recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVR afspilning skifter mellem 4:3 og 16:9
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVR afspilning skifter mellem 4:3 og 16:9

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Emne: DVR afspilning skifter mellem 4:3 og 16:9
    Sendt: 22-April-2011 kl. 23:41
tråden er snart så gammel at du må have skiftet udstyrWink


 
Til top
jbmartin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 13-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 22:16
Jeg mente naturligvis de mange format skift - og ikke kanal skift.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2011 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af jbmartin jbmartin skrev:

Jeg syntes at tråden har levet ganske længe, uden at vi er kommet tæt på nogen som helst løsning.
Mit før så dejlige HD optager irriterer dagligt pga. de konstante format skift, og jeg ville høre om der er nogen derude der kan komme med et løsnings forslag der på alle tænkelige måder er "out of the box".

Siden det er Pioneers fortolkning af af YouSees WSS signal der forårsager de mange kanal skift, kunne problemet måske løses ved at fjerne WSS signalet før den kommer til recorderen.

Er der nogen der har forstand på signal behandling der kan oplyse os om
  1. Kan man fjerne Wss signalet fra samtlige kanaler i antenne signalet.
  2. Hvad ville det koste at lave en filter af denne art  i 1-200 eksemplarer.
- J.B. Martin
Det med ting gøres forskelligt på Billedrørs Tv, 4:3, hvor et 16:9 skift ville gøre et billede "Lavere",
i modsætning til når fladskærmene bliver nødt til gøre et Letterboks billede højere, ligesom et Billedrørs 16:9 TV  "Helt efter bogen ifølge DR". Da må det blive klart at automatiske skift skal volde problemer.  Censored  Problemet er vel størst for de som ikke "Kan slå formatskift fra, for eks. optagne udsendelser", gælder da også når tingene skifter midt i udsendelser.  Wink
Det sted jeg har overset er hvor billedet opfattes en del eller meget forringet også!


Redigeret af moho - 30-Marts-2011 kl. 14:00
Til top
jbmartin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 13-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2011 kl. 00:11
Jeg syntes at tråden har levet ganske længe, uden at vi er kommet tæt på nogen som helst løsning.
Mit før så dejlige HD optager irriterer dagligt pga. de konstante format skift, og jeg ville høre om der er nogen derude der kan komme med et løsnings forslag der på alle tænkelige måder er "out of the box".

Siden det er Pioneers fortolkning af af YouSees WSS signal der forårsager de mange kanal skift, kunne problemet måske løses ved at fjerne WSS signalet før den kommer til recorderen.

Er der nogen der har forstand på signal behandling der kan oplyse os om
  1. Kan man fjerne Wss signalet fra samtlige kanaler i antenne signalet.
  2. Hvad ville det koste at lave en filter af denne art  i 1-200 eksemplarer.
- J.B. Martin
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2011 kl. 12:04
Det der skifte signal.  WSS!
De gamle tider da man anvendte letterbokset 16:9, hvor ens Fladskærmstv skulle fjerne bjælkeren og ligesom gøre billedet højere (og lavere). Og da man nu også anvendte digitale signaler længere end godt var/er til ens skærm.
Senere gik man over til sendte anamorfisk, nu skulle ens det gamle 4:3 kunne gøre et billede lavere, for man kunne se 16:9 i korrekte proportioner.
Klart noget skulle gå galt med format skift, "Moore's lov" (Hvis der er særlige Tv eller HD Tv love fra samme person?
Det med standarderne for sende- og modtage disse skifte signaler. Da bliver disse skift signaler sendt med en form for ringere standard end nødvendigt. Og hvis det er Tv producenten Pioneer der har lavet noget forkert, hvad er så den rigtige måde lave det på?. Det der tv prøver modtage noget, det bliver bare sendt Ud fra YouSee, på en lidt forkert måde, men OK, skal man anskaffe andet Tv eller en Ny Modtager boks, da er det det som skal til.  Embarrassed


Redigeret af moho - 14-Februar-2011 kl. 12:36
Til top
normann Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2011 kl. 15:44
Jeg mener nu at huske, at YouSee udsendte WSS i flere år (formentlig på DR og måske TV2) uden at der på det tidspunkt var noget problem med optagerne. Problemet opstod efter en udskiftning af noget af YouSees udstyr i nettet i efteråret 2009, som tydeligvis ændrede et eller andet i WSS-signalet, så det ikke længere var kompatibelt med Pioneers optagere, som Pioneer i øvrigt hele tiden har påstået ikke understøtter det, selvom de tydeligvis gør.
Til top
Ole J Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2011 kl. 15:36
YouSee support har tidligere i dette forum argumenteret for at udsende WSS signalet "grundet flere og flere har en 16:9 skærm og udstyr der understøtter WSS" og "Helt konkret at tilbyde så optimal teknologi i nettet, imod flest mulige kunder. Der er kun tale om ældre bokse"
 
16:9 udstyr er vel hovedsagligt digitale fladskærme, så hvorfor i himlens navn udsende signalet på de analoge kanaler? Folk der har "gamle" CRT skærme - og analoge recordere - har vel ikke noget at bruge det signal til.
Det er muligt, at der er noget jeg ikke helt forstår, men de supportere fra Yousee, jeg har talt med, forstår endnu mindre Confused
 
Havde en recorder, der virkede perfekt.  Fik så Yousee med den klare udmelding at jeg ville kunne bruge mit analoge udstyr som hidtil.  Sådan kan man kun opføre sig, når man næsten har en monopolstilling Angry
Til top
Niels Andersen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-Februar-2011
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2011 kl. 10:58
Mjaeh, det er vel en sandhed med modifikationer, eller et spørgsmål om semantik.
 
Det er Pioneers skyld, at de ikke har lavet en firmwareopdatering, så vidt har du jo ret. Man kan vel ikke nødvendigvis bebrejde dem, at de ikke har fremtidssikret produktet ved produktionen, til at virke i alle regioner til alle tider, og hvis de i det hele taget har lukket udviklingsafdelingen ned, så er det meget forlangt, at de skal starte op igen... Ikke et urimeligt krav, men godt nok forståeligt, at det ikke bliver efterfulgt... 
 
Yousee har valgt en løsning som giver nogle kunder problemer, når der findes løsninger, som, -så vidt vi ved-, ikke giver kunder nogle problemer, sådan som min forrige udbyder ComX håndterede tingene. Recorderen virkede fint, indtil *Yousee* valgte en anden løsning, så i min bog må de deles om ansvaret, med Yousee som "vinderen" Big smile
 
Ikke at det på nogen måde er noget jeg vil skændes om, jeg lukker bare lidt frustrationer ud. Wink
Tak for hjælpen! 
Til top
normann Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2011 kl. 10:47
Forband du bare YouSee langt væk. Jeg er dog 100% sikker på at det er Pioneer, der er skyld i fejlen på optagerne.
Til top
Niels Andersen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-Februar-2011
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2011 kl. 10:25
Oprindeligt skrevet af normann normann skrev:

Jeg ville klart anbefale den løsning frem for at sætte en DVB-C-modtager foran din analoge optager, både pga. den bedre optagekvalitet, og det bliver lettere at lave timeroptagelse, da du ikke er afhængig af at kunne indstille DVB-C-modtageren til at tænde på den rigtige kanal på det rigtige tidspunkt sammen med din HDD-recorder.
 
Det er der selvfølgelig noget om.
 
Mand, jeg forbander Yousee langt ned i helvede, hvor har jeg dog haft meget bøvl med det l....firma! Det er mig meget imod, at skifte elektronik ud, som ikke fejler noget, og gøre investeringer på udstyr, som jeg allerede har...
Til top
normann Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2011 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af Niels Andersen Niels Andersen skrev:

Lige for at præcisere: er det WSS signal, som formodes at være problemet det samme hvis man bruger en digital dekoder inden recorderen? Ville recorderen ikke virke med en dvb-c dekoder til få hundrede kroner inden recorderen?


Jeg skulle umiddelbart mene at WSS kun benyttes for analoge signaler, da der ikke er nogen skjulte linjer i et digitalt billede (som WSS ligger i). MPEG2/4-streams indeholder informationer om opløsning og format direkte i den digitale stream, og der er derfor ikke nogen problemer med DVB-C lige pånær de gange, hvor stationen glemmer at sende det rigtige format ud. Det har jeg oplevet nogen enkelte gange på fx TV3.

BlueTinum-DVB-C-modtageren, som jeg skrev om i det link, jeg postede i går, koster 400-500 kroner og kræver blot, at du sætter en USB-nøgle eller en USB-harddisk i den, så kan du optage på den. Jeg ville klart anbefale den løsning frem for at sætte en DVB-C-modtager foran din analoge optager, både pga. den bedre optagekvalitet, og det bliver lettere at lave timeroptagelse, da du ikke er afhængig af at kunne indstille DVB-C-modtageren til at tænde på den rigtige kanal på det rigtige tidspunkt sammen med din HDD-recorder.
Til top
Ole J Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2011 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af Niels Andersen Niels Andersen skrev:

Tak for dit svar, selvom det ikke var så positivt.
 
Lige for at præcisere: er det WSS signal, som formodes at være problemet det samme hvis man bruger en digital dekoder inden recorderen? Ville recorderen ikke virke med en dvb-c dekoder til få hundrede kroner inden recorderen?
Jeg har forsøgt at anvende min analoge Sony VCR som tuner, og derfra analogt via scart til recorderen. Negativt - samme problem. Selv hvis jeg optager på bånd, og overspiller følger problemet med.
Men det kunne være interessant, om en digital tuner vil fjerne WSS signalet. Tvivler, da der trods alt er en mening med det. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu