recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVR afspilning skifter mellem 4:3 og 16:9
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVR afspilning skifter mellem 4:3 og 16:9

 Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
jbmartin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 13-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2009 kl. 00:09

Lars, det var netop den fremgangsmåde jeg har brugt for at konstatere at der var noget galt med selve optagelsen.  Jeg har ikke adgang til et 16:9 tv i ejendommen her på Nørrebro.

Afspilning i 4:3 (Letterbox)
Billedet både via Scart stik fra DVR og fra antenne (også via DVR) er ens - sammen presset 4:3.
 
Afspilning skifter mellem sammenpresset 4:3 og letterbox.
 
Et kort øjeblik troede jeg at jeg fandt et fix - ved at ændre recording mode fra "video on" til "video off", men lige nu er jeg ikke helt sikker.  Det er et spor jeg har i sinde at følge næste gang jeg kan komme til fjernsynet - om et par dage.
 
- J.B.
Til top
jbmartin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 13-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2009 kl. 00:37
Ingen forandring ved skift mellem recording mode "video on" til "video off". Desværre.
Til top
jbmartin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 13-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2009 kl. 12:00
Dette må være den foreløbige afslutning af denne tråd.  Cry
 
Tilbagemelding fra Pioneer følger:
-----------------------------------------  cut ---------------------------------------------
TV-udbyderner er skiftet fra 4:3 og 16:9 format til et nyt aspekt format de kalder for Bred-format.
Dette er grunden til at dvd-optageren ikke kan finde ud af hvilket aspekt den skal optage i og der er desværre ikke nogen løsning på problemet lige nu.
 
Venlig hilsen,
Pioneer Support
-----------------------------------------  cut ---------------------------------------------
 
Altså
 
- vi ved at der er et problem.                    Clap
 
- vi har ikke en løsning på problemet.       Stern Smile
 
- vi har ikke lovet at vi retter problemet. Censored
 
Øv. Sikken julegave - gad vide om det rammer samtlige af deres produkter.
 
- J.B.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2009 kl. 13:12
Min forklaring holder ikke vand.
 
Det drejer sig om forringe noget for nogen. Når en ting kun modtages som Letterboks skal der Zoomes, hvilket medfører kvalitets TAB. Og hvis der ikke kan zoomes, altså man kun kan se Letterboks er man godt og grundigt snydt. Dette gælder især hvis man opdager antallet at MegaBit er lavere på ens optagemedie, fordi programudbyderen ligesom siger noget i stil med "Det Du mister i kvalitet i de sorte bjælker er bare synd!".
 
Når jeg optager noget Analogt (VHS) fra Stofa vil 16:9 være i Letterboks, hvorimod man hos YouSee sender analogt som på 16:9 tv er normalt og på mit 4:3 vil være højt og tyndt. Men kvaliteten af det jeg har på bånd vil være en bestemt og konkret værdi bedre i %.  Clap  Igen hos YouSee vinder man en smule på de analoge udsendelser. 
 
Og noget fortæller mig man vil snyde på samme måde med PVR optagerne, og hvis man også kan gøre Digitale optagelser ringere, da skal det blive Således!  Angry 
 
 
 


Redigeret af moho - 17-December-2009 kl. 13:33
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2009 kl. 22:41
Hej J.B.,

Oprindeligt skrevet af jbmartin jbmartin skrev:

Tilbagemelding fra Pioneer følger:
-----------------------------------------  cut ---------------------------------------------
TV-udbyderner er skiftet fra 4:3 og 16:9 format til et nyt aspekt format de kalder for Bred-format.
Dette er grunden til at dvd-optageren ikke kan finde ud af hvilket aspekt den skal optage i og der er desværre ikke nogen løsning på problemet lige nu.
 
Venlig hilsen,
Pioneer Support
-----------------------------------------  cut ---------------------------------------------

Jeg undres over dette svar...!?!

Havde håbet at Keld havde lagt et indlæg om hans erfaringer med at optage anamorf 16:9 udsendelser med den analoge tuner på Pioneer optagerne (men måske Keld ikke har en af 433, 530 eller 630 modellerne). TV2 Norge og TV4 Sverige blev længe sendt i anamorf 16:9 på det analoge YouSee kabel-TV net. Mange Pioneer ejere burde derfor have stødt på dette problem for længe siden.

Har I checket jeres version af firmware - og evt. forsøgt opgradering til seneste tilgængelige version?

Lad høre om Pioneer på et tidspunkt vågner op til dåd... efter sigende er HDD/DVD udviklingsafdelingen hos Pioneer lukket ned.

/Lars


Redigeret af laursen - 18-December-2009 kl. 22:43
Redaktør, recordere.dk
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2009 kl. 23:40
Jeg har ikke optaget analogt på mine Pioneer DVR-recordere i 3-4 år (siden jeg fik min DreamBox med DVB-C tuner), så jeg har ikke personligt erfaring i det.

Da jeg i sin tid gjorde det fra kanaler, der sendte i 16:9 havde jeg ingen problemer (og min mor - som jeg forærede en af mine DVRs - optager jævnligt fra Kanal 5 i 16:9 og har ikke brokket sig).

Men da jeg kender J.B. personligt (hej, J.B. ), så kan vi prøve at lave en synkron-optagelse på en udsendelse, så vi kan se, hvordan det ser ud hos hhv. ham og mig. Jeg kan så prøve på 3 forskellige modeller (hvoraf en vist nok er samme model som J.B.s).
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
normann Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 21:21
I disse to andre indlæg diskuteres de samme problemer:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=70599&PID=736926
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=69375&PID=736928

Jeg kan oplyse, at mit eget Sony-fjernsyn skifter mellem formaterne hvad enten jeg ser det direkte tv-signal fra optageren eller jeg ser en tidligere optaget udsendelse, mens mit gamle Samsung LE46F86BD-fjernsyn ikke gjorde det i nogen af tilfældene. Sidstnævnte kunne åbenbart skifte format uden nogen visuel forskel.

Hvor mange er vi efterhånden, som har problemerne, og hvordan skal vi få presset YouSee til at få løst dem? Jeg er hamrende gal over nu i flere måneder at have en værdiløs harddiskoptager, og YouSees fejlmeldingsservice er hverken til at hugge eller stikke i udover at påstå, at der ikke er nogen fejl og truer med teknikerregninger. Jeg har dog valgt at ignorere truslerne og bliver formodentlig nu kontaktet af en tekniker én af dagene, og jeg vil naturligvis henvise til disse indlæg, men jeg forestiller mig ikke, at han gør noget ved det andet end at give mig en regning og henvise til en defekt harddiskoptager, hvis mange andre før mig har meldt den samme fejl uden det er blevet rettet endnu.

Jeg læser både at folk påstår at det er YouSees og Pioneers fejl. Er det i virkeligheden Pioneers og der ikke er noget at gøre ved det? Er der nogen der har nogen erfaring med det firmware, som omtales ovenfor?


Redigeret af normann - 04-Januar-2010 kl. 21:31
Til top
Thomas L Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 22:07
Hej Gutter
 
Jeg har helt samme problem med min Pioneer DVR-443H.
 
Optager analogt og formatet skifter ofte. Jeg troede naivt at det var mig der havde været inde og pille i en menu et eller andet sted.. eller at optageren var gået i stykker. Der er primært DR's kanaler.
 
Når jeg ser det direkte på min Pioneer PDP-507 er der ikke noget problem.
 
Jeg vil nu prøve at finde ud af hvilke kanaler der er tale om og om der er nogen sammenhæng i det sendte format.
 
Hvis det er rigtigt at yousee er begyndt at "kode" formatet på en ny måde må det da være yousee der har et problem der skal løses og ikke pioneer der har lavet en afspiller ud fra gængse typer. At det så ville være dejligt hvis de lavede en opdate der kunne håndtere dette er da rigtig nok. Men det er jo gammelt udstyr så hvor længe skal de lave nye programmer?? Jeg synes det er fair nok.
 
Thomas L
 
 
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 22:48
Oprindeligt skrevet af Thomas L Thomas L skrev:

Hvis det er rigtigt at yousee er begyndt at "kode" formatet på en ny måde må det da være yousee der har et problem der skal løses og ikke pioneer der har lavet en afspiller ud fra gængse typer. At det så ville være dejligt hvis de lavede en opdate der kunne håndtere dette er da rigtig nok. Men det er jo gammelt udstyr så hvor længe skal de lave nye programmer?? Jeg synes det er fair nok.

Det er jo altid en afvejning... hvornår er udstyr "for gammelt / forældet".

PAL Standarden med format-signalering har været på plads længe - og det er øjensynligt kun denne optager-serie fra Pioneer der har problemet, så jeg vil forsigtigt påstå at det er en fadæse Pioneer bør handle på (og ikke YouSee).
Hvorvidt Pioneer er i stand til at handle (hvis deres udviklings-afdeling er lukket), er et andet spørgsmål...

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
normann Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 23:05
Hvis det hænger sådan sammen, vil jeg i første omgang afblæse fejlmeldingen hos YouSee og kontakte min forhandler, som oprindeligt har solgt mig produktet, og forsøge at skaffe en kontakt til Pioneer, hvor man kan få nogle mere fornuftige ord ud af end "der er desværre ikke nogen løsning på problemet lige nu." Det er simpelthen ikke godt nok.

Alternativt vil jeg foreslå, at vi forsøger at samle de skuffede Pioneer-kunder, der står tilbage med et ubrugeligt produkt, og forsøger at prese Pioneer til at stå til ansvar for deres fejl og give kunderne deres penge tilbage, hvis de ikke selv er i stand til at reparere eller bytte det, og jeg vil endda forsøge, selvom reklamationsretten på nogen af apparaterne (inkl. mit eget) er overskredet.
Til top
jbmartin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 13-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2010 kl. 03:24
Jeg spurgte Pioneer om hvilke optagere var ramt af problemet, og om de ville gøre noget ved det.
 
Svaret følger her:
------------------------------- cut -------------------------------
customer_support@pioneer-eur.com to me
show details 12/29/09 (7 days ago)
Hej J.B,
 
Da vi ikke får at vide for dem det virker for kan vi desværre ikke svare på om det er alle DVD-optagere som vi har lavet hvor problemet er opstået på. Det lader dog til at LX modellerne tilsyneladende ikke er berørt. Dette kan dog ikke garanteres da de individer som ejer disse måske har fundet på en anden løsning og derfor ikke ringet ind.
Vi har indtil videre ikke fået information om der vil komme en opdatering som retter problemet.
 
Vi undskylder det sene svar pga. ferie.
 
Venlig hilsen,
Pioneer Support
------------------------------- cut -------------------------------
 
Og det ærger mig at høre at der er et Sony fjernsyn der er også ramt - jeg er lige ved at købe en af samme mærke. Er der nogen der kan fortælle mig hvilket model der er tale om?
 
- J.B.
Til top
normann Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2010 kl. 07:59
Mit Sony-fjernsyn er et KDL46W5500. Når harddiskoptageren skifter format, zoomer tv'et en lille smule ind eller ud på billedet, selvom det hele tiden er 16:9-format. Jeg forstår ikke helt denne opførsel, men det er det, der sker.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu