recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - JBL Pro Bio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

JBL Pro Bio

 Besvar Besvar Side  123 83>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: JBL Pro Bio
    Sendt: 25-Marts-2011 kl. 21:40
JBL Pro stuebio.

Udstyrslisten pt:



Rummet har åben tilgang til køkken og er ca. 5x5m i alt. Selve området som er "bio" er ca 5x3.15.

Afstand fra sofa til bagvæg: 60cm
Afstand fra "øjne" til lærred: 360cm
Afstand fra gulv til lærred: 50cm

 
Indholdsfortegnelse:
 
Udstyrsliste:
 
*** Billeder af det færdige system ***
 



Bag lærredet:


Udstyrsdiagram:


Trådens start:
Tænkte, at jeg lige ville indvie jer i mit igangværende hjemmebioprojekt - af frygt for de mange fordomme omkring det udstyr jeg har tænkt mig at bruge Smile

Min "lydfilosofi":
Det vigtigste for mig er, at film bliver gengivet uanstrengt, klar og tydelig dialog og med det rette punch. For at få det som jeg vil have det, har jeg lært at jeg er nødt til at gå efter volumen, membranareal og kompressionsdrivere/horn. Det er lidt ærgeligt, da det fylder som et ondt år, og min stue er lige over 16 m^2, så ikke den bedste kombi. Men jeg er ikke i stand til, at slappe af og nyde filmen før jeg får stablet noget ordentlig bio på benene, så har fundet et par kompromis-løsninger. Jeg har ikke valgt udstyr for at kunne spille 130db og blæse hørelsen i stykker - vil bare have det uanstrengt og have nødvendig headroom :)

Udstyr:
Alt udstyr er vist på figuren:



Højttalere: Jeg har altid været helt vild med JBL og deres lyd (ikke deres "normale" billige serier dog), så valget er faldet på JBL. Jeg har lidt alternativt valgt at gå efter deres pro cinema-serie hvor jeg synes man får utroligt meget for pengene. Der er ikke brugt penge på finish eller noget som helst - KUN performance. Jeg har allerede én af deres JBL 4645C subwoofere som jeg er fuldt tilfreds med, så der er bestilt endnu én :) Ikke for at få mere bas, men for at udligne frekvensgangen over flere siddepositioner. 
Fronthøjttalerne er lidt en semi-DIY løsning. Jeg har ikke plads til hverken JBL 4722 eller 3731, så jeg har fået bunden fra 3731 kombineret med diskanthornet fra 4722. I bunden sidder en JBL 2226H enhed som sagtens kan spille op til ca 800hz hvor der skal deles.
Baghøjttalerne er nogle jeg havde i forvejen, som burde gøre det udemærket til opgaven.

Forstærkere: For at budgettet ikke bliver sprængt fuldstændig, har jeg valgt vælge nogle forholdsvis billige PA amps hvor jeg ved jeg får effekt nok. Jeg har de sidste par år kørt med 2 Behringer EP2500 og synes de gør det rigtigt godt. Efter min mening, er lyder effektforstærkere meget ens så længe de er indenfor deres "safe-zone", så ingen grund til at bruge 1000% flere penge på 5% forbedring i lyden. Så har bestilt 3 ekstra så hver front får én forstærker (én kanal til HF og én til LF) og hver sub får en brokoblet. For at undgå blæserstøj, har jeg sat en stille papst køler i dem alle. 
Til baghøjttalere har jeg valgt A500 som er en passivt kølet forstærker, som har rigeligt med effekt til at drive bagkanaler.

EQ/Delefilter: Til at lave aktiv deling på de tre fronthøjttalere, har jeg valgt en Behringer DCX2496. Den kan styres via PC og får rigtigt meget ros på nettet. Til subs har jeg en DEQ2496 som kan give det nødvendige 6db boost ved 25hz for at få subs til at spille ned til 20-22hz.

Processor: Da jeg gerne vil udnytte XLR indgangene på alt udstyr, har jeg valgt Onkyo's processor og tilhørende Audyssey Pro kit, så man får kalibreret målemikrofon og har mulighed for at lave sine egne target curves via PC som også laver de tunge beregninger til EQ af højttalere. Derudover er der indbygget SubEQ som basically er en SVS SubEQ indbygget i processoren.

Projektor: Jeg ville oprindeligt have købt en BenQ W6000, men den kunn eikke lave stort nok billede (120" på 4m afstand), så jeg valgte en W1100 i stedet. Fik en imponerende demo i Hifiklubben, og er mere end tilfreds med billedet.

Processen:
Det hele startede med Google Sketchup hvor stuen blev modelleret og designet i forhold til det udstyr jeg gerne vil have:



Det hele skulle gerne komme til at ligne en helt normal væg med et rammelærred, hvor forstærkere, højttalere etc kommer ind bag lærredet og stå, så man ikke ser det. LÆrredet er selvfølgelig akustisk transparent, så man ikke mister noget lydmæssigt.

Mere info følger i næsten indlæg..




Redigeret af Jonas_h - 17-December-2012 kl. 13:39
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2011 kl. 21:40
Konstruktionsfase:
Lidt billeder fra hele forløbet. Billederne er i kronologisk rækkefølge. Beskrivelsestekst er under hvert billede.



< ="utf-8">Projektstart: En bar væg.



< ="utf-8">Lister til screen wall sat op



< ="utf-8">Efter imponerende demo i HFK, kom jeg hjem med sådan én :)



Lidt godter fra Post Danmark! Forstærkere, delefilter etc. Og 15 XLR kabler!


Loftet klar til at få sat Ecophon akustikplader op.


En lang og besværlig process.. Én række plader sat op. Det er 4cm Ecophonplader.


Til opsætning på alt indeni screen wall. Lettere end at male væggen og så får man også bedre akustisk ud af det samtidigt :)


Efter en masse kluntet lim-arbejde, nåede jeg så langt.


Et kig "inde" i screen wall'en. Meget lyddødt - perfekt!


Så er hele loftet blevet sat op. Synes det ser bedre ud i virkeligheden end hvad det crappy iPhone kamera viser. 
Lydmæssigt er det en KÆMPE forbedring. Med de små JBL SVA højttalere jeg altid har brugt, er lyden blevet meget mere klar og defineret. Loftet har været alle pengene værd!


Så blev rammen til lærred lavet og sat op. Det øverste bræt er til at holde en masse bass traps.


Til at hænge lærredet op, var dette hvad mine ingeniør-skills lige kunne finde på. Det virker helt perfekt og det er let at tage rammen af og på.


2x10cm rockwool batts i hver pose som skal bruges som bass-traps i top, højre og venstre side af screen wall. Et lortearbejde at få skåret til og proppet i poser - det klør stadig over hele kroppen! LOL


Pakket ind i dæmpeskum, så plasticposerne ikke reflekterer alt diskant inde i væggen. Hele toppen og højre/venstre side er lavet på denne måde. Efter at have sat det op, prøvede jeg at spille lidt bashæftige scener - KÆMPE forskel. Man kan tydeligt høre, at  der er strammet op, bassen er mere fast og kontant.


Så kom der "væg" rundt om lærredet. Det er nogle hvide plader købt i Silvan - så slipper jeg for malerarbejde :)


Så er bunden også på plads, og det ligner nu en rigtig væg. Er meget tilfreds med resultatet, set i forhold til at min "håndværker-erfaring" er lig nul! Bunden er sat fast med magneter, så den nemt kan tages af når man skal rode med udstyret. Top og sider er skruet fast, da disse ikke behøver kunne tages af.


Så er projektor og baghøjttalere hængt op. (TV'et kommer væk når det hele er færdigt).


Alt udstyr er klart. Mangler kun processor og højttalere. (Højttalerne er på vej fra USA og skulle komme i uge 18).


Til at kunne slukke og tænde alt inde bag væggen: Remote stikdåser.


Billedet er lidt skævt, men det får jeg rettet op på når det hele er klart.




Redigeret af Jonas_h - 25-Marts-2011 kl. 22:03
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2011 kl. 22:04
Det er så langt jeg er nået med projektet lige nu... 

To do:
  • Processor
  • Højttalere (Kommer uge 18)
  • Sort veltex ramme til lærred. Har fået stof hjem fra Tyskland, så skal bare have købt træ. De kommer til at gå et stykke ud over den falske væg, så det kommer til at ligne det hænger normalt på en væg.
  • Akustikpaneler. Som det kan ses på Google Sketchup tegninger, vil jeg dække store dele af væggen med nogle 4cm cirkler betrukket med stof og med rockwool i. Bagvæg bliver 3 paneler á 60x120 ligeledes med rockwool og stof. Når alt er sat op, laver jeg nogle målinger på efterklangstiden for at se om der er brug for mere akustik.
Håber ikke det har været for kedelig læsning, og at noget af det kan virke som inspiration.

Jeg vender stærkt tilbage når jeg har mere at vise Smile


Redigeret af Jonas_h - 26-Marts-2011 kl. 16:17
Til top
.FTH' Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Maj-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 819
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér .FTH' Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2011 kl. 22:22
Det er bestemt spændende læsning. Keep posting Thumbs Up
Jeg var med til KTradio's stereo-Surround event her i går, hvor du snakkede om hvilken processor du ville købe til dit projekt. 
Nu kan jeg se at du har valgt Onkyo, hvad med Anthem? Hvad gjorde at du valgte Onkyo'en frem for Anthem'en? Smile


EDIT: Eller andre processere for den sags skyld. 


Redigeret af .FTH' - 25-Marts-2011 kl. 22:25
JVC - Quality Screen - XTZ - ONKYO - Parasound - PS3
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2011 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af .FTH' .FTH' skrev:

Det er bestemt spændende læsning. Keep posting Thumbs Up
Jeg var med til KTradio's stereo-Surround event her i går, hvor du snakkede om hvilken processor du ville købe til dit projekt. 
Nu kan jeg se at du har valgt Onkyo, hvad med Anthem? Hvad gjorde at du valgte Onkyo'en frem for Anthem'en? Smile


EDIT: Eller andre processere for den sags skyld. 

Det var os som stod og snakkede nede ved receptionen, ikke? :)
Synes Anthem er for låst - deres EQ kører op til 5khz og man skal affinde sig med deres rumkurve (som ingen i går rigtigt kunne forklare.). Synes det er underligt, at den prøver at bibeholde selve rummets lyd. Derudover kan det umuligt være godt at strømforsyningen står og bliver brugt på 7 effektkanaler som kører i tomgang sammenlignet med Onkyo hvor alt går til processeringen.
Og endnu en fordel ved Onkyo: Balancerede udgange så den "passer" til alt det øvrige udstyr jeg har. Og sidste fordel: Den kan styres via iPhone  hvilket er et kæmpe plus når den skal ind bag lærredsvæggen! Så slipper jeg for selv at kode en app hvis det var til anthem :)

Mht andre processorer... Kan ikke rigtigt finde andre, medmindre de sprænger budgettet fuldstændig :) Så det var et meget snævert udvalg.


EDIT: Fed projektor du har btw! 


Redigeret af Jonas_h - 25-Marts-2011 kl. 22:41
Til top
.FTH' Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Maj-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 819
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér .FTH' Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2011 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det var os som stod og snakkede nede ved receptionen, ikke? :)
Synes Anthem er for låst - deres EQ kører op til 5khz og man skal affinde sig med deres rumkurve (som ingen i går rigtigt kunne forklare.). Synes det er underligt, at den prøver at bibeholde selve rummets lyd. Derudover kan det umuligt være godt at strømforsyningen står og bliver brugt på 7 effektkanaler som kører i tomgang sammenlignet med Onkyo hvor alt går til processeringen.
Og endnu en fordel ved Onkyo: Balancerede udgange så den "passer" til alt det øvrige udstyr jeg har.

Mht andre processorer... Kan ikke rigtigt finde andre, medmindre de sprænger budgettet fuldstændig :) Så det var et meget snævert udvalg.

EDIT: Fed projektor du har btw! 

Efter den beskrivelse kan jeg sagtens forstå dit valg. Jeg ville nok også have gjort det, hvis jeg stod i din situation med valg af processer. 

Jo det var os der snakkede, og hatten af for dit projekt. Det lyder bare fedt! 
Tak tak, den er jeg skam også godt tilfreds med. Smile

EDIT: Den skal bare lige kalibreres, så skal det nok blive godt! 


Redigeret af .FTH' - 25-Marts-2011 kl. 22:47
JVC - Quality Screen - XTZ - ONKYO - Parasound - PS3
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2011 kl. 22:56
Sagde du 16 kvadratmeter!Shocked Og så så meget isenkram til det rum...
 
Det svarer vel lidt til at købe en Lamborghini til at køre rundt om hjørnet og hjem igen Tongue
Til top
Bruger udmeldt 6 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 6 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2011 kl. 23:00
Hej Jonas
 
Så er du også kommet i gang Clap Synes ikke lige jeg umiddelbart kunne læse noget om hvor stort rummet er.? SVAR =  + 16kvm. Ouch
 
Så du fravalgte troldtekt Wink De ser også bedre ud de Ecophon. Sætter du dem op med skinnesystem eller hvordan og hvorledes? Hvad med farven? - bibeholder du den hvide de er nu?
 
Har du ikke dine JBL SVA serie længere?


Redigeret af Lexicon forever - 25-Marts-2011 kl. 23:02
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2011 kl. 23:06
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Sagde du 16 kvadratmeter!Shocked Og så så meget isenkram til det rum...
 
Det svarer vel lidt til at købe en Lamborghini til at køre rundt om hjørnet og hjem igen Tongue
Forestil dig du kører 60km/t i en fiat punto og en Lamborghini... Hvilken bil føles mest uanstrengt selv ved den lave hastighed og hvor har du bedst mulighed for lige at lave en hurtig overhaling i et splitsekund? Tongue  Perfekt analogi til mit valg af udstyr. Hehe. Men ja, er godt klar over der er en del overkill indblandet, men jeg gider ikke købe et system til mit rum nu, og så skal det hele skiftes ud når jeg en dag flytter til større. Så kan jeg ligeså godt få det på plads med det samme.

Oprindeligt skrevet af Lexicon forever Lexicon forever skrev:

Hej Jonas
 
Så er du også kommet i gang Clap Synes ikke lige jeg umiddelbart kunne læse noget om hvor stort rummet er.?
 
Så du fravalgte troldtekt Wink De ser også bedre ud de Ecophon. Sætter du dem op med skinnesystem eller hvordan og hvorledes? Hvad med farven? - bibeholder du den hvide de er nu?
 
Har du ikke dine JBL SVA serie længere?

Mine SVA'er står stadig i stuen - de er dog til salg, men brugtmarkedet er ikke det bedste for tiden :) Jeg beholder den hvide farve... Det er en stue-bio, så jeg må tage lidt hensyn til, at det skal bruges som stue. Ellers var væggene allerede malet sorte. Tror ikke jeg skal udfordre kæresten med nogle mørke maler-projekter lige foreløbigt - hun er vist gået med til rigeligt! Haha!

EDIT: Glemte at svare på Ecophon:) Ja de er lidt mere stuevenlige end Troldtekt.. men også 3-4 gange prisen :( Æv! Jeg har skruet forskallingsbrædder op, og skruet pladerne i dem. Umiddelbart virkede det lettere end skinnesystem.


Redigeret af Jonas_h - 25-Marts-2011 kl. 23:09
Til top
ClausJ Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2011 kl. 23:09
......og naboerne følger interesserede med i projektet ?? Tongue
Sony Bravia KD-55X8505B, Samsung 3126, Pioneer VSX-922, Pioneer BDP-150, Mission 733, Mission 732, Jamo Center 100, B&W AS2 Sub
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2011 kl. 23:11
Oprindeligt skrevet af ClausJ ClausJ skrev:

......og naboerne følger interesserede med i projektet ?? Tongue
Når jeg skal følge med i naboers festmusik hver fredag og lørdag, så kan jeg også tillade mig at se en film engang imellem LOL Men så højt har jeg nu heller ikke tænkt mig at spille... Volume plejer at være på -15 når jeg synes det er højt. Så det er et stykke fra ref-niveau.
Til top
.FTH' Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Maj-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 819
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér .FTH' Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2011 kl. 23:20
Hvordan styrer du seks stikdåser på den éne fjernbetjening? (altså dem fra Harald-Nyborg) 
JVC - Quality Screen - XTZ - ONKYO - Parasound - PS3
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 83>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu