recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Nyheder, anmeldelser & omtaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny Mac mini med HDMI
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNy Mac mini med HDMI

 Besvar Besvar Side  <1 56789 10>
Forfatter
Besked
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2010 kl. 20:11
i det her tilfælde ser det faktisk ud til at man kan nøjes med at købe et alm strømkabel med philips stik og så skulle den virke - med mindre de har valgt at lave en alternativ standard - men det ser det nu ikke umiddelbart ud til de har gjort. i Tyskland koster den 809 euro, i england 649 pund så med de nuværende kurser er det vist en fællesudflugt til applestore london! :-) alternativt et smut til Schweiz! :-)
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2010 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Hvis du kigger på helheden, er der da mere kvalitet end i en Mac mini end en eller anden plastikkasse.

Selvfølgelig, hvis I mener at forskellen mellem en Audi A3, en Golf, en Seat Leon og en Skoda Octavia (med samme motorer) bare er design, så har I vel ret.

Men jeg vil nu mene at alene interiøret i en Audi er kvalitetsmæssigt bedre end i de andre tre, på samme måde som de enkelte dele, når du ser bort fra "motoren" er af bedre kvalitet i en Mac mini end en plastik pc, som linket til tidligere.


Dårlig sammenligning. Ja der er forskel på kvaliteten af en bils interiør men selve kvaliten af hardwaren i en mac mini når man ikke snakker om kabinettet er altså fuldstændigt den samme som et hvert middel-klasse bundkort. Du får det til at lyde som om de bruger guld ledere og bedre elektroniske komponenter end andre bundkort i samme klasse.


Hvorfor er det dårligt at sammenligne en bils interiør med en computers eksteriør?

Jeg sammenligner jo netop ikke motor med hardwaren, men derudover kan der sagtens være forskel på loddekvalitet og decideret komponentkvalitet.

Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Man betaler for logo, kabinet kvalitet og så den optimering de har lavet på strømforbrug (som jeg gætter på ligger i software).


Vi er jo sjovt nok enige, så jeg tror du misforstod min sammenligning, og jeg går også ud fra at du kan se en merværdi i en computer der er samlet ordentligt end en der ser ud til at falde fra hinanden bare man kigger på den.

Personligt synes jeg også at det er noget sjusk, at min kærestes tidligere Dell brugte tre forskellige slags plastik til tre dæksler i bunden.

Fair nok at andre evt. ikke går op i sådan noget, men jeg gider da ikke at blive mødt af en eller anden arrogant holdning om at jeg er en klovn (NFB1's indlæg).

Redigeret af lunddal - 18-Juni-2010 kl. 13:41
Til top
root Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Juni-2010
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 17:10
Jeg prøvede lige at sammensætte en Mac mini-lignende computer af løsdele fundet på Newegg.com. Følgende tror jeg vil give en BIOS-baseret-computer der ligner en Mac mini mest muligt.

Bundkort (med Socket P til CPU)
Jetway JNF93R-LF: Intel GM45, HDMI, Mini ITX - $118,99
Alternativ
Jetway JNC64-LF: Nvidia GeForce 9100M G, HDMI, Mini ITX - $149,99
Det billigste med Intel GM45 og en GMA 4500M HD grafikchip må være tilstrækkelig, altså $118,99.

Processor/CPU (den billigste på Newegg med Socket P)
Intel Core 2 Duo P8700 2,53 GHz 25 W TDP - $216,99 (en mobilprocessor er ikke billig!)

RAM
G.SKILL 2 GB (2 X 1 GB) 200-pin DDR2 SO-DIMM DDR2 800 MHz (PC2-6400) - $47,99

Trådløst netværk
Intel 512AN_????? Mini PCI Express 5100 Wi-Fi adapter - $24,99

Kabinet+strømforsyning
Antec ISK 300-65 med AC/DC netadapter - $79,99

Harddisk
WD Scorpio Blue WD3200BEVT 320 GB 5400 RPM 2.5" SATA - $52,99

Optisk drev
Samsung CD/DVD brænder SATA, slim, model SN-S083C - $29,99

Løsdele: $571,93
Mac mini: $699

Så for $127,07 får man en væsentlig hurtigere grafikchip, Mac OS X og iLife-programpakken og et Apple kabinet. Grafikmæssigt er Jetway-kortet med GeForce 9100M en lille smule derhen ad, til $31 ekstra, men kun med 8 kerner, mod de 48 i Mac miniens GeForce 320M.

Et ikke helt så optimalt alternativ, der kan købes lidt tættere på Danmark:
Intel Core 2 Duo Mobile T6600 til €100 på http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/2196487_-core-2-duo-mobile-t6600-tray-sockel-p-45nm-aw80577gg0492ml-intel.html (eller T7250 på edbpriser.dk, men det er en ældre model)
MSI angiver i IM-GM45 manualen energiforbruget med en Core 2 Duo Mobile 2,2 GHz (måske T6600?) til at være 15 W i tomgang(idle).

Så som altid er summa summarum: Hvis en computer som Apple tilbyder passer til ens behov, så er en Apple computer et glimrende køb til prisen.


Redigeret af root - 21-Juni-2010 kl. 17:50
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 17:41
Den pris du skriver er for den gamle mac mini og ikke den nye. derudover er nogle af dine priser meget forvirende. Din konklusion er heller ikke så brugbar, dels fordi du har valgt nogle virkeligt underlige dele bla. 4500mhd som ikke er i nærheden af et 330m.
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 17:49
At sammensætte en Mac mini-lignende computer, kan man selvfølgelig gøre billige end den ny Mini Mac, men du glemme softwaren der skal bruge et operative system som fx. Windows 7 (som jo koste den del for en fuld version) plus man har problem med at få alle de drive man skal bruge til at spille sammen, så er det jo lette med en mini Mac, i med stikke og man er kørende.

Redigeret af Startrek - 21-Juni-2010 kl. 17:50
Til top
root Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Juni-2010
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Den pris du skriver er for den gamle mac mini og ikke den nye. derudover er nogle af dine priser meget forvirende. Din konklusion er heller ikke så brugbar, dels fordi du har valgt nogle virkeligt underlige dele bla. 4500mhd som ikke er i nærheden af et 330m.

Forkert igen, Briam. Denne besked vil jeg opdatere når jeg har gennemgået denne tråd for dine og andres misforståelser:
  • Den nye Mac mini koster $699, som jeg skrev. Det er i USD ligesom Newegg.com's priser. Der skal selvfølgelig lægges sales tax (moms) oveni før man kan tillade sig at sammenligne det med danske priser. (Briam)
  • Den nye Mac mini bruger en GeForce 320M og ikke en GeForce GT 330M - deri ligger en stor forskel, et eksempel er at 3DMark 05 pointtallet er 7000 og ikke 12000 for GeForce 320M. (Briam)
  • Mac OS X er selvfølgelig et solidt argument for Mac minien. Jeg glemmer det ikke, jeg nævner at man får Mac OS X med og nævner det som grund til prisforskellen. Desuden er Windows 7 et glimrende alternativ til Ubuntu Linux - Ubuntu er bare gratis - giv tvheadend eller MythTV på Ubuntu på en HTPC en reel chance, I vil gøre jer selv en tjeneste. (Startrek)
Grunden til at jeg valgte X4500M HD var at mange har ment at hvis man skulle bruge en Mac mini som HTPC, så har man ikke brug for mere end f.eks. GeForce 9400M. Et X4500M HD opfylder samme krav - det kan afkode H.264 (i hardware).


Redigeret af root - 21-Juni-2010 kl. 18:15
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

At sammensætte en Mac mini-lignende computer, kan man selvfølgelig gøre billige end den ny Mini Mac, men du glemme softwaren der skal bruge et operative system som fx. Windows 7 (som jo koste den del for en fuld version) plus man har problem med at få alle de drive man skal bruge til at spille sammen, så er det jo lette med en mini Mac, i med stikke og man er kørende.

driver problemer? har du overhovedet prøvet windows 7? Selvom man køber windows med vil man stadig kunne købe et færdigt i3 system til under 4000kr med windows 7 installeret. Det kører også når stikket er sat i. Prisen på den nye mac mini er lige akkurat skruet så meget i vejret at jeg i hvert fald ikke vil kunne retfærdiggøre det over for mig selv at jeg smider så mange penge for software, design og byggekvalitet.
Til top
JannickB Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-November-2008
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 18:32
Det interessante for os danskere, er vel hvad mini'en koster i DK og hvad alternativer kan laves (og leveres) til? Med mindre du satser på at snige et indkøb forbi tolderne, så er $699+tax vel irrelevant? (Edit: forholdet mellem Apple US priser og komponent US priser kan næppe overføres direkte til danske apple/komponent priser).

Kunne være interessant at se bud på en sådan i3 4k komplet maskine, inkl. hvor langt ned man kan komme i idle strømforbrug.  1 watt forskel = 15-16kr om året, så bare man kommer nogenlunde ned vil det stadigt være en god forretning hvis man kun betaler 4k). 


Redigeret af JannickB - 21-Juni-2010 kl. 18:34
Pioneer LX5090H | Emotiva RPA-2 | Emotiva XDA-1 | Dali Helicon 300 Mk2 | Dali Silver Wave Four | Sony PS3
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

At sammensætte en Mac mini-lignende computer, kan man selvfølgelig gøre billige end den ny Mini Mac, men du glemme softwaren der skal bruge et operative system som fx. Windows 7 (som jo koste den del for en fuld version) plus man har problem med at få alle de drive man skal bruge til at spille sammen, så er det jo lette med en mini Mac, i med stikke og man er kørende.

driver problemer? har du overhovedet prøvet windows 7? Selvom man køber windows med vil man stadig kunne købe et færdigt i3 system til under 4000kr med windows 7 installeret. Det kører også når stikket er sat i. Prisen på den nye mac mini er lige akkurat skruet så meget i vejret at jeg i hvert fald ikke vil kunne retfærdiggøre det over for mig selv at jeg smider så mange penge for software, design og byggekvalitet.

Nu tage Apple jo overpris for deres produkt især i Danmark, normal når der komme en ny model, falde prisen, bare ikke denne gang.

Man Appel er jo lidt skøre når det komme til deres salg, da de gerne ville havde 100% kontrol over hvem og hvor brugern køber deres produkt, senes skøre påfund fra Apple side er at gør det forbudt at købe en iPad i Tyskland for Dansker, tro nu ikke at det er lovlig, der er hvis noget med at man ikke må laver en handelshindring inde for et EU land.
Til top
root Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Juni-2010
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 20:27
Oprindeligt skrevet af JannickB JannickB skrev:

Det interessante for os danskere, er vel hvad mini'en koster i DK og hvad alternativer kan laves (og leveres) til? Med mindre du satser på at snige et indkøb forbi tolderne, så er $699+tax vel irrelevant? (Edit: forholdet mellem Apple US priser og komponent US priser kan næppe overføres direkte til danske apple/komponent priser).
De amerikanske priser var for at få sammenlignelige tal. Min erfaring er at priserne på de mest populære løsdele er sammenlignelige på verdensplan - man flyver ikke til USA for at købe et H55 bundkort. Eftersom det ikke virker som om der pt. konkurrereres fokuseret på Intel bærbar-processorer og -bundkort i Danmark måtte jeg søge priser på delene i USA og Tyskland. Du kan ikke finde et Socket P bundkort på edbpriser.dk. Ved at informere jer om hvad der teknisk er muligt kan man jo håbe på at de danske distributører oplever øget efterspørgsel.

For der er jo med rette stor opmærksomhed omkring Mac miniens lave energiforbrug - mit mål var at finde ud af hvad det ville koste at købe en Mac mini i løsdele.

Oprindeligt skrevet af JannickB JannickB skrev:

Kunne være interessant at se bud på en sådan i3 4k komplet maskine, inkl. hvor langt ned man kan komme i idle strømforbrug.  1 watt forskel = 15-16kr om året, så bare man kommer nogenlunde ned vil det stadigt være en god forretning hvis man kun betaler 4k). 
Med en Core i3-530 tror jeg ikke du vil kunne komme længere ned end de 22 W i tomgang som Missing Remote kom ned på i deres anmeldelse[1] med H57+Core i3-530+SSD+PicoPSU. Atom 230/330 med Ion ligger i samme leje, såvidt jeg er orienteret. Så der er altså et godt stykke ned til en Mac mini i tomgang ved 10 W. Som jeg skrev så dokumenterer MSI at GM45+Core 2 Duo Mobile (Penryn, 45 nm)+2,5" HD giver 15 W i tomgang. Med en SSD kan man komme 6-8 W længere ned.

Dit estimat af hvad 1 W koster på 1 år er lidt i den lave ende. Elprisen, i hvertfald i København, er mindst 2,15 DKK/kWh, og 1 W giver 0,001 kWh*24*365 = 8,76 kWh/y * 2,15 altså 18,834 DKK for 1 W om året - 17% mere.



Redigeret af root - 21-Juni-2010 kl. 20:51
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 21:49
Men hvorfor gå SÅ meget op i priserne på hvad det koster at have udstyret kørende? - hvis man bruger over 6k for en MAC mini har man også råd til at have den kørende 24/7, også selvom den bruger 10W mere end den er opgivet til. At sammenligne med en Core i3-530 er det samme som at sammenligne en pære med en banan. Core i3 vil søndertæske den mobile cpu som sidder i en mac mini. 

Grunden til man skal købe en mini er ubetinget at den har et virkelig fedt design. Intet kommer tæt på. Basta. Men! - har man et flot møbel så betyder det intet om boksen ligner megan fox eller anni fønsby. 
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 22:11
Anima - jeg er nu ked af du bragte i sær den sidste på banen - men fred nu være med det! :-) jeg synes egentlig selv jeg har et ok møbel - men jeg har da i den grad min mini stående ved siden af TV'et. Jeg kunne virkelig ikke drømme om at gemme den væk i et eller andet møbel.
For de folk der brokker sig over prisen så har der rent faktisk været et generelt prishop de sidste par måneder på grund af dollarkurserns "himmelflugt" og i den anledning har apple desværre lige valgt at lægge lidt ekstra på. De er dog langt fra de eneste der har hævet priserne. både Dell, HP og Lenovo har måttet lægge en 5-10% ekstra på det sidste stykke tid. indenfor de sidste 3 mnd er dollaren faktisk steget med 20% - det kan dælme mærkes når man sælger 50000-100000 enheder på et kvartal i europa som de store producenter gør.
Problemet med prishoppet er selvfølgelig at Apple normalt aldrig følger konjukturerne som alle de andre gør. men derimod har en meget fast prispolitik. det betyder selvfølgelig også at de skal dække sig i forhold til yderligere kurssving. - de har nok også fundet ud af at dollaren kan finde på at stige endnu mere. Derfor kommer den til at koste det den gør herhjemme - desværre. :-(
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 56789 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu