recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedste format at rippe film i?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBedste format at rippe film i?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2009 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af PLASMABOY PLASMABOY skrev:

Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Jeg tror jeg har styr på kopi-beskyttelsen, så lad bare den ligge. Og endnu engang tak for de nøjagtige og uddybende svar. Det er en fornøjelse at nogle vil tage sig tid til at hjælpe mig på vej. Det er virkeligt brugbart.

Har andre et bud på om PS3 kan håndtere ISO-filer og om der evt. er begrænsningerne ved det i maskinen?

PS3 køre med FAT32 som har en begrænsning på 4GB, så - så længe at iso filerne er under 4GB er der ingen problemer

brug ImgBurn - http://www.imgburn.com/

men forstår ikke hvorfor du bruger PS3`en, connecte din pc med dit tv (hdmi) så køre toget - u/stop :) 

Ahh yes, der er jo lige FAT-systemet at tage højde for.

Det er også min plan at sætte PC'en til TVet med HDMI på et tidspunkt, men det bliver nok først efter en flytning. Som indretningen er i øjeblikket skal der et 12 meter HDMI kabel til, og det er desværre ikke rigtigt ikke til at ændre på. Derfor er jeg på udkig efter en løsning, hvor jeg holder alle muligheder åbne inkl. at PS3eren skal kunne afspille det.
Den billigste alternative løsning må være et kablet netværk til PS3eren og køre via PS3 Medie Server. Men det ville nu være fedt at PC'en ikke behøver at drøne derudaf for at se film.

Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2009 kl. 22:30
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

PS3 media server skulle kunne håndtere iso-filer:

http://code.google.com/p/ps3mediaserver/

Jeg har også selv overvejet at rippe alle mine dvd´ere, men har droppet det igen, da stortset alle dvd´ere er kopisikret og derved ulovlig at kopiere. Håber at lovgivningen en dag følger med udviklingen, så det bliver lovligt at kopiere ens dvd´ere (som er købt og betalt!).

Jeg har meldt mig selv til antipiratgruppen for lignende "forbrydelser":

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=58995& KW=erla&PN=1&TPN=18

- de har ikke reageret endnu...

Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2009 kl. 21:40
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Jeg har også selv overvejet at rippe alle mine dvd´ere, men har droppet det igen, da stortset alle dvd´ere er kopisikret og derved ulovlig at kopiere. Håber at lovgivningen en dag følger med udviklingen, så det bliver lovligt at kopiere ens dvd´ere (som er købt og betalt!).


Ja det er utroligt at vi mediacentre-ejere skal kriminaliseres selv om vi har købt og betalt for vores dvd'er!!!

Har skrevet til kulturministeren og folketingets kulturudvalg er også på sagen.

Rent faktisk skriver kulturministeriet selv på et af deres website at intentionen med loven er at det på et tidspunkt skal være lovlig at tage en digital kopi.

Dette er bare aldrig sket!

Afhængigt af hendes svar på mine spørgsmål regner jeg med at melde mig selv til antipiratgruppen, for at se om de virkelig vil køre en sag på dette område (der er faktisk ikke kørt en sag på digitale kopier af lovligt købte film til eget brug).

I kan læse mere på www.enfrustreretforbruger.dk

Edtwodth

Til top
PLASMABOY Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 237
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2009 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Jeg tror jeg har styr på kopi-beskyttelsen, så lad bare den ligge. Og endnu engang tak for de nøjagtige og uddybende svar. Det er en fornøjelse at nogle vil tage sig tid til at hjælpe mig på vej. Det er virkeligt brugbart.

Har andre et bud på om PS3 kan håndtere ISO-filer og om der evt. er begrænsningerne ved det i maskinen?

PS3 køre med FAT32 som har en begrænsning på 4GB, så - så længe at iso filerne er under 4GB er der ingen problemer

brug ImgBurn - http://www.imgburn.com/

men forstår ikke hvorfor du bruger PS3`en, connecte din pc med dit tv (hdmi) så køre toget - u/stop :) 



Redigeret af PLASMABOY - 18-Maj-2009 kl. 21:33
Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2009 kl. 21:27
Jeg bruger selv PS3 Media Server, men kunne egentlig godt tænke mig bare at rippe dem til et par eksterne harddiske og sætte dem til PS3'eren, så den afspiller iso'erne direkte. Derfor er jeg lidt interesseret i om PS3'eren i sig selv kan afspille ISO-filer fra en ekstern HD?
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2009 kl. 21:04

PS3 media server skulle kunne håndtere iso-filer:

http://code.google.com/p/ps3mediaserver/

Jeg har også selv overvejet at rippe alle mine dvd´ere, men har droppet det igen, da stortset alle dvd´ere er kopisikret og derved ulovlig at kopiere. Håber at lovgivningen en dag følger med udviklingen, så det bliver lovligt at kopiere ens dvd´ere (som er købt og betalt!).

Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2009 kl. 08:44

Jeg tror jeg har styr på kopi-beskyttelsen, så lad bare den ligge. Og endnu engang tak for de nøjagtige og uddybende svar. Det er en fornøjelse at nogle vil tage sig tid til at hjælpe mig på vej. Det er virkeligt brugbart.

Har andre et bud på om PS3 kan håndtere ISO-filer og om der evt. er begrænsningerne ved det i maskinen?

Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2009 kl. 23:47

Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Dog skal jeg lige forstå det ret. Er ISO-filerne ikke kombatible med så meget? Hvad med min PS3, vil den kunne afspille ISOfiler eller vil der være nogle begrænsninger ved at bruge den til ISO filer?

Det jeg ved om PS3 kan stå på et frimærke, så der må du lytte til hvad andre har at sige.

Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Hvilket program vil være mest optimalt til at lave ISO-filer?

Problemet består hovedsageligt i, hvordan man håndterer kopi-beskyttelsen på beskyttede DVD'er, og langt de fleste kommercielle DVD'er er kopibeskyttet, om ikke andet så med CSS kryptering.

Recordere.dk tillader vist ikke at vi diskuterer det emne, så der må du kigge andetsteds på Internettet.

For DVD'er som ikke er kopibeskyttet kan man lave ISO image med f.eks. ImgBurn i Read mode eller hvis man kun vil gemme noget af DVD'en (f.eks. kun hovedfilm og kun visse sprog) så med DVD Shrink.

Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Du skriver: "eller at gemme i en folder med VOB, IFO og BUP filer, som så kan afspilles af de fleste DVD afspiller programmer."
Kan du uddybe det. Hvordan gør man og hvad er fordelene vedVOB frem for ISO?

En DVD Video indeholder filer i en VIDEO_TS folder, hvor MPEG2 data er i filer med endelsen .vob, og strukturinformationer er i filer med endelserne .ifo og .bup (backups af .ifo).

Enten ripper man disse filer til en folder, eller også ripper man til en "image" fil, som indeholder hele filsystemet på DVD'en; dette kaldes en ISO fil og har endelsen .iso .

Kun få programmer (f.eks. VLC) kan afspille et ISO image direkte, men næsten alle DVD afspiller programmer kan afspille filerne fra en folder ligesom de kan fra en DVD.

Man kan eventuelt benytte "virtuelt drev" programmer til at mounte en ISO fil som om det var en DVD. Der findes både gratis og købe programmer til formålet.



Redigeret af DrageMester - 17-Maj-2009 kl. 23:49
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2009 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Hvis jeg byggede en lille Linux server, så ville jeg måske kunne klare det for 90 watt i drift og 45 watt i idle. Med den Zyxel NAS jeg har kig på, klarer jeg det samme med 23 watt i drift og knap 12 watt i idle.


90W -- hvor mange diske er det?? Min Linux server (VIA C7) bruger 26W med en 3.5" disk (WD Caviar Green). Den kører services 24/7, så "idle" er ikke relevant for mig.

Men jeg er sådan set enig i at du ikke skal bygge en Linux server, hvis dine behov kan dækkes af en NAS. Jeg ønskede fuld kontrol over min hardware og let adgang til at installere og tweake alle de applikationer og services som jeg ønsker. Derfor valgte jeg en Linux server i stedet for en NAS.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2009 kl. 22:08
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Hvis det er et absolut krav, at der ikke må forekomme noget tab i billed eller lydkvalitet, så er den eneste mulighed at rippe DVD'erne i det oprindelige format.

Valget står så mellem at gemme dem i et ISO image, der holder det hele i en enkelt fil, men som så kun kan afspilles af få programmer som f.eks. VLC, eller at gemme i en folder med VOB, IFO og BUP filer, som så kan afspilles af de fleste DVD afspiller programmer.

Idet materialet allerede er encodet én gang i MPEG2, så kan en MPEG4 eller anden encoder aldrig nogensinde give et bedre resultat, men kun tilføje flere unøjagtigheder til encodingen (som så muligvis ikke kan ses, men de er der).

Der er ikke mig bekendt nogen relevante tabsfri komprimeringsformater, som kan give et resultat, som fylder mindre end den DVD, der skal koprimeres fra.

Der vil altid være an afvejning mellem tid og diskplads, når der skal rippes/encodes billede eller lyd - man kan ikke optimere begge samtidigt.

Hvis man havde adgang til originalmaterialet, i stedet for den allerede komprimerede DVD, så kunne man sikkert encode til MPEG4 med samme eller bedre kvalitet med mindre pladsforbrug. Men da man kun har adgang til DVD'en, så vil man højst kunne opnå en MPEG4 encodet fil, som til forveksling ligner DVD'en.

Tak for de uddybende forklaringer. Jeg har i forvejen omkring 750 GB musik så ligegyldigt hvilken løsning jeg vælger, kommer pladsen vist til at overskride "NAS-grænsen". Så kapacitetsmæssigt gør det ikke så meget, at det fylder (selvfølgeligt så lidt som muligt), neb jeg har andre ting jeg prioriterer væsentligt højere.

Jeg er meget lun på de fordele der er i det ukomprimerede. Ingen kvalitetstab og hastigheden for at rippe filmene ikke tager en krig.

Dog skal jeg lige forstå det ret. Er ISO-filerne ikke kombatible med så meget? Hvad med min PS3, vil den kunne afspille ISOfiler eller vil der være nogle begrænsninger ved at bruge den til ISO filer?
Hvilket program vil være mest optimalt til at lave ISO-filer?

Du skriver: "eller at gemme i en folder med VOB, IFO og BUP filer, som så kan afspilles af de fleste DVD afspiller programmer."
Kan du uddybe det. Hvordan gør man og hvad er fordelene vedVOB frem for ISO?

Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2009 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:


Martin, jeg er også jyde og smånærrig (mildt sagt), det er der intet galt i, jeg er bare begyndt at opveje ulemperne ved at miste ting, derfor bliver sikkerhed i Raid 1 dyrere da det kræver 2 identiske diske og med prisen for en disk, så er tabet dyrere, for mig, end en NAS på 1 TB til 2500,- kr.
Så det er mange overvejelser der skal med når man bevæger sig ud og leder efter den løsning man finder mest anvendelig for en selv og husstanden.



RAID-1 er også et must for mig og kører selvfølgelig denne løsning på serveren.

Jeg er ikke uenig i det andet du skriver - i min andedam er det hele bare i serverens favør, selvom den bruger mere strøm - IMHO har den så mange fordele at jeg med et stort smil betaler den ekstra strømpris

Det er en god diskution omend den falder noget uden for trådens emne - jeg har ikke så meget mere at tilføje så for min skyld kan vi godt stoppe den her
Til top
PLASMABOY Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 237
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2009 kl. 19:03

Blu-Ray RIP

install: anydvd-HD - http://www.slysoft.com/da/anydvdhd.html

smid BD skiven i, og højerklik på anydvd ikonet i quick-launch-baren, vælg rip til image eller folder

så havner BD filmne i fuld størrelse på harddisken, hvis du så vil shrinke dem tager det en del længer tid ind DVD, men kan bla. gøres med  ripbot264 - http://forum.doom9.org/showthread.php?t=127611

for afspilning af image i powerdvd 8, skal du bruge VCD - http://www.slysoft.com/da/virtual-clonedrive.html

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu