recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalerkabler og andet sludder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHøjttalerkabler og andet sludder

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2009 kl. 23:13

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Jeg har lige skrevet til Christian og forhørt mig om muligheden for at låne et sæt af hans custom cabler

Jeg er da lige ved at tro, at hvis Christian er færdig med sin ombygning, så vil han sikkert gerne stille sin hjemmebio til rådighed

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2009 kl. 04:00
Jeg syntes det lyder spændende med den test der er under opsejling. Det kan ikke være andet. Glæder mig meget til at høre om det.

Desværre er det nok sådan at resultatet ikke nødvendigvis siger hele sandheden om højtalerkabler. Det har jo vist sig, at kan man se et kabel, kan man også høre en forskel. Så kunne man jo gå ud, mens der blev skiftet til et nyt ganske vist, men man har meget svært ved at huske et lytteindtryk efter endda meget kort tid. Kun hvis man får et meget hurtigt skift kan man få et indtryk der kan sammenlignes.

En AB test er under alle omstændigheder behæftet med den fejl, at den er subjektiv, altså et udtryk for hvad man personlig lige nu opfatter og det har desværre vist sig at være vekslende, man kender det fra sig selv, der skal ikke meget til før et lytteindtryk forrykkes. Er man lidt træt eller måske lidt hovedpine fx, lyder det hele ikke længere så godt som man huskede det var på et andet tidspunkt. Og selve det skifte kabler, bevæge sig rundt osv, et ophold før ny lytteprøve, påvirker et resultat.

Men der var jo AB blindtesten med monsterkablet og tøjbøjlerne der  lignede. Ingen af deltagerne kunne høre forskel, men vidste ganske vist heller ikke at det ene sæt "kabler" var kobber tøjbøjler.

Bliver meget interessant at høre resultatet under alle omstændigheder.

Det helt rigtige er en såkaldt ABX test, men den er for svær at stable på benene, da den kræver en del forskelligt teknisk udstyr.

Det er en test, hvor man elektronisk  kan skifte via et relæ mellem 2 forskellige kendte kabler og høre dem med mange forskellige typer godkendt musik, et efter et, hæfte sig ved resultatet og dernæst få det samme stykke musik afspillet igen, denne gang uden at man ved hvilket kabel der nu bruges. (det tilfældige skift til X, altså det tilfældige valg af et af kablerne,  er ikke styret af en person, men af et program) Man skal så afkrydse hvilket kabel man tror det er, A eller B. Kan man ramme rigtigt 95% af gangene, er det med sikkerhed fastslået at der er forskel, ellers kan det være tilfældigt.

Det er skuffende at man kun opnår omkring 50% i den slags blindtest, medmindre der er tale om 15 meter monster sammenlignet med 15 meter højtalerledning, hvor modstanden i 15 meter højtalerledning er ca 2.4 ohm og derfor dæmper signalet ret meget, med deraf følgende påvirkning af lytteindtrykket.

Den slags test er der lavet en del af, ikke mange, da de som sagt ikke er så simple at stille op.

Der har været anvendt anerkendte forstærkere og højtalere i de tests jeg har læst.

Man behøver imidlertid efter min mening ikke en ABX test for at danne sig et indtryk, det syntes jeg et dansk forsøg slog fast helt tilbage i 1969 (tror jeg det var, der henvises stadig til det sommetider) hvor importørter af forstærkere havde inviteret en den anmeldere til en blindtest (gardin), hvor de skulle spotte forstærkere ud alene på deres egenlyd.

Anmelderne kunne normalt skrive side op og side ned i deres respektive blade, omkring de forskelle de kunne høre. Men i dette blidtest forsøg var de ikke i stand til at spotte en eneste eller høre nogen forskel. Jo een, det viste sig at være en forbindelse der frembragte sus. Efter en rettelse og et gentaget forsøg, kunne de ingen spotte.

Kan man altså i et privat forsøg, prøve at neutralisere de fleste faktorer der kunne skabe forvirring, så kan det da kun være interessant.

En forstærker med 2 sæt højtalerudgange, hvor man kan skifte med et klik mens der spilles, kan give en meget høj grad af sammenligning, men skal man til at skifte kabler, er resultatet ret usikkert faktisk.

Måske skulle men også nævne at nogle forstærkere ikke kan tåle visse designer kabler. Der sker nogle uheldige ting i forstærkeren, så lyden påvirkes, ikke at lyden forbedres, i stedet forringes den ved enkelte kabler. Det ville man kunne høre. En forskel altså. Men jeg kan ikke huske jeg har hørt det nogensinde.

Men der er jo gjort mange forsøg på at bygge forstærkere med nye kredsløbs løsninger efterhånden, nogle mere vellykkede end andre.

Igen, rigtig godt initiativ!


 


Redigeret af Ken_T - 12-April-2009 kl. 04:22
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2009 kl. 12:52

Nu er der faktisk to sæt højttalerudegange på den ene forstærker der evt skal bruges, men det er jo ikke muligt at have begge tilsluttet samtidigt uden en kortslutning.

du påvirser dog inddirekte en ting der altid vil have indflydelse nemlig den korte akkustiske hukommelse (mener den er er påvist til ca 7 sekunder eller noget deromkring)

det bedste ville naturligvis være en ægte abx blindtest, og med et anlæg der mekanisk/elektronisk kunne skifte kabler/højttaler/whatever på et splitsekund.

desværre er det ikke muligt for en privat at komme i nærheden af, og de omskifterbokse der er på konsummarkedet er af så ringe kvalitet at de er en fejlfaktor i sig selv.

Crown - there is no substitute.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2009 kl. 13:12

Alternativt skulle man låne 2 ens receiverer og 4 ens højttalere, således at man kan fade fra det ene sæt til  det andet, indtil man havde fundet favoritten,  for så efterfølgende at se hvilket kabel der er valgt.

Mht. den korte akkustiske hukommelse, så vil jeg mene at det i sig selv er problematisk hvis forskellen ikke er større end at man ikke kan genkendefor den efter 7 sek. Så er det jo spørgsmålet om det er pengene værd. 

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2009 kl. 13:31
Det er i teorien korrekt, jeg kender desværre bare ikke recievere der ikke farver lyden på en uhensigtsmæssig måde, og derfor vil få indflydelse på den egenlyd kablerne gerne skulle kunne fremvise. på sammen måde kender jeg desværre ikke til højttalere der er til at drive for en konsumreciever, og samtidigt yder en nogenlunde uarvet og ukomprimret gengivelse. Det kan ikke nytte noget, i min verden, at man vil lytte forskelle hvis det brugte reference setup er af en yderst tvivlsom karakter og farver lyden mere end højest nødvendigt. 
Crown - there is no substitute.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2009 kl. 13:39
Hvis nu man køre en Pioneer på Pure indstillingen ?   Jeg ved ikke engang hvordan man justerer bas / Diskant på min Pioneer
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2009 kl. 13:59

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Jeg ville MEGET hellere have set en blindtest, da der jo ligger en mulig placeboeffekt gemt i os alle. Ikke nødvendigvis bevist,men noget en blindtest ville komme uden om.

Jo da, men forskellen var tydelig her. Man skulle ikke "lede" efter den. Det var som at lytte på to forskellige højttalere.

Det fine ved den testopstilling som blev brugt, var at der blev benyttet en god stereo forstærker med 4 ens højttalere tilsluttet. På den måde kunne man lytte til to forskellige kabler, og skifte imellem dem med et tryk på en knap. Og i sådan en A-B test bliver selv små forskelle tydelige - i forhold til fysisk at skulle skifte rundt på kablerne.

Og der var også en blindtest bagefter. Peter Harbo fra Harbosound, der er akustisk ingeniør, kiggede forbi mens jeg havde testopstillingen. Og inden han kom, var han også af den opfattelse at der teknisk set ikke var forskel på højttaler kabler.

Og Peter var ved at falde bagover, da han hørte forskellene. Og han vidste intet om hvilke kabler han lyttede på, han registrerede blot forskellene med det samme. Og jeg kunne ikke snyde ham, ved at blive på samme højttalere.

Så konklusionen blev, at der kan være forskelle på højttaler kabler. Især sølvkablerne lød helt anderledes i diskanten. Vi blev enige om, Peter og jeg, at de nok ikke var helt liniære i frekvensgang.

Resultatet var at diskanten virkede blødere på sølvkablerne, og det klædte de Elac højttalere ret godt. 

Men ellers vil jeg sige som andre også har udtalt før, at der er langt større forskel imellem højttalere end der er imellem højttaler kabler. Og man kan få en langt større effekt, ved at udvælge de rette højttalere der passer til ens smag, end man kan ved at vælge højttalerkabler. Men i sidste ende må de gerne passe sammen

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2009 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Jeg ville MEGET hellere have set en blindtest, da der jo ligger en mulig placeboeffekt gemt i os alle. Ikke nødvendigvis bevist,men noget en blindtest ville komme uden om.

Jo da, men forskellen var tydelig her. Man skulle ikke "lede" efter den. Det var som at lytte på to forskellige højttalere.

Det fine ved den testopstilling som blev brugt, var at der blev benyttet en god stereo forstærker med 4 ens højttalere tilsluttet. På den måde kunne man lytte til to forskellige kabler, og skifte imellem dem med et tryk på en knap. Og i sådan en A-B test bliver selv små forskelle tydelige - i forhold til fysisk at skulle skifte rundt på kablerne.

Og der var også en blindtest bagefter. Peter Harbo fra Harbosound, der er akustisk ingeniør, kiggede forbi mens jeg havde testopstillingen. Og inden han kom, var han også af den opfattelse at der teknisk set ikke var forskel på højttaler kabler.

Og Peter var ved at falde bagover, da han hørte forskellene. Og han vidste intet om hvilke kabler han lyttede på, han registrerede blot forskellene med det samme. Og jeg kunne ikke snyde ham, ved at blive på samme højttalere.

Så konklusionen blev, at der kan være forskelle på højttaler kabler. Især sølvkablerne lød helt anderledes i diskanten. Vi blev enige om, Peter og jeg, at de nok ikke var helt liniære i frekvensgang.

Resultatet var at diskanten virkede blødere på sølvkablerne, og det klædte de Elac højttalere ret godt. 

Men ellers vil jeg sige som andre også har udtalt før, at der er langt større forskel imellem højttalere end der er imellem højttaler kabler. Og man kan få en langt større effekt, ved at udvælge de rette højttalere der passer til ens smag, end man kan ved at vælge højttalerkabler. Men i sidste ende må de gerne passe sammen

  /Lars

Ja men det er vi bestemt enige om.

Det jeg blot kan blive lidt harm over, er at der er folk der er blevet vejledt til at investere i højttalerkabler til mange tusinde kroner, som skulle sættes på en receiver til 4000.- og nogle højttalere til 3000, kr. stk. hvor jeg er overbevist om at en bedre receiver ville gøre en større forskel, også set i lyset af at det ofte er surround- opstillinger hvor stereo er prioteret mindre.

Testen som du refererer til er for så vidt fin, men problemet er at der i mine øjne ikke må være kendskab til hvilke kabler der spiller HELE testen igennem, hvor der så skal vælges en vinder som efterfølgende bliver "afsløret" ved navn og pris.

Igen fordi vi alle sammen har en favorit som vi inderst inde helst ser klare sig bedst, ikke mindst for at bekræfte vores teori, overvejelser eller investering.

Hvis du spørger en person der har købt sin første receiver eller højttaler om hvad han eller hun skal købe, så er det ofte det som de selv har valgt. Det er også ok hvis de har brugt megen tid på at udvælge netop dette produkt, men palceboeffekten kommer også ind i billedet her, og vi vil det eller ej.

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2009 kl. 14:32
jeg tvivler på at der er nogle sælgere med en halv hjerne der vil råde folk til at bruge mere end 5-10% af anlæg'ets samlede værdi på kabler (medmindre man har brug for eks hdmi kalber til et realtivt billigt anlæg, eller lignende specielle situationer). jeg husker selv den største opgradering på mit allerførste anlæg, skiftede lakridskablerne ud med ngoet Monster signalkabel til en 100 krone. bedste 100 kroner jeg nognesinde har brugt på hifi.
Crown - there is no substitute.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2009 kl. 14:47

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

jeg tvivler på at der er nogle sælgere med en halv hjerne der vil råde folk til at bruge mere end 5-10% af anlæg'ets samlede værdi på kabler (medmindre man har brug for eks hdmi kalber til et realtivt billigt anlæg, eller lignende specielle situationer). jeg husker selv den største opgradering på mit allerførste anlæg, skiftede lakridskablerne ud med ngoet Monster signalkabel til en 100 krone. bedste 100 kroner jeg nognesinde har brugt på hifi.

 Ja men det tror jeg sagtens du kan finde eksempler på

 

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
MartinLynge Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2009 kl. 20:08
Lige for at udvide diskussionen: Så læste jeg engang et længere tema omkring netop blindtest, og hvorfor de også i sig selv kan bidrage uheldigt i forhold til "bevidst" afkrydsning/valg af bedst/dårligst.

Har I læst Nørtranders "Mærk Verden" - heri diskuteres menneskets "båndbredde" rent sanse- og bevidstmæssigt. Bevidstheden bevæger sig med GANSKE få bit/information - mens sansning og oplevelse er langt større end denne. Tænk blot på en guitarspiller - hvis han skulle være "bevidst" om alle sine fingreflytninger - ikke muligt.

Nå men tilbage til AVS - her blev det ligeledes diskuteret, hvorvidt netop denne bevidsthedsgørelse af lydoplevelsen altid vil fremtvinge en uhyre lav hit rate - man kan altså sansemæssigt sagtens opleve en forskel, men når man bevidst skal udtrykke/bemærke det, går det galt...


Jeg ser dog frem til jeres blindtest..
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2009 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Nu er der faktisk to s�t h�jttalerudegange p� den ene forst�rker der evt skal bruges, men det er jo ikke muligt at have begge tilsluttet samtidigt uden en kortslutning.



Hvad mener du med kortslutning? Et skift fra A til B, slår højtalerudgang A fra før udgang B tilsluttes. Og omvendt. Det er lavet med en mekanisk omskifter. Kan også være et relæ naturligvis.

Forstil dig at det du siger er rigtigt, så ville der være masser af anlæg der af den grund kunne brænde sammen.

?




Redigeret af Ken_T - 14-April-2009 kl. 13:52
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu