recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Råd for tilslutning af aktive højttaler.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Råd for tilslutning af aktive højttaler.

 Besvar Besvar Side  <1 89101112 62>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2012 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af Hov Hov skrev:

 
Og lige et andet spørgsmål:
Når man hører musik via surround receiveren. Slår den så automatisk center- og baghøjtalere fra så man kun får musik ud af sine fronthøjtalere (stereo)?
 
Og tusind tak for jeres svar selvfølgelig.Smile
Ja, det sker automatisk..
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2012 kl. 11:41
Vi kan lige tage svarene en efter en. Jeg håber ikke det gør Peter noget at jeg svarer, regner med han ville svare det samme alligevel.

Kablerne kan godt købes færdiglavet, men du får også lov at bløde for dem:
Kan se, at de billigste omformere, starter ved 350,- :S

Vil du så i starten køre uden baghøjttalere? Det kan da fungere, men det vil ikke lyde super godt. Jeg kender ikke den omtalte Denon vildt godt, så jeg kan kun gisne om dens funktioner. Min egen Yamaha har dog muligheden for, at mixe bagkanalerne ind i frontkanalerne, hvis der ikke er tilsluttet nogle baghøjttalere. Du skal dog huske, at Beolab 8000 ikke har meget bas at gøre med, så en sub ville nok være at foretrække. Når du nu går med planer om at investere i Beolab 5/9 senere, så vil jeg vist ikke anbefale dig en Beolab 11 sub. Jeg har læst en del steder, at folk ikke synes den kan følge med dem. Så er der kun Beolab 2 tilbage. Alternativt kan du vælge en aktiv sub, fra en anden producent.
Jeg mener kun det er Beolab 5, der ikke har phono indgange, men de har til gengæld optisk indgange (toslink), men ellers er det jo bare at bruge en af kablerne fra av-connection.

Der er en række forskellige måder at få det til at fungere på. Den letteste er, at sætte forstærkeren i "straight"-mode. "Straight" gør, at den lyd der sendes ind, kun forstærkes og så sendes den ellers ud til udgangene igen. Soundprossesoren tages ikke i brug. Dog med undtagelse med sub-kanalen. Du vælger selv om den skal spille med der. Der er også en anden mode, der hedder "Pure Direct" hvor der slet ikke røres ved lyden, udover forstærkning. (I dit tilfælde, hvor du har aktive højttalere slået til, ja, der forstærkes lyden jo så ikke engang).

Den anden måde at gøre det på, er hvis du har tilsluttet flere kilder til forstærkeren, så TV'et er tilsluttet HDMI ud (Det er det ARC er til), blu-ray afspiller er tilsluttet HDMI 1, så er din PS3 tilsluttet HDMI 2, etc etc etc. Jamen her vil de fleste forstærkere kunne huske indstillingerne på alle indgangene. Når jeg skifter fra min HTPC til Sonos på min forstærker, så skifter den så også automatisk fra surround til stereo og omvendt når jeg skifter tilbage.

Og jeg er sikker på, at jeg bare forvirrede mere end jeg hjalp nu, men så spørger du bare igen ;)
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2012 kl. 13:05
 
Nagash

Det er fint at du forklare hvordan en non-b&o receiver kan indstilles.
Når det ikke hedder B&O er det jo ikke min stærke side, før jeg har sat mig
ind i hvad den enkelte forstærker/ receiver kan. Og det syntes jeg egentligt ikke
er særligt intteresant. Bare den har pre-out, og evt. 12V trigger strøm out.

Hov

Jeg ved jeg har slået meget på tromme for den ægte B&O PowerLink tilslutning, med
trigger aktivering af højttalerrelæerne. Men anbefaler dig alligevel, når dine højttaler
er et sæt BeoLab 8000, at starte med at "spare", og benytte Phono til Phono kabler til 
LINE IN, på front og baghøjttaler. Så længe center og sub højttaler ikke er fra B&O
vil du også kunne bruge Phono til Phono kabler her. Oplever du dine BeoLab højttaler
slukker i utide, kan de omjusteres til at slukke senere.

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2012 kl. 14:24

Hov og andre intreserede -

Vælger du derimod BeoLab 3, BeoLab 8002, BeoLab 6002, kan du stadig køre LINE IN.
Men så må du købe kabler med Phono stik til 8 polet DIN stik evt. i B&O butikken.

Vælger du BeoLab 2 som sub, eller en BeoLab 7- 2 eller 4. Så er du nødt til at købe
AV-advance Phono + Trigger til Powerlink kabler fra AV-Connection.

Kablet er konstrueret med en intern 12 til 5 volts step-down for beskyttelse af B&O
højttalernes PowerLink port, der normalt er specificeret til max 5V (2,5V-5V i tændt tilstand)
og når man bruger et kabel uden intern step-down, vil man føde højttalerens PowerLink port
med 12 Volt, som den under normale forhold ikke har godt af, og i værste fald kan gå hen og
brænde af. Dette kabel tager altså højde for de problemer man har ved brug af 3. parts stereo
eller surround udstyr der har en 12V trigger til tænd/sluk af eksterne enheder med B&O højttalere.

Her kan du finder det AV-advance adapet kabler, med det nr. du ser op tegningerne.

http://www.av-connection.dk/?PNo=AV-D8B-XXX&ML=1 



Redigeret af Peter Pan - 19-Marts-2017 kl. 10:24
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2012 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af akawa akawa skrev:

Hej Peter

Har nu købt et BeoPlay V1 :-)

Jeg spurgte i butikken efter to RJ 45 PowerLink --> stereo Phono kabel.

Men de kunne de ikke hjælpe med, har du evt. et varenummer på disse?
- eller et link til hvor de kan købes på nettet?

God aften
 
 
Hej akawa
 
Nu kan du bestille -
 
 
B&O adapter RJ45 Powerlink til 2 x Phono/han. Varenummer 6271216.
 
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2012 kl. 21:51
 
Dette kunne være et godt valg -

 

DENON AVR-2313 surround receiver til 6.499 Kr.
Understøtter hvad du har brug for, ved tilslutning af BeoLab højttaler.

Kan købes her.

Den surround receiver har 7.2-kanals pre-out, som er de udgange hvor lydstyrken
kan styre til dine BeoLab højttaler, med Denon's fjernbetjening.

Har dine højttaler en LINE IN Phono stikdåse, tilslutter du hver højttalerne med
et Phono til Phono kabel. På højttaleren sætter indgangsvælgeren i LINE indstilling.

Lyden udgangen fra et kommende non-b&o TV, vil nok have digital coaxial eller
optisk s/pdif udgange, som Denon's D/A-konverter skal konverteret til pre-out,
som analog lydsignal før det sendes til dine B&O højttaler.

Du kan muligvis bruge et HDMI kabel og så slå ARC til, så skulle receiveren selv
fordele billed og lyd. Det mindsker mængden af kabler.

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Flopsy007 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Januar-2010
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flopsy007 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2012 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af meltofte meltofte skrev:

Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

Hej meltofte

Powerlink switch-tilslut har jeg ingen erfaring med men -

pepsi74 skriver her:  http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=71963&PN=1&TPN=16

Oprindeligt skrevet af pepsi74 pepsi74 skrev:

    

Jeg har fået rodet lidt med det hele.   Men vil lige dele dette med jer.

Har købt en bosscom powerlink switch, tilsluttet en airplay expressl, og det virker helt kanont.
Til alle dem der ikke ved hvordan de skal gøre det med aktive højtalere og tænd/sluk probemet.

Jeg har 2 beolab 8000 plus en beolab 2 sub, som er koblet direkte til en bosscom powerlink switch....
med en airplay express...  og intet andet....

Højtalerne tænder med det samme de får signal, og slukker efter et minut uden signal...
Perfekt med airplay express, da du ikke skal bøvle med at tænde noget andet...
Og kan skrue op og ned fra macbook. Bosscom powerlink switch kan købes her:

Du kan evt. lokke ind og sende ham en privat post for ydereligere oplysning.

Og ellers må en RCA omskifter boks med de rigtige adapter kabler kunne gøre det.  

Mvh. Peter Pan
 
Så du mener, at jeg trække liniesignal fra hhv. tv og forforstærker til en RCA-omskifter og derfra til højttalerne? Men kan højttalerne finde ud af at tænde og slukke, hvis de ikke får et trigger-signal? Og så skal RCA-omskifteren finde ud af kun at sende ét signal videre. Helst automatisk.
 
mvh Thomas
< id="_clearly_component__" ="text/">#next_pages_container { width: 5px; hight: 5px; position: absolute; top: -100px; left: -100px; z-index: 2147483647 !important; }

Jeg vil lige tilføje min erfaring med en Bosscom Powerlink Switch. Jeg ledte selv efter andres erfaringer med den i diverse forums inden jeg selv købte én, men det er meget sparsomt med oplysninger derude. Og den er jo ikke helt billig, så man køber den ikke for sjovt.

Jeg har to Beolab 4000 højtalere tilsluttet en Beolab 2 subwoofer. Lydkilden er en Sonos Z90. Indtil nu har Sonos'en og højtalerne været tilsluttet en Beomaster 7000. Ulempen var selvfølgelig at Beomasteren skulle være tændt og lyden skulle justeres både på den og på Sonos'en. Nu har jeg købt en Bosscom Powerlink Switch (den uden digital indgang. Købte den brugt via Hifi4all).

Mit setup: Sonos Z90 > Bosscom PL switch > Beolab 2 > 2x Beolab 4000. Det virker, som Pepsi74 sagde, helt kanont. Højtalerne tænder hurtigt og slukker igen efter et minut eller to uden signal (hvis jeg fx muter Sonos'en). Volumen styres nu udelukkende via Sonos-betjeningen og der er faktisk mindre baggrundsstøj end der var med Beomasteren.

Som sagt: den er dyr - ca. 4000 kroner, men jeg har fundet et muligt alternativ på www.almando.com. Her kan den analoge version fås til ca. 2000. Der står Almando på den de sælger, så jeg ved jo ikke om det er helt den samme, men dn ligner fuldstændigt.

Det var alt - håber nogen kan bruge det til noget :)

Til top
Mr. Myx Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Oktober-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 25
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Myx Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2012 kl. 19:43
Jeg har i de sidste mange år haft B&O højtaler, de sidste 2 år har jeg ikke haft B&O anlæg. Min3 Beolab 3 er tilsluttet en Beolab 11, som er tilsluttet en Sonos Z90 med et phone til Din kabel. Mine Beolab 9 er tilsluttet en Cambridge Audio DacMagic med XLR til Din kabler via en TC Levelpilot. Min Samsung og sonos er tilsluttet min Dac. På min PC har jeg tilsluttet et par Beolab 4. 

Jeg har aldrig forstået det med trigger strøm, og har aldrig oplevet at mine højtaler ikke ville starte når de får signal, og har heller aldrig oplevet at de slukker. Mine Beolab 9 er tilsluttet mit TV via Dac og jeg har heller ikke her oplevet at de slukker når jeg ser TV eller film, hvor lyden bliver lav ???

De første kabler jeg brugte var med phone/din. De var ikke loddet ordenlig og der ville min højtaler ikke slukke. Når jeg trykker pause på min Zonos/Ipad controllor går der 1½ før mine Beolab3/Beolab 11 slukker. Der går omkring 3 minutter før mine Beolab 9 slukker


Redigeret af Mr. Myx - 01-November-2012 kl. 23:39
Til top
Mr. Myx Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Oktober-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 25
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Myx Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2012 kl. 19:44
Har også haft mine Beolab 9 tilsluttet en B&O Playmaker via RJ45 Din kabler, heller ikke her havde jeg problemer med at de ikke ville starte eller at de slukkede. De blev testet, både med Apple AirPlay samt lyd fra TV/Dac til Playmaker

Redigeret af Mr. Myx - 01-November-2012 kl. 19:49
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2012 kl. 22:04
Mr. Myx

Skulle højttaler relæerne slukke for tidligt med LINE IN tilslutning, kan de justeres til at slukke senere.
PowerLink er kun nødvendig til Sub BeoLab 2. & Center BL 7-4 & /7-2/6 & BL 10.



Redigeret af Peter Pan - 01-November-2012 kl. 22:04
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
akawa Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 96
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér akawa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2012 kl. 20:44
Super tak for det.

Har fundet det her i 0,5m til 10m.
http://dk.bosscom.com/product.asp?id=1212&m1=&m2=&m3=&m4=

Men hvad er prisen mon?
Til top
Gunraf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-September-2012
Sted: København
Status: Offline
Point: 327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gunraf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2012 kl. 12:41
Hej alle.

I så fald at man havde et bar Beolab 6000 eller 6002, samt en Beolab 11.

Ville dette kunne tilsluttes en receiver som Pioneer VSX-921? http://www.pioneer.eu/dk/products/42/98/405/VSX-921/page.html Der kan ses bagsiden for tilslutninger.

Den har kun pre-out for sub, men tænkte så om man kunne tilslutte sub til receiver med et af de dersens specielle kabler til den slags, og samtidig laver et lille triggerrelæ, til at klare denne spænding. Højtalere tilsluttes så med powerlink til sub. Ved så ikke, om der er andre udgange der ville kunne bruges.

Bagkanaler samt center ville være non-b&o og derfor stadigvæk køre i de normale højtalerudgange.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 89101112 62>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu