recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Musik via Sonos hakker.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMusik via Sonos hakker.

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Søren Ingemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 497
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 16:24
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:


Ved at NAS server har indbygge en iTunes serve, har vel den fordel at det er NAS serve da tage sig at det meste computer arbejde, som så at Sonos så bare skal hente musik fra Question


Jeg gentager: Sonos har INTET med iTunes at gøre!

Fordelen ved Sonos er netop at der ikke er behov for at installere serversoftware på NAS'en. Som sagt skal der kun etableres et share på NAS, hvorpå musikken lægges. Herefter læser Sonos filerne direkte fra dette share.

Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 16:26
Nja... jeg tror ikke problemet skyldes NAS eller ikke-NAS. Det skal funke med dit setup. Det skulle vel ikke være sådan, at du er kommet til at vælge samme wireless channel på dit Sonos netværk og dit almindelige netværk - det skal du endelig ikke gøre!
 
Hvis det ikke er tilfældet, så lav bare en 'submit diagnostics' (direkte på controlleren ellers via desktop'en) og send nummeret til Sonos support. Det er kanonsmart - så kan support'eren se al info om dit setup og se hvad der skal rettes. Du får hurtigt svar (det skulle også bare mangle til den pris!). Allerhurtigst er det dog at sende nummeret til live support - så chatter du dig frem til løsningen med det samme (jeg tror dog, at live support har lukket i weekenden).
 
/kris


Redigeret af kris - 21-Februar-2010 kl. 16:27
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 16:29
Oprindeligt skrevet af Søren Ingemann Søren Ingemann skrev:

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:


Ved at NAS server har indbygge en iTunes serve, har vel den fordel at det er NAS serve da tage sig at det meste computer arbejde, som så at Sonos så bare skal hente musik fra Question


Jeg gentager: Sonos har INTET med iTunes at gøre!

Fordelen ved Sonos er netop at der ikke er behov for at installere serversoftware på NAS'en. Som sagt skal der kun etableres et share på NAS, hvorpå musikken lægges. Herefter læser Sonos filerne direkte fra dette share.


Ok jeg har forstået Wink


Redigeret af Startrek - 21-Februar-2010 kl. 16:29
Til top
Søren Ingemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 497
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af Jørgensen1 Jørgensen1 skrev:

Jeg takker for alle de fine svar.
 
Her er lige lidt flere oplysninger.
 
ZP90 er sat til min router og via Coax til mit anlæg.
 
Min bærbare, hvor alt musikken ligger på, bruger vi udelukkende på det trådløse net. Den er ikke kablet til routeren.
 
Tror i at mit problem vil være løst ved at købe en NAS?


Ja - uden tvivl Smile.

Sonos skriver også direkte i manualen, at adgangen til lagret musik skal ske gennem et kabel til den første Sonos-enhed.
Standard-trådløse netværk er ikke optimalt til streaming af musik. Det er derfor Sonos bruger sit eget proprietære system. Så undgår man bl.a. forstyrrelser fra andre trådløse net.

Til top
Søren Ingemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 497
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 16:36
Oprindeligt skrevet af kris kris skrev:

Nja... jeg tror ikke problemet skyldes NAS eller ikke-NAS. Det skal funke med dit setup. Det skulle vel ikke være sådan, at du er kommet til at vælge samme wireless channel på dit Sonos netværk og dit almindelige netværk - det skal du endelig ikke gøre!
 
Hvis det ikke er tilfældet, så lav bare en 'submit diagnostics' (direkte på controlleren ellers via desktop'en) og send nummeret til Sonos support. Det er kanonsmart - så kan support'eren se al info om dit setup og se hvad der skal rettes. Du får hurtigt svar (det skulle også bare mangle til den pris!). Allerhurtigst er det dog at sende nummeret til live support - så chatter du dig frem til løsningen med det samme (jeg tror dog, at live support har lukket i weekenden).
 
/kris


Sonos bruger altså ikke noget med forskellige wireless channels, som kan interferere med hans trådløse router. Det er et lukket, proprietært system.

Jeg gentager lige igen. Der SKAL være et kabel fra lagringsenheden til første Sonos-boks for at det virker som det skal.


Redigeret af Søren Ingemann - 21-Februar-2010 kl. 16:36
Til top
Jørgensen1 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Februar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 16:45

Jeg kan sagtens se idéen i en NAS, især hvis det vil løse mit problem.

Burde mit system ikke også hakke ved internet radio, denne del kører uden problemer?
 
Hvis jeg køber en NAS, skal den så tilsluttes min ZP90 via kabel og er det noget man nemt selv kan tilslutte. Jeg er ikke en haj på området.
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 16:45
Øh ja - selvfølgelig skal der kables ml. en ZP/ZB og routeren. Men det er vigtigt, at 'wireless channel' på Sonos-netværket IKKE er lig med den kanal, man bruger på sit åbne netværk. Her svaret fra Sonos' forum for et stykke tid siden - det er et svar som gives ofte til folk med lydhakning/dropout-problemer:
 
'No, they should never be the same. Sonosnet is separate from standard wireless, and right now you have your Sonosnet wireless and your standard wireless competing for bandwidth. Change one or the other and you should see improvement.'


Redigeret af kris - 21-Februar-2010 kl. 16:54
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 16:48
Start lige med at tjekke din wireless channel - sikr dig, at Sonos-kanalen og din normale kanal IKKE er identiske. Sonos anbefaler, at du tilslutter NAS'en til ZP'en og ikke til routeren.
 
/kris
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 16:59
...og hvis du køber en NAS (hvilket jeg kun kan anbefale - det er såre enkelt at sette op), så sikr dig lige, at den IKKE er på listen over NAS'er, der IKKE fungerer med Sonos. Fx virker de billige Iomega ikke. Listen over undgå-NAS'er er her: https://sonos.custhelp.com/cgi-bin/sonos.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=42&p_created=1080005622&p_sid=xbjyn6Vj&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=309&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MjQsMjQmcF9wcm9kcz0wJnBfY2F0cz0mcF9wdj0mcF9jdj0mcF9zZWFyY2hfdHlwZT1hbnN3ZXJzLnNlYXJjaF9ubCZwX3BhZ2U9MSZwX3NlYXJjaF90ZXh0PU5BUw**&p_li=&p_topview=1
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 17:16
Inden du løber ud og bruger penge på en NAS, synes jeg lige du skal gøre to ting: Tjekke wireless channel som Kris skriver og sætte din laptop til med kabel, for at finde ud af om det er der problemet ligger. En NAS er smart og har mange fordele, men en pc af den kaliber som du har, burde kunne servere filer til Sonos lige så godt.
Til top
Lukket bruger 2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 586
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 17:23
Det kan undre, at så mange har fået forkert info omkring opsætning og brug af Sonos ! Det skyldes vel ikke den større mængde parrallel-import der er dukket op uden efterfølgende ordentlig support Disapprove
 
Din netradio hakker ikke fordi du har et kabel til at sidde fra routeren og frem til din Sonos enhed. Her sker altså ingen former for trådløs bearbejdning.
 
Din musik hakker derimod for du overfører signalet fra din PC og til routeren trådløst. Dit problem forsvinder i det øjeblik du sætter et kabel imellem PC'en og routeren. Problemet er således ikke Sonos relateret, men udelukkende fordi du har databesvær mellem første og andet led i kæden, hvor Sonos er tredje led.
 
Angående NAS, så få en der kører hurtig af hensyn til søgehastigheden ved større musiksamlinger, men selv min første NAS, der var en WD World edition kunne køre med SOnos og jeg tror næsten det er umuligt, at finde en NAS med færre muligheder.
 
Kanalopsætningen i Sonos har som andre har pointeret absolut intet med dit problem at gøre.
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 17:41
Rysz, helt enig i musikkablingen (tror ikke jeg har påstået noget andet - ikke bevidst i hvert fald...). Jeg har kommenteret på den trådløse kanal, og der anbefaler Sonos altså, at de ikke er identiske, men helst er så langt fra hinanden som muligt - fx kanal 1 til Sonos og 11 til alm. netværk. Jeg har købt mit system i USATongue. Men som Hifiklub-repræsentant, så kan du måske sige noget om, hvorvidt vi nærmer os dansk ø på controllerens tastatur...
 
/kris
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu