recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Formatvalg - bør også være frivilligt!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFormatvalg - bør også være frivilligt!

 Besvar Besvar Side  <1 23456>
Forfatter
Besked
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 08:47
HD/Blu-ray er så lig med sorte felter i siderne på 4:3 film? - Så er det måske derfor de vil vænne os til det absurde syn via 4:3 film på DVD - så er der ligesom ikke nogle som vil undgå at købe 4:3 film, hvis man ønsker en Blu-ray afspiller. - Interessant udvikling
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 08:51
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Til ipk - kan en BD30 også strække billedet helt uden at faste klammer i siderne kan ses?

Til AV Precision - mit Sony fladskærmstv fejler intet.


Nej, dit tv fejler sikkert intet, men den mangler en funktion, som du godt kunne tænke dig.


I såfald er det en generel "mangel" som burde være der.
Som mine forsøg med talrige tv og afspillere viser.
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24625
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 08:53

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

HD/Blu-ray er så lig med sorte felter i siderne på 4:3 film? - Så er det måske derfor de vil vænne os til det absurde syn via 4:3 film på DVD - så er der ligesom ikke nogle som vil undgå at købe 4:3 film, hvis man ønsker en Blu-ray afspiller. - Interessant udvikling

Hvis det bliver sådan, så vil jeg hellere have mine film på dvd.

Jeg gider ikke sidde og se pinocchio, med gardiner eller sorte felter i siden. Om det så gør mig til et fjols. So be it.

Mvh
Flemming Larsen
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1743
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 09:30
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Nej, det kan vi ikke blive enige om. Jeg synes det er fint at folk der havde tænkt sig at ødelægge oplevelsen for dem selv forhindres i at gøre det.


Enig
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 09:43

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

HD/Blu-ray er så lig med sorte felter i siderne på 4:3 film? - Så er det måske derfor de vil vænne os til det absurde syn via 4:3 film på DVD - så er der ligesom ikke nogle som vil undgå at købe 4:3 film, hvis man ønsker en Blu-ray afspiller. - Interessant udvikling

Uden at det skal lyde fordømmende, så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvorfor det er du ønsker at zoome på 4:3 film? De sorte bjælker er der jo fordi filmen kun er skudt i 4:3. Når du zoomer på denne film, så mister du en masse billedinformation både i toppen og bunden. Er det ikke noget som ærgrer dig?

Hvad er det som er "farligt" ved sorte bjælker? Er det tanken om at hele skærmen ikke udnyttes og der derfor går noget plads "til spilde"? Er det fordi billedet ikke er stort nok?

Efter vi købte 42" så er vores 4:3 film/tv da blevet væsentligt større end på vores gamle 4:3 tv - uden at vi zoomer vel og mærke.

Uden at jeg vil råbe op om at ødelægge kunsten i filmen og destruere instruktørerens vision (det er der allerede andre der har gjort), så kunne jeg godt tænke mig at vide helt præcist hvad det er der får dig til at ville zoome. For jeg forstår simpelthen ikke hvad baggrunden er for at man vil gøre det.

Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 10:04
Det er det sædvanlige - visse debatter SKAL skæres firkantet ud, når nogle har et enkelt behov.
jonaskp - at branchen, producenterne, kald dem hvad du vil, vil forhindre mig i en funktion som zoom ved 4:3 film, som har været praksis gennem alle de år hvor DVD har været der, det forstår jeg simpelthen ikke - læs mine tidligere eksempler - jeg orker ikke at gentage mig selv.
- Men jeg har en STOR mistanke til, at det er for at vænne nye købere til Blu-ray, som fortsat ønsker at se 4:3 film.
- Men hvis reglen om korrekt filmvisning skal følges som det var tiltænkt, så SKAL tv-kanalerne OGSÅ vise 4:3 film med sorte felter i siderne - det KAN ikke være anderledes.

Vi ser mange gange, at argumenterne ikke passer sammen i det samlende mediebilled.

- På skiver vil jeg have et valg, som jeg altid har haft!

Med hensyn 16:9 film, så er der den klare holdning, at så vidt det er muligt, at vise 16:9 med sorte felter foroven og forneden. - Tv-udsendelser er en helt anden sag. - Men selv der skal 4:3 vises som zoom - et reelt valg.

- Men mit ærinde er 4:3, som jeg, på nær nogle få, er i uforståelig mindretal.       

Redigeret af T-teknik - 30-April-2009 kl. 10:15
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 10:23

Jeg tror du misforstår mit indlæg. Jeg forholder mig ikke til om du ødelægger billedet. Hvad du vælger at gøre med din film, er 100% op til dig.

Otto har forklaret hvorfor det rent teknisk ikke er muligt at gøre det du vil på Blu-ray. Samtidigt forklarede han hvorfor at det du gerne vil, bør være en mulighed på DVD, da DVD formatet er i 4:3. Jeg tror derfor at både du, Otto og jeg er helt enige i, at hvis en DVD bliver produceret som anamorfisk 16:9 med sorte kanter i siderne, så indeholder denne DVD en stor fejl. Hovedsageligt (ihvertfald for mig) fordi dette betyder at der spildes en del af opløsningen på de sorte rammer, som derfor forringer selve 4:3 billedet. Det er samme problem som når der laves 4:3 Letterbox, her mistes også en stor del af opløsningen. Udover at der mistes bileldkvalitet, så gør det så også at folk der ønsker det, ikke har mulighed for at Zoome eller Strække 4:3 billedet så det bliver til 16:9.

Vi er derfor helt enige om at der er noget galt.

 

Umiddelbart synes jeg derfor at diskussionen omkring der er noget galt eller ej på den pågældende DVD er ret ligetil: Der er helt klart noget galt! Mit spørgsmål gik udelukkende på hvorfor det er du ønsker at zoome billedet, for den debat synes jeg personligt er sjovere (og overskriften på emnet ligger også op til det, som jeg forstår den).

Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

... Ergo: DVD-udgivelser med sorte bjælker i siderne er noget hø.

Helt enig. Selvom dem der har produceret en sådanne DVD i 16:9 pillarbox (som det kaldes), har haft gode intentioner om at få 4:3 filmen til altid at fremstå i helt korrekt format på 16:9 tv mht. geometri m.v., så går det unægteligt ud over kvaliteten, OG så går det i den grad ud over dem der har 4:3 tv, idet disse seere vil se filmen i windowbox, dvs. med sorte bjælker hele vejen rundt om billedet, såfremt deres tv har en 16:9 omskifter. Og hvis de ikke har det, vil filmen fremstå i anamorfisk 4:3 pillarbox, hvilket er ulideligt at se på. Så nej, DVD film i SD, bør ikke være i 4:3 pillarbox. Det er en helt anden sag med Blu-ray film i HD.

     

4:3 windowbox og 4:3 pillarbox på et 4:3 tv.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 10:42

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:



Til AV Precision - mit Sony fladskærmstv fejler intet. Alt er gennemprøvet og indstillet - det er KUN den nævnte film i 4:3 der fejler med sorte felter i siderne.

Det skrev jeg netop heller ikke at den gør. Jeg siger at hvis du vil have dén feature med når du ser blu-ray, så er det TV'ets opgave at levere det, og det er noget du skal holde øje med når du køber tv, hvis du ønsker dén funktion.

Som sagt, hvis du har en _DVD_ film i 4:3, hvor billedformatet er 16:9 med sorte bjælker i siderne, så har du fuldstændigt ret i at udgivelsen er lavet forkert. Men du kan lige så godt vænne dig til at med BD så ER det sådan 4:3 film skal udgives. Og det skal en producent af et HDTV vide, og dermed tage højde for hvis de ønsker at give dig bestemte features. Vi skal IKKE til at lave om på standarderne ud fra hvordan bestemte producenter i praksis vælger at implementere dem, så må de lære at gøre det ordentligt.


Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:


Men jeg er da lidt urolig overfor at overgå til en Blu-ray afspiller, hvis det derimod er i orden på en Blu-ray afspiller. - Du må rette mig, hvis jeg ikke er helt med Jeg håber et fremtidig køb af DVD og Blu-ray film ikke vil forvirre min almindelige opfattelse af 4:3 film. - Og de ikke er scannet helt forkert, hvilket jeg også har på både VHS og DVD.

- Nu ved jeg, at der på f.eks. VHS ikke var det samme at arbejde med - men der ligger en klar sammenligning med film i 4:3, hvis de samme film er i samlingen på både VHS og DVD.      

Du ved stadig ikke hvilket format der reelt er det rigtige.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 10:48

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

HD/Blu-ray er så lig med sorte felter i siderne på 4:3 film? - Så er det måske derfor de vil vænne os til det absurde syn via 4:3 film på DVD - så er der ligesom ikke nogle som vil undgå at købe 4:3 film, hvis man ønsker en Blu-ray afspiller. - Interessant udvikling

Det er efter min mening et meget mere absurd syn at strække 4:3 til 16:9, sådan som du åbenbart vil, men det er din ret - det har aldrig været meningen da man lavede systemet, at du skulle strække 4:3 til 16:9 - det er noget tv-producenterne har fundet på.

Hvis din DVD-afspiller gengiver (ægte) 4:3 materiale korrekt, så laver _dén_ faktisk de samme sorte bjælker i siderne, når du har et 16:9 tv. På mange afspillere kan man dog vælge dette manuelt, og mange gør det ikke korrekt, men skal du følge standarden, så skal du have sorte bjælker. Så igen - når dit tv ikke giver dig denne mulighed, så er det tv'ets skyld, for Sony burde vide hvordan standarderne er skruet sammen, så hvis de mener du skal have lov til at strække 4:3 til 16:9, så burde de have lavet det sådan at du kan gøre det med 4:3 materiale inden i et 16:9 format også - der er intet teknisk til hinder for dette. Så uanset hvordan du vender og drejer det, så er det en funktion du gerne vil have som dit tv savner - og dét at der åbenbart findes forkerte DVD-udgivelser, ændrer ikke på at 4:3 med bjælker i siderne er et format som dit tv BURDE tage højde for kan forekomme, da det er en helt normal del af standarden for såvel blu-ray som DVD (i DVD's tilfælde blot ikke i dén udformning du beskriver, men slutresultatet er det samme).

Så ja, DVD udgivelser med bjælker i siderne er som sagt noget hø, MEN dét issue du egentlig brokker dig over, er tv'ets skyld. 

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 10:53

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

- Men hvis reglen om korrekt filmvisning skal følges som det var tiltænkt, så SKAL tv-kanalerne OGSÅ vise 4:3 film med sorte felter i siderne - det KAN ikke være anderledes.   

For HD tv-kanalers vedkommende, ja så SKAL de vise 4:3 med sorte felter i siderne, fordi HD per definition er 16:9. Ergo hvis du vil zoome på det, så skal tv'et kunne håndtere dét. Men SD indeholder i modsætning til HD muligheden for enten 4:3 eller 16:9, og i SD er den eneste rigtige måde at udsende 4:3 materiale, at sende det som ægte 4:3, og ikke som 16:9 med sorte bjælker i siden. 

Vi ser mange gange, at argumenterne ikke passer sammen i det samlende mediebilled.

- På skiver vil jeg have et valg, som jeg altid har haft! [/QUOTE]

...og så længe det er DVD film vi taler om, så har du ret, 4:3 film bør ikke udgives på DVD med sorte bjælker i siden, uanset hvad undskyldningen så er.

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Med hensyn 16:9 film, så er der den klare holdning, at så vidt det er muligt, at vise 16:9 med sorte felter foroven og forneden. - Tv-udsendelser er en helt anden sag. - Men selv der skal 4:3 vises som zoom - et reelt valg.

- Men mit ærinde er 4:3, som jeg, på nær nogle få, er i uforståelig mindretal.       

Jeg er nødt til lige at få en ting afklaret her: Har du et 4:3 tv eller et 16:9 tv? Beklager hvis det er et dumt spørgsmål, men jeg vil bare være 100% sikker på at jeg forstår dig rigtigt.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Otto har forklaret hvorfor det rent teknisk ikke er muligt at gøre det du vil på Blu-ray.

 

Forkert, det ER teknisk muligt, tv'et skal bare understøtte dén zoom-funktion. Hvilket jeg så som sagt ikke kan komme i tanke om nogen der gør. Philips' auto-zoom måske.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu