Print side | Luk vindue

Kan jeg ikke komme ud af fullrate?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=60242
Udskrevet den: 15-Februar-2025 kl. 13:59

Emne: Kan jeg ikke komme ud af fullrate?
Skrevet af: Jimmbo
Emne: Kan jeg ikke komme ud af fullrate?
Skrevet den: 14-Maj-2009 kl. 10:52
Hej
Jeg har brug for et juridisk råd her. Sagen er den at mine forældre fik fullrate bredbånd den 19 marts. De bestilte en 8 mbit, da de før havde 4 og gerne ville have noget hurtigere. Så fik de en mail om at de kunne få 10 mbit. Da internettet så kom, kunne den ikke trække mere end 5 mbit, så vi ringede ind til fullrate som så satte forbindelsen ned til en 5mbit.
Nu har vi så fundet ud af at vores forbinedelse ikke kan trække en 5mbit med telefonen, uden det skrætter og hakker.

Jeg har så lige haft ringet til fullrate for at sprøge om man ikke kan ophæve samarbejdet, da vi ikke føler det lovet produkt lever op til de forventinger der er.
Men de sagde fra fullrate at vores 14 dages returret stoppede den 2., og at der ikke er noget at gøre. Det eneste de kan gøre for os, er at sætte vores forbindelse ned til en 3 mbit for at telefonen kan køre ordenligt.

Så mit spørgsmål er som sagt: Findes der ikke en måde vi kan komme ud af fullrate på nu, da vil LANGT fra er tilfreds, og ikke føler vi har fået noget af det vi har bestilt.

-------------
TV: Panasonic TX-P42G10E
Medier center: Popcorn Hour A-200
BD: Playstation 3 slim 320 GB
Forstærker: Marantz SR6005
F-højtaler: DLS R66
C-højtaler: DLS RC55
B-højtaler: KEF 2005
SUB: KEF PSW2000

Svar:
Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 14-Maj-2009 kl. 12:17
Hvis det var en forudsætning for købet, at i kunne få en 8 Mbit forbindelse, så foreligger der en mangel (Købelovens §75a) og det har ikke noget med returretten at gøre. Returretten eksisterer kun for at man kan prøve et produkt som fungerer, men som ikke er beset før køb.
I har derfor en mangelindsigelse mod Fullrate (Købelovens §76) og sænke hastigheden er ikke afhjælpning, da det må anses som et forringet produkt i forhold til det bestilte.
Fullrate har retten til at forsøge at levere en 8 Mbit forbindelse (Købelovens §78, stk. 1) og hvis det ikke lykkes, så kan i acceptere en lavere hastighed eller hæve købet (Købelovens §78, stk. 4).

Skrevet den: 14-Maj-2009 kl. 12:22
Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Hvis det var en forudsætning for købet, at i kunne få en 8 Mbit forbindelse, så foreligger der en mangel (Købelovens §75a) og det har ikke noget med returretten at gøre. Returretten eksisterer kun for at man kan prøve et produkt som fungerer, men som ikke er beset før køb.
I har derfor en mangelindsigelse mod Fullrate (Købelovens §76) og sænke hastigheden er ikke afhjælpning, da det må anses som et forringet produkt i forhold til det bestilte.
Fullrate har retten til at forsøge at levere en 8 Mbit forbindelse (Købelovens §78, stk. 1) og hvis det ikke lykkes, så kan i acceptere en lavere hastighed eller hæve købet (Købelovens §78, stk. 4).

Hej Kim
Tak for svaret.

Så hvad kan vi gøre? Fullrate siger der ikke er noget at gøre. Selv om de har sænket vore forbindelse til 5, og nu vil sænke den til 3, til samme pris som nu.
Nu da vi har et 5mbit produkt og det heller ikke er optimalt, kan vi så kræve at komme ud da det ikke virker optimalt?

-------------

Skrevet den: 14-Maj-2009 kl. 12:37
Velbekomme

Skriv et stille og roligt brev/mail til Fullrate at jeres aftale var en 8 Mbit forbindelse og at i ikke kan acceptere en lavere hastighed, så hvis Fullrate ikke kan opfylde aftalen, så vil i gøre mangelindsigelsen gældende, såfremt Fullrate ikke frivilligt lader jer komme ud af aftalen.
Der er en fejl i mit indlæg omkring §78, det er pkt 1 og pkt 4, ikke stk. 1 og 4. men det er ubetydeligt lige nu.

Jeg kender ikke Fullrate, jeg ved ikke hvilken teknik de bruger, central osv., men vær dog opmærksom på, at hvis Fullrate ikke kan levere mere end 3 Mbit, så kan det være fordi i bor et uheldigt sted, langt fra centralen el. lign. og dette kan måske også have indvirkning på produktet fra en anden leverandør.
Hvor i bor og hvor langt i derfor har til centralen og om dette har indflydelse på produktet har dog ingen indflydelse på en mangelindsigelse overfor Fullrate, det er et forhold i ikke har pligt til kende til, men det har Fullrate derimod.
Det er nemlig svig hvis Fullrate har solgt et produkt, hvor de vidste at produktet ikke ville leve op til aftalen.

Skrevet den: 14-Maj-2009 kl. 12:43

Velbekomme

Skriv et stille og roligt brev/mail til Fullrate at jeres aftale var en 8 Mbit forbindelse og at i ikke kan acceptere en lavere hastighed, så hvis Fullrate ikke kan opfylde aftalen, så vil i gøre mangelindsigelsen gældende, såfremt Fullrate ikke frivilligt lader jer komme ud af aftalen.
Der er en fejl i mit indlæg omkring §78, det er pkt 1 og pkt 4, ikke stk. 1 og 4. men det er ubetydeligt lige nu.

Jeg kender ikke Fullrate, jeg ved ikke hvilken teknik de bruger, central osv., men vær dog opmærksom på, at hvis Fullrate ikke kan levere mere end 3 Mbit, så kan det være fordi i bor et uheldigt sted, langt fra centralen el. lign. og dette kan måske også have indvirkning på produktet fra en anden leverandør.
Hvor i bor og hvor langt i derfor har til centralen og om dette har indflydelse på produktet har dog ingen indflydelse på en mangelindsigelse overfor Fullrate, det er et forhold i ikke har pligt til kende til, men det har Fullrate derimod.
Det er nemlig svig hvis Fullrate har solgt et produkt, hvor de vidste at produktet ikke ville leve op til aftalen.

Hej igen
Vi bor langt fra centralen, og det er derfor forbindelsen ikke kan klare mere end 5mbit eller 3mbit plus telefon. Men da vi ikke var interesseret i at nedegrader til en 3mbit, er så ikke henne i modtage et ringere produkt end vi har bestilt?

Vi havde 4 mbit hos TDC. Men jeg tror problemet ligger i at fullrats er ip-telefoni.

-------------

Skrevet den: 14-Maj-2009 kl. 13:10
Sålænge hastigheden er lavere end den hastighed, der var en forudsætning for aftalen, så er det et ringere produkt og der er tale om en mangel.
Det er Fullrates pligt at sikre at aftalen kan opfyldes ellers har i muligheden for mangelindsigelsen.
Fullrate var ved aftalens indgåelse bekendt med jeres adresse og burde vide at aftalen ikke kunne opfyldes og derfor har i nu mangelindsigelsen.

Enhver forretningsmand kender disse bestemmelser og hvis denne forretningsmand har bare skyggen af almindelig sund fornuft, så kommer i også ud af aftalen med et enkelt roligt skrevet brev, hvor der står at i er bekendt med at der foreligger en mangel ved produktet og at i ikke kan acceptere den lavere hastighed.

Du behøver ikke skrive til Fullrate hvad i havde ved TDC før, det er Fullrate uvedkommende og kan måske endda skade jeres mulighed for at sagen ikke trækker ud.
Problemet kan nemlig i sidste ende blive at virksomhederne er sultne og vil trække et sådan krav til det yderste også selvom de ved at de vil tabe til sidst.
Det er indimellem overraskende hvor langt visse virksomheder vil gå for at få nye kunder og ikke mindst holde på dem.
Jeg skal ikke sige at Fullrate er et sådan firma, derfor anbefaler jeg dig også at skrive et stille og roligt brev, hvor der ikke trues med bål og brand, bare for at gøre dem opmærksom på at du er bekendt med disse bestemmelser.

Gem den mail du sender til dem, rigtigt godt. Hvis Fullrate vælger at trække sagen ud til en dom, så er det muligt at i skal betale indtil dagen hvor den mail er afsendt, men at i kan kræve tilbagebetaling fra den dag og til dommen foreligger.
Men jeg vil sige at Fullrate er ekstremt sultne, hvis de trækker sagen så langt, jeg tror i kommer ud af aftalen indenfor få dage, hvis der altså er almindelig fornuft bag.

Skrevet den: 14-Maj-2009 kl. 13:33
Kunne et brev være noget i denne her stil?

Kære Fullrate
Vi har pr. 27 april modtaget jeres bredbånd og telefoni. Vi bestilte en 8 mbit, som i desværre ikke kunne levere. Vi gik derfor med til at få en 5 mbit i stedet for. Desværre har vi måtte konstaterer at 5mbit heller ikke kan leveres optimalt til adressen, da der er støj på linjen når der bruges telefoni. Vi har kontaktet jeres support som har fortalt, at hvis telefonien skal virke optimalt, skal vi sætte vores hastighed ned til en 3mbit. Dette er vi ikke interesseret i, da vi ikke vil så langt ned i hastighed. Så ønsker at opsige vores aftale med Jer, da vi ikke føler at vi får det lovet produkt.

Med venlig hilsen
Bla bla bla

-------------

Skrevet den: 14-Maj-2009 kl. 14:17
Jeg ville nok vende lidt om på noget af det og gøre mere opmærksom på lovens bestemmelser og det krav jeg har til aftalen.

Den XX-XX-XXXX bestilte vi en 8 Mbit forbindelse hos Fullrate, hvor det, efter levering, har vist sig at denne hastighed ikke kunne opnås.
Som afhjælpning har vi nødtvunget måtte acceptere en lavere 5 Mbit forbindelse, hvilket har vist sig heller ikke at kunne opnås og næste skridt fra Fullrates side har været en, igen lavere, 3 Mbit forbindelse.

En 8 Mbit forbindelse var en væsentlig forudsætning for aftalen og 3 Mbit er en uacceptabel lav hastighed, hvorfor jeg antager at Fullrate ikke er i stand til at opfylde aftalen og der derfor foreligger en væsentlig mangel, jf. Købelovens bestemmelser herfor.

Jeg formoder at Fullrate har gjort alt hvad der stod i deres magt for at opfylde aftalen og at aftalen derfor må anses for annulleret.

Jeg takker for Fullrates forsøg på at opfylde aftalen og forventer derfor snarest at modtage beskræftigelse på annullering af aftalen.

Skulle der være spørgsmål kan de rettes på bla bla....

Med venlig hilsen

Det lyder måske hårdt, men det er konkret omkring problemet og kravet er tydeligt, levér en 8 Mbit forbindelse ellers er aftalen annulleret.
jeg ville ikke syntes at jeg var ubehøvlet hvis jeg sendte det, men det er måske bare mig.

Skrevet den: 14-Maj-2009 kl. 14:21
Du kan også tage et skridt mere

I linien:
"Jeg formoder at Fullrate har gjort alt hvad der stod i deres magt for at opfylde aftalen og at aftalen derfor må anses for annulleret."
Kan du putte et "Desværre" ind.

"Jeg formoder at Fullrate har gjort alt hvad der stod i deres magt for at opfylde aftalen og at aftalen derfor desværre må anses for annulleret."

Så lyder det måske lidt pænere, at du er direkte ked af at du ikke har kunnet bruge Fullrates produkt.

Skrevet den: 14-Maj-2009 kl. 14:23

Jeg ville nok vende lidt om på noget af det og gøre mere opmærksom på lovens bestemmelser og det krav jeg har til aftalen.

Den XX-XX-XXXX bestilte vi en 8 Mbit forbindelse hos Fullrate, hvor det, efter levering, har vist sig at denne hastighed ikke kunne opnås.
Som afhjælpning har vi nødtvunget måtte acceptere en lavere 5 Mbit forbindelse, hvilket har vist sig heller ikke at kunne opnås og næste skridt fra Fullrates side har været en, igen lavere, 3 Mbit forbindelse.

En 8 Mbit forbindelse var en væsentlig forudsætning for aftalen og 3 Mbit er en uacceptabel lav hastighed, hvorfor jeg antager at Fullrate ikke er i stand til at opfylde aftalen og der derfor foreligger en væsentlig mangel, jf. Købelovens bestemmelser herfor.

Jeg formoder at Fullrate har gjort alt hvad der stod i deres magt for at opfylde aftalen og at aftalen derfor må anses for annulleret.

Jeg takker for Fullrates forsøg på at opfylde aftalen og forventer derfor snarest at modtage beskræftigelse på annullering af aftalen.

Skulle der være spørgsmål kan de rettes på bla bla....

Med venlig hilsen

Det lyder måske hårdt, men det er konkret omkring problemet og kravet er tydeligt, levér en 8 Mbit forbindelse ellers er aftalen annulleret.
jeg ville ikke syntes at jeg var ubehøvlet hvis jeg sendte det, men det er måske bare mig.

Du er guld værd Kim

Hvis det er i orden med dig, så kopiere jeg det, og sender af sted. Så må jeg lige vende tilbage og når jeg får svar fra dem.

EDIT: Du har nok ret i at et desværre, ville lyde pænere og knap så hårdt.

-------------

Skrevet den: 14-Maj-2009 kl. 14:31
Velbekomme

Ja gør du bare det, men det var skrevet hurtigt og der har sneget sig et par fejl ind og komma er jeg ikke god til.
Der er lige denne er "beskræftigelse" skal nok nok lige rettes til bekræftelse.

Jeg håber at det er nok for dig/jer

Skrevet den: 14-Maj-2009 kl. 14:33

Velbekomme

Ja gør du bare det, men det var skrevet hurtigt og der har sneget sig et par fejl ind og komma er jeg ikke god til.
Der er lige denne er "beskræftigelse" skal nok nok lige rettes til bekræftelse.

Jeg håber at det er nok for dig/jer

Så længe de forstår budskabet er det godt nok.

Håber også på det bedste

-------------

Skrevet den: 14-Maj-2009 kl. 14:55
Ja budskabet er det væsentligste.

Du skal også være opmærksom på at brevet jo holder muligheden for afhjælpning åben og da i har accepteret en 5 Mbit forbindelse, så er det muligt at de vil spørge om det vil være iorden, hvis de forsøger at sikre den forbindelse i stedet for en 8 Mbit.

Det er så noget du/i må gøre op til den tid, hvis det bliver aktuelt.

Skrevet den: 14-Maj-2009 kl. 15:13
Hvis vi bare kan beholde en 5mbit med ordenlig telefon er det også fint. Det er ikke fordi vi er græsk katolske på det punkt. Vi vil bare have noget der virker.

-------------

Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 14-Maj-2009 kl. 15:16
Til orientering:

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/12/09/114931.htm

Skrevet af: agger
Skrevet den: 14-Maj-2009 kl. 16:09

hej jimmbo

jeg ønsker dig lykke til , jeg var også så dum jeg hoppede på fulrate for at spare skallede 100 kr  i forhold til cybercity. det har jeg fortrudt fra dag 1 af fik ,bare ikke taget mig sammen til at opsige abonnement før det var for sent. de lover meget men holder kun lidt.  min største problem er at nummerviser virker så dårligt , i løbet af en dag kan der være enkelte numre at se og andre dage virke nummer viser ok, har forsøgt med 4 forskellige telefoner resultat det samme.

så når min tid hos fullrate er klar til opsigelse hopper jeg fra igen.

hilsen agger

Skrevet af: tobywan
Skrevet den: 14-Maj-2009 kl. 18:20
Det står ret tydeligt på Fullrates hjemmeside, at deres 10mbit produkt leveres med hastigheder "Op til 10mbit" (det hedder produktet faktisk) - det vil sige den får hvad den kan trække på din adresse, dog max 10, så de har vel dybest set gjort det rigtige når de har forsøgt at nedgradere dig til 5mbit.

At de så heller ikke kan levere de 5mbit og en ordenlig telefonforbindelse samtidigt, bør under alle omstændigheder give dig en mulighed for at få ophævet samarbejdet  - man kunne vel godt argumentere for, at din 14 dages fortrydelsesret blev fornyet på konverteringsdatoen fra "10" til 5mbit - om den rent juridisk holder skal jeg ikke kunne udtale mig om ;)

Som allerede forslået, tror jeg også den bedste løsning vil være, at formulere et velargumenteret brev til selskabet - det får man som regel mest ud af.

Held og lykke med det herfra.

-------------
Panasonic VT50 - B&W CMs2

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 15-Maj-2009 kl. 13:00

Jeg er ret sikker på, at fullrate nok skal lade dig komme ud af aftalen. De har ikke rigtig nogen særlig interesse i det her, og økonomisk er det nok peanuts for dem.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 13:39
Vi har stadig ikke fået svar fra fullrate 

Hvor længe skal man vente på det?

-------------

Skrevet den: 20-Maj-2009 kl. 12:12
Så ringede fullrate i går og sagde de ville lukke forbindelsen med det samme. Vi fik dem da overtalt til at trække den til vi fandt et andet selskab igen. Så min far valgte TDC igen, og nu venter vi bare på TDC fortæller hvornår de kan levere, så vi kan skifte igen.

Heldig vis ende historien ikke så ulykkeligt, som man kunne frygte.

Og en stor tak til Kim Jespersen for alt din hjælp!

-------------

Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 20-Maj-2009 kl. 12:38
Det nu egentligt meget sjovt. Fullrate er jo TDC i dag da de næsten lige er blevet købt at TDC.

Held og lykke med den nye forbindelse.

-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!

Skrevet den: 20-Maj-2009 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

Det nu egentligt meget sjovt. Fullrate er jo TDC i dag da de næsten lige er blevet købt at TDC.

Ja og det sjoveste er at TDC fortalte de ikke havde samarbejde med Fullrate, så de kunne ikke sige forbindelen op for os

-------------

Skrevet af: ZackGem
Skrevet den: 20-Maj-2009 kl. 12:42

TDC ejer Fullrate.

Men produktmæssigt er det 2 adskilte produkter.

Fullrate har egne centraler.

Skrevet den: 20-Maj-2009 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af ZackGem ZackGem skrev:

TDC ejer Fullrate.

Ja men man må da gå ud fra, at de har et samarbejde så.

-------------

Skrevet af: ZackGem
Skrevet den: 20-Maj-2009 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Oprindeligt skrevet af ZackGem ZackGem skrev:

TDC ejer Fullrate.

Ja men man må da gå ud fra, at de har et samarbejde så.

Ja - overskudet går til samme aktionærer.

Fullrate køres helt selvstændigt, på samme måde som Telmore køres som et tredie selskab.
Fællesnævneren er kun ejerskabet.
Det fungere alle som 3 helt selvstændige virksomheder.

Skrevet af: kennethbrdk
Skrevet den: 20-Maj-2009 kl. 13:19

Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

Ja og det sjoveste er at TDC fortalte de ikke havde samarbejde med Fullrate, så de kunne ikke sige forbindelen op for os

Det er decideret usandt. TDC kunne bare lave et skift af bredbåndsudbyder (SBBU), som er tilgængelig i deres egne systemer. Bruger dem selv hver dag, men ikke første gang jeg har hørt om, at en TDC medarbejder ikke selv har styr på de produkter de tilbyder og de systemer de selv bruger

Skrevet den: 21-Maj-2009 kl. 12:52
Hej Jimmbo

Godt at høre at det gik smertefrit, det beviser at der findes gode og fornuftige firmaer, der ikke er villige til at gøre alt for at fastholde en kunde.

Skrevet den: 22-Maj-2009 kl. 00:23

Hej Jimmbo

Godt at høre at det gik smertefrit, det beviser at der findes gode og fornuftige firmaer, der ikke er villige til at gøre alt for at fastholde en kunde.

Det er rigitg nok. Det beviset et eller andet sted også, at man skal sende en francy mail før de fortår det.
De sagde jo nej i telefonen, men ja efter mailen.

-------------

Skrevet den: 23-Maj-2009 kl. 12:14
Ja det er rigtigt, det er lidt trist at det er blevet sådan at det er køberen/"den svage part" der skal give virksomheden juridisk vejledning.
Det er jo ikke alle der er på et forbrugerforum som Recordere, så der er sikkert nogen der i dag lever med det nej, som de fik i første omgang.

Print side | Luk vindue