recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Jeg går lige hjem og læser om det på nettet"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket"Jeg går lige hjem og læser om det på nettet"

 Besvar Besvar Side  <1 1314151617>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 09:54

Ja, hvem troede egentlig på at jeg kunne lade diskussionen ligge... Smile

Jeg tror der er rimeligt bred enighed om AT det er sådan at folk bruger nettet meget, i jagten på det bedste køb. Vi er også blevet enige om at være uenige, mht. hvorvidt det er godt eller skidt, såvel for den enkelte som for "samfundet", og det er jo fair nok. Jeg kunne godt tænke mig at diskutere lidt, HVORFOR det er sådan.
 
Jeg mener der er to ting der gør sig gældende her. Den første ting, er at folk har et helt naturligt ønske om at få absolut mest muligt for pengene. Eller måske rettere, en frygt for ikke at få det. Når vi bruger vores surt tjente spareskillinger, så vil vi, uanset hvad vi køber, have så meget som muligt for dem, koste hvad det vil Wink. Det "sjove" hér, er så at på grund af den frygt, så kan vi ikke "nøjes" med at finde et produkt som vi er tilfredse med og glade for, og så acceptere at det da godt kan være at der findes andre produkter derude som man også kunne have været glade for, måske endda endnu gladere, who knows. Vi VIL have det absolut bedste for pengene. Det er absolut en logisk tankegang, jeg mener bare, selv om det kan lyde ulogisk, at jagten på det absolut bedste, ender med at afholde folk fra at få dét der er bedst for lige præcist én selv. Årsagen er dét fænomen jeg har beskrevet i tråden, folk bliver bange for at stole på deres egen lytning, fordi de jo ganske rigtigt mener at de ikke har mulighed for at lytte til alt. Når man finder noget man synes lyder godt, så er man ikke sikker på at der ikke findes noget endnu bedre et sted.
 
Problemet er bare, at fordi en anden tilfældig bruger, med samme begrænsede lytte-erfaring, tilfældigvis har fået opfattelsen af at et andet produkt er bedre, så er det ikke nødvendigvis rigtigt. Det kan der være mange årsager til, men humlen er, at man ender med at vælge dét som en anden har peget på som det bedste ud af et begrænset udvalg af produkter, i stedet for dét man selv peger på som det bedste ud af et begrænset udvalg af produkter.
 
Jeg vil helst ikke hænge folk ud, så jeg vil undgå at nævne navne og mærker, men jeg har et eksempel på dette: En bruger spurgte for nogen tid siden efter hvilken af to højttaler-mærker, A eller B, han skulle købe. En af de mest anerkendte brugere skriver noget i retning af: "Jeg har ikke hørt B, men jeg ejer A og de lyder så godt at jeg ikke kan forestille mig at B kan være bedre". Undskyld, men er dét seriøs rådgivning? Lad os antage at spørgeren fulgte rådet, i dén antagelse at den anerkendte bruger ved mere end ham selv. Så længe ingen kommer med indvendinger, så kan han jo overbevise sig selv om at nu har han det bedste til pengene, det siger superbrugeren jo. Men ingen af dem har hørt B. Hvad nu hvis B rent faktisk VAR bedre? Hvordan gik det så lige med ambitionen om at få det absolut bedste? Hvad nu hvis - og det er langt værre - spørgeren var mere kræsen end superbrugeren, og A rent faktisk ikke var god nok, men B var? Så står vi i en situation hvor jagten på "det absolut bedste til pengene" overskyggede noget der er langt vigtigere, nemlig "er det godt nok til mig?". Og igen, hvorfor er det så slemt at lytte til 3 forskellige relevante kandidater selv, vælge den bedste, og så lade den ligge dér, frem for at vælge den bedste af de 3 kandidater superbrugeren har hørt? Hvis han overhovedet har dét, for sandsynligheden for at dét han rent faktisk har hørt, det er en Pioneer, en Yamaha og en Onkyo i 10.000,-s klassen, mens dét du skal bruge er en surround-receiver i 4000,-s klassen. Hvem siger at dén producent der er bedst i 10.000,-s klassen, også er bedst i 4000,-s klassen?
 
Punkt nummer to: Dét at være ekspert i den her branche, det er PISSE SVÆRT! Det har været nævnt mange gange i tråden her (selv om det slet ikke var dét debatten skulle gå ud på) at det er meget svært at finde kompetent rådgivning i butikkerne, derfor opsøger man den på nettet. Har nogen forsøgt at overveje HVORFOR det er så svært at finde kompetent rådgivning i butikkerne? Der er masser af rimeligt entusiastiske medarbejdere i butikkerne rundt omkring, også i Fona, Elgiganten osv. Nogle af dem frekventerer dette forum, nogle gør det åbent, mange i det skjulte. Hvorfor oplever vi så stadigvæk kvaliteten af rådgivningen i butikkerne som dårlig? Det er fordi den her branche er så kompliceret, at det reelt burde være en videregående udddannelse at være rådgiver i den. Jeg har tæt på 15 års erfaring, plus en væsentlig del af min fritid investeret i know-how, og alligevel tager jeg jævnligt fejl, og lærer nyt groft sagt hver dag.
 
Det er jo også derfor folk overhovedet har BRUG for dén rådgivning, hvadenten de søger den i butikken eller på nettet - netop fordi det er så svært at de ikke selv kan finde ud af det. Så er det bare jeg spørger: NÅR det nu er så svært at selv de forhandlere der lever af at rådgive om det, meget ofte ikke kan finde ud af det, og måske ikke mindst så svært at der ikke findes en eneste professionel anmelder i Danmark, hvorfor er det så at man forventer at mere eller mindre tilfældige, ukendte brugere på et forum kan finde ud af det?
 
Dét der derimod er MEGET NEMT, langt, langt nemmere end de fleste tror, er at høre forskel på tingene. Dét er noget jeg oplever hver eneste dag, uanset hvor meget kunder forsøger at overbevise mig om at de ikke er entusiaster og ikke kan/vil høre forskel, så kan de altså alligevel når de ellers kan overtales til at prøve. De fleste "almindelige brugere" som aldrig rigtigt har prøvet, bliver meget overraskede over hvor stor forskel der egentlig er på de forskellige ting. Og jeg tror det er hér tingene for alvor er gået skævt: Folk antager, at fordi alle de tekniske termer og detaljer er så svære og komplicerede, så er dét at høre forskel nok også (og hvis det var dét, kunne det hele så ikke iøvrigt være lige meget?). Fakta er, at det ene ikke hænger nævneværdigt sammen med det andet. Man kan være hamrende dygtig til at høre forskel, uden at vide en pind om teknik. Og måske nok så væsentligt, man kan være hamrende dygtig til teknik, uden nogensinde at have PRØVET på at høre forskel.
 
Det minder mig om en oplevelse: Jeg havde engang en kunde på besøg, der afslørede sit Hifi4all brugernavn for mig, han skulle se på en projektor (det var en del år siden). Han blev MEGET overrasket over hvor godt billedet var, da det var første gang han havde set en projektor live. Denne bruger havde skrevet et tre-cifret antal indlæg med nogle meget udførlige svar til andre brugere omkring hvilken projektor der var bedst, hvilken man skulle købe i dén og dén situation, osv, og mange havde fulgt de råd, og købt ubeset på baggrund af dét. Men denne "superbruger" havde aldrig overhovedet set dén TYPE produkt han rådgav om. Han havde bare trawlet nettet for anmeldelser, og kigget på screenshots, og iøvrigt videregivet meget af dét jeg selv havde skrevet. Dét var tilsyneladende nok til at være en af de førende eksperter på forummet. Jeg ville ønske jeg kunne sige at det var en enestående situation, men i måske en anelse mindre ekstrem grad, så er det dét der er standarden. Som en kollega ynder at udtrykke det: I en verden af blinde, er den énøjede konge.
 
Fyren købte iøvrigt sin projektor på nettet, og kom tilbage til mig og ville have hjælp (gratis, naturligvis) fordi det ikke så lige så godt ud som den jeg havde hængende...
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2322
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Hvorfor oplever vi så stadigvæk kvaliteten af rådgivningen i butikkerne som dårlig? Det er fordi den her branche er så kompliceret, at det reelt burde være en videregående udddannelse at være rådgiver i den. Jeg har tæt på 15 års erfaring, plus en væsentlig del af min fritid investeret i know-how, og alligevel tager jeg jævnligt fejl, og lærer nyt groft sagt hver dag. 
 
Jeg mindes du engang fortalte, at Fona ikke var interesseret i at have dig ansat mere fordi du brugte for meget tid på kunderne. Det har vel en del at skulle have sagt. Seriøs rådgivning tager tid. Hvad de butikker der ikke tager sig tid til deres kunder ikke har fattet, er det måske bedre kan svare sig at bruge længere tid på hver enkelt kunde (og dermed risikere at miste kunder der ikke gider vente på hjælp), end at haste gennem alle der kommer i butikken. Personlig kommer jeg helst tilbage til steder hvor serviceniveauet er højt. Det er desværre en mangelvare nu til dags og det er bestemt ikke kun i AV-butkker.
 
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Årsagen er dét fænomen jeg har beskrevet i tråden, folk bliver bange for at stole på deres egen lytning, fordi de jo ganske rigtigt mener at de ikke har mulighed for at lytte til alt. Når man finder noget man synes lyder godt, så er man ikke sikker på at der ikke findes noget endnu bedre et sted.
 
Hvordan ville det se ud, hvis du var sælger på 3 receiveren som jeg havde siddet og lyttet til? Jeg har fortalt dig hvilke højttalere og måske hvilket øvrigt udstyr jeg har. Jeg har måske fortalt dig hvilke krav jeg stiller, og jeg vælger nu en helt anden receiver end den du har forestillet dig ville passe til mit behov. Vil du så sige noget, og argumentere for det?! Eller vil du lade mig stole på min egen oplevelse, selv om den i dine øjne er forkert? 
 
Hvis man som sælger i den situation ikke klargører sine tanker om den fejl jeg er ved at lave, reducerer man sig selv til knapoperatør der blot kan huske en masse tekniske detaljer og specifikationer.
 
Men hvordan vil det hænge sammen med din opfordring til at vi skal stole på vores egne evner til at lytte? 
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 10:34
Jeg forstår det sørme ikke helt - og dog. Naturligvis kan man ikke købe udstyr for måske flere tusinde kroner ved at læne sig op af udsagn fra medlemmer her på siden. At så nogen gør det alligevel - kan vel ikke lastes recordere.dk eller medlemmerne. Men det man ofte kan få som spørger fra andre medlemmer her på siden er jo deres oplevelser, og erfaringe med dette og hint. Og det er her, at jeg beklager en del Otto - disse erfaringer, rigtigt brugt naturligvis - kan være guld værd.
 
Jeg synes faktisk at vi her på siden er rigtigt gode til at sige "Gå selv ud og kig og lyt, lån udstyret med hjem om muligt". Og herefter er det så at du som fagmand skal tage over, og vejlede yderligere.
 
Jeg får så relativt mange PM´s fra medlemmerne der spørger mig om ditten og datten - at jeg må tømme min indbakke ca. 1 gang om ugen. Og alle de svar jeg giver går altid på, at mine egne erfaringer er sådan og sådan, men gå selv ud og find ud af mere, og døm selv.
 
Ikke sjældent har jeg særlige ihærdige spørgere forbi mit hjem for at de kan høre min lyd, eller se mit billede osv. Den seance er for mange mere værd (i første omgang), end at gå ned og snakke med en forhandler, for jeg skal nemlig ikke sælge den besøgende noget som helst. At de så efterfølgende får at vide hvor de kan henvende sig yderligere, er en anden sag. Men spørgeren har minsandten fået "Et billede" af hvad det er de gik og rumlede med. Faktisk er flere af os blevet rigtigt gode til at åbne dørerne for andre, og besøge hinanden - jeg synes at det er så skøntClap
 
Rigtig brugt og vurderet af den enkelte, er recordere.dk for mange et rigtigt godt sted at få udvidet sin horisont. Det er min bestemte holdning, og den kan ingen ændre på.
 
Og så den om de manglende profesionelle anmeldere. Jeg påstår bestemt ikke at være professionel i mine ganske få anmeldelser. Det har jeg ikke baggrund og udstyr til. Men jeg kan give læseren en idé om hvad de vil opleve med dette og hint udstyr - det ved jeg betyder en del for nogle. Og så har jeg opnået mit formål. Men bevares, mine anmeldelser er ikke garneret med flotte kurver og diagrammer.Embarrassed
 
Rigtigt godt nytår til alle, og med tak for jeres deltagelse, jeres arrangement og jeres bemærkningerTongue


Redigeret af Hother - 31-December-2010 kl. 11:04
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 11:06
Jeg mener også - alt andet lige - at fordelene ved internettet og dets mange fora langt overvejer de ulemper, Otto peger på i denne tråd. Og lige så vel som Otto kan give eksempler på, at 'superbrugere' har givet dårlige og forkerte råd, er der vel også masser af eksempler på, at forhandlere har gjort det samme - bl.a. fordi de jo skal sælge de produkter, de nu en gang har på lageret.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

 
Jeg mindes du engang fortalte, at Fona ikke var interesseret i at have dig ansat mere fordi du brugte for meget tid på kunderne. Det har vel en del at skulle have sagt. Seriøs rådgivning tager tid. Hvad de butikker der ikke tager sig tid til deres kunder ikke har fattet, er det måske bedre kan svare sig at bruge længere tid på hver enkelt kunde (og dermed risikere at miste kunder der ikke gider vente på hjælp), end at haste gennem alle der kommer i butikken. Personlig kommer jeg helst tilbage til steder hvor serviceniveauet er højt. Det er desværre en mangelvare nu til dags og det er bestemt ikke kun i AV-butkker.
 
Det er korrekt. Men i nogle butikker KAN det rent faktisk ikke betale sig at bruge lang tid på kunderne. Elgiganten har overskud. Jeg er fortaler for at kunderne får de butikker de efterspørger, forstået på dén måde, at hvis man holder sig væk fra selve den TYPE af butik der helt åbent ikke ønsker at investere i seriøs rådgivning og demonstration, så får man jo helt naturligt mange flere af dem der gør. Hvis det kunne betale sig for Fona at investere mere tid per kunde, og betale dén løn kompetente medarbejdere forventer, så skulle de nok gøre det.
 
Der er jo heller ingen tvivl om at pris-niveauet har meget at sige her. Selv om vi i butikken har flere produkter i Fona-prisklassen, så er det nok ingen hemmelighed at den gennemsnitlige salgspris per kunde er væsentligt over niveauet i Fona. Dét i sig selv betyder naturligvis at der ikke kan bruges så meget tid per kunde, for én der kommer efter et 1000,-s anlæg kan måske godt overbevises om at han bør bruge 2000,-, men han kan sjældent overbevises om at han bør bruge de 5000,- der skal til for at betale dén halve time ekstra jeg brugte på det. Hvis gennemsnitsprisen for et anlæg i stedet er f.eks. 10.000,-, så er den første time allerede betalt, og så kan jeg principielt tillade mig at bruge en time på at sikre mig at kunden køber det rigtige, uden at jeg som sådan behøver at arbejde på at få flere penge ud af kunden. Så der er da ingen tvivl om at prisniveauet er en væsentlig faktor, når vi taler om hvor meget rådgivning og service man kan tillade sig at forvente. 
 
 
 
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

 
Hvordan ville det se ud, hvis du var sælger på 3 receiveren som jeg havde siddet og lyttet til? Jeg har fortalt dig hvilke højttalere og måske hvilket øvrigt udstyr jeg har. Jeg har måske fortalt dig hvilke krav jeg stiller, og jeg vælger nu en helt anden receiver end den du har forestillet dig ville passe til mit behov. Vil du så sige noget, og argumentere for det?! Eller vil du lade mig stole på min egen oplevelse, selv om den i dine øjne er forkert?
 
Hvis man som sælger i den situation ikke klargører sine tanker om den fejl jeg er ved at lave, reducerer man sig selv til knapoperatør der blot kan huske en masse tekniske detaljer og specifikationer.
 
Men hvordan vil det hænge sammen med din opfordring til at vi skal stole på vores egne evner til at lytte? 
 
Det afhænger af situationen, men normalt vil jeg acceptere dit valg, hvis den er foretaget efter lytning, ja - efter at have sikret mig at det er det rigtige valg, for dig. Det afhænger lidt af hvor uenig jeg er. Hvis jeg eksempelvis anbefaler en given forstærker fordi den har en mere varm lyd, som jeg mener vil være at foretrække i en given sammenhæng, og du så siger at du ikke kan lide den varme lyd men hellere vil have den anden fordi den er mere "fremme i skoene", så skal jeg jo ikke pådutte dig en lyd du ikke vil have. Men det sker at folk af én eller anden grund får en forkert opfattelse (f.eks. som jeg har oplevet, at jeg giver folk lov til at spille musik fra deres egen ipod, og de så spiller forskellig musik på de to komponenter de sammenligner). Så vil jeg eksempelvis skifte frem og tilbage en ekstra gang, og få verificeret at kundens oplevelse rent faktisk er retvisende.
 
Jeg har eksempelvis for ikke så længe siden oplevet at anbefale en anden højttaler end dén kunden lyttede på, fordi den havde mere bas, og efter lytning siger kunden så at han synes der er for meget bas, han vil hellere have en slankere lyd. Så skal jeg da ikke pådutte ham en mere bas-tung højttaler, selv om jeg personligt ville have valgt det. Der er en balance imellem at rådgive og anbefale, og så at pådutte folk noget andet end dét de gerne vil have. Det er også derfor jeg siger at det ikke er et spørgsmål om blindt at gøre det ene eller det andet, det rigtige valg findes i et _samarbejde_ mellem bruger og rådgiver.
 
Man kan også se sådan på det, at hvis jeg ikke kan demonstrere hvorfor jeg har ret, så er det jo ikke sikkert at jeg har det.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 11:12
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Jeg mener også - alt andet lige - at fordelene ved internettet og dets mange fora langt overvejer de ulemper, Otto peger på i denne tråd. Og lige så vel som Otto kan give eksempler på, at 'superbrugere' har givet dårlige og forkerte råd, er der vel også masser af eksempler på, at forhandlere har gjort det samme - bl.a. fordi de jo skal sælge de produkter, de nu en gang har på lageret.
 
Som sagt, så drejer det sig heller ikke om "enten-eller", eller om at jeg mener man helt skal forsage internettets fordele og ulemper. Dét jeg mener er at man skal benytte sig af fordelene, og være BEVIDST om at der er ulemper. Dét oplever jeg ikke at folk i tilstrækkelig grad er, eksempelvis mener jeg at folks kildekritik er - ja, under al kritik. På samme måde, så skal man da absolut også være kritisk overfor en forhandlers rådgivning, hvilket jo sådan set netop også er dét jeg argumenterer for.
Til top
Gerdes Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 425
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Jeg mener også - alt andet lige - at fordelene ved internettet og dets mange fora langt overvejer de ulemper, Otto peger på i denne tråd. Og lige så vel som Otto kan give eksempler på, at 'superbrugere' har givet dårlige og forkerte råd, er der vel også masser af eksempler på, at forhandlere har gjort det samme - bl.a. fordi de jo skal sælge de produkter, de nu en gang har på lageret.

Jeg tror Ottos holdning kan koges ned til, at man som køber ikke skal outsource beslutningsgrundlaget for ens køb til andre. Man skal være sit eget ansvar bevidst og ikke kun basere sit køb på udmeldlinger på nettet eller en sælgers udsagn i butikken. Man skal have gjort sig sine egne erfaringer, så ens køb ikke ender i de rene tilfældigheder. 

Ottos eksempel omkring projektorer på Hifi4all burde være skræmmeeksempel for alle om at være meget mere kritisk med de informationer, som vi søger og finder på nettet. Jeg siger ikke, at vi skal undlade at hjælpe hinanden på fora som dette, og Hothers opfordringer til dem, som skriver til ham via PM, om at de skal gøre sig sine egne erfaringer, kan jeg kun bakke op om.  

Min egen holdning til dem, der piver over, at der er langt at køre for at kunne få varerne demonstreret, er at de skal komme ind i kampen. Det er dem, der skal have gode oplevelser med deres nye lækre grej hver gang de skal bruge det Wink. Selv har jeg ved flere lejligheder kørt op til 2-3 timer hver vej for at kunne få en ordentlig demonstration af det grej, som jeg overvejede at købe. Jeg endte også med at blive fuldt tilfreds med mine køb Clap.
Den der køber dyrt græder kun en gang. Den der køber billigt græder flere gange.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Jeg mener også - alt andet lige - at fordelene ved internettet og dets mange fora langt overvejer de ulemper, Otto peger på i denne tråd. Og lige så vel som Otto kan give eksempler på, at 'superbrugere' har givet dårlige og forkerte råd, er der vel også masser af eksempler på, at forhandlere har gjort det samme - bl.a. fordi de jo skal sælge de produkter, de nu en gang har på lageret.
 
Som sagt, så drejer det sig heller ikke om "enten-eller", eller om at jeg mener man helt skal forsage internettets fordele og ulemper. Dét jeg mener er at man skal benytte sig af fordelene, og være BEVIDST om at der er ulemper. Dét oplever jeg ikke at folk i tilstrækkelig grad er, eksempelvis mener jeg at folks kildekritik er - ja, under al kritik. På samme måde, så skal man da absolut også være kritisk overfor en forhandlers rådgivning, hvilket jo sådan set netop også er dét jeg argumenterer for.

Vi er ganske enige; men det er vigtigt at have proportionerne på plads. En af faldgruberne er, at brugerne er så forskellige. Nogle er til super high end i kr. 100.000 + klassen, mens andre blot søger råd til, hvordan man får god lyd ud af en ps3'er. Og det sker ofte, at et en sådan high end-bruger kan give misvisende råd til begynderen - bl.a. ved at tale om kabler, tweaks som ender med at forvirre mere end at opklare; især hvis begynderen får at vide, at han bør købe kabler for det beløb, der svarer til hele det budget, der ellers var afsat til hele anlægget.

Jeg undres også tit over de definitive sandheder, der til udveksles på diverse fora; såsom Onkyo lyder skarpt og lys, Marantz varm og blød. Det gælder givetvis for mange modeller, men vel langt fra dem alle? Det svarer til at sige, at Citroen'er har en blød affjedring - men det gælder altså ikke for eksempelvis en Saxo GTI.

Så jeg kan kun støtte op om Hothers opfordring til at gå ud og lyt, men hent gerne masser af råd og inspiration som her på recordere.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg forstår det sørme ikke helt - og dog. Naturligvis kan man ikke købe udstyr for måske flere tusinde kroner ved at læne sig op af udsagn fra medlemmer her på siden. At så nogen gør det alligevel - kan vel ikke lastes recordere.dk eller medlemmerne. Men det man ofte kan få som spørger fra andre medlemmer her på siden er jo deres oplevelser, og erfaringe med dette og hint. Og det er her, at jeg beklager en del Otto - disse erfaringer, rigtigt brugt naturligvis - kan være guld værd.
 
 
Jeg får opfattelsen af dit svar som om du opfatter tråden her som et angreb på Recordere.dk eller på dem der skriver her. Det er det ikke, det er et angreb på dem der læser, nogle af dem i hvert fald.
 
 
 
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Ikke sjældent har jeg særlige ihærdige spørgere forbi mit hjem for at de kan høre min lyd, eller se mit billede osv. Den seance er for mange mere værd (i første omgang), end at gå ned og snakke med en forhandler, for jeg skal nemlig ikke sælge den besøgende noget som helst. At de så efterfølgende får at vide hvor de kan henvende sig yderligere, er en anden sag. Men spørgeren har minsandten fået "Et billede" af hvad det er de gik og rumlede med. Faktisk er flere af os blevet rigtigt gode til at åbne dørerne for andre, og besøge hinanden - jeg synes at det er så skøntClap
 
Beklager at jeg smider diplomatien overbord hér, men dét der, det er simpelthen en gang bullshit. Du er _overhovedet_ ikke mindre partisk end en sælger er. Du er SUPER fanboy af en masse ting, du pakker det bare lidt ind med en "...men du skal jo selv lytte" til sidst, præcist som jeg gør det som sælger. Det er DIG der har sagt til en bruger at "jeg har ikke hørt B, men A er så godt så B kan umuligt være bedre" (Elac og Dynaudio). Så pak nu bare dén der sammen med at en sælger er partisk og det er du ikke, ik`'?
 
Hos dig, der kan folk høre én forstærker, på ét sæt højttalere, og hvor meget klogere er de så blevet af dét? Hos mig, der kan folk høre 10 forstærkere på 20 sæt højttalere hvis de vil, og ja, så kan det da godt være at de har en sælger i nakken der siger hvad han synes, men det er simpelthen lodret BS at sige at dén oplevelse folk får hos dig, ikke er noget de kan få i en forretning. Nej, de får den ikke i Fona og Elgiganten, det er rigtigt. Men at man hører dit system, gør ikke én en fis mere klog på om man skal købe Pioneer, Yamaha eller Onkyo.
 
Når dét er sagt, så er jeg da HELT enig med dig i at det er en fremragende ting at folk åbner dørene for hinanden. Det er da præcist dén form for community der er godt for såvel brugere som branche. Det er SLET ikke dét jeg vil stritte imod, tværtimod da, så siger jeg jo netop at det drejer sig om at komme op af sofaerne og ud og lytte - hvadenten det så er ved hinanden eller i butikkerne. Dét der bare kan undre mig lidt, er at folk er så bange for sælgere, at de ikke tager imod de tilbud jeg kommer med, om at jeg HELT UFORPLIGTENDE stiller lokaler og udstyr til rådighed, bare man er åben på forhånd om at man kun er kommet af nysgerrighed. Jeg har gentaget opfordringen i første indlæg i denne tråd, hvis man vil vide lidt om hifi generelt, "lære at lytte", opleve hvilke forskelle det egentlig er vi taler om - så afsætter jeg gerne en time, uden for åbningstid (det er dén slags vi har tid til når vi først åbner kl. 11), til at give en "private session". Men folk er skrækslagne for at jeg på magisk vis skal få fisket nogle kroner op af deres lommer, så de bliver væk. Jeg har fremsat dét tilbud talrige gange, og antallet af gange folk har taget imod, er stort set nul.
 
Og ja, jeg mener samtidig at det er amoralsk bevidst at spilde en butiks tid for så at købe varen billigere på nettet. Men det er jo slet ikke dét vi taler om her.
 
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Rigtig brugt og vurderet af den enkelte, er recordere.dk for mange et rigtigt godt sted at få udvidet sin horisont. Det er min bestemte holdning, og den kan ingen ændre på.
 
Og det er også præcist dét tråden her går ud på, nemlig at få folk til at bruge og vurdere forummet RIGTIGT.
 
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Og så den om de manglende profesionelle anmeldere. Jeg påstår bestemt ikke at være professionel i mine ganske få anmeldelser. Det har jeg ikke baggrund og udstyr til. Men jeg kan give læseren en idé om hvad de vil opleve med dette og hint udstyr - det ved jeg betyder en del for nogle. Og så har jeg opnået mit formål. Men bevares, mine anmeldelser er ikke garneret med flotte kurver og diagrammer.Embarrassed
 
 
Jamen, det er også fint. Det er bedre end ingenting, som jo desværre er alternativet. Jeg mener bestemt dine anmeldelser er en positiv ting, det er meget vigtigt at du ikke opfatter det som et angreb på dig, at jeg siger at dét du gør ikke er NOK. Du gør det rigtige, der er bare for lidt af det, og det er ikke noget man skal klandre dén der rent faktisk GØR noget for, det skal man netop klandre dem der IKKE gør noget. Eksempelvis Jyllandsposten køber bare en stak norske anmeldelser og oversætter dem, i stedet for at ansætte én der kan tage slæbet og udføre nogle professionelle, danske anmeldelser. Jeg applauderer dig for at byde ind med noget, dér hvor ingen andre gør det, men det ændrer ikke på at du ikke har hørt en Yamaha RXV 1067, en Onkyo 808 og en Pioneer 1020 op mod hinanden. Derfor, hvis en kunde bruger en halv time i butikken på at sammenligne dem, så er de mindst lige så kloge på hvilken der lyder bedst, som du er, anmeldelser eller ej. Det er sådan set bare dét der er pointen. Du skriver nogle fine anmeldelser, men dét du beskriver, er noget folk selv kan opleve hvis de gider investere en halv time plus transport. Og så er det da meget sjovere at opleve det selv, end at læse om det - eller hvad?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 11:37

Iøvrigt, så er det ikke piveri over at jeg ikke har kunder i butikken, tværtimod - rent forretningsmæssigt, så gør folks brugsmønster det nemmere for os, i og med at en lang række af vores produkter netop er nogle der anbefales ofte på nettet og i anmeldelser. Så forretningsmæssigt set har jeg ikke et problem med det, det er på det rent faglige plan at det ærgrer mig at se folk tage forkerte valg på et dårligt grundlag.

Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Jeg undres også tit over de definitive sandheder, der til udveksles på diverse fora; såsom Onkyo lyder skarpt og lys, Marantz varm og blød. Det gælder givetvis for mange modeller, men vel langt fra dem alle? Det svarer til at sige, at Citroen'er har en blød affjedring - men det gælder altså ikke for eksempelvis en Saxo GTI.
De fleste mærker forsøger at have en vis homogenitet i deres produkt sortiment, så som en tommelfinger regel mener jeg bestemt godt man kan sige at visse mærker har en bestemt klang. Der er selvfølgelig noget der kan skifte over tid, så det er ikke en universel sandhed, og der kan også være forskel på eksempelvis et mærkes stereo og SS forstærkeres klang.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af Gerdes Gerdes skrev:


Jeg tror Ottos holdning kan koges ned til, at man som køber ikke skal outsource beslutningsgrundlaget for ens køb til andre. Man skal være sit eget ansvar bevidst og ikke kun basere sit køb på udmeldlinger på nettet eller en sælgers udsagn i butikken. Man skal have gjort sig sine egne erfaringer, så ens køb ikke ender i de rene tilfældigheder. 

 
Lige præcis. Det drejer sig om at suge informationer til sig, på forskellig vis, og så tage et ansvar _selv_ , og tage beslutningen _selv_, på baggrund af de informationer. Jeg mener bare at vægtningen er skæv, hvis man "overruler" sin egen lytte-erfaring med andres lytte-erfaring. Man skal så at sige prioritere sine informationer, og hér mener jeg at man skal have sine egne konkrete erfaringer suverænt øverst på listen, _forudsat_ at de er foretaget på et troværdigt grundlag.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1314151617>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu