recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalerkabler og andet sludder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHøjttalerkabler og andet sludder

 Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
fiedel Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 21:05

Efter min mening er der forskel på audiokabler, jeg vil mene at den ohmske modstand igennem kablerne selvfølgelig skal holdes så lav som muligt, men faktorer som induktion og kapacitet har efter min mening den største indflydelse, og det hænger sammen med ind og udgangs impedanser på de tilsluttede apparater.

Desuden spiller der også en del psykologi med i det hele, hvis en person køber 1 sæt hundedyre højtaler kabler og de efter hans mening gør hans audio oplevelse bedre, så er købet vel retfærdiggjort, hvad enten han rent faktisk kan høre forskellen eller ej.

Det er oplevelsen det drejer sig om...............

 

Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 21:43

Efter min personlige mening vil de færreste med et godt surroundsystem få den store gevinst ved at købe rigtigt dyre højttalerkabler, men hvis det drejer sig om HighEnd HiFi, så er det en anden snak.(måske)

Det jeg i bund og grund anfægter er at dette forum oftest henvender sig til personer med interesse i hjemmebiografer, men ikke i så høj grad i High end HiFi, og netop her mener jeg at det vile være bedre at investere eks. i en SC-LX 81 receiver med rimelige kabler end i en SC-LX71 med dyre kabler, og så er dette nok ikke det bedste eksempel da der vist ike er den helt store forskel på lydkvaliteten på de nævnte modeller.

 

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 22:00
[QUOTE=Skyum]

Efter min personlige mening vil de færreste med et godt surroundsystem få den store gevinst ved at købe rigtigt dyre højttalerkabler, men hvis det drejer sig om HighEnd HiFi, så er det en anden snak.(måske)

Det jeg i bund og grund anfægter er at dette forum oftest henvender sig til personer med interesse i hjemmebiografer, men ikke i så høj grad i High end HiFi, og netop her mener jeg at det vile være bedre at investere eks. i en SC-LX 81 receiver med rimelige kabler end i en SC-LX71 med dyre kabler, og så er dette nok ikke det bedste eksempel da der vist ike er den helt store forskel på lydkvaliteten på de nævnte modeller.

/QUOTE]

Tja...i bund og grund er jeg lidt uenig med dig- Til mine Elac højtalere startede jeg med de bedste lydkabler fra Harald Nyborg ud fra den betragtning, at der ikke kunne være den store forskel. Jeg fik senere lov til at låne nogle Nordost kabler fra CSN-Teknik. Det pudsige er jo, at Nordost kablerne har en lidt mindre diameter end mine Harald Nyborg kabler. Så jeg lurede lidt, da jeg fik lidt mere fylde i lyden med Nordost kabler.  For mig - som så mange andre, må lyden jo på en eller anden led være lig med lav modsand = kraftigere diameter.

Til gengæld kunne jeg ikke høre nogen forskel i lyden på mine B&W M1 højtalere og Nordost kabler - kontra de billige. Så B&W´erne er derfor stadig forbundet med Harald Nyborg kablerne

 



Redigeret af Hother - 10-April-2009 kl. 22:08
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Efter min personlige mening vil de færreste med et godt surroundsystem få den store gevinst ved at købe rigtigt dyre højttalerkabler, men hvis det drejer sig om HighEnd HiFi, så er det en anden snak.(måske)

Det jeg i bund og grund anfægter er at dette forum oftest henvender sig til personer med interesse i hjemmebiografer, men ikke i så høj grad i High end HiFi, og netop her mener jeg at det vile være bedre at investere eks. i en SC-LX 81 receiver med rimelige kabler end i en SC-LX71 med dyre kabler, og så er dette nok ikke det bedste eksempel da der vist ike er den helt store forskel på lydkvaliteten på de nævnte modeller.

 

Tja...i bund og grund er jeg lidt uenig med dig- Til mine Elac højtalere startede jeg med de bedste lydkabler fra Harald Nyborg ud fra den betragtning, at der ikke kunne være den store forskel. Jeg fik senere lov til at låne nogle Nordost kabler fra CSN-Teknik. Det pudsige er jo, at Nordost kablerne har en lidt mindre diameter end mine Harald Nyborg kabler. Så jeg lurede lidt, da jeg fik lidt mere fylde i lyden med Nordost kabler.  For mig - som så mange andre, må lyden jo på en eller anden led være lig med lav modsand = kraftigere diameter.

Til gengæld kunne jeg ikke høre nogen forskel i lyden på mine B&W M1 højtalere og Nordost kabler - kontra de billige. Så B&W´erne er derfor stadig forbundet med Harald Nyborg kablerne

Disse kabler

Ja men jeg tror nu også der KAN være forskel, ikke nødvendigvis forbedring, men forskel. Så er det jo op til den enkelte at vurdere om ændringen er en ændring hen imod den lyd man selv ønsker,hvilket teoretisk kunne være tilfældet UDEN at det rent faktisk var en teknisk forbedring.      Det jeg mener er at hvis man har nogle højttalere der måske er lidt lukkede/uldne i lyden, så kan man åbne lyden med de rette kabler, men er der tale om en egentlig forbedring (altså bedre kabler) ? Hvis samme kabel ikke giver "bedre" lyd ved alle højttalere, så er det jo ikke et bedre kabel, foruden i det rette sammenhæng.

I sidste ende er jeg ked af at opleve at man pr. automatik mener et dyrt kabel er bedre end et billigt, hvilket sagtens KAN være tilfældet, men ikke nødvendigvis ER tilfældet.

I dit tilfælde John, kan man sige at du opnår den lyd du ønsker ved dine Nordost kabler, men de samme kabler giver ikke den samme forbedring på dine B&W højttalere som på dine Elac...    Derfor kan man hurtigt lade sig føre bag lyset af sin egen forventning, hvilket ikke er tilfældet i med dig (da du jo ikke fandt forbedringer ved dine B&W højttalere).

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 22:24
Jamen så er vi ikke så uenige - man må blot ikke afskrive at der KAN ligge en forbedringsmulighed i de forskellige kabelmuligheder
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 22:28

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jamen så er vi ikke så uenige - man må blot ikke afskrive at der KAN ligge en forbedringsmulighed i de forskellige kabelmuligheder

 Det er vi BESTEMT ikke uenige om Jeg mener måske bare at det kan være bedre steder at investere flere tusinde kroner end lige på kabler 

 

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 22:37
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jamen så er vi ikke så uenige - man må blot ikke afskrive at der KAN ligge en forbedringsmulighed i de forskellige kabelmuligheder

 Det er vi BESTEMT ikke uenige om Jeg mener måske bare at det kan være bedre steder at investere flere tusinde kroner end lige på kabler 

 

Det kan der bestemt være mange gode grunde til

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jamen så er vi ikke så uenige - man må blot ikke afskrive at der KAN ligge en forbedringsmulighed i de forskellige kabelmuligheder

 Det er vi BESTEMT ikke uenige om Jeg mener måske bare at det kan være bedre steder at investere flere tusinde kroner end lige på kabler 

 

Det kan der bestemt være mange gode grunde til

Bestemt

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2009 kl. 15:26

Det svarer lidt til at sætte racer slicks på bilen. Forbedringen er der kun hvis det vitterligt er gode racerslicks (kvalitet af dæk/kabler) og ikke billige kopier fra T-hansen, og man vil kun opleve en reel forbedring hvis man har en ferrari og ikke en fiat (jo ringere grundudstyr, jo ringere forbedring). 

eftersom kablerne er konstrueret forskelligt og med forskelligt materiale virker det logisk at konkluderer at der er forskel, men forskellen er ikke nødvendigvis hørbar eller står mål med prisen ift værdien af det samlede anlæg.

Crown - there is no substitute.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2009 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Det svarer lidt til at sætte racer slicks på bilen. Forbedringen er der kun hvis det vitterligt er gode racerslicks (kvalitet af dæk/kabler) og ikke billige kopier fra T-hansen, og man vil kun opleve en reel forbedring hvis man har en ferrari og ikke en fiat (jo ringere grundudstyr, jo ringere forbedring). 

eftersom kablerne er konstrueret forskelligt og med forskelligt materiale virker det logisk at konkluderer at der er forskel, men forskellen er ikke nødvendigvis hørbar eller står mål med prisen ift værdien af det samlede anlæg.

Det er forbløffende hvor enige vi egentligt er i forhold til højttalerkabler

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
'DLG' Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2007
Status: Offline
Point: 463
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2009 kl. 16:11

Jeg tænker lidt på om der ikk er nogen der er villige til en blind test?  

Personligt har jeg ikk tiltro til mine egne ører kan høre forskel så jeg har investeret i et par okay Monacor kabler, og er sikker på det gir mig samme lydoplevelse som med dyre kabler.

Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk?
Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså.
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2009 kl. 20:11

jo, jeg er meget frisk. jeg skiftede selv mit Kimber ud med noget 6 kvadrat Monacor, og har endnu til gode at høre et mærke kabel der er bedre (bedre og ikke anderledes er kodeordet).

Jeg stiller gerne anlæg og hus til, stuen er antireflektivt behandlet hele vejen rundt, og der er et aktivt 2.1 stereo anlæg i den lidt sjovere ende.

Crown - there is no substitute.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu