recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 21:9 det nye format i 2010 ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket21:9 det nye format i 2010 ?

 Besvar Besvar Side  <1 34567 12>
Forfatter
Besked
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2009 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

3D bliver heldigvis ikke mere end det - et midlertidig buzz....
 
M.v.h.

Måske, måske Confused

Næste år ville jo vise om 3D slå an, kender flere (efter de har være ind og se de nye 3D film i biografen), der lige ville vente med at købe TV og Blu-ray afspille til de komme i 3D udgave.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2009 kl. 20:24
Jeg har det sådan, hvem fa'n gider sidde og se latterlig ud, men de tåbelige briller? Ikke jeg. Dertil synes jeg at man bliver bims i bøtten af at se på det. Det må være hjernen som ubevidst opfatter den evige blinken i billedet...
 
M.v.h.
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2009 kl. 20:32
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg har det sådan, hvem fa'n gider sidde og se latterlig ud, men de tåbelige briller? Ikke jeg. Dertil synes jeg at man bliver bims i bøtten af at se på det. Det må være hjernen som ubevidst opfatter den evige blinken i billedet...
 
M.v.h.

Hvis der gå mode i skidtet, kende designer er jo ved at gå ind i designet af disse 3D briller, og så kan briller jo bruges som normal polaroid solbriller.


Redigeret af Startrek - 21-December-2009 kl. 20:32
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2009 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

21:10 slår ikke igennem, og uanset om Philips presser på, så vil de ikke få det format igennem. 3D engines i TV bliver næste års buzz om vi kan lide det eller ej. Det viste sig også tydeligt på IFA, og jeg ret sikker på, at samme mønster gentager sig om 14 dage på CES.
 
Det var allerede et af de store buzz-words for 2 år siden, så jeg vil tro at CES drukner i 3D.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2009 kl. 21:34
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Hvis der gå mode i skidtet, kende designer er jo ved at gå ind i designet af disse 3D briller, og så kan briller jo bruges som normal polaroid solbriller.

Du vil ikke ønske dig et sæt polaroid-solbriller, hvor det ene glas er drejet 90 grader.
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2009 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Hvis der gå mode i skidtet, kende designer er jo ved at gå ind i designet af disse 3D briller, og så kan briller jo bruges som normal polaroid solbriller.

Du vil ikke ønske dig et sæt polaroid-solbriller, hvor det ene glas er drejet 90 grader.

Noget fornuftig skal man jo bruge briller til hvis 3D ikke slå an LOLLOLLOLLOLLOL
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2009 kl. 22:00
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:


Du vil ikke ønske dig et sæt polaroid-solbriller, hvor det ene glas er drejet 90 grader.
 
3D til hjemme-brug kræver ikke polariseringsbriller, men shutter-glasses, dvs. aktive briller der lukker skiftevis for hvert øje. Der er lidt at arbejde på før de bliver moderigtige... For slet ikke at snakke om farveægte nok til at almindelig gemen billedkvalitet giver ret meget mening, men det er så en helt anden diskussion som nok ikke hører til i en debat om 21:9 tv...
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2009 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg har det sådan, hvem fa'n gider sidde og se latterlig ud, men de tåbelige briller? Ikke jeg. Dertil synes jeg at man bliver bims i bøtten af at se på det. Det må være hjernen som ubevidst opfatter den evige blinken i billedet...
 
M.v.h.


Aha! Så er det ikke kun mig der bliver "køresyg" af det altså? Kan fanme ikke holde ud at se på det skidt.. har dog ikke prøvet de seneste storfilm med det.. men frygter det ikke er anderledes og så er både film og pengepung "ødelagt" og erstattet af kvalme og hovedpine.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2009 kl. 23:33
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:


Du vil ikke ønske dig et sæt polaroid-solbriller, hvor det ene glas er drejet 90 grader.
 
3D til hjemme-brug kræver ikke polariseringsbriller,

Det var ikke mig, der bragte dem på bane. Jeg forklarede bare, hvorfor de ikke vil egne sig som solbriller.
Til top
JA Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-August-2009
Status: Offline
Point: 534
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2009 kl. 00:16
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af JA JA skrev:


Du glemmer jokeren i dette, folk vil gerne have større "lærred", men en 60" har en gigantisk størrelse som de færreste nok vil ha stående i stuen - 21:9 løser dette fysiske problem. En OLED løser ikke problemet, det er stadig en gigantisk skærm at have stående. Det er de færreste brugere der vil bruge projektor.

56" 21:9 har et lærred som en 60" 16:9, men er ikke højere end  42"  16:9.

Du glemmer også at fabrikanterne driver markedet, ikke forbrugerne - glemmer prestige effekten ved at ha en 21:9 i stuen - når/hvis snebolden ruller går det stærkt.

Min konklusion er ret klar, naturligvis er 21:9 en væsentlig fremtid, verden er horisontal ikke 16:9, 21:9 er jo ideelt til at vise fodbold.
 
Jeg glemmer ikke noget, jeg vurderer at de ting ikke er nok til at formatet trænger igennem og erstatter 16:9. Fabrikanterne _forsøger_ at drive markedet men der er trods alt grænser. Hvis det stod til fabrikanterne, så havde vi haft HD i 80'erne. Og x.v.Color nu.
 
21:9 er netop IKKE ideelt til at vise fodbold. Det er ideelt til det store overview shot, men til nærbillederne er det enormt upraktisk at filme i 21:9. Hvis det skal fungere, så skal formatet bruges til at få noget _mere_ med end i en 16:9 optagelse, og så undergraver du dit eget argument om billedstørrelse: Så skal folk have et tv i samme højde som de skulle i 16:9, men bredere. 21:9 er ikke en genvej til at have et mindre tv, tværtimod.
 
Faktum er at hvis din teste om billedstørrelsen skal holde, så skal program-udbyderne med på vognen. Det er i sidste ende dem der bestemmer, ikke hardware-producenterne. Hvis de ikke er med, så ender du ikke med at have en bredde som et 60", men derimod at have fyldt hele væggen med tv for at få hvad der ifølge dit eget regnestykke er et 42" 16:9 billede 90% af tiden. Under alle omstændigheder, så er en omlægning af formatet i selve udsendelserne noget der tager _rigtigt_ lang tid, vi er langtfra færdige med at omlægge fra 4:3 til 16:9, tror du selv på at programudbyderne vil skifte hele dynen ud én gang mere, stort set inden de er begyndt at bruge dét de lige HAR købt? Derfor: Køber du et 56" 21:9 tv, så er dét du får i praksis, på alt andet end 80% af spillefilmene (vel at mærke minus de film på tv der er croppet til 16:9 eller 4:3), reelt et 42" tv. I hvert fald de næste 10 år, og efter min bedste overbevisning også mere. Trådens emne går ud på om 21:9 tv slår igennem i 2010. Til dét kan man kun svare et klart og rungende nej.
 
Bemærk at jeg taler ud fra hvordan jeg tror markedet reagerer, ikke på hvordan jeg personligt ønsker markedet skal reagere. Jeg synes 21:9 i projektor-setups er superfedt, og mere materiale i dét format vil i min projektor-verden være en kæmpe fordel. Jeg tror bare ikke på det i det brede marked.
 
For at tage en helt konkret sammenligning der er særdeles relevant: Filmen Ben Hur. Den film er fra 1959, og optaget i 2.76:1. At se dét format i en stor størrelse er en ret overvældende oplevelse. Alligevel er dét format kun blevet brugt til nogle enkelte film, mens 2.35-2.40:1 blev det fremherskende. Hvorfor? Det er simpelthen for arbejdskrævende at indspille i 2.76:1, selv i hollywood-produktioner. Det samme gør sig gældende for tv-produktion, 16:9 er et fint format der er nogenlunde til at arbejde med. 21:9 er upraktisk til optagelser hvor scenen ikke er sat på forhånd, og/eller man ikke har tid/penge til omfattende efterbehandling af optagelserne. Hvorfor tror du at lavbudget-film oftest er i 1.85:1? Det koster penge at producere i 21:9, penge som tv-udbyderne ikke har den store interesse i at investere.
 
Kort sagt, det er forkert at det er hardware-producenterne der driver markedet. Det er software-udbyderne der driver markedet. Hvorfor vandt VHS over Video2000 og Betamax? Pga. understøttelsen fra film-udbyderne. Hvem gav HD-DVD dødsstøddet overfor BD? Warner. På trods af meget svag hardware-support i forhold til BD, klarede HD-DVD sig okay i konkurrencen, takket være software-udbuddet. Hvorfor er x.v.Color stort set lagt i graven inden det er kommet ud af vuggen? Ingen software-support overhovedet.
 
Og så det store clou: Hvorfor er 3D det store buzz-word lige nu - på grund af at hardware-producenterne har brug for at flytte nogle nye produkter? Nej - de skubber bagpå fordi de også har brug for det, men dem der driver interessen, det er software-udbyderne. Det store samtaleemne inden for 3D er ikke et eller andet nyt stykke hardware, flertallet af brugerne på dette forum ved formentligt slet ikke hvilken type briller man skal bruge for at se 3D på de kommende 3D tv. Og sjovt nok er der ikke ret mange der overhovedet har spurgt. Nej, det store samtaleemne er Up og Avatar. Film-udbyderne har brug for noget der kan trække folk i biograferne igen, fordi det er dér de tjener pengene. Og fordi 3D er mest overbevisende på meget store billeder, er det dét der er i fokus lige nu. Præcist som at filmene skydes i 21:9 for at give en større oplevelse end man får i stuen, folk skal trækkes i biografen. Derfor er der rigeligt support for 21:9 i filmene, men TV-udbyderne har ikke noget behov for at trække folk i biografen, de skal tværtimod holde folk hjemme i stuerne. Derfor er de generelt _langt_ mere træge og konservative, hvilket er årsagen til at der findes optagelser fra 2009 der er i 4:3.
 
Content is king.
Vi taler ikke om at 21:9 skal erstatte 16:9 , og slet ikke på den korte bane - men om 21:9 bliver en del af det generelle udbud fra de 3-4 største fabrikanter, om vi ser Sony, Samsung, LG, Sharp mf lancere 21:9 skærme allerede i 2010.
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2009 kl. 00:19
Jeg håber og tror hverken at 21:9 eller 3D rigtig slår igennem.

Det ville da være fedt, hvis 3D blev så godt, at man kunne bruge det til noget, men er 3D ikke bare oppe og vende hver gang der ikke er noget andet at finde på fra industrien?

Lad os beholde fokus på at få lavet store gode 16:9-skærme til en fornuftig pris og nye teknologier til projektorer (hvor må være et kæmpe yderligere potentiale gemt).

Endelig er 16:9 ved at være blevet en standard, hvor det meste materiale bliver lavet i det format. Hvorfor skulle nu ændre på det :-/
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2009 kl. 08:49
Sony, Samsung, LG, Sharp mf lancere 21:9 skærme allerede i 2010.

hvis vi ikke ser nogen til CES 2010, så kommer de ikke og har ikke hørt et kuk om det.
det er jo sharp som levere de fleste paneller til phillips og vil  sharp så levere en 21:9 skærm.
de skal nok mere i gang med at tage markedsandele fra de andre

sony er efterhånden ved at komme langt bagud, både billedekvalitet og design.
de skulle nok hellere begynde og lave nogle bedre skærm med led belysning bare med 16:9
fremfor for 3D tv. Men panasonic begyndte jo denne udvikling da de kom med deres 50 tommer 3d tv som prototybe. derfor skulle sony også med.
Men lav nu et godt 2D tv, før alt muligt andet. 



 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu