recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Anmeldelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Brugeranmeldelse af Pioneer SC-LX71
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBrugeranmeldelse af Pioneer SC-LX71

 Besvar Besvar Side  <1 23456 8>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 10:45

Oprindeligt skrevet af cbrdaniel cbrdaniel skrev:

Vi er vel ret enige, og hvis man køber en forstærker til
+10.000kr, så har man vel også en smule
forstand/interesse for small/large problematiken. 

Når jeg bliver sat til at sætte folks udstyr op, så siger det nok sig selv at det oftest er udstyr i den lidt bedre ende, de færreste sparer på udstyret for derefter at kaste penge i grams på at få det ordentligt sat op (selv om det faktisk slet ikke ville være så dumt, men det er en anden historie). Men jeg har altså mødt en del med udstyr i denne prisklasse, der har været fuldstændigt blanke mht. disse indstillinger. Og det er trods alt folk der er entusiastiske nok til overhovedet at vide hvem jeg er. Når jeg så dertil lægger det kendskab jeg har fra tidligere arbejdspladser mht. hvem der køber hvad, så er det jeg får kuldegysninger over hvor mange ret dyre produkter der står rundt omkring med meget mangelfuld opsætning.

Jeg plejer jo at prædike om at flertallet af tv'ene i folks hjem rent faktisk står i standard-indstillinger. Jeg vil påstå at det samme gælder surround-receivere. Rigtigt mange sætter kablerne i, roder lidt rundt i menuerne og opgiver så eftersom der jo kommer noget lyd. Det er muligt at det ikke gælder de fleste af de aktive recordere.dk brugere, men jeg kan garantere at det gælder rigtigt mange af dem der læser med på sidelinien.

Og så synes jeg iøvrigt at det er ret underordnet om receiveren har kostet 3.000,- eller 13.000,-. Det er et problem hvis den ikke indstilles ordentligt. Men det BURDE ikke være vanskeligere at sætte en 13.000,-s receiver op, end en 3000,-s receiver - det er principielt den samme opgave der skal udføres. Og som sagt, jeg synes ikke der er eller bør være en sammenhæng mellem éns entusiasme og éns pengepung.

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Nu går jeg ikke udfra, at første gangskøberen går ud og køber sig en SC-LX71. Receiveren henvender sig vel mest til kunden som har lidt indsigt i AV, og som sætter sig ind i receiverens muligheder. Prisen alene bør afskække mange ikke "kompetente" købere.

- og det synes jeg i modsætning til dig ikke er ok.

Here we go again.

Otto, det er ikke min opgave at fortælle den undrene omverden hvad kunderne skal købe, og hvad AV-forhandlerne og producenterne skal gøre.

Jeg forholder mig til et stykke udstyr, som jeg selv er i stand til at håndtere, og  jeg beskriver de problemer som jeg undervejs har oplevet, og som forhåbentlig kan få brugeren til at forstå hvad de skal være opmærksom på.

Om der er for kompliceret udstyr på markedet, og som folk så ikke skal købe, det må være op til folk selv - det er nemlig deres ansvar 



Redigeret af Hother - 23-Maj-2009 kl. 10:53
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
ghost-the-man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Oktober-2007
Sted: DK (nordøstfyn)
Status: Offline
Point: 1647
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 10:53
Det som Otto beskriver med højttalerne som er for tæt på væggen,det var lige det som gik galt for mig,da jeg satte mit op med auto-opsætning,og det jo markant hør bart efter det er blevet rettet,fordi man ikke er den store nørd,kan man jo godt forholde sig til hvordan det skal lyde.
 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Here we go again.

Otto, det er ikke min opgave at fortælle den undrene omverden hvad kunderne skal købe, og hvad AV-forhandlerne og producenterne skal gøre.

Jeg forholder mig til et stykke udstyr, som jeg selv er i stand til at håndtere, og  jeg beskriver de problemer som jeg undervejs har oplevet, og som forhåbentlig kan få brugeren til at forstå hvad de skal være opmærksom på.

...og jeg ytrer bare min mening i hvad jeg mener er en relateret sammenhæng. Det var ikke en kritik af anmeldelsen, hvilket jeg har understreget flere gange.

Til top
Søren Ingemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 497
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Selv om det lyder tosset, så er jeg ingen tilhænger af en multifjernbetjening, virker sjældent ret godt, så jeg har et bjerg af disse på mit bord.


Hej Hother. God anmeldelse - og jeg er i store træk enig med dine konklusioner. Den giver en sublim lydoplevelse.

Med hensyn til betjening så bruger jeg i dag stort set kun receiverens remote. Det var relativt ubesværet at få konfigureret den til mit system.

TV, receiver og BD er kablet med SR+, så det er TV'ets IR-øje der bruges. Derudover har jeg brugt 10 minutter på at lære den koderne fra Samsungs (elendige) fjernbetjening til YouSee-boksen. Det virker FREMragende! Boksen er blevet meget mere responsive end før.

Og så er sluk-alt funktionen (tryk Multi Operation efterfulgt af Source on/off) altså dejlig. To tastetryk - og alt er slukket!

Det samme er 'tænd-alt' (tryk Multi Operation efterfulgt af f.eks. BD). Ved tryk på de to taster tændes tv, der vælges det rigtige input, receiver tændes og korrekt input vælges og BD-afspilleren tændes. At BD-afspilleren så er en mindre krig om at starte op, det er en helt anden sag...
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 11:18

det som er så forbandet når det bliver high tec internt i forstærkeren er,at det er ikke alle ting man kan efterchecke.vi kan alle se hvis forstærkeren har f..... afstandsmålingen op.men hvad hvis den laver noget lo.. i eks rum EQ som man ikke har en jordisk chance for at opdage.tillid er godt ,kontrol bedre

hvis jeg laver en manuel rumkorrektion på min sub(velodyne dd12)så rumresponsen er liniær .det er ikke der jeg for den bedste bas performence

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Here we go again.

Otto, det er ikke min opgave at fortælle den undrene omverden hvad kunderne skal købe, og hvad AV-forhandlerne og producenterne skal gøre.

Jeg forholder mig til et stykke udstyr, som jeg selv er i stand til at håndtere, og  jeg beskriver de problemer som jeg undervejs har oplevet, og som forhåbentlig kan få brugeren til at forstå hvad de skal være opmærksom på.

...og jeg ytrer bare min mening i hvad jeg mener er en relateret sammenhæng. Det var ikke en kritik af anmeldelsen, hvilket jeg har understreget flere gange.

Naturligvis Otto, og det er såmænd også meget relevant, for jeg gør jo selv opmærksom på forholdet.

Og jeg har bestemt heller ikke opfattet dine indlæg som kritik - jeg kan bare ikke gøre så meget ved de forhold som du hentyder til.

Og jeg mener stadig at Pioneer receiveren har sin plads i et anlæg - for dem der vil sætte sig ind i den funktioner

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
johnjkj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 575
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 11:49

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Et eksempel på en meget typisk fejl, som auto-opsætningerne laver: Har du en reol-højttaler placeret tæt på væggen, så vil opsætningen meget ofte opfange basrefleksionerne fra væggen og tolke det som at højttaleren spiller meget bas. Derfor sætter den højttaleren til large. Herefter EQ'er den så (hvis det er en avanceret receiver) lyden så den ekstra bas fjernes. Det er bare langtfra optimalt, da dét bas du hører stadig er halv højttaler, halv væg, uanset hvor meget du piller ved frekvensgangen.

Lige præcist det du beskriver her, er hvad der sker når jeg kalibrerer vha. MCACC (LX71). EQen skruer 5-6 dB ned for både fronthøjjtalere og surroundhøjttalere i de lave frekvenser. Det sker ikke for centerhøjttaleren, men den er heller ikke placeret i hjørner som de andre højtalere. Et godt eksempel på at man ikke skal stole helt på MCACC (det er der så heller ingen her der påstår man skal).

I den forbindelse er der så også "Standing Wave" korrektion. Det skulle tage højde for lydreflektioner fra rummet/væggene. Gad vide hvor meget man kan stole på det så? Jeg har læst at det er bedst at slukke for. Jeg kan ikke høre forskel

 

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Naturligvis Otto, og det er såmænd også meget relevant, for jeg gør jo selv opmærksom på forholdet.

Og jeg har bestemt heller ikke opfattet dine indlæg som kritik - jeg kan bare ikke gøre så meget ved de forhold som du hentyder til.

Selvfølgelig ikke, du triggede mig bare lidt ved at antage at folk der køber dyrt udstyr nødvendigvis har forstand på tingene. Sådan hænger det ikke sammen i praksis. Og nok så væsentligt, selv om man HAR rimeligt fornuftigt styr på tingene, så er der så mange faldgruber i meget moderne udstyr, at det stadig kan være svært at sikre sig at udstyret udnyttes optimalt. 

EDIT: Du har for eksempel ikke kommenteret på min kommentar mht. subwoofer delay (måske fordi du vil prøvelytte først?) Det nævnte jeg som et eksempel på en mulig problemstilling som man måske ikke lige tænker over, selv om man godt ved hvad forskellen på small og large er.

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Og jeg mener stadig at Pioneer receiveren har sin plads i et anlæg - for dem der vil sætte sig ind i den funktioner

Absolut, produktet som sådan er der ikke noget galt med - og som sagt heller ikke dét jeg langede ud efter, mere tendensen generelt. Jeg synes for mange produkter netop henvender sig specifikt til dem der vil og kan sætte sig ind i alverdens funktioner, det er for svært at finde produkter - i en rimelig prisklasse - der "bare" leverer god lyd og godt billede. Om noget, så er tendensen modsat dét du beskrev - det er netop de dyreste produkter der er konstrueret ud fra en "keep it simple" filosofi, mens produkterne i mellemklassen (som jeg vil mene 13k klassen er), er dem der er proppet til med features. Et godt eksempel er Halcro, der laver surround-processorer i 100k klassen uden nogen form for rumkorrektion. Det ville være direkte kedeligt at stikke sådan én i hænderne på en "tweaker" som dig, for der er ikke noget at pille i. Når den er sat op så den virker og crossover/delay/niveau er justeret korrekt, så er der ikke rigtigt noget at skrue i. Det er bare heller ikke nødvendigt, for den er designet til at blive installeret af en installatør, så brugeren ikke skal gøre andet end at bruge den.

Hvis man lavede sådan et produkt i 10k klassen, ville den formentligt blive en ret begrænset succes, for folk ville føle at de ikke fik nok for pengene. Marantz havde f.eks. en overgang nogle særlige OSE modeller af deres mellemklasse receivere, hvor man i stedet for flere features kunne vælge en simplere model der så var tweaket lydmæssigt i stedet. De lød fremragende til prisen, især til musik-gengivelse sammenlignet med andre surround-receivere, men blev en begrænset succes - på trods af at netop Marantz om nogen har fat i det mere hifi-orienterede publikum. Så dét koncept blev droppet igen. Dét jeg sigter efter (og nu er det så at Kandersen kommer efter mig... ) er at dét folk efterspørger i købssituationen, ikke nødvendigvis er dét de bliver gladest for i længden. Jeg ved godt at nogle betragter det som legetøj som du skriver, og det er det jo for så vidt også. Men for rigtigt mange mennesker går legetøjs-features'ne ud over den ydelse udstyret ender med at levere. Og det er dér jeg stiller spørgsmålstegn ved om det er sjovest at kunne tweake og pille i én uendelighed, eller at sætte udstyret op på et kvarter og så give sig til at se film i høj kvalitet. Nej, det ene _behøver_ ikke udelukke det andet, men for rigtigt mange forbrugere er det dét der sker. Så igen, ikke en kritik af hverken dig eller Pioneer, bare et opråb til forbrugerne om at være bevidste om at dét der i sidste ende betyder noget for éns glæde ved produktet i længden, er de helt grundlæggende kvaliteter af lyd og billede.

Men det drejer sig naturligvis også om hvorvidt man ser investeringen som en langtidsinvestering der skal stå på hylden og servere en god ydelse, eller om man er ok med at trangen til nyt legetøj genopstår når næste generation med nye spændende features er på gaden. Der er ikke noget galt i det sidste, men jeg vil påstå at rigtigt mange mennesker er en kombination af de to - de lader legetøjs-trangen diktere hvad de køber, men når der er gået et par uger så er forstærkeren dybest set bare en klump i reolen der spiller noget lyd. Det er dér jeg synes det er uheldigt hvis de første par ugers legesyge afgør hvad man lytter til de næste 3-5 år. Alene dét at jeg af refleks lige skrev 3-5 som almindelig levetid for en surround-forstærker, og ikke 5-10 som ville være mere rimeligt, siger jo alt om at vi skifter vores grej ud for tit...

 



Redigeret af AV Precision - 23-Maj-2009 kl. 12:02
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af johnjkj johnjkj skrev:

I den forbindelse er der så også "Standing Wave" korrektion. Det skulle tage højde for lydreflektioner fra rummet/væggene. Gad vide hvor meget man kan stole på det så? Jeg har læst at det er bedst at slukke for. Jeg kan ikke høre forskel

Det kan jo være du ikke har nogen stående bølger der er slemme nok til at trigge kredsløbet. Men helt overordnet er jeg mere tilhænger af at lade rumkorrektion fjerne de største problemer i bassen og så lade resten være, end at forsøge at lave en ret frekvensgang over hele lytteområdet. De fleste moderne højttalere er tilnærmelsesvist lineære. Når rummet påvirker lyden fra dem så man ender med en problematisk frekvensgang, så medfører det som regel også andre issues end lige frekvensgangen - ikke mindst efterklangstiden. At rette op på frekvensgangen fjerner ikke de issues rummet har, det ændrer bare på lyden så frekvensgangen bliver ret. Men hvis man f.eks. har stående bølger, så vil rumkorrektionen ikke fjerne problemet - den vil sænke lydtrykket i dét område problemet ligger i, så du i dét område hører en stående bølge med samme lydstyrke som resten af lyden, men til gengæld ikke kan høre ret meget ANDET end den stående bølge i dét frekvensområde - dvs. den egentlige lyd højttaleren leverer i det område, drukner i resten. Det kan godt være bedre samlet set trods alt, men det er og bliver en nødløsning der potentielt set medfører sine egne nye problemer.

Dét jeg prøver at sige, er at rumkorrektion og EQ bør være noget man tilvælger hvis lyden ikke fungerer uden, og man ikke kan rette op på lyden på anden vis. Men i praksis bliver det for de fleste omvendt, man starter med at give den hele dynen med rumkorrektionen, for tænk hvis nu receiveren har en funktion man ikke bruger til noget. Så dybest set skal du være ganske godt tilfreds hvis du ikke kan høre forskel, og så iøvrigt slå det fra.

Til top
ghost-the-man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Oktober-2007
Sted: DK (nordøstfyn)
Status: Offline
Point: 1647
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

hvis jeg laver en manuel rumkorrektion på min sub(velodyne dd12)så rumresponsen er liniær .det er ikke der jeg for den bedste bas performence

Nu vil jeg ikke gøre mig til expert,det kunne måske tyde på at din sub ikke står der,hvor den vil lyder optimal,jeg har brugt mange timer på at finde et sted,hvor den lyder bedst,har inden da haft den til stå mit ude på gulvet,der lød den ellers ret godt,men det synes kone ikke om.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af ghost-the-man ghost-the-man skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

hvis jeg laver en manuel rumkorrektion på min sub(velodyne dd12)så rumresponsen er liniær .det er ikke der jeg for den bedste bas performence

Nu vil jeg ikke gøre mig til expert,det kunne måske tyde på at din sub ikke står der,hvor den vil lyder optimal,jeg har brugt mange timer på at finde et sted,hvor den lyder bedst,har inden da haft den til stå mit ude på gulvet,der lød den ellers ret godt,men det synes kone ikke om.


kan være det lyder dumt, men hvor har du sat din sub henne, i forhold til resten af dit setup. Har min foran i højre siden ved min front, men kunne godt finde på og smide den bagved. Men er lidt bange for det vil ødelægge lydbilledet. bruger ikke sub til stereo.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu