recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MacPro - Sgu da for sygt !
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMacPro - Sgu da for sygt !

 Besvar Besvar Side  <1 56789 10>
Forfatter
Besked
Mr. Pioneer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2009 kl. 00:29
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:


Du har godt nok ikke fattet en brik af det hele.



Nej og det er jeg kun glad for, det viser med alt tydelighed at jeg ikke er en
nørd på dette område
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2009 kl. 01:21

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Jeg synes Apple er noget være lort. Alle de tosser der sidder og siger.. Mjaaa jeg kan kun lave videoredigering på en MAC, eller Adobe Photoshop og Quark + MaC det er det eneste der virker. Det er tåber der ikke er i stand til at sætte sig ind i hvad de har med at gøre.

Ps, har i hørt at den nye MAC mini har HW accelleration af h.264? Kæft det er for sygt - at det kan lade sig gøre...



Men ok, en knap mindre på musen og en flot hvid skærm til dobbelt pris, og et scrol hjul ...Det er da til at finde ud af. Det er en cigarkasse også fremfor et kasseapparat....

Tåber og tosser... Der må findes andre mere venlige ord over for folk, som måske ikke lige deler din opfattelse

 

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2009 kl. 07:51
Jeg undskylder mit sprogbrug....Men det jeg mener er at en MAC ikke tilbyder noget specielt ift Windows mht videoredigering. Tværtimod.

Samme programmer findes til Windows Platformen, og hw med mere er mere effektivt på driverniveau til Windows Platformen, herunder understøttelse af MPS, GPU accelleration osv.

I eksemplet der nævnes, er der tale om en Dual Xeon, med 30 tommers skærm og som brugt koster 30.000kr Et lignende Windows System man kan tilpasse til ens specifikke behov og som understøtter stort set alt hardware, ville koste mindre end det halve...Ny!

Brugen af MAC til videoredigering, er kulturelt funderet i reklamebranchen. Måske fordi det er trendy og ser godt ud. Men ikke fordidi den kan noget specielt ift så meget andet.


Redigeret af Patriarken - 07-April-2009 kl. 08:02
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2009 kl. 08:09

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Jeg undskylder mit sprogbrug....Men det jeg mener er at en MAC ikke tilbyder noget specielt ift Windows mht videoredigering. Tværtimod.

Samme programmer findes til Windows Platformen, og hw med mere er mere effektivt på driverniveau til Windows Platformen, herunder understøttelse af MPS, GPU accelleration osv.

I eksemplet der nævnes er der tale om en Dual Xeon, med 30 tommers skærm og som brugt koster 30.000kr Et lignende Windows Sytem man kan tilpasse til ens specifikke behov og som understøtter stort set alt hardware, ville koste mindre end det halve...Ny!

Brugen af MAC til videoredigering, er kulturelt funderet i reklamebranchen. Måske fordi det er trendy og ser godt ud. Men ikke fordidi den kan noget specielt ift så meget andet.

Ifølge en fotograf - jeg engang spurgte - så var Mac i en årrække alene om at kunne tilbyde en seriøs platform til netop fotoredigering .Efterhånden har PCen udlignet forskellene, -  men en hel "brugerklump" af Mac flytter ikke bare sådan lige system .Og er der bare en eller to erfarne foto eller journalist-nørder i teamet, som bruger Mac, - så har vi netop ret hurtig kulturen. . .   



Redigeret af Lennon - 07-April-2009 kl. 08:12
Til top
prodic Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 49
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2009 kl. 08:25
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Jeg undskylder mit sprogbrug....Men det jeg mener er at en MAC ikke tilbyder noget specielt ift Windows mht videoredigering. Tværtimod.

Samme programmer findes til Windows Platformen, og hw med mere er mere effektivt på driverniveau til Windows Platformen, herunder understøttelse af MPS, GPU accelleration osv.

I eksemplet der nævnes, er der tale om en Dual Xeon, med 30 tommers skærm og som brugt koster 30.000kr Et lignende Windows System man kan tilpasse til ens specifikke behov og som understøtter stort set alt hardware, ville koste mindre end det halve...Ny!

Brugen af MAC til videoredigering, er kulturelt funderet i reklamebranchen. Måske fordi det er trendy og ser godt ud. Men ikke fordidi den kan noget specielt ift så meget andet.


Vurderet udelukkende på anskaffelsesprisen så har du ret. Der er et "identisk" setup prismæssigt ret forskelligt.
Tager du de efterfølgende og til tider medfølgende konsekvenser med i beregningen, så er forskellen desværre - vurderet på de 2 nævnte arbejdsområder - til MAC's side.
Det er desværre således at MAC's i industrien ikke udelukkende er valgt på grund af deres udseende og Apple's generelle status som designikon.
Det skal dog lige nævnes, som det også er nævnt tidligere i andre indlæg, at hvis dit udstyr bare skal virke fra dag 1, hvilket for mange er en faktor der skal iberegnes, så hælder vippen til MAC's fordel.
Har du talentet og tålmodigheden til selv at konfigurere både hardware og software, så kan du spare penge ved at vælge PC-udstyr.
Tager vi en overordenet faktor som stabilitet med i betragtningerne - igen vurderet på de af dig tidligere nævnte arbejdsopgaver - så er fordelen igen til MAC. På netop det område halter en standardkonfigureret PC desværre en del efter.

Personligt vil jeg da gerne have tilsendt en PM med din nævnte PC-konfiguration. Det lykkedes mig kun at finde en tilsvarende skærm, så havde jeg brugt halvdelen.
Men jeg er jo sikkert også kun en uvidende tåbe. Men jeg vil så gerne belæres og blive klogere.
Til top
prodic Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 49
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2009 kl. 08:31
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Jeg undskylder mit sprogbrug....Men det jeg mener er at en MAC ikke tilbyder noget specielt ift Windows mht videoredigering. Tværtimod.

Samme programmer findes til Windows Platformen, og hw med mere er mere effektivt på driverniveau til Windows Platformen, herunder understøttelse af MPS, GPU accelleration osv.

I eksemplet der nævnes er der tale om en Dual Xeon, med 30 tommers skærm og som brugt koster 30.000kr Et lignende Windows Sytem man kan tilpasse til ens specifikke behov og som understøtter stort set alt hardware, ville koste mindre end det halve...Ny!

Brugen af MAC til videoredigering, er kulturelt funderet i reklamebranchen. Måske fordi det er trendy og ser godt ud. Men ikke fordidi den kan noget specielt ift så meget andet.

Ifølge en fotograf - jeg engang spurgte - så var Mac i en årrække alene om at kunne tilbyde en seriøs platform til netop fotoredigering .Efterhånden har PCen udlignet forskellene, -  men en hel "brugerklump" af Mac flytter ikke bare sådan lige system .Og er der bare en eller to erfarne foto eller journalist-nørder i teamet, som bruger Mac, - så har vi netop ret hurtig kulturen. . .   



Der er i skrivende stund stadigvæk en forskel på de 2 platforme til netop fotoredigering og billedbehandling.
Forskellen består dog primært i fotografernes valg af software(PhaseOne o.l.) og diverse Adobe-programmer.
Enkelte af de programmer er udviklet primært til MAC, men migreret til en Windows-platform. Desværre ikke med samme stabilitet til følge. Tværtimod.
Til top
Pittens Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 225
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2009 kl. 09:32
Jeg vil blandt andet lige benytte lejligheden til at takke blandt andet @Patriarken for at at understrege hvad jeg mente i mit forrige indlæg omkring ignorance på side 5.

Det er sjovt nok altid windows PC brugere der ikke kan finde ud af at tale pænt, fordi de har så SUPER travlt med at grave alle de latterlige mac fordomme frem. Flot

Det er også sjovt nok altid musen med 1 knap der bliver fundet frem Uvidenhed når nye højder med sådanne udtalelser.

9 ud af 10 seriøse DELL, HP or whatever brugere sidder heller ikke med den medfølgende mus når de eksempelvis gamer, og det gør jeg heller ikke på min MAC, jeg har en Logitech MX518 og en Razer Pro 1,6.

Religionskrige, man må bare elske dem....
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2009 kl. 09:32
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Jeg undskylder mit sprogbrug....Men det jeg mener er at en MAC ikke tilbyder noget specielt ift Windows mht videoredigering. Tværtimod.Samme programmer findes til Windows Platformen


For det første hedder det en Mac - det er ikke en forkortelse, men det beviser måske din uvidenhed om området?

For det andet, så findes der netop en del videoredigeringssoftware til Mac OS X, der ikke findes til Windows.

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

I eksemplet der nævnes, er der tale om en Dual Xeon, med 30 tommers skærm og som brugt koster 30.000kr Et lignende Windows System man kan tilpasse til ens specifikke behov og som understøtter stort set
alt hardware, ville koste mindre end det halve...Ny!


Nu er det en person som selv har sat brugtprisen på sit udstyr, og det er måske for højt. Det finder han ud af hvis ingen gider at købe, og egentligt er det lidt plat at starte en tråd på baggrund af en eller andens brugtpris.

Er der deciderede tråde over at NAD er for sygt fordi en eller anden har sat sin brugte forstærker til salg for dyrt?

Men hvis holdningen er at alle skærme og computere er identiske hvis man bare kigger på CPU, GPU og skærmstørrelse, så kunne vi med samme argument jo lige så godt alle sidde med Prosonic tv herinde.

Og bemærk venligst igen: det er ikke computeren der koster 30.000 - skærmen er en stor del af prisen, og sælger har nok prissat det hele for højt.

En ny Mac Pro koster fra 18.000.

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Brugen af MAC til videoredigering, er kulturelt funderet i reklamebranchen.


Så at f.eks. TV 2 bruger MacBook Pro med Final Cut Pro i marken skyldes at tilfældige reklamebureauer kører Mac? Hvordan hænger det lige sammen?

Redigeret af lunddal - 07-April-2009 kl. 09:33
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2009 kl. 10:19
Jeg arbejder på en stor uddannelsesinstitution, hvor vi næsten kun bruger Mac - bl.a. til videoredigering. I starten irriterede det mig, men stabiliteten på de enkelte maskiner er rigtig meget værd. For den er altså større end de tilsvarende store Windows-systemer, jeg har kendt (inkl. NT, 2000 og XP).

Til gengæld er det det lidt træls, at der ikke er så meget shareware at vælge i mellem (selvom meget af det, der er til OSX, er godt, som tidligere nævnt her i tråden). Og det er sværere selv at "pille" (i hvert fald for mig som tidligere PC-bruger).

Derfor har jeg også købt en stationær Windows PC til hjemmebrug, så jeg kan få pille-lysten udlevet og kan hygge mig med rensninger af registreringsdatabasen, driveropdateringer osv. Alt sammen noget jeg ikke får lov til på Mac'en. Og dette er altså ikke ment sarkastisk. At få en Mac er lidt ligesom at få en moderne bil, hvor der er skruet et stort plastic-skjold over motoren, så man ikke kan pille ved noget som helst andet end oliedækslet. I hvert fald for mig.

Men min bærbare MacBook Pro er s'gu da lækker - aluminiumskabinet og rigtig god skærm. Om man så selv ville betale for den, er en helt anden sag...




Redigeret af ThomasP - 07-April-2009 kl. 10:20
Til top
- Iver Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 214
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2009 kl. 10:27

Jeg har lige været inde og konfigurere en mac pro, så den ville benchmarke nogen lunde som min egen windåse (begge uden skærm, men inkl. os).

Mac: DKK 26.608

WinMinSelvByg: ca DKK 14.500

Min vil benche lidt højere på nogen punkter og Mac'en vil muligvis benche lidt højere på andre. Alt i alt nogenlunde ens. Hvad er så forskellen?

  1. ca. DKK 12.108
  2. OSX vs. Vista 64
  3. Jeg brugt et sted mellem 10 og 20 timer på nøje at udvælge min hardware, på at finde det bedste sted at købe den og på til sidst at samle den. Mac'en kunne jeg have købt på en time uden nogen form for risiko. Det er dog en proces jeg nyder, da jeg nok er lidt hardwareliderlig.
  4. Nej, der er ikke kvalitetsforskel på hardwaren. Det kan jeg reelt ikke vide, da jeg ikke kender indholdet i Mac'en, men min PC har kørt 24/7 siden jeg samlede den i december 2008.
  5. Hov, jeg var lige ved at glemme design. Mac'en er helt sikker flottere, men det eneste den ville pynte, er den indvendige side af det teknik skab min pc står i.

Jeg er fint tilfreds. Fair nok, at andre gerne vil have en Mac pro, men kald venligst ikke ignorant aller andre nedladende udtryk, fordi jeg kan lide min windåse og ikke ser lyset i en Mac.

En Mac er fin nok, men jeg har endnu ikke set nogen grund til hvorfor jeg personligt skulle vælge en Mac frem for en selvbygget windåse.

  1. Jeg kan lide selvbyggeriprocessen
  2. Jeg sparer en betydelig slat penge
  3. Jeg får ikke OSX. Det har jeg heller ikke lyst til på trods af at jeg har arbejdet en del med det.

 

/Iver

Pana TH-42PZ80, Pana TH-37PX70
Core i7 920, 6GB DDR3, 2xHD3870 xFire, 2x1TB F1 SpinPoint
VMC, 2xDMA2200
Sonos 4xZP120, 1xZP90, 1xZoneBridge (ZB?), 1xCR100, 1xiPod Touch (still expanding)
Til top
- Iver Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 214
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2009 kl. 10:43

Oprindeligt skrevet af Pittens Pittens skrev:


Det er også sjovt nok altid musen med 1 knap der bliver fundet frem Uvidenhed når nye højder med sådanne udtalelser.

Wtf? Hvordan i al verden kan uvidenheden nå nye højder baseret på en udtalelse som "sjovt nok altid ... bliver fundet frem"? Er det kun mig der kan se et knæk i logikken? Der kan vel allerhøjest være tale om den samme uvidenhed. Eller er der noget jeg misforstået? Det er i øvrigt en ganske valid pointe eftersom en stor del af Mac'ens force ligger i det overlegne og meget minimalistiske design. Begynder man at bytte musen og andre ting ud, så daler værdien af designet ganske betydeligt.

Kunne du ikke bidrage med noget reelt indhold i stedet for bare at nedgøre andres udtalelser? Det ville have så meget mere effekt, hvis du kom med en begrundelse for hvorfor de ting vi ved/tror/antager omkring Mac er forkerte. Jeg håber, at der andre begrundelser end at man kan bytte musen ud med en anden til gaming!?

/Iver

Pana TH-42PZ80, Pana TH-37PX70
Core i7 920, 6GB DDR3, 2xHD3870 xFire, 2x1TB F1 SpinPoint
VMC, 2xDMA2200
Sonos 4xZP120, 1xZP90, 1xZoneBridge (ZB?), 1xCR100, 1xiPod Touch (still expanding)
Til top
Simon R. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2009 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

Oprindeligt skrevet af Pittens Pittens skrev:


Det er også sjovt nok altid musen med 1 knap der bliver fundet frem Uvidenhed når nye højder med sådanne udtalelser.

Wtf? Hvordan i al verden kan uvidenheden nå nye højder baseret på en udtalelse som "sjovt nok altid ... bliver fundet frem"? Er det kun mig der kan se et knæk i logikken? Der kan vel allerhøjest være tale om den samme uvidenhed. Eller er der noget jeg misforstået? Det er i øvrigt en ganske valid pointe eftersom en stor del af Mac'ens force ligger i det overlegne og meget minimalistiske design. Begynder man at bytte musen og andre ting ud, så daler værdien af designet ganske betydeligt.

Kunne du ikke bidrage med noget reelt indhold i stedet for bare at nedgøre andres udtalelser? Det ville have så meget mere effekt, hvis du kom med en begrundelse for hvorfor de ting vi ved/tror/antager omkring Mac er forkerte. Jeg håber, at der andre begrundelser end at man kan bytte musen ud med en anden til gaming!?

Uhm... Mac'ens mus har været to-knap i mange år efterhånden. Derfor er det uvidenheden der spiller ind her...

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 56789 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu