recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalerkabler og andet sludder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHøjttalerkabler og andet sludder

 Besvar Besvar Side  <1 34567>
Forfatter
Besked
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2009 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:


Jo da, men forskellen var tydelig her. Man skulle ikke "lede" efter den. Det var som at lytte på to forskellige højttalere.

Det fine ved den testopstilling som blev brugt, var at der blev benyttet en god stereo forstærker med 4 ens højttalere tilsluttet. På den måde kunne man lytte til to forskellige kabler, og skifte imellem dem med et tryk på en knap. Og i sådan en A-B test bliver selv små forskelle tydelige - i forhold til fysisk at skulle skifte rundt på kablerne.

Og der var også en blindtest bagefter. Peter Harbo fra Harbosound, der er akustisk ingeniør, kiggede forbi mens jeg havde testopstillingen. Og inden han kom, var han også af den opfattelse at der teknisk set ikke var forskel på højttaler kabler.

Og Peter var ved at falde bagover, da han hørte forskellene. Og han vidste intet om hvilke kabler han lyttede på, han registrerede blot forskellene med det samme. Og jeg kunne ikke snyde ham, ved at blive på samme højttalere.

Så konklusionen blev, at der kan være forskelle på højttaler kabler. Især sølvkablerne lød helt anderledes i diskanten. Vi blev enige om, Peter og jeg, at de nok ikke var helt liniære i frekvensgang.

Resultatet var at diskanten virkede blødere på sølvkablerne, og det klædte de Elac højttalere ret godt. 

Men ellers vil jeg sige som andre også har udtalt før, at der er langt større forskel imellem højttalere end der er imellem højttaler kabler. Og man kan få en langt større effekt, ved at udvælge de rette højttalere der passer til ens smag, end man kan ved at vælge højttalerkabler. Men i sidste ende må de gerne passe sammen

  /Lars




Det er forbigået mig at du har gjort det sådan? Syntes ellers at jeg læste din artikel, må lige kigge igen.

Vil gerne indskyde et bemærkning.

Fire højtalere af samme mærke (ens højtalere) behøver ikke at spille ens, det kan være et spørgsmål om alder, fx vil et nyt sæt om alt ellers er ens, spille væsenlig anderledes end et tilspillet sæt. Der er heller ikke nogen absolut garanti for at fabrikanten ikke har ændret noget hvis de er fra et forskelligt tidspunkt. Det kan skyldes flere ting, så som fx udgåede enheder eller bare forbedringer.

Og højtalere er meget afhænging af placeringen. Stiller man 4 højtalere op af en væg vil de påvirkes af stedet de står, måske står det ene sæt i hjørnerne, de andre ikke. Og afstanden i mellem højtalerne påvirker også lytte indtrykket helt klart.

De skal altså stå helt ude på gulvet, mindst 1 meter fra bagvæggen og afstanden imellem højtalerne skal være den samme for begge sæt. Og fri for påvirking fra møbler.

Desuden skal man være  sikker på at de virkelig spiller ens, det kan kun afgøres ved at sende hver enket et monosignal med forskellig musik og umiddelbbart sammenligne med en anden der står lige ved siden af. Derved kan selv de mindste forskelle afsløres. og prøv lige det med højtalerkabler, når du har 2 enslydende højtalere. Det kræver kun en forstærker der kan levere mono og hvor man skifter hurtigt.

Har du taget højde for det, tror du? Ellers påstår jeg at der kan være faktorer der påvirker dit lytteresultat.


 
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2009 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Nu er der faktisk to s�t h�jttalerudegange p� den ene forst�rker der evt skal bruges, men det er jo ikke muligt at have begge tilsluttet samtidigt uden en kortslutning.



Hvad mener du med kortslutning? Et skift fra A til B, slår højtalerudgang A fra før udgang B tilsluttes. Og omvendt. Det er lavet med en mekanisk omskifter. Kan også være et relæ naturligvis.

Forstil dig at det du siger er rigtigt, så ville der være masser af anlæg der af den grund kunne brænde sammen.

?


Det der skulle have stået var at det ikke er muligt at have to forstærkere tilsluttet det samme sæt (højttaler) terminaler. ved ikke lige hvorfor det andet blev formuleret sådan, slet ikke set i lyset af at jeg endda husker at oplyse om to sæt højttalerudgange

Crown - there is no substitute.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Nu er der faktisk to s�t h�jttalerudegange p� den ene forst�rker der evt skal bruges, men det er jo ikke muligt at have begge tilsluttet samtidigt uden en kortslutning.



Hvad mener du med kortslutning? Et skift fra A til B, slår højtalerudgang A fra før udgang B tilsluttes. Og omvendt. Det er lavet med en mekanisk omskifter. Kan også være et relæ naturligvis.

Forstil dig at det du siger er rigtigt, så ville der være masser af anlæg der af den grund kunne brænde sammen.

?


Det der skulle have stået var at det ikke er muligt at have to forstærkere tilsluttet det samme sæt (højttaler) terminaler. ved ikke lige hvorfor det andet blev formuleret sådan, slet ikke set i lyset af at jeg endda husker at oplyse om to sæt højttalerudgange



nå, ja, på den måde det sker for alle til tider
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 17:59
Jeg har fået tilbagemelding fra Christian (CSN-Teknik), og han har desværre ikke nogel kabler hjemme vi kan låne til testen
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 21:19
Men jeg stiller selvfølgelig stadig gerne op med mine Nordost Blue Heaven
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 22:00

jeg foreslår at vi holder det til et kabel af hver type materiale (kobber/sølv, evt noget eksotisk med flere slags ledere) og så en af hver type, en gange højttaler, og en gange signalkabel.

Blue heaven er sølv, mit er kobber, så mangler vi noget eksotisk højttalerkabel. evt. et ekstra sæt kabler i sølv eller kobber.

jeg har kobber signalkabler, så vi mangler et sølv og noget eksotisk. jeg har et ekstra sæt kobber kabler der kan dobbel testes med.

hertil mangler vi en yderligere deltager. eller, mindst en mere.



Redigeret af kim olsen - 16-April-2009 kl. 22:03
Crown - there is no substitute.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 23:37
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

jeg foreslår at vi holder det til et kabel af hver type materiale (kobber/sølv, evt noget eksotisk med flere slags ledere) og så en af hver type, en gange højttaler, og en gange signalkabel.

Blue heaven er sølv, mit er kobber, så mangler vi noget eksotisk højttalerkabel. evt. et ekstra sæt kabler i sølv eller kobber.

jeg har kobber signalkabler, så vi mangler et sølv og noget eksotisk. jeg har et ekstra sæt kobber kabler der kan dobbel testes med.

hertil mangler vi en yderligere deltager. eller, mindst en mere.

Det kan være Hother vil med, hvis han TØR   

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2009 kl. 00:00
Hvis det er, så vil jeg gerne låne jer noget billigt Monacor SPC-60, som jeg har brugt til mine Keffer.  Det er 6 kvadrats, hvor lederne ikke er isoleret for hinanden, så det skulle være det samme som et solid-core.

Problemet er bare at jeg bor i Aalborg. Men for vidt muligt kunne jeg godt selv tænke mig at være med. Jeg har 4 ens højttalere, omend det ikke er highend.
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2009 kl. 00:03
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Hvis det er, s� vil jeg gerne l�ne jer noget billigt Monacor SPC-60, som jeg har brugt til mine Keffer.  Det er 6 kvadrats, hvor lederne ikke er isoleret for hinanden, s� det skulle v�re det samme som et solid-core.

Problemet er bare at jeg bor i Aalborg. Men for vidt muligt kunne jeg godt selv t�nke mig at v�re med. Jeg har 4 ens h�jttalere, omend det ikke er highend.


Jeg er frisk på at splejse rejse til odense, dog har jeg ikke just noget spændende, udover nogle ret tykke, ret anonyme og ret dyre kabler jeg har arvet fra min far. Men dog tvivler jeg på de har interesse da de er mere end 20 år gamle.
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2009 kl. 00:05
jeg har selv monacors 6 kvadrat som reference(præference) kabel, jeg tænker at vi nok skal ud i noget Bertram / Echole til det vi mangler, især det med leder materialet er ret vigtigt, ellers må vi bare låne os frem.
Crown - there is no substitute.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2009 kl. 11:44
 Det tegner godt :) det bliver bedre og bedre, det er ikke ironi.

For nu at provokere, hvad med et kabel af lysnetledning  0,75 kvardrat? Det kan man da skaffe. Så skulle man have en chance for at høre en forskel og tænk nu hvis man kunne nøjes med det. :)

Der var jo en ABX test mellem et monster (2,5 kvardrat) og et zip (lysnet) hvor ingen kunne høre forskel i en blind test. 

Spar lige på rødvinen i starten, så forsøget får en reel mulighed.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2009 kl. 12:25

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

 Det tegner godt :) det bliver bedre og bedre, det er ikke ironi.

For nu at provokere, hvad med et kabel af lysnetledning  0,75 kvardrat? Det kan man da skaffe. Så skulle man have en chance for at høre en forskel og tænk nu hvis man kunne nøjes med det. :)

Der var jo en ABX test mellem et monster (2,5 kvardrat) og et zip (lysnet) hvor ingen kunne høre forskel i en blind test. 

Spar lige på rødvinen i starten, så forsøget får en reel mulighed.

 

Vi aftalte da whisky ???    

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu