recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Basta: ingen forskel på dyreste og billigste kabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBasta: ingen forskel på dyreste og billigste kabel

 Besvar Besvar Side  <1 45678>
Forfatter
Besked
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 23:56
Oprindeligt skrevet af filthat filthat skrev:

Et produkt kan jo sagtens være defekt selvom det er helt nyt.
NetopWink
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 23:58
Som skrevet, så virkede det fint i en anden opsætning!
 
Egentlig er jeg ret ligeglad med, hvad folk mener. Jeg har arbejdet med det, og set hvad kablet betyder.
 
M.v.h.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 00:02
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Som skrevet, så virkede det fint i en anden opsætning!
 
Egentlig er jeg ret ligeglad med, hvad folk mener. Jeg har arbejdet med det, og set hvad kablet betyder.
 
M.v.h.
Ja men hvis kablet virker fint i en anden opsætning,så er det jo ikke kablet der er fejl på?Wink
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 00:03
Hvad er så forklaringen på at det andet kabel virkede fint begge steder?
 
M.v.h.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 00:10
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Hvad er så forklaringen på at det andet kabel virkede fint begge steder?
 
M.v.h.
Der kan selvfølgelig være fejl i både billige og dyre kabler, men måske stikket det blev tilsluttet har en løs forbindelse ?
Jeg ved det selvfølgelig ikke, men det at dyre kabler skulle være en god investering generelt holder simpelt hen ikke. Signalet bliver ikke bedre ved dyre kabler end ved billige, så det skal eks.være for at få bedre stik man vælger de dyre kabler.
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 00:44
Jeg har slet ikke nævnt at signalet skulle blive bedre. Men netop at muligheden for fejl, støj og indstråling vil minimeres f.eks. grundet bedre stik og afskærmning.
 
M.v.h.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 07:27
Jeg har lige haft købt et 15 m HDMI kabel på nettet til 500 kr, da jeg også lige har købt en projektor (Optoma HD 20). Kablet gav sne på billede og forbindelsenm faldt ud og kom igen og forsvandt igen. Hvis jeg brugte det samme kabel sammen med mit TV, var der ingen problemer. Det endte med at jeg købte et Argon kabel i Hifiklubben på 15 meter og nu virker min projektor.
Så ja der er forskel når man kommer op på lange længter.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Ja men hvis kablet virker fint i en anden opsætning,så er det jo ikke kablet der er fejl på?Wink
 
NETOP!
 
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Sådan som jeg er orienteret, så ER der ikke forskel, ud over at der kan være gode og mindre gode stik.
 
Så er du fejlorienteret. Der er i høj grad forskel både på selve kablet og på stikkene, mht. evnen til at levere en vis båndbredde. Og det behøver ikke være relateret til et defekt kabel. Det der gør det svært at kvalitetsteste kablerne i praksis, er som Henrik er inde på, at man kan opleve at et kabel virker med 1080P i én opstilling, men ikke i en anden opstilling, og så tager man et andet kabel der virker fint i begge opstillinger. Andre kabler virker bare konsekvent ikke i 1080P. Der er forskel, og forskellene kan måles med netop dét udstyr der blev brugt i programmet, når vi taler om 10 meters kabler. Forskellene kan bare ikke måles med dén test-metode på korte kabler. 1-meters kabler vil stort set altid virke så længe de ikke er defekte (hvilket billige kabler så oftere er), 10-meters kabler er en helt anden snak.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Ja men hvis kablet virker fint i en anden opsætning,så er det jo ikke kablet der er fejl på?Wink
 
NETOP!
 
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Sådan som jeg er orienteret, så ER der ikke forskel, ud over at der kan være gode og mindre gode stik.
 
Så er du fejlorienteret. Der er i høj grad forskel både på selve kablet og på stikkene, mht. evnen til at levere en vis båndbredde. Og det behøver ikke være relateret til et defekt kabel. Det der gør det svært at kvalitetsteste kablerne i praksis, er som Henrik er inde på, at man kan opleve at et kabel virker med 1080P i én opstilling, men ikke i en anden opstilling, og så tager man et andet kabel der virker fint i begge opstillinger. Andre kabler virker bare konsekvent ikke i 1080P. Der er forskel, og forskellene kan måles med netop dét udstyr der blev brugt i programmet, når vi taler om 10 meters kabler. Forskellene kan bare ikke måles med dén test-metode på korte kabler. 1-meters kabler vil stort set altid virke så længe de ikke er defekte (hvilket billige kabler så oftere er), 10-meters kabler er en helt anden snak.
Jeg kan godt se at mine svar måske ikke konkret specificerer at jeg mener der KAN være forskel ved længere kabler,men jeg mener ikke svaret nødvendigvis ligger i prisen på kablet, og det er DET jeg oppunerer imod i Henriks svar, hvor han siger noget med " Du kan roligt tage HK´s svar for gode varer , for det har han selv set"        Hvad er det man ser ? Er det at det dyre kabel er bedre end det billige ?
Eller er det blot en konstatering af at det billige kabel blev afløst af et dyrt, og dermed blev problemet elemineret?
Kort og godt mener jeg at de billige kabler KAN være lige så gode som dyre, men på længder over 12-15 m., er sansynligheden for fejl nok større ved billige kabler.
Omvendt vil man jo kunne købe det billige kabel,teste det, og levere det tilbage HVIS det fejler.
P.S.   Jeg har selv købt et 15 m. HDMI i til omkring 1000 kr. til min projektor, og det virker perfekt.
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Kort og godt mener jeg at de billige kabler KAN være lige så gode som dyre, men på længder over 12-15 m., er sansynligheden for fejl nok større ved billige kabler.
 
 
Generelt er der ingen der har leveret et _godt_ kabel til billige penge på over 10 meter. Men hvis dét du mener er at man i en given opstilling godt kan være heldig at et "dårligt" kabel rent faktisk virker upåklageligt, så har du ret. Det betyder bare ikke at kablernes kvalitet er ens. Noget af dét man betaler for i et dyrt kabel, er at være SIKKER på at det virker. Og som nævnt mange gange, hvis der ikke er en decideret defekt på kablet, så kan du ikke bare automatisk levere et billigt kabel tilbage hvis det ikke virker, i hvert fald ikke hvis det er købt i en forretning. Derudover, så kan fejlene tit være periodiske. Det er lidt ufedt at éns nye kabel virker fint de første tre dage, og når så gutterne kommer over og skal se EM finale i Håndbold, så falder billedet ud.
 
Jeg har også haft en kunde, endda med et noget kortere kabel, hvor han testede kablet først, det virkede fint, så murede han det ind i væggen, så holdt det op med at virke... Kort sagt, har man en gør-det-selv spare-mentalitet, ja så kan det da godt være det kan betale sig at tage bøvlet og "prøve sig frem", men for de fleste er det en god investering at købe noget ordentligt første gang, og slippe for risikoen for en masse bøvl.
 
Når det er sagt, så hænger pris og kvalitet ikke automatisk sammen. Der findes nogle ret dyre, ret elendige HDMI-kabler derude. Så du kan ikke antage at et dyrt kabel er godt. Men du kan godt antage at et super discount-kabel er dårligt. Personligt forhandler jeg Audioquest fordi de leverer en håndfast garanti for hvilken båndbredde du kan få igennem på hvilken længde.
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 11:16
det er jo også meget simpelt bare at skære et dyrt og en billigt kabel over (nu er der jo så nogle dyre der ikke er pengene værd og har samme indhold som de billige)..

Men så kig på afskærmning, og kobber mængde i disse kabler, så vil man være klar over at der er en ENORM forskel.

Om det er nødvendigt at så en anden sag, arbejder i controls fabrik i vindmølle industrien som ingeniør, og ved at ved større strømbehandlinger, så er skærmning i alle vores controls af ENORM stor værdi, da vi ellers få problemer med de simple ting, altså styre signaler. (træls at du har fint nok kobber i et kabel, hvis dit trigger signal giver problemer pga. crosstalk)

Så skal man feks. trække kabler steder hvor man ved man ikke får dem ud igen, som otto nævner et eksempel på, så kan man hurtigt miste meget, pga en besparelse.

mener dog stadig der er forskel på at købe et kvalitets kabel, og så bare betale sindssyge penge for noget som kun er marginalt bedre.

ER fint tilfeds med mine supra kabler hvor jeg gav 800kr for 10 meter. synes jeg er en fair pris for 10 meter.


Redigeret af Rasmusdc - 28-Januar-2010 kl. 11:23
Til top
jens0804 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 393
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 12:28
Det korte af det lange er vel, at enten har man et billede uden fejl, eller også er der tydelige fejl. Hvim man har et billede uden fejl, får man ikke bedre billede fordi man køber et endnu dyrere kabel. Digital overførsel af signal er ikke som analog hvor der gradvis kan kommer mere og mere støj eller det modsatte.
m.v.h Jens Christensen

Panasonic TH-42PV500E + TH-P37X10Y, Samsung SMT-H3126 , Sony BDP S550, Digiality CX-302T, Technics SA-DA 8
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu