissetDK skrev:

Mon dog... Prøv at gå ind på hp.dk, dell.dk osv. og konfigurere en dual quad core xeon workstation med samme konfiguration og udvidelsesmuligheder (hot swap af diske, nem tilgang til alt hardware) samt 64 bit OS. Jeg har prøvet, og det er ca. samme pris eller dyrere begge steder.

Hvis man kigger på edbpriser.dk, så ligger mobos med to LGA771 sockets på 2000-5000 kr. En 2.8 GHz quad core Xeon er omkring 5000 kr. Så skal vi have RAM, grafikkort, diske, PSU, kabinet og monitor, men der er altså langt op til 50.000 kroner.


Useriøst at sammenligne med byg-selv priser.

Derudover tager du prisen for en ældre Xeon og sammenligner den med nyprisen for den nævnte Mac. Da den Mac Pro var ny var det nyeste Xeon og derfor kostede det Nahalem koster i dag.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2009 kl. 09:32

Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Indlægget var mere tænkt som et "spark" til de personer, der normalt altid affærdiger B&O som værende ren design med l**t indeni. På samme måde som nogle her nu har affærdiget Apple.

Der vil altid være folk der affærdiger dyre løsninger, hvadenten merprisen er berettiget eller ej.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2009 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af primeradk primeradk skrev:

Dermed ikke sagt det er forkert, men er personligt lidt træt af at folk mener at alle ville være lykkelige med en MAC for jeg ville sku føle mig begrænset...

Det er præcist dén holdning jeg forsøger at kaste lidt lys over. Du er træt af at ANDRE bruger et bestemt produkt, fordi det produkt ikke opfylder DINE behov. Hvis det opfylder deres behov, så er det vel dét der betyder noget?

Til top
- Iver Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 214
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2009 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af primeradk primeradk skrev:

Dermed ikke sagt det er forkert, men er personligt lidt træt af at folk mener at alle ville være lykkelige med en MAC for jeg ville sku føle mig begrænset...

Det er præcist dén holdning jeg forsøger at kaste lidt lys over. Du er træt af at ANDRE bruger et bestemt produkt, fordi det produkt ikke opfylder DINE behov. Hvis det opfylder deres behov, så er det vel dét der betyder noget?

Ehh.. Otto, læs det lige en gang til. Der står slet ikke det du siger. Han skriver, at han er træt af, at folk har en holdning til hvad lykken vil være for alle andre (og dermed også ham). Du vil vel heller ikke have, at jeg skal fortælle dig hvilken holdning du bør have til LCD vs. Plasma

For at understrege:

Oprindeligt skrevet af primeradk primeradk skrev:

..., men er personligt lidt træt af at folk mener at alle ville være lykkelige med en MAC...

Mit øvrige bidrag til diskussionen kan skitseres meget kort når det gælder helt almindeligt computerbrug:

Mac til folk, som kan lide noget lækkert og gerne vil betale lidt ekstra for design og stabilitet. Til gengæld ryger der en række muligheder, som man ofte med glæde giver afkald på den man enten ikke har brug for dem eller kan finde ud af at udnytte dem.

PC med Windows til den lidt mere hardcore bruger, som ikke rigtig vil begrænses, vedrørende tilpasning af os, software eller hardware. For den øgede frihed betaler man prisen med enten høj vedligeholdelse eller lav stabilitet.

Unix/Linux til de rigtig hardcore, som har rigtig høje krav til performance og stabilitet. Til gengæld taler vi om invistere rigtig meget tid i sin computer for at få tingene til at spille.

Det er selvfølglig sat på spidsen for at ramme bedst muligt. Der er ca. små 1.000 forbehold for udtalelserne vedr. hver gruppe.

Jeg forherliger ingen af ovenstående grupper. Der er sgu ikke mere lykke forbundet ved nogen af grupperne end andre, kun forskellige interesser.

Personligt har jeg aldrig haft problemer med mine egne pc'er. De har altid kørt som smurt på nær når jeg har eksperimenteret med ting, som jeg slet ikke ville have kunnet eksperimentere med på nogen mac. Det trade off som jeg har nævnt tidligere.

Jeg synes generelt, at Apples produkter er rigtig lækre, men i mange henseender ville jeg aldrig bytte en af mine pc'ere ud med en mac.

Når det er sagt, vil jeg også sige, at rigtig mange af de helt almindelig pc-brugere ville have stor glæde på den front, som hedder begrænsning af muligheder og dermed øget stabilitet, for der er da ingen begrænsning for hvor meget folk kan fucke deres pc op på ekstrem kort tid (taler som eks pro supporter og nuværende supporter for hele familien og det meste af min vennekreds - suk). Men så har vi balladen når den "ikke dygtige" bruger skal dele al deres indhold med resten af verden... Det er ikke nemt.

Btw. Claus_jac, rigtig godt indlæg.



Redigeret af - Iver - 06-April-2009 kl. 10:43
/Iver

Pana TH-42PZ80, Pana TH-37PX70
Core i7 920, 6GB DDR3, 2xHD3870 xFire, 2x1TB F1 SpinPoint
VMC, 2xDMA2200
Sonos 4xZP120, 1xZP90, 1xZoneBridge (ZB?), 1xCR100, 1xiPod Touch (still expanding)
Til top
Diamanten Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 116
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2009 kl. 11:32
Der er mange PC brugere, som udtaler sig om Mac's begrænsede
muligheder. Som konvertit kunne det være interessant for mig at høre
lidt nærmere om præcis hvilke begrænsninger der er tale om.
Jeg er selv en gennemsnitlig Mac bruger, som tidligere var hardcore
fanatisk pc/windows bruger. Jeg har haft Mac i et års tid nu og bliver hele
tiden positivt overrasket over Mac'en fortræffeligheder. Huset er stadig
fyldt med windows PC'ere, men de bliver aldrig tændt mere og som
situationen er lige nu ryger de snart til storskrald. Desværre kan jeg ikke
overbevise mit arbejdsgiver om at vi skal konvertere til Mac.... noget med
en større international koncern med 90.000 medarbejdere hvor IT
strategien bestemmes i Schweiz og den er meget konservativ   
indtil videre bruger jeg stadig PC i det daglige

Anyway så ser jeg det ikke som min mission at overbevise hardcore PC
brugere om at de skal elske Mac, men jeg synes måske diskussionen er
lidt sort hvid nogle gange... På den anden side var jeg selv ligeså sort hvid
i lignede diskussioner inden Mac'en blev et fuldgyldigt medlem af familien

Go' dag til alle
Til top
Pittens Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 225
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2009 kl. 12:17

Jeg ved snart heller ikke om jeg skal grine eller græde over folks ignorance, tror jeg vælger at grine.

Jeg har bygget/brugt DOS/Windows PCer siden min første 386, men i november 2007, sprang jeg ud i en iMac, bare for sjov og for at udvide min horisont en smule. Nu er iMac hoved PCen herhjemme og jeg bruger den til alt lige fra World Of Warcraft til musikkomponering.

Den opfylder pt. 99% af alle mine behov, den sidste % er den manglende mulighed for at spille de sidste nye spil med de framrates jeg er vant til fra min gamle windows baserede PC, men det krævede jo så tilgengæld også et nyt grafikkkort hvert halve til hele år. Den mulighed er der ikke i en iMac, men derimod i en mac pro. Min næste PC bliver en mac pro uden tvivl, og den kunne såmænd godt ende med at ligne OPs eksempel, dog med et andet grafikkort til den tid.

Anyways, alle de fordomme windows fanboys har over for mac verdenen, er uden tvivl et sikkert tegn på uvidenhed. De samme mennesker der gang på gang skal komme med modargumenter imod mac er ud fra min erfaring også nogle uvidende windows PC brugere.

Hvordan kan man bilde sig selv ind at man er PC entusiast hvis ikke man er åben over for andet en windows?

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu