recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - snydt - gennem privat køb
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketsnydt - gennem privat køb

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
tange Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-November-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 16:41
Hvis man benytter mastercard kan man vist altid trække pengene tilbage.
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1078
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Som bankmand kan jeg fortælle dig, at du er helt forkert på den her. Udover hvad der kommer på kontoudskriften registrerer vi ikke hvad der er af tilbageførsler og hvorfor der tilbageføres og vi anmelder aldrig vores kunder med mindre de har forbrudt sig mod banken.


Beklager, men den køber jeg ikke helt.

For et par måneder siden købte jeg en vare fra en webshop i Østrig, ja det vil sige, de hævede pengene fra mit kort, men jeg så aldrig nogen vare. Efter en stribe forsøg på at få bragt tingene iorden endte jeg med at anmelde det til min banks bedrageriafdeling. Bedrageriafdelingen bad om kopier af mailkorrespondance og den slags og der kom også en erklæring jeg skulle underskrive. Erklæringen var sådan en "på tro og love" der oplyste mig om at det var strafbart at fortie relevante oplysninger og den slags. Jeg fik lidt forskellige henvendelser undervejs, alle markeret med sagsnummer. Det skulle undre mig voldsomt hvis ikke dette sagsnummer på en eller anden måde er at finde i min kundeprofil. Det skulle også undre mig hvis der ikke kom en konsekvens hvis nu jeg begyndte at kontakte bedrageriafdelingen i tide og utide og mon ikke også på et eller andet tidspunkt, at politiet ville blive bedt om at efterforske om jeg virkelig var så enormt uheldig med mine webhandler eller om jeg havde opdigtet tingene?

Nu er køb fra en webshop selvfølgelig ikke det samme som en privat kontooverførsel, men det udelukker jo ikke at systemet kunne udvides til også at omfatte det.
Når du køber en vare og betaler med betalingskort er det PBS, der nu hedder Nets, der tager sig af betalingerne. Selvfølgelig registreres en misbrug sag, men almindelige tilbage overførsler registreres ikke specielt. Så hvis ikke banken får at vide at der er tale om misbrug, registreres sagen ikke specielt.
 
Og igen: Bank overførsel og Betaling med betalingskort er ikke det samme.
 
Hvis alle kunne overføre penge, få en ydelse, og så forlange betalingen tilbageført, så ville det ikke være muligt at genneføre handler med bankoverførsler.
Med betalingskortet er det også langt fra alle der får deres penge tilbage. Det kræver at man kan dokumentere en del ting, bl.a. at man selv har gjort forsøg på at få sin vare eller penge retur.
 
mvh Infinity
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1078
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af tange tange skrev:

Hvis man benytter mastercard kan man vist altid trække pengene tilbage.
 
Nej!!!!!!
 
Der gælder de samme regler for MasterCard, som der gælder for andre korttyper. Se mit svar ovenfor.
mvh Infinity
Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 733
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 16:57
Ved betaling med kort over internettet er man beskyttet af særlig lovgivning. Denne sikrer, at man kan få pengene tilbage, hvis man bliver snydt.
 
Lykkes det ikke Nets (tidl. PBS) at få pengene tilbage fra sælger står Nets med tabet. Og da Nets ejes af alle pengeinstitutterne er det i sidste omgang os alle sammen.
 
Ved brug af kort i en fysisk forretningen er man ikke omfattet af denne beskyttelse. Ligeledes er man ikke beskyttet ved bankoverførsel. Brug derfor efterkrav i stedet.
 
 
 
mvh

Henrik
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 17:02
 
 
Oprindeligt skrevet af HenrikH HenrikH skrev:

Ved brug af kort i en fysisk forretningen er man ikke omfattet af denne beskyttelse. Ligeledes er man ikke beskyttet ved bankoverførsel. Brug derfor efterkrav i stedet. 
 
 Det er ikke muligt at bruge efterkrav i Post Danmark, det er afskaffet.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
MartinLynge Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

Hejsa, har altid haft gode oplevelser med køb af ting via nettet... Nu er jeg så røget i hænderne på en hustler... Jeg skrev en masse frem og tilbage og fandt frem til en pris på 1.700 for en wii med en masse tilbehør... har for 2 ½ uge siden overført beløøbet.. har aldrig modtaget nogen pakke, sagde han skulle pakke det super godt ind, og sende det som pakke... Så siger han at han sendte det som maxibrev, hvilket jeg absolut ikke troede på, fordi det var et brud på aftalen, og tror heller ikke det kan være som maxi brev.. nu siger han så at hans bank laver ged i hans konto og han kan ikke lige overføre de 1.700 tilbage, og nu svarer han slet ikke over telefonen... Har man nogen som helst muligheder for at gøre noget, går udfra politiet er bedøvende ligeglad....
 
på forhånd tak
 

Jeg har en Wii med det hele.. du kan få den til 1100 med alt tilbehør.... og vi kan godt aftale, at du har den, inden du betaler. :)

Mvh Martin 6170 1100
Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Oprindeligt skrevet af Stromgren Stromgren skrev:

hvis du har reg og konto nr. må du kunne få hans adresse, også er det da bare at hente dine penge selv Evil Smile
 
Og hvorfor tror du så, banken skulle få lyst til at udlevere disse oplysninger ???
Og selvom du fanger dem på en dag hvor de rent faktisk havde lyst, så er det ikke noget de må. Der er meget stramme regler omkring dette og bankerne må ikke give nogle oplysninger til 3. mand om folks konti eller personlige oplysninger.
Hvis du selv har kontonummer, navn, adresse og alt muligt andet, må banken ikke engang bekræfte for dig om disse ting stemmer overens.


Du kan derfor i bund og grund ikke bruge et kontonummer til noget som helst, medmindre du selv går i gang med noget svindel og udgiver dig for at være kontohaver - og det er lidt noget rod.
 
 
I sin tid kunne man går i personens bank og indsætte 1 kr på hans konto.  Dertefter ville man få en kvittering med hans navn og adresse på..
 
Ved ikke om det stadig gælder...
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 20:44
Jeg lavede en handel for nyeligt, hvor kun halvdelen af beløbet blev indbetalt. Resten blev indbetalt ved pakkemodtagelse. Dette er selvfølgelig ikke en sikkerhed, men så er det kun halvdelen af beløbet der er ude og svømme. Foretrækker dog helt klart face to face handler, hvor begge parter har mulighed for at blive stillet fuldstændigt tilfredse inden handlen.
Man kan vel også prøve at slå ham op på hans mobilnummer.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 20:53
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Oprindeligt skrevet af tange tange skrev:

Hvis man benytter mastercard kan man vist altid trække pengene tilbage.
 
Nej!!!!!!
 
Der gælder de samme regler for MasterCard, som der gælder for andre korttyper. Se mit svar ovenfor.
Det er så ikke helt rigitg. Der gælder andre regler for internationale kort Visa/mastercard og så Dankort.
 
Den gang sterling gik konkurs, så fik de kunder der havde betalt med dankort en lang næse, hvorimod de kunder der havde betalt med Visa eller Mastercard faktisk fik deres penge retur.
Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Status: Offline
Point: 783
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Oprindeligt skrevet af tange tange skrev:

Hvis man benytter mastercard kan man vist altid trække pengene tilbage.
 
Nej!!!!!!
 
Der gælder de samme regler for MasterCard, som der gælder for andre korttyper. Se mit svar ovenfor.
Det er så ikke helt rigitg. Der gælder andre regler for internationale kort Visa/mastercard og så Dankort.
 
Den gang sterling gik konkurs, så fik de kunder der havde betalt med dankort en lang næse, hvorimod de kunder der havde betalt med Visa eller Mastercard faktisk fik deres penge retur.
Der er sikkert forskellige regler men det er banken du skal gøre indsigelse til ved misbrug, de har krav på at hjælpe dig (der er visse kriterier) ligemeget hvilket kort du bruger, hvis det er udstedt af den bank selvfølgelig.
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1078
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Det er så ikke helt rigitg. Der gælder andre regler for internationale kort Visa/mastercard og så Dankort.
 
Der er normalt - men der behøver ikke at være det - forsikringer tilknyttet MasterCard. Det er bl.a. derfor der findes så mange forskellige MasterCard korttypere.
 
Det jeg sammenligner er Dankort uden forsikring med MasterCard uden forsikring. Her er hvilkårene ENS.
 
Hvis der er forsikring tilknyttet er sagen selvfølgelig en anden.
Mig bekendt er der altid forsikring tilknyttet VISA, med mindre man har fået ophævet kredit max limit, så bliver forsikringen nemlig automatisk slået fra.
 
Edit:   Beklager! Ramte forkert citat 


Redigeret af Infinity - 10-November-2010 kl. 21:33
mvh Infinity
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 22:46
Oprindeligt skrevet af niepe niepe skrev:

I sin tid kunne man går i personens bank og indsætte 1 kr på hans konto.  Dertefter ville man få en kvittering med hans navn og adresse på..
 
Ved ikke om det stadig gælder...
Det bør ikke kunne lade sig gøre længere. I dag skal det nemlig registreres hvem der indsætter penge på kontoen - altså om det er kontohaver eller en 3. mand. Hvis det ikke er kontohaver, vil der ikke fremgå oplysninger om kontohaver.

Men det kan jo ske at man rammer ind i en medarbejder som enten ikke lige har helt styr på hvordan det skal foregå eller laver en menneskelig fejl, så man alligevel kan få lidt oplysninger selvom det ikke er meningen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu