Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Jimmbo
Guld medlem
Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
|
Emne: Kan jeg ikke komme ud af fullrate? Sendt: 14-Maj-2009 kl. 10:52 |
Hej Jeg har brug for et juridisk råd her. Sagen er den at mine forældre fik fullrate bredbånd den 19 marts. De bestilte en 8 mbit, da de før havde 4 og gerne ville have noget hurtigere. Så fik de en mail om at de kunne få 10 mbit. Da internettet så kom, kunne den ikke trække mere end 5 mbit, så vi ringede ind til fullrate som så satte forbindelsen ned til en 5mbit. Nu har vi så fundet ud af at vores forbinedelse ikke kan trække en 5mbit med telefonen, uden det skrætter og hakker.
Jeg har så lige haft ringet til fullrate for at sprøge om man ikke kan ophæve samarbejdet, da vi ikke føler det lovet produkt lever op til de forventinger der er. Men de sagde fra fullrate at vores 14 dages returret stoppede den 2., og at der ikke er noget at gøre. Det eneste de kan gøre for os, er at sætte vores forbindelse ned til en 3 mbit for at telefonen kan køre ordenligt.
Så mit spørgsmål er som sagt: Findes der ikke en måde vi kan komme ud af fullrate på nu, da vil LANGT fra er tilfreds, og ikke føler vi har fået noget af det vi har bestilt.
|
TV: Panasonic TX-P42G10E Medier center: Popcorn Hour A-200 BD: Playstation 3 slim 320 GB Forstærker: Marantz SR6005 F-højtaler: DLS R66 C-højtaler: DLS RC55 B-højtaler: KEF 2005 SUB: KEF PSW2000
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Bruger slettet
--
Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
|
Sendt: 14-Maj-2009 kl. 12:17 |
Hvis det var en forudsætning for købet, at i kunne få en 8 Mbit forbindelse, så foreligger der en mangel (Købelovens §75a) og det har ikke noget med returretten at gøre. Returretten eksisterer kun for at man kan prøve et produkt som fungerer, men som ikke er beset før køb. I har derfor en mangelindsigelse mod Fullrate (Købelovens §76) og sænke hastigheden er ikke afhjælpning, da det må anses som et forringet produkt i forhold til det bestilte. Fullrate har retten til at forsøge at levere en 8 Mbit forbindelse (Købelovens §78, stk. 1) og hvis det ikke lykkes, så kan i acceptere en lavere hastighed eller hæve købet (Købelovens §78, stk. 4).
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Jimmbo
Guld medlem
Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
|
Sendt: 14-Maj-2009 kl. 12:22 |
Kim Jespersen skrev:
Hvis det var en forudsætning for købet, at i kunne få en 8 Mbit forbindelse, så foreligger der en mangel (Købelovens §75a) og det har ikke noget med returretten at gøre. Returretten eksisterer kun for at man kan prøve et produkt som fungerer, men som ikke er beset før køb. I har derfor en mangelindsigelse mod Fullrate (Købelovens §76) og sænke hastigheden er ikke afhjælpning, da det må anses som et forringet produkt i forhold til det bestilte. Fullrate har retten til at forsøge at levere en 8 Mbit forbindelse (Købelovens §78, stk. 1) og hvis det ikke lykkes, så kan i acceptere en lavere hastighed eller hæve købet (Købelovens §78, stk. 4).
|
Hej Kim Tak for svaret. Så hvad kan vi gøre? Fullrate siger der ikke er noget at gøre. Selv om de har sænket vore forbindelse til 5, og nu vil sænke den til 3, til samme pris som nu. Nu da vi har et 5mbit produkt og det heller ikke er optimalt, kan vi så kræve at komme ud da det ikke virker optimalt?
|
TV: Panasonic TX-P42G10E Medier center: Popcorn Hour A-200 BD: Playstation 3 slim 320 GB Forstærker: Marantz SR6005 F-højtaler: DLS R66 C-højtaler: DLS RC55 B-højtaler: KEF 2005 SUB: KEF PSW2000
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Bruger slettet
--
Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
|
Sendt: 14-Maj-2009 kl. 12:37 |
Velbekomme
Skriv et stille og roligt brev/mail til Fullrate at jeres aftale var en 8 Mbit forbindelse og at i ikke kan acceptere en lavere hastighed, så hvis Fullrate ikke kan opfylde aftalen, så vil i gøre mangelindsigelsen gældende, såfremt Fullrate ikke frivilligt lader jer komme ud af aftalen. Der er en fejl i mit indlæg omkring §78, det er pkt 1 og pkt 4, ikke stk. 1 og 4. men det er ubetydeligt lige nu.
Jeg kender ikke Fullrate, jeg ved ikke hvilken teknik de bruger, central osv., men vær dog opmærksom på, at hvis Fullrate ikke kan levere mere end 3 Mbit, så kan det være fordi i bor et uheldigt sted, langt fra centralen el. lign. og dette kan måske også have indvirkning på produktet fra en anden leverandør. Hvor i bor og hvor langt i derfor har til centralen og om dette har indflydelse på produktet har dog ingen indflydelse på en mangelindsigelse overfor Fullrate, det er et forhold i ikke har pligt til kende til, men det har Fullrate derimod. Det er nemlig svig hvis Fullrate har solgt et produkt, hvor de vidste at produktet ikke ville leve op til aftalen.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Jimmbo
Guld medlem
Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
|
Sendt: 14-Maj-2009 kl. 12:43 |
Kim Jespersen skrev:
Velbekomme
Skriv et stille og roligt brev/mail til Fullrate at jeres aftale var en 8 Mbit forbindelse og at i ikke kan acceptere en lavere hastighed, så hvis Fullrate ikke kan opfylde aftalen, så vil i gøre mangelindsigelsen gældende, såfremt Fullrate ikke frivilligt lader jer komme ud af aftalen. Der er en fejl i mit indlæg omkring §78, det er pkt 1 og pkt 4, ikke stk. 1 og 4. men det er ubetydeligt lige nu.
Jeg kender ikke Fullrate, jeg ved ikke hvilken teknik de bruger, central osv., men vær dog opmærksom på, at hvis Fullrate ikke kan levere mere end 3 Mbit, så kan det være fordi i bor et uheldigt sted, langt fra centralen el. lign. og dette kan måske også have indvirkning på produktet fra en anden leverandør. Hvor i bor og hvor langt i derfor har til centralen og om dette har indflydelse på produktet har dog ingen indflydelse på en mangelindsigelse overfor Fullrate, det er et forhold i ikke har pligt til kende til, men det har Fullrate derimod. Det er nemlig svig hvis Fullrate har solgt et produkt, hvor de vidste at produktet ikke ville leve op til aftalen.
|
Hej igen Vi bor langt fra centralen, og det er derfor forbindelsen ikke kan klare mere end 5mbit eller 3mbit plus telefon. Men da vi ikke var interesseret i at nedegrader til en 3mbit, er så ikke henne i modtage et ringere produkt end vi har bestilt? Vi havde 4 mbit hos TDC. Men jeg tror problemet ligger i at fullrats er ip-telefoni.
|
TV: Panasonic TX-P42G10E Medier center: Popcorn Hour A-200 BD: Playstation 3 slim 320 GB Forstærker: Marantz SR6005 F-højtaler: DLS R66 C-højtaler: DLS RC55 B-højtaler: KEF 2005 SUB: KEF PSW2000
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Bruger slettet
--
Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
|
Sendt: 14-Maj-2009 kl. 13:10 |
Sålænge hastigheden er lavere end den hastighed, der var en forudsætning for aftalen, så er det et ringere produkt og der er tale om en mangel. Det er Fullrates pligt at sikre at aftalen kan opfyldes ellers har i muligheden for mangelindsigelsen. Fullrate var ved aftalens indgåelse bekendt med jeres adresse og burde vide at aftalen ikke kunne opfyldes og derfor har i nu mangelindsigelsen.
Enhver forretningsmand kender disse bestemmelser og hvis denne forretningsmand har bare skyggen af almindelig sund fornuft, så kommer i også ud af aftalen med et enkelt roligt skrevet brev, hvor der står at i er bekendt med at der foreligger en mangel ved produktet og at i ikke kan acceptere den lavere hastighed.
Du behøver ikke skrive til Fullrate hvad i havde ved TDC før, det er Fullrate uvedkommende og kan måske endda skade jeres mulighed for at sagen ikke trækker ud. Problemet kan nemlig i sidste ende blive at virksomhederne er sultne og vil trække et sådan krav til det yderste også selvom de ved at de vil tabe til sidst. Det er indimellem overraskende hvor langt visse virksomheder vil gå for at få nye kunder og ikke mindst holde på dem. Jeg skal ikke sige at Fullrate er et sådan firma, derfor anbefaler jeg dig også at skrive et stille og roligt brev, hvor der ikke trues med bål og brand, bare for at gøre dem opmærksom på at du er bekendt med disse bestemmelser.
Gem den mail du sender til dem, rigtigt godt. Hvis Fullrate vælger at trække sagen ud til en dom, så er det muligt at i skal betale indtil dagen hvor den mail er afsendt, men at i kan kræve tilbagebetaling fra den dag og til dommen foreligger. Men jeg vil sige at Fullrate er ekstremt sultne, hvis de trækker sagen så langt, jeg tror i kommer ud af aftalen indenfor få dage, hvis der altså er almindelig fornuft bag.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Jimmbo
Guld medlem
Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
|
Sendt: 14-Maj-2009 kl. 13:33 |
Kunne et brev være noget i denne her stil?
Kære Fullrate Vi har pr. 27 april modtaget jeres bredbånd og telefoni. Vi bestilte en 8 mbit, som i desværre ikke kunne levere. Vi gik derfor med til at få en 5 mbit i stedet for. Desværre har vi måtte konstaterer at 5mbit heller ikke kan leveres optimalt til adressen, da der er støj på linjen når der bruges telefoni. Vi har kontaktet jeres support som har fortalt, at hvis telefonien skal virke optimalt, skal vi sætte vores hastighed ned til en 3mbit. Dette er vi ikke interesseret i, da vi ikke vil så langt ned i hastighed. Så ønsker at opsige vores aftale med Jer, da vi ikke føler at vi får det lovet produkt.
Med venlig hilsen Bla bla bla
|
TV: Panasonic TX-P42G10E Medier center: Popcorn Hour A-200 BD: Playstation 3 slim 320 GB Forstærker: Marantz SR6005 F-højtaler: DLS R66 C-højtaler: DLS RC55 B-højtaler: KEF 2005 SUB: KEF PSW2000
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Bruger slettet
--
Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
|
Sendt: 14-Maj-2009 kl. 14:17 |
Jeg ville nok vende lidt om på noget af det og gøre mere opmærksom på lovens bestemmelser og det krav jeg har til aftalen.
Den XX-XX-XXXX bestilte vi en 8 Mbit forbindelse hos Fullrate, hvor det, efter levering, har vist sig at denne hastighed ikke kunne opnås. Som afhjælpning har vi nødtvunget måtte acceptere en lavere 5 Mbit forbindelse, hvilket har vist sig heller ikke at kunne opnås og næste skridt fra Fullrates side har været en, igen lavere, 3 Mbit forbindelse.
En 8 Mbit forbindelse var en væsentlig forudsætning for aftalen og 3 Mbit er en uacceptabel lav hastighed, hvorfor jeg antager at Fullrate ikke er i stand til at opfylde aftalen og der derfor foreligger en væsentlig mangel, jf. Købelovens bestemmelser herfor.
Jeg formoder at Fullrate har gjort alt hvad der stod i deres magt for at opfylde aftalen og at aftalen derfor må anses for annulleret.
Jeg takker for Fullrates forsøg på at opfylde aftalen og forventer derfor snarest at modtage beskræftigelse på annullering af aftalen.
Skulle der være spørgsmål kan de rettes på bla bla....
Med venlig hilsen
Det lyder måske hårdt, men det er konkret omkring problemet og kravet er tydeligt, levér en 8 Mbit forbindelse ellers er aftalen annulleret. jeg ville ikke syntes at jeg var ubehøvlet hvis jeg sendte det, men det er måske bare mig.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Bruger slettet
--
Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
|
Sendt: 14-Maj-2009 kl. 14:21 |
Du kan også tage et skridt mere
I linien: "Jeg formoder at Fullrate har gjort alt hvad der stod i deres magt for
at opfylde aftalen og at aftalen derfor må anses for annulleret." Kan du putte et "Desværre" ind.
"Jeg formoder at Fullrate har gjort alt hvad der stod i deres magt for
at opfylde aftalen og at aftalen derfor desværre må anses for annulleret."
Så lyder det måske lidt pænere, at du er direkte ked af at du ikke har kunnet bruge Fullrates produkt.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Jimmbo
Guld medlem
Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
|
Sendt: 14-Maj-2009 kl. 14:23 |
Kim Jespersen skrev:
Jeg ville nok vende lidt om på noget af det og gøre mere opmærksom på lovens bestemmelser og det krav jeg har til aftalen.
Den XX-XX-XXXX bestilte vi en 8 Mbit forbindelse hos Fullrate, hvor det, efter levering, har vist sig at denne hastighed ikke kunne opnås. Som afhjælpning har vi nødtvunget måtte acceptere en lavere 5 Mbit forbindelse, hvilket har vist sig heller ikke at kunne opnås og næste skridt fra Fullrates side har været en, igen lavere, 3 Mbit forbindelse.
En 8 Mbit forbindelse var en væsentlig forudsætning for aftalen og 3 Mbit er en uacceptabel lav hastighed, hvorfor jeg antager at Fullrate ikke er i stand til at opfylde aftalen og der derfor foreligger en væsentlig mangel, jf. Købelovens bestemmelser herfor.
Jeg formoder at Fullrate har gjort alt hvad der stod i deres magt for at opfylde aftalen og at aftalen derfor må anses for annulleret.
Jeg takker for Fullrates forsøg på at opfylde aftalen og forventer derfor snarest at modtage beskræftigelse på annullering af aftalen.
Skulle der være spørgsmål kan de rettes på bla bla....
Med venlig hilsen
Det lyder måske hårdt, men det er konkret omkring problemet og kravet er tydeligt, levér en 8 Mbit forbindelse ellers er aftalen annulleret. jeg ville ikke syntes at jeg var ubehøvlet hvis jeg sendte det, men det er måske bare mig.
|
Du er guld værd Kim ![](smileys/smiley32.gif) Hvis det er i orden med dig, så kopiere jeg det, og sender af sted. Så må jeg lige vende tilbage og når jeg får svar fra dem. EDIT: Du har nok ret i at et desværre, ville lyde pænere og knap så hårdt.
Redigeret af Jimmbo - 14-Maj-2009 kl. 14:24
|
TV: Panasonic TX-P42G10E Medier center: Popcorn Hour A-200 BD: Playstation 3 slim 320 GB Forstærker: Marantz SR6005 F-højtaler: DLS R66 C-højtaler: DLS RC55 B-højtaler: KEF 2005 SUB: KEF PSW2000
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Bruger slettet
--
Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
|
Sendt: 14-Maj-2009 kl. 14:31 |
Velbekomme Ja gør du bare det, men det var skrevet hurtigt og der har sneget sig et par fejl ind og komma er jeg ikke god til. Der er lige denne er "beskræftigelse" skal nok nok lige rettes til bekræftelse. Jeg håber at det er nok for dig/jer
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Jimmbo
Guld medlem
Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
|
Sendt: 14-Maj-2009 kl. 14:33 |
Kim Jespersen skrev:
Velbekomme
Ja gør du bare det, men det var skrevet hurtigt og der har sneget sig et par fejl ind og komma er jeg ikke god til. Der er lige denne er "beskræftigelse" skal nok nok lige rettes til bekræftelse.
Jeg håber at det er nok for dig/jer ![](smileys/smiley1.gif)
|
Så længe de forstår budskabet er det godt nok. Håber også på det bedste
|
TV: Panasonic TX-P42G10E Medier center: Popcorn Hour A-200 BD: Playstation 3 slim 320 GB Forstærker: Marantz SR6005 F-højtaler: DLS R66 C-højtaler: DLS RC55 B-højtaler: KEF 2005 SUB: KEF PSW2000
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |