recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - decibel måling af lydstyrke
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketdecibel måling af lydstyrke

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 282
Direkte link til dette indlæg Emne: decibel måling af lydstyrke
    Sendt: 21-Juni-2009 kl. 05:12
Jeg har undret mig lidt over nogle forstærkere/receivere starter ved -db i lydstyrke, hvordan kan det være?
En stille hvisken, svarer til lavt lydniveau på omkring 45db, hvordan hænger det sammen med en forstærker der fx. viser -15db i displayet er ved at blæse mig omkuld?
Til top
huiron Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2008
Status: Offline
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 07:08
Decibel er en logaritmisk skala hvor 0 db svarer til en forstærkning på 1.
3 db er lig med en fordobling, 10 db er lig med gange 10. Hvis man lægger disse to sammen som 10+3 = 13 db betyder det så 20 ganges forstærkning.
For en mere komplet forklaring se http://da.wikipedia.org/wiki/Bel
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 20:02
tak for det, det var rart lige at få opklaret.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2009 kl. 14:25

Jeg vil lige uddybe lidt: 0 dB er ikke et fast givent punkt, men et reference-punkt man vedtager. Når man normalt opgiver et lydtryk i dB, er 0 dB defineret som en bestemt energi-mængde (ingen anelse om hvilken, men det står sikkert i ovennævnte link), der er defineret som grænsen for menneskets hørelse. Lyd under 0 dB er altså ikke lig med "ingen lyd", men lig med så svag lyd at vi ikke kan høre det.

På en forstærker er 0 dB angivet som ét eller andet bestemt punkt, ofte lig med nul gain i forforstærker-delen. I teorien, hvis forstærkeren havde uendelige strømreserver, vil det med et korrekt indgangs-niveau (f.eks. med et digitalt signal) også betyde at forstærkeren ikke klipper så længe man er under dét niveau - i virkeligheden er det knapt så simpelt, så det er ingen garanti! Men dét man kan bruge det til i en surround-receiver, er f.eks. at justere den sådan at 0 dB er lig med "reference level", dvs. 75 dB lydtryk med en standard test-tone. Så ved du groft sagt altid hvor højt du spiller i forhold til reference-niveauet.

Bemærk at det ikke er alle forstærkere der er konstrueret ens, selv om de går fra minus til nul - nogle har 0 dB som absolut maks, mens andre har 0 dB som et givent reference-punkt, og så kan der skrues op til plus et-eller-andet derudover, for at give headroom til lave signaler. Det er kun i sidstnævnte tilfælde at det er praktisk at justere forstærkeren så 0 dB er reference level, ellers vil man nemt kunne mangle dette headroom.

Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2009 kl. 10:09

Som Otto er inde på kan man ikke bruge et givent niveau i dB til noget, hvis man ikke kender referencen.

For lydtryk er referencen 20 micropascal, dvs 0 dB SPL. SPL angiver at der er tale lydtryk, Sound Pressure Level.

Desuden skal man holde styr på hvilke størrelser man regner på. Huirons eksempler gælder kun for effekt, mens der skal ganges med 2 for størrelser der refererer til en amplitude, som fx spænding, strømstyrke eller lydstyrke. Det skyldes at effekt typisk er lig kvadratet af amplituden.

For at vide hvilken reference man henviser til findes der en masse forskellige slags dB'er, alt efter hvad man måler på. Fx dBV (spænding) eller dBW (effekt).

I digital sammenhæng benytter man sig ofte af dBFS (Full Scale), hvor 0 dB er fuld udstyring. Alle niveauer forskelligt fra max vil derfor blive negative.

Til top
T-Ras Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 334
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2009 kl. 10:57

... og for lige at gøre det helt klart, så er Bel ikke en absolut enhed i sig selv, men en relativ størrelse. Dvs. i forhold til noget andet. Som opzouten skriver, så er lydtryk (SPL) oftest opgivet ift. den mindste lydtryk mennesket kan høre ved 1000 Hz (i luft og med normal hørelse), nemlig 20 micropascal.

Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2009 kl. 11:04
goddammit man bliver klog herinde  fedt med uddybende svar!
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2009 kl. 14:47

Oprindeligt skrevet af rawi rawi skrev:

Jeg har undret mig lidt over nogle forstærkere/receivere starter ved -db i lydstyrke, hvordan kan det være?
En stille hvisken, svarer til lavt lydniveau på omkring 45db, hvordan hænger det sammen med en forstærker der fx. viser -15db i displayet er ved at blæse mig omkuld?

Fordi nogen synes det er sjovt betegne et Volumen potentiometer som en Dæmpningsled. For her er Max. lig med 0 (nul dæmpning) og - 80 dB svarer til megen dæmpning.

Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2009 kl. 01:21
Oprindeligt skrevet af huiron huiron skrev:

Decibel er en logaritmisk skala hvor 0 db svarer til en forstærkning på 1.
3 db er lig med en fordobling, 10 db er lig med gange 10. Hvis man lægger disse to sammen som 10+3 = 13 db betyder det så 20 ganges forstærkning.
For en mere komplet forklaring se http://da.wikipedia.org/wiki/Bel
 
Undskyld jeg blander mig i en gammel tråd.
 
Men hvad er en "fordobling af lydniveauet"? Er det lydbølgens amplitude der fordobles, eller er det hvad man synes, der lyder "dobbelt så højt"? Det første er ren matematik, det andet er subjektivt, for der vil være forskel på hvad folk opfatter som "dobbelt så højt".
 
Men i lydstudier plejer vi at bruge som tommelfingerregel at: +/- 3 db er den mindste ændring i lyden et menneskeligt øre umiddelbart kan opfatte. Dvs. at hvis jeg skruer 2 db op for forsangeren er der ingen der lægger mærke til det. (heller ikke de, der har masser af træning i at lytte!!!!!)
Vi plejer at sige at +10 db vil få lyden til at lyde "dobbelt så høj" men igen er det subjektivt.
 
Men at +3db skulle være en fordobling som huiron skriver, synes jeg ikke jeg kan genkende.
 
En helt anden ting: I skal ikke forsøge at måle ved at aflæse db skalaen på jeres forstærkere og så tage udgangspunkt i det. Det er temmelig sikkert ikke præcist. Alle de mixere og forstærkere jeg har haft fingrene i har en tendens til at der er "lige præcis en millimeter" hvor der sker en frygtelig masse med lyden og lige før og lige efter dette punkt kan man skrue en del uden at der sker specielt meget. Dette gælder uanset udstyrets prisklasse. Dette betyder ikke at udstyret er dårligt, det viser bare at man er nødt til at lytte. Der kan være mixere, hvor der stort set ikke sker noget selvom man flytter en fader fra det sted, hvor der står -30db til det sted, hvor der står -40db. Men der kan også være mixere hvor det gør en kæmpe forskel lige netop der!. Og begge mixere kan sagtens være af god kvalitet alligevel! Decibel er noget drilsk noget.
Men husk: man kan ikke objektivt angive hvad det menneskelige øre opfatter som en fordobling eller ændring af lydstyrken, så det er tommelfingerregler.


Redigeret af pianomartin - 13-November-2009 kl. 01:29
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2009 kl. 11:48
Det er ikke helt subjektivt, men afhænger (desværre, i forhold til at modellere det) af hvilket signal der anvendes (ren toner, tale, musike etc). Typisk kan man regne med at en stigning på 10 dB SPL svarer til en opfattet fordobling af lydtrykket. 

Når man måler lydtryk i dB er der tale om sound pressure level, dvs det er lydbølgens amplitude der måles. Udtrykt i dB er det 20*log10(lydtryk i pascal/20*10^-6 pascal). Det betyder at en fordobling i lydtryk svarer til 6.02 dB (til dagligt opererer man bare med 6 dB). Taler vi om effekt svarer det til ca 3 dB. 

Lige en kommentar til Huiron's udregning. Når man adderer dB's er man nødt til at regne tilbage til amplitude, addere, og derefter tilbage til dB igen (det er ren matematik, og skyldes at man ikke bare kan addere på en logaritmisk skala). Det betyder at 10 dB + 3 dB = 10.8 dB Wink

Mht lydopffattelse kan det sagtens lade sig gøre at opfatte niveauændringer ned til omkring 1 dB. 


Til top
mejersken Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 319
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2009 kl. 17:30
De 3 decibel er en fordobling på den måde at lydtrykket i øret stiger til det dobbelte når db hæves med 3 enheder. 

db skaleen er konstrueret så en ændring på 1 enhed svarer til at de fleste vil kunne høre at at lyden er blevet højere eller lavere. 

når plade studiefolk sige at der skal mere end 1 db til før det kan høres at fx forsangeren er blevet hævet
skyldes det de øvrige lyde i musikken.      
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2009 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af mejersken mejersken skrev:

De 3 decibel er en fordobling på den måde at lydtrykket i øret stiger til det dobbelte når db hæves med 3 enheder. 

Beklager, men der skal altså 6 dB til for at få en fordobling i lydtrykket. Er der derimod tale om effekt eller intensitet er det 3 dB. 

Det handler om den måde som dB SPL er blevet defineret på. 


Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu