JBL Pro Bio
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Min hjemmebiograf
Forumbeskrivelse: Vis dit udstyr frem for andre brugere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=95248
Udskrevet den: 07-Januar-2025 kl. 23:00
Emne: JBL Pro Bio
Skrevet af: Jonas_h
Emne: JBL Pro Bio
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 21:40
JBL Pro stuebio.
Udstyrslisten pt:
Rummet har åben tilgang til køkken og er ca. 5x5m i alt. Selve området som er "bio" er ca 5x3.15. Afstand fra sofa til bagvæg: 60cm Afstand fra "øjne" til lærred: 360cm Afstand fra gulv til lærred: 50cm
Indholdsfortegnelse: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=95248&PN=75&title=jbl-pro-bio-nu-med-svs-sub - - 2012-06-20: Kalibrering af SVS subwoofer - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=95248&PN=29&title=jbl-pro-bio - Kalibrering af systemet (inkl. målinger) - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=95248&PID=1060149&title=jbl-pro-bio#1060149 - Billeder med "rigtigt" kamera Udstyrsliste: - LCR-højttalere: 3 stk. JBL 4722 variant med enkelt 15" ( http://www.jblpro.com/catalog/general/Product.aspx?PId=84&MId=1 - )
- Subwoofere:
2 stk. JBL 4645C. Varetager 30hz-80hz. ( http://www.jblpro.com/catalog/General/Product.aspx?PId=206&MId=1 - ) 1 stk. SVS PC13-Ultra. Varetager 10hz-30hz. - Baghøjttalere: 2 stk. JBL Studio L810 ( http://www.jbl.com/EN-US/Products/Pages/ProductDetails.aspx?PID=L810-H - )
- Effektforstærkere LCR: 3 stk.Crown CTs 1200. Én til hver LCR. (Én kanal til HF og én til LF. Aktiv deling)
( http://www.crownaudio.com/amp_htm/cts.htm - )
3 stk. Behringer EP2500 - Effektforstærker subs: 1 stk. Crown CTs2000 ( http://www.crownaudio.com/amp_htm/cts.htm - )
2 stk. Behringer EP4000 - Effektforstærker baghøjttalere: 1 stk. Behringer A500 ( http://www.behringer.com/EN/Products/A500.aspx - http://www.behringer.com/EN/Products/A500.aspx )
- Surroundprocessor: Onkyo PR-SC5508
Inkl. Audyssey Installer Kit til Pro kalibrering ( http://www.us.onkyo.com/model.cfm?class=Preamplifier&m=PR-SC5508 - ) Audyssey droppet, da manuel indstilling med måleudstyr giver bedre resultat. - Kabler: 180m gode dimensionerede pro-kabler uden noget hifi-voodoo.
- Projektor: BenQ W1100
- Speaker management/crossover: BSS London Soundweb (BLU160 + BOB2). 8 in 16 out.
DBX DriveRack 4800, 4 in 8 out (til LCR + subs) ( http://www.dbxpro.com/4800/index.php - ) Behringer DCX2496 til EQ på baghøjttalere- Akustik: Ecophonloft + partielt dækket bag- og sidevæg. Væggen bag højttalere er 100% beklædt med 4cm dæmpeskum og indeholder 3 stk. 40x40x200 (cm) rockwool bass traps.
- Kilde: Mac Mini med tilhørende NAS-server hvor alle DVD/Blu-Rays er rippet til
- Lærred: 120" akustisk transparent lærred fra SheerWeave.
*** Billeder af det færdige system ***
Bag lærredet:
Udstyrsdiagram:
Trådens start:
Tænkte, at jeg lige ville indvie jer i mit igangværende hjemmebioprojekt - af frygt for de mange fordomme omkring det udstyr jeg har tænkt mig at bruge
Min "lydfilosofi": Det vigtigste for mig er, at film bliver gengivet uanstrengt, klar og tydelig dialog og med det rette punch. For at få det som jeg vil have det, har jeg lært at jeg er nødt til at gå efter volumen, membranareal og kompressionsdrivere/horn. Det er lidt ærgeligt, da det fylder som et ondt år, og min stue er lige over 16 m^2, så ikke den bedste kombi. Men jeg er ikke i stand til, at slappe af og nyde filmen før jeg får stablet noget ordentlig bio på benene, så har fundet et par kompromis-løsninger. Jeg har ikke valgt udstyr for at kunne spille 130db og blæse hørelsen i stykker - vil bare have det uanstrengt og have nødvendig headroom :)
Udstyr: Alt udstyr er vist på figuren:
Højttalere: Jeg har altid været helt vild med JBL og deres lyd (ikke deres "normale" billige serier dog), så valget er faldet på JBL. Jeg har lidt alternativt valgt at gå efter deres pro cinema-serie hvor jeg synes man får utroligt meget for pengene. Der er ikke brugt penge på finish eller noget som helst - KUN performance. Jeg har allerede én af deres JBL 4645C subwoofere som jeg er fuldt tilfreds med, så der er bestilt endnu én :) Ikke for at få mere bas, men for at udligne frekvensgangen over flere siddepositioner. Fronthøjttalerne er lidt en semi-DIY løsning. Jeg har ikke plads til hverken JBL 4722 eller 3731, så jeg har fået bunden fra 3731 kombineret med diskanthornet fra 4722. I bunden sidder en JBL 2226H enhed som sagtens kan spille op til ca 800hz hvor der skal deles. Baghøjttalerne er nogle jeg havde i forvejen, som burde gøre det udemærket til opgaven.
Forstærkere: For at budgettet ikke bliver sprængt fuldstændig, har jeg valgt vælge nogle forholdsvis billige PA amps hvor jeg ved jeg får effekt nok. Jeg har de sidste par år kørt med 2 Behringer EP2500 og synes de gør det rigtigt godt. Efter min mening, er lyder effektforstærkere meget ens så længe de er indenfor deres "safe-zone", så ingen grund til at bruge 1000% flere penge på 5% forbedring i lyden. Så har bestilt 3 ekstra så hver front får én forstærker (én kanal til HF og én til LF) og hver sub får en brokoblet. For at undgå blæserstøj, har jeg sat en stille papst køler i dem alle. Til baghøjttalere har jeg valgt A500 som er en passivt kølet forstærker, som har rigeligt med effekt til at drive bagkanaler.
EQ/Delefilter: Til at lave aktiv deling på de tre fronthøjttalere, har jeg valgt en Behringer DCX2496. Den kan styres via PC og får rigtigt meget ros på nettet. Til subs har jeg en DEQ2496 som kan give det nødvendige 6db boost ved 25hz for at få subs til at spille ned til 20-22hz.
Processor: Da jeg gerne vil udnytte XLR indgangene på alt udstyr, har jeg valgt Onkyo's processor og tilhørende Audyssey Pro kit, så man får kalibreret målemikrofon og har mulighed for at lave sine egne target curves via PC som også laver de tunge beregninger til EQ af højttalere. Derudover er der indbygget SubEQ som basically er en SVS SubEQ indbygget i processoren.
Projektor: Jeg ville oprindeligt have købt en BenQ W6000, men den kunn eikke lave stort nok billede (120" på 4m afstand), så jeg valgte en W1100 i stedet. Fik en imponerende demo i Hifiklubben, og er mere end tilfreds med billedet.
Processen: Det hele startede med Google Sketchup hvor stuen blev modelleret og designet i forhold til det udstyr jeg gerne vil have:
Det hele skulle gerne komme til at ligne en helt normal væg med et rammelærred, hvor forstærkere, højttalere etc kommer ind bag lærredet og stå, så man ikke ser det. LÆrredet er selvfølgelig akustisk transparent, så man ikke mister noget lydmæssigt.
Mere info følger i næsten indlæg..
|
Svar:
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 21:40
Konstruktionsfase:Lidt billeder fra hele forløbet. Billederne er i kronologisk rækkefølge. Beskrivelsestekst er under hvert billede.
< ="utf-8">Projektstart: En bar væg.
< ="utf-8">Lister til screen wall sat op
< ="utf-8">Efter imponerende demo i HFK, kom jeg hjem med sådan én :)
Lidt godter fra Post Danmark! Forstærkere, delefilter etc. Og 15 XLR kabler!
Loftet klar til at få sat Ecophon akustikplader op.
En lang og besværlig process.. Én række plader sat op. Det er 4cm Ecophonplader.
Til opsætning på alt indeni screen wall. Lettere end at male væggen og så får man også bedre akustisk ud af det samtidigt :)
Efter en masse kluntet lim-arbejde, nåede jeg så langt.
Et kig "inde" i screen wall'en. Meget lyddødt - perfekt!
Så er hele loftet blevet sat op. Synes det ser bedre ud i virkeligheden end hvad det crappy iPhone kamera viser. Lydmæssigt er det en KÆMPE forbedring. Med de små JBL SVA højttalere jeg altid har brugt, er lyden blevet meget mere klar og defineret. Loftet har været alle pengene værd!
Så blev rammen til lærred lavet og sat op. Det øverste bræt er til at holde en masse bass traps.
Til at hænge lærredet op, var dette hvad mine ingeniør-skills lige kunne finde på. Det virker helt perfekt og det er let at tage rammen af og på.
2x10cm rockwool batts i hver pose som skal bruges som bass-traps i top, højre og venstre side af screen wall. Et lortearbejde at få skåret til og proppet i poser - det klør stadig over hele kroppen!
Pakket ind i dæmpeskum, så plasticposerne ikke reflekterer alt diskant inde i væggen. Hele toppen og højre/venstre side er lavet på denne måde. Efter at have sat det op, prøvede jeg at spille lidt bashæftige scener - KÆMPE forskel. Man kan tydeligt høre, at der er strammet op, bassen er mere fast og kontant.
Så kom der "væg" rundt om lærredet. Det er nogle hvide plader købt i Silvan - så slipper jeg for malerarbejde :)
Så er bunden også på plads, og det ligner nu en rigtig væg. Er meget tilfreds med resultatet, set i forhold til at min "håndværker-erfaring" er lig nul! Bunden er sat fast med magneter, så den nemt kan tages af når man skal rode med udstyret. Top og sider er skruet fast, da disse ikke behøver kunne tages af.
Så er projektor og baghøjttalere hængt op. (TV'et kommer væk når det hele er færdigt).
Alt udstyr er klart. Mangler kun processor og højttalere. (Højttalerne er på vej fra USA og skulle komme i uge 18).
Til at kunne slukke og tænde alt inde bag væggen: Remote stikdåser.
Billedet er lidt skævt, men det får jeg rettet op på når det hele er klart.
|
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 22:04
Det er så langt jeg er nået med projektet lige nu...
To do: - Processor
- Højttalere (Kommer uge 18)
- Sort veltex ramme til lærred. Har fået stof hjem fra Tyskland, så skal bare have købt træ. De kommer til at gå et stykke ud over den falske væg, så det kommer til at ligne det hænger normalt på en væg.
- Akustikpaneler. Som det kan ses på Google Sketchup tegninger, vil jeg dække store dele af væggen med nogle 4cm cirkler betrukket med stof og med rockwool i. Bagvæg bliver 3 paneler á 60x120 ligeledes med rockwool og stof. Når alt er sat op, laver jeg nogle målinger på efterklangstiden for at se om der er brug for mere akustik.
Håber ikke det har været for kedelig læsning, og at noget af det kan virke som inspiration.
Jeg vender stærkt tilbage når jeg har mere at vise
|
Skrevet af: .FTH'
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 22:22
Det er bestemt spændende læsning. Keep posting Jeg var med til KTradio's stereo-Surround event her i går, hvor du snakkede om hvilken processor du ville købe til dit projekt. Nu kan jeg se at du har valgt Onkyo, hvad med Anthem? Hvad gjorde at du valgte Onkyo'en frem for Anthem'en?
EDIT: Eller andre processere for den sags skyld.
------------- JVC - Quality Screen - XTZ - ONKYO - Parasound - PS3
|
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 22:31
.FTH' skrev:
Det er bestemt spændende læsning. Keep posting Jeg var med til KTradio's stereo-Surround event her i går, hvor du snakkede om hvilken processor du ville købe til dit projekt. Nu kan jeg se at du har valgt Onkyo, hvad med Anthem? Hvad gjorde at du valgte Onkyo'en frem for Anthem'en?
EDIT: Eller andre processere for den sags skyld.
|
Det var os som stod og snakkede nede ved receptionen, ikke? :) Synes Anthem er for låst - deres EQ kører op til 5khz og man skal affinde sig med deres rumkurve (som ingen i går rigtigt kunne forklare.). Synes det er underligt, at den prøver at bibeholde selve rummets lyd. Derudover kan det umuligt være godt at strømforsyningen står og bliver brugt på 7 effektkanaler som kører i tomgang sammenlignet med Onkyo hvor alt går til processeringen. Og endnu en fordel ved Onkyo: Balancerede udgange så den "passer" til alt det øvrige udstyr jeg har. Og sidste fordel: Den kan styres via iPhone hvilket er et kæmpe plus når den skal ind bag lærredsvæggen! Så slipper jeg for selv at kode en app hvis det var til anthem :)
Mht andre processorer... Kan ikke rigtigt finde andre, medmindre de sprænger budgettet fuldstændig :) Så det var et meget snævert udvalg.
EDIT: Fed projektor du har btw!
|
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 22:44
Jonas_h skrev:
Det var os som stod og snakkede nede ved receptionen, ikke? :)Synes Anthem er for låst - deres EQ kører op til 5khz og man skal affinde sig med deres rumkurve (som ingen i går rigtigt kunne forklare.). Synes det er underligt, at den prøver at bibeholde selve rummets lyd. Derudover kan det umuligt være godt at strømforsyningen står og bliver brugt på 7 effektkanaler som kører i tomgang sammenlignet med Onkyo hvor alt går til processeringen. Og endnu en fordel ved Onkyo: Balancerede udgange så den "passer" til alt det øvrige udstyr jeg har.
Mht andre processorer... Kan ikke rigtigt finde andre, medmindre de sprænger budgettet fuldstændig :) Så det var et meget snævert udvalg.
EDIT: Fed projektor du har btw!
|
Efter den beskrivelse kan jeg sagtens forstå dit valg. Jeg ville nok også have gjort det, hvis jeg stod i din situation med valg af processer.
Jo det var os der snakkede, og hatten af for dit projekt. Det lyder bare fedt! Tak tak, den er jeg skam også godt tilfreds med.
EDIT: Den skal bare lige kalibreres, så skal det nok blive godt!
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 22:56
Sagde du 16 kvadratmeter! Og så så meget isenkram til det rum...
Det svarer vel lidt til at købe en Lamborghini til at køre rundt om hjørnet og hjem igen
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 6
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 23:00
Hej Jonas
Så er du også kommet i gang Synes ikke lige jeg umiddelbart kunne læse noget om hvor stort rummet er.? SVAR = + 16kvm.
Så du fravalgte troldtekt De ser også bedre ud de Ecophon. Sætter du dem op med skinnesystem eller hvordan og hvorledes? Hvad med farven? - bibeholder du den hvide de er nu?
Har du ikke dine JBL SVA serie længere?
|
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 23:06
Kampus skrev:
Sagde du 16 kvadratmeter! Og så så meget isenkram til det rum...
Det svarer vel lidt til at købe en Lamborghini til at køre rundt om hjørnet og hjem igen |
Forestil dig du kører 60km/t i en fiat punto og en Lamborghini... Hvilken bil føles mest uanstrengt selv ved den lave hastighed og hvor har du bedst mulighed for lige at lave en hurtig overhaling i et splitsekund? Perfekt analogi til mit valg af udstyr. Hehe. Men ja, er godt klar over der er en del overkill indblandet, men jeg gider ikke købe et system til mit rum nu, og så skal det hele skiftes ud når jeg en dag flytter til større. Så kan jeg ligeså godt få det på plads med det samme.
Lexicon forever skrev:
Hej Jonas Så er du også kommet i gang Synes ikke lige jeg umiddelbart kunne læse noget om hvor stort rummet er.? Så du fravalgte troldtekt De ser også bedre ud de Ecophon. Sætter du dem op med skinnesystem eller hvordan og hvorledes? Hvad med farven? - bibeholder du den hvide de er nu? Har du ikke dine JBL SVA serie længere? |
Mine SVA'er står stadig i stuen - de er dog til salg, men brugtmarkedet er ikke det bedste for tiden :) Jeg beholder den hvide farve... Det er en stue-bio, så jeg må tage lidt hensyn til, at det skal bruges som stue. Ellers var væggene allerede malet sorte. Tror ikke jeg skal udfordre kæresten med nogle mørke maler-projekter lige foreløbigt - hun er vist gået med til rigeligt! Haha!
EDIT: Glemte at svare på Ecophon:) Ja de er lidt mere stuevenlige end Troldtekt.. men også 3-4 gange prisen :( Æv! Jeg har skruet forskallingsbrædder op, og skruet pladerne i dem. Umiddelbart virkede det lettere end skinnesystem.
|
Skrevet af: ClausJ
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 23:09
......og naboerne følger interesserede med i projektet ??
------------- Sony Bravia KD-55X8505B, Samsung 3126, Pioneer VSX-922, Pioneer BDP-150, Mission 733, Mission 732, Jamo Center 100, B&W AS2 Sub
|
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 23:11
ClausJ skrev:
......og naboerne følger interesserede med i projektet ?? |
Når jeg skal følge med i naboers festmusik hver fredag og lørdag, så kan jeg også tillade mig at se en film engang imellem Men så højt har jeg nu heller ikke tænkt mig at spille... Volume plejer at være på -15 når jeg synes det er højt. Så det er et stykke fra ref-niveau.
|
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 23:20
Hvordan styrer du seks stikdåser på den éne fjernbetjening? (altså dem fra Harald-Nyborg)
|
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 23:22
.FTH' skrev:
Hvordan styrer du seks stikdåser på den éne fjernbetjening? (altså dem fra Harald-Nyborg) |
Man kan vælge hvilken "kanal" de skal køre på.. Så kan sige at 3 dåser kører på "A" og 3 på "B" osv osv. 100% konfigurérbart - super smart!
|
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 23:26
Jonas_h skrev:
.FTH' skrev:
Hvordan styrer du seks stikdåser på den éne fjernbetjening? (altså dem fra Harald-Nyborg) |
Man kan vælge hvilken "kanal" de skal køre på.. Så kan sige at 3 dåser kører på "A" og 3 på "B" osv osv. 100% konfigurérbart - super smart! |
Smart! Det må jeg lige prøve at lege lidt med, tak for tippet!
|
Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 09:12
Jonas_h skrev:
Man kan vælge hvilken "kanal" de skal køre på.. Så kan sige at 3 dåser kører på "A" og 3 på "B" osv osv. 100% konfigurérbart - super smart! |
..indtil du opdager at naboen også har sådan et system til sine lamper, hehe..
Bortset fra det ser det superinteressant ud, specielt rart at se du ikke er bange for at bruge rigtige højttalere i stedet for de der sædvanlige livsstilsæsker.
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 10:04
Fedt! En ide som jeg selv vil gøre når jeg for et rum til det. Min egen reference er klovborg bio, hvor de har den absolute bedste lyd jeg har hørt. Hvad skal du give for de komplette front højtalere?.hvilket lærred har du valgt? Så tæt som du kommer til at sidde ville screen research være det oplagte, men dyre valg, da deres dug er vævet
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 11:23
< ="utf-8">
strandvasker skrev:
Jonas_h skrev:
..indtil du opdager at naboen også har sådan et system til sine lamper, hehe..
Bortset fra det ser det superinteressant ud, specielt rart at se du ikke er bange for at bruge rigtige højttalere i stedet for de der sædvanlige livsstilsæsker.
|
Der er 6 dip switches til "kommunikationskode" på alle stikkontakterne, som du kan sætte vilkårligt. Så sandsynligheden for at naboen har valgt de samme, er forsvindende lille - men den eksisterer, så hvis mine forstærkere pludselig slukker og tænder, må jeg nok revurdere min kode
p.las skrev:
Fedt! En ide som jeg selv vil gøre når jeg for et rum til det. Min egen reference er klovborg bio, hvor de har den absolute bedste lyd jeg har hørt. Hvad skal du give for de komplette front højtalere?.hvilket lærred har du valgt? Så tæt som du kommer til at sidde ville screen research være det oplagte, men dyre valg, da deres dug er vævet |
Hver højttaler står til 12.000. Så det er ikke i den helt dyre ende, men absolut heller ikke i den billige. Men deres "hifi-værdi" tror jeg ligger på en faktor 3. Subwooferen f.eks., sælges jo som "JBL Synthesis" subwoofer med lidt pænere finish, men derudover er det samme enhed og tuningsfrekvens. Den koster 24.000 og jeg gav 8000 for pro versionen.
Jeg bruger noget SheerWeave lærred, som jeg har læst adskillige tests om. Det skulle være identisk med det amerikanske SMX - til langt langt billigere pris. Kan købes her: http://www.sf-raum.de/shop/product_info.php?products_id=291 Man skal blot sørge for at tilte dugen når man sætter det på rammen, for at undgå moire-effekt. Nu har jeg som sagt kun set projektorens prøvebillede, men jeg kan slet ikke se nogle "huller" eller lignende i lærredet i en afstand af 3-4m.
Sjovt du nævner Klovborg - det er netop også min reference! (Min kæreste er oprindeligt fra Jylland, så har besøgt bio'en i den sammenhæng). Jeg har mailet lidt med ejeren, og de bruger samme subwoofere og "næsten" samme fronthøjttalere som jeg får. Så jeg krydser fingre :)
|
Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 13:41
Ser fantastisk flot og gennemført ud. Det er jo en syg lyd i kommer til at have i hyggestuen når der skal ses film.
------------- 65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest.
|
Skrevet af: MMJ,75
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 13:58
Colle.
|
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 16:34
Lige et spørgsmål I måske har input til: Ville I have betænkeligheder ved, at sætte surround processoren på højkant?
|
Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 17:09
Vil det ikke være småt med surround-effekten når alle højttalere er bag lærret? Mener, der er ikke meget højre og venstre i det når det står så tæt?
Det ser dog lækkert nok ud.
------------- Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
|
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 17:12
RuneH skrev:
Vil det ikke være småt med surround-effekten når alle højttalere er bag lærret? Mener, der er ikke meget højre og venstre i det når det står så tæt?
Det ser dog lækkert nok ud.
|
Takker :) Hvis du ser på Google Sketchup tegningen, så kan du se at der mellem de to subwoofere er en del plads. Der er 131cm, så der er plads til to "kolonner" af udstyr :) Men sjovt du siger det, for det er netop pga pladsmangel jeg lige spurgte om man kunne sætte surroundprocessor på højkant. Der bliver lidt mere luftigt hvis det er muligt.
|
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 17:17
Så længe den for køling er det ikke noget problem.....altså processoren. Hvor langt kommer du til at sidde fra lærredet/højtalerne..og hvor langt er der mellem de to fronter. Fra center til center
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 17:22
p.las skrev:
Så længe den for køling er det ikke noget problem.....altså processoren. Hvor langt kommer du til at sidde fra lærredet/højtalerne..og hvor langt er der mellem de to fronter. Fra center til center |
Der er ca. en meter mellem hver højttaler (centrum til centrum) og sidder lige under 4m derfra. Hvis det hele skulle være optimalt, skulle der nok være større afstand mellem højttalerne, men har måtte gå på kompromis med et par ting. Det må vente til jeg har et dedikeret rum :)
|
Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 18:01
Alt afhængig af processoren ville jeg overveje at montere en blæser til at trække luften ud af kabinettet i toppen. Det er vist ikke så tit det ses at processorer har udluftningshuller store nok i siden.
|
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 18:28
Jonas_h skrev:
p.las skrev:
Så længe den for køling er det ikke noget problem.....altså processoren. Hvor langt kommer du til at sidde fra lærredet/højtalerne..og hvor langt er der mellem de to fronter. Fra center til center |
Der er ca. en meter mellem hver højttaler (centrum til centrum) og sidder lige under 4m derfra. Hvis det hele skulle være optimalt, skulle der nok være større afstand mellem højttalerne, men har måtte gå på kompromis med et par ting. Det må vente til jeg har et dedikeret rum :) | Fra front til front , eller fra front til center?
|
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 18:30
p.las skrev:
Jonas_h skrev:
p.las skrev:
Der er ca. en meter mellem hver højttaler (centrum til centrum) og sidder lige under 4m derfra. Hvis det hele skulle være optimalt, skulle der nok være større afstand mellem højttalerne, men har måtte gå på kompromis med et par ting. Det må vente til jeg har et dedikeret rum :) | Fra front til front , eller fra front til center? |
Hver højttaler er 77cm bred :) Så det er fra front til center - dvs mellem hver højttaler.
EDIT: Du indså det samtidigt med, at jeg svarede
|
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 18:30
p.las skrev:
Jonas_h skrev:
p.las skrev:
Der er ca. en meter mellem hver højttaler (centrum til centrum) og sidder lige under 4m derfra. Hvis det hele skulle være optimalt, skulle der nok være større afstand mellem højttalerne, men har måtte gå på kompromis med et par ting. Det må vente til jeg har et dedikeret rum :) | Fra front til front , eller fra front til center? |
Øhhh.....dumt spørgsmål. Selfølgelig mellem hver enkelt
|
Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 19:58
Jonas_h skrev:
Lige et spørgsmål I måske har input til: Ville I have betænkeligheder ved, at sætte surround processoren på højkant? |
Næh, men så er det nok bedst at du ligger ned og ser film så lyden passer, hehe..
|
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 20:13
Glæder mig til at høre dine oplevelser når du bliver færdig med det. Og hvor meget - hvis noget -diskant du mister ved at skjule højttalerne bag lærredet. Har du prøvet at stille højttalerne bag lærredet og lytte, før du byggede det?
|
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 20:22
Lexicon forever skrev:
Glæder mig til at høre dine oplevelser når du bliver færdig med det. Og hvor meget - hvis noget -diskant du mister ved at skjule højttalerne bag lærredet. Har du prøvet at stille højttalerne bag lærredet og lytte, før du byggede det? |
Jeg er også selv meget spændt på resultatet! Jeg købte lærredet af én fra Hifi4All, hvor jeg hørte hans højttalere bag lærredet - dog ikke en direkte A/B sammenligning. Jeg har ikke prøvet herhjemme endnu. Følgende er fra producentens hjemmeside: Umiddelbart ser det acceptabelt ud, og det horn jeg kommer til at bruge er designet til at blive placeret bag et lærred (JBL's Screen Spreading Compensation). Så det skulle gerne tage højde for nogle af de ulemper et AT-lærred normalt medfører.
|
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 20:39
Det ser egentlig rigtig fornuftigt ud ja. Jeg overvejede det nemlig også, men mit lærred er langt fra lydtransperant, så det kunne jeg desværre ik, og har ikke råd til at ofre et Screen Research, som jeg gerne vil ha. Det koster nok +25k i en godt 100".
Hvor stort er dit lærred?
|
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 20:44
Lexicon forever skrev:
Det ser egentlig rigtig fornuftigt ud ja. Jeg overvejede det nemlig også, men mit lærred er langt fra lydtransperant, så det kunne jeg desværre ik, og har ikke råd til at ofre et Screen Research, som jeg gerne vil ha. Det koster nok +25k i en godt 100".
Hvor stort er dit lærred? |
Det er 120". Jeg købte en meters penge for meget, så du skal være mere end velkommen til at få en 30x30cm prøve hvis det er... Prøv at søg lidt på AVSForum omkring Sheerweave og diverse tests.. ingen kunne se/høre forskel på det og lærreder der kostede meget meget mere. Søg evt. også efter Bellini på Hifi4all - han lavede tests af Stewart (også til +25k) og diverse andre... Han valgte Sheerweave uden tøven.
Om ikke andet koster det dig 800kr at få hjem fra Tyskland, så hvis det ikke lever op til forventningerne, er det ikke en formue man har tabt - og kan sikkert sælges videre.
EDIT: Hvis du (eller I) er interesserede, kan jeg godt tage et close-up af lærredet for at give et indtryk af hvor meget man kan se strukturen.
|
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 21:08
120" Ok hvordan er billedkvaliteten så, sammenlignet med andre du har set? For der må jeg sige, der er stor forskel.
|
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 21:12
Lexicon forever skrev:
120" Ok hvordan er billedkvaliteten så, sammenlignet med andre du har set? For der må jeg sige, der er stor forskel. |
Jeg har ikke set andre... går ikke synderligt meget op i billedet sammenlignet med lyden. Jeg vidste bare, at jeg skulle have et akustisk transparent lærred og Sheerweave var det eneste i en prisklasse jeg gad betale. Så har ikke lavet den store research, har bare købt og sat op.
Men find evt. den tråd på Hifi4all som Bellini har lavet. Han har lavet al den research du efterspørger
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 10:00
Spørgsmål: Er blevet lidt nervøs for, om de sorte plasticsække jeg har taget udenom mine rockwool batts har negativ effekt på absorberingen. De skal primært benyttes som bass traps, og jeg går ud fra, at bas går direkte igennem sådanne poser?
Inputs til dette er velkomne :)
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 10:53
Jeg tror nærmere de minimerer effekten. Jeg ville klart tage en gang stof istedet
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 19:59
Jonas_h skrev:
Spørgsmål: Er blevet lidt nervøs for, om de sorte plasticsække jeg har taget udenom mine rockwool batts har negativ effekt på absorberingen. De skal primært benyttes som bass traps, og jeg går ud fra, at bas går direkte igennem sådanne poser?
Inputs til dette er velkomne :) |
Jeg ved at dampspær ikke er så godt ved en basabsorberende bagvæg. Hvis du kan undgå det, så gør det. Så jeg har ikke gjort det. Det sidder der længere inde på den ordinære væg.
Men det bedste ville være ikke at ha plastic udenom, men det er måske svært ikke at gøre, med den opbygning du har valgt. Se om du kan lave det på en lidt anden måde.
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 20:40
Lexicon forever skrev:
Jonas_h skrev:
Jeg ved at dampspær ikke er så godt ved en basabsorberende bagvæg. Hvis du kan undgå det, så gør det. Så jeg har ikke gjort det. Det sidder der længere inde på den ordinære væg.
Men det bedste ville være ikke at ha plastic udenom, men det er måske svært ikke at gøre, med den opbygning du har valgt. Se om du kan lave det på en lidt anden måde. |
Tror jeg må få noget stof i stedet. Ellers vil jeg hele tiden tænke over det! Men som jeg har lavet det nu, er det bare at tage sækkene ud, tage rockwool ud og pakke ind i stof, og så sætte det op igen. Så det skulle være til at overskue :)
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 20:44
Jonas_h skrev:
Lexicon forever skrev:
Jonas_h skrev:
Men det bedste ville være ikke at ha plastic udenom, men det er måske svært ikke at gøre, med den opbygning du har valgt. Se om du kan lave det på en lidt anden måde. |
Tror jeg må få noget stof i stedet. Ellers vil jeg hele tiden tænke over det! Men som jeg har lavet det nu, er det bare at tage sækkene ud, tage rockwool ud og pakke ind i stof, og så sætte det op igen. Så det skulle være til at overskue :) |
Ja det var en go idé. Hvis det er plasticén, vil du sikkert kunne høre en lille forbedring.
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 21:15
Jonas_h skrev:
Lexicon forever skrev:
Jonas_h skrev:
Tror jeg må få noget stof i stedet. Ellers vil jeg hele tiden tænke over det! Men som jeg har lavet det nu, er det bare at tage sækkene ud, tage rockwool ud og pakke ind i stof, og så sætte det op igen. Så det skulle være til at overskue :) |
Præcis som jeg skrev - jeg tror du har skudt dig selv i foden med de affaldssække :)
Der er mange tråde på h4a som vidner om at det er favorabelt!
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 21:20
Jeg var bare bange for alle de skide rockwool fibre i luften. Men hvis jeg sørger for at arbejde med det udenfor rummet og pakke det ind i stof derude, så må det være ok. Skal bare finde ud af hvad for noget stof. Det letteste er nok en masse dynebetræk så man kan putte rockwool ned som i en pose :)
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 22:13
Hvor meget gav du for stoffet til dit lærred? Jeg vil selv gerne have projektor, men synes nu godt nok det med lærreder er en jungle..
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 22:21
Anima skrev:
Hvor meget gav du for stoffet til dit lærred? Jeg vil selv gerne have projektor, men synes nu godt nok det med lærreder er en jungle.. |
Altså selve lærreddugen? Gav 1200 for 4 meter. Du kan købe det her: http://www.sf-raum.de/shop/product_info.php?products_id=291
Det er helt fint til mit behov. Du kan sikkert få noget der er bedre, men når det er en akustisk transparent dug, er næste prisklasse 25.000... Så det var et let valg for mig
Jeg har en del tilbage hvis du vil have en "prøve".
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 22:36
Det var skisme billigt - har du tilfældigvis et link til h4a ang. billedkvalitet? - jeg kunne godt tænke mig det.. men til så få penge er det nok ikke det vilde man kan forvente..
Det skulle vej ikke være denne tråd?
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41907&PN=22 - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41907&PN=22
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 22:51
Her var den - til andres fornøjelses skyld! - meget spænnende læsning
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66588&PN=1&TPN=1 - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66588&PN=1&TPN=1
|
Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 14:00
Jonas_h skrev:
Jeg var bare bange for alle de skide rockwool fibre i luften. Men hvis jeg sørger for at arbejde med det udenfor rummet og pakke det ind i stof derude, så må det være ok. Skal bare finde ud af hvad for noget stof. Det letteste er nok en masse dynebetræk så man kan putte rockwool ned som i en pose :) |
Det behøver du ikke været så bange for, når bare du får pakket det godt ind. Mht stof er en god test at du skal kunne ånde igennem det. Et eller andet bomuldsstof fra stof2000 eller IKEA kan formentlig bruges.
Men det skal være gennemtrængeligt for luft ellers laver du en membranabsorbent, og så er den ikke bredbåndet længere.
|
Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 19:43
opzouten skrev:
Jonas_h skrev:
Jeg var bare bange for alle de skide rockwool fibre i luften. Men hvis jeg sørger for at arbejde med det udenfor rummet og pakke det ind i stof derude, så må det være ok. Skal bare finde ud af hvad for noget stof. Det letteste er nok en masse dynebetræk så man kan putte rockwool ned som i en pose :) |
Det behøver du ikke været så bange for, når bare du får pakket det godt ind. Mht stof er en god test at du skal kunne ånde igennem det. Et eller andet bomuldsstof fra stof2000 eller IKEA kan formentlig bruges.
Men det skal være gennemtrængeligt for luft ellers laver du en membranabsorbent, og så er den ikke bredbåndet længere. |
"Opzouten" Nu skal jeg også snart til at bygge bio. Er den løsning med Rockwool pakket ind i stof som bassabsorbanter optimal ? Er det bare spild af penge at købe rigtige bassabsorbanter ?
------------- Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub) Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 20:46
Nej, ikke spild af penge - at lave en basstap er tidskrævende hvis også det skal se pænt ud..
Du kan chekke gearslutz.com hvis du vil se hvordan "amatører" laver professionelle studier!
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 20:51
BowieCool skrev:
opzouten skrev:
Jonas_h skrev:
Men det skal være gennemtrængeligt for luft ellers laver du en membranabsorbent, og så er den ikke bredbåndet længere. |
"Opzouten" Nu skal jeg også snart til at bygge bio. Er den løsning med Rockwool pakket ind i stof som bassabsorbanter optimal ? Er det bare spild af penge at købe rigtige bassabsorbanter ? |
Hvis du skal bygge en bio, vil jeg mene det er spild af penge af købe "ægte" basstraps... Du kan hurtigt give 2000kr pr. basstrap, og hvis det alligevel bygges fra bunden og man kan slippe afsted med masser af rockwool, er det stort set ligeså godt. Du skal bare sørge for, at have nok rockwool :) 10cm er ikke nok.
EDIT: Bare lad være med at lave samme fejl som jeg gjorde: Købte helt normalt Rockwool Flexi A som er et helvede at arbejde med! Tærrenbatts er meget mere stift og hårdt og burde være en del lettere at arbejde med.
|
Skrevet den: 05-April-2011 kl. 20:47
Så fik jeg tid til at lave lidt opdateringssjov i stuen.
Fire store havefliser som subs/højttalere skal stå på.
Har fået sat alle effektforstærkere på plads, tilsluttet ledninger og markeret ledninger/forstærkere etc med labels så det er lige til at tilslutte højttalerne når de engang kommer.
Pakkeposten kom med mit Audyssey Pro Kit! Min kærestes første reaktion var, om jeg havde fået en golftaske
Mikrofonstativ, kabler, mikrofon, mic preamp etc.
Noget lidt andet end de plasticmikrofoner der normalt følger med receiveren. Mikrofon + pre-amp har et serienummer og på den medfølgende CD ligger en kalibreringsfil specielt til netop denne mikrofon.
Har været ude og købe rammer til lærred i dag, så det skal bare bekædes med veltex og sættes på lærredet.
Nu er jeg godt nok også træt af at forberede og planlægge.. Nu vil jeg have det færdigt så jeg kan slappe af :)
|
Skrevet den: 09-April-2011 kl. 08:43
Hey Jonas
Er det sket noget nyt med dit projekt?
|
Skrevet den: 10-April-2011 kl. 20:33
.FTH' skrev:
Hey Jonas
Er det sket noget nyt med dit projekt? |
Det går stille og roligt fremad :) Har fået alt ind bag lærredet og fået lavet den sorte veltexramme. Er rigtigt glad for resultatet!
Men der kommer ikke til at ske så meget før uge 18 hvor højttalerne kommer... Æv!
|
Skrevet den: 10-April-2011 kl. 20:53
Jeg synes sq det er fedt at du går hele vejen.. jeg følger med i dit hjemmebio-projekt, men også i din transportable jukebox-in-a-flightcase.. Det er et fedt afbræk fra at se bo-bedre stuer med sort/hvid tema og en masse krim-krams på alle vandrette flader.
Jeg har ihvertfald fået en masse gode idéer til nogle fremtidige projekter - tak for det!
PS: kan du ikke bruge din DCX2496 til noget EQ på dit system? - eller tiltaler den automatiske kalibrering/eq fra Audyssey dig bare mere?
|
Skrevet den: 10-April-2011 kl. 21:01
Anima skrev:
Jeg synes sq det er fedt at du går hele vejen.. jeg følger med i dit hjemmebio-projekt, men også i din transportable jukebox-in-a-flightcase.. Det er et fedt afbræk fra at se bo-bedre stuer med sort/hvid tema og en masse krim-krams på alle vandrette flader.
Jeg har ihvertfald fået en masse gode idéer til nogle fremtidige projekter - tak for det!
PS: kan du ikke bruge din DCX2496 til noget EQ på dit system? - eller tiltaler den automatiske kalibrering/eq fra Audyssey dig bare mere?
|
Godt at høre, at projketet kan kaste lidt inspiration fra sig. :) Er dog uforstående over det du nævner med "transportable jukebox-in-a-flightcase"?
DCX'eren kan sagtens bruges til EQ, men jeg vil gerne have en plug-and-play løsning, så jeg ikke skal bruge mange timer på at indstille hver gang jeg laver en lille ændring. Og efter sigende skulle Audyssey Pro gøre det så godt, at det næsten er umuligt at indstille manuelt. Så DCX'eren kommer jeg kun til at bruge som delefilter/delay. DEQ'eren bruger jeg til at give et 6db boost på subben ved 25hz.
|
Skrevet den: 10-April-2011 kl. 21:12
My bad.. jeg kan ikke holde styr på alle de Jonas'er.. det er en anden jonas som er i færd med at bygge den.. bare glem alt hvad jeg skrev
Ang. Audyssey Pro vs DCX2496, så kan jeg godt følge dig i det.. men bliver du ikke nød til at måle efter manuelt uanset hvad? - og hvad står sådan et kit i?
Jeg har et stort subwoofer-projekt i ærmet som jeg er ved at planlægge for at se om det kan lade sig gøre.. Pt. har jeg ingen EQ og påtænker at bruge en DCX2496.. Jeg er lidt for skeptisk for at skulle bruge 6k på en SVS EQ-1..
|
Skrevet den: 10-April-2011 kl. 21:19
Haha, fair nok.
6k for SVS EQ-1 er også helt hen i vejret efter min mening. De nye Audysset XT32 receivere har jo en SVS EQ-1 indbygget. (Gælder også for den Onkyo jeg får). Jeg har tænkt mig at måle efter når Audyssey er blevet kørt - også så jeg kan se på lidt før/efter resultater.
Kittet koster 3000kr, så det er ikke voldsomt dyrt. Men det kræver så også en installer ready receiver/processor.
Lidt billeder fra hvad jeg fik fredag aften til at gå med:
Rammen uden veltex. Det er nogle væglister som er 9.3cm brede. Valgte dem, da de har en afrundet kant som gør det meget pænere end en firkantet liste. (Sorry for dårlig billedkvalitet).
Med veltex - ser rigtigt godt ud synes jeg selv! Mangler lidt småjustering i hjørnerne.
Fik også stillet sub ind i væggen. I det lille tv-møbel skal der stå en Mac Mini, Nas server og en trådløs router. Dejligt at få det gemt væk!
|
Skrevet den: 10-April-2011 kl. 21:38
Skal fronternen stå oven på subwooferne? Jeg kan forstå at vi har en fældes ven mailto:%20 -
|
Skrevet den: 10-April-2011 kl. 21:45
p.las skrev:
Skal fronternen stå oven på subwooferne? Jeg kan forstå at vi har en fældes ven mailto:%20 -
|
Ja de skal stå ovenpå. Ikke helt optimalt, men eneste mulighed når der ikke er bredere. Hvis det skal stå side by side kræver det ca. 380cm.
Haha ja det har vi. Han har været min rådgivning gennem hele "analyse-fasen" til mit projekt. :) Jeg fik en detaljeret, og meget positiv, anmeldelse af dit setup. < ="utf-8">
|
Skrevet den: 10-April-2011 kl. 23:52
Jonas_h skrev:
p.las skrev:
|
Ja de skal stå ovenpå. Ikke helt optimalt, men eneste mulighed når der ikke er bredere. Hvis det skal stå side by side kræver det ca. 380cm.
Haha ja det har vi. Han har været min rådgivning gennem hele "analyse-fasen" til mit projekt. :) Jeg fik en detaljeret, og meget positiv, anmeldelse af dit setup. < ="utf-8"> |
380cm.......puha, det vil sku kræve en del af en projektor. Ja, det var måske lidt begrænset hvar jeg fik vist Claus ang ARC.
|
Skrevet den: 11-April-2011 kl. 00:03
Hehe ja 380cm kræver noget af en lyskanon! Det er vel en 170 tommer i 16:9. Det må blive når jeg en dag får et hus - nu må jeg 'nøjes' med 120" :)
Nej det var vel mest lærred I snakkede om? Jeg hørte jo din anthem hos kt radio. Men de gad desværre ikke lave ARC on/off. Synes dog deres højttalervalg var uheldigt. Jeg er selv meget spændt på audyssey Pro. Det bruger jo også computeren til de tunge beregninger.
|
Skrevet den: 11-April-2011 kl. 12:37
Jonas_h skrev:
Hehe ja 380cm kræver noget af en lyskanon! Det er vel en 170 tommer i 16:9. Det må blive når jeg en dag får et hus - nu må jeg 'nøjes' med 120" :)
Nej det var vel mest lærred I snakkede om? Jeg hørte jo din anthem hos kt radio. Men de gad desværre ikke lave ARC on/off. Synes dog deres højttalervalg var uheldigt. Jeg er selv meget spændt på audyssey Pro. Det bruger jo også computeren til de tunge beregninger. |
jeg prøvede at koble rum EQ on/off imens Claus var her. det var på noget musik hvor der ikke var bas. man ved jo nærmest på forhånd at korrigering i tidsdomænet, i bas området er effektivt. men jeg syntes faktisk at det er mellemtonen der overrasker mest. mere hul igennem, men langt mere behageligt. nuk kender jeg jo lyden rigmlig godt på processoreren, og man kan nærmest sige på forhånd at martin logan ikke på nogen måder giver mulighed til at lytte på processoren. hertil syntes jeg at ML højtalere mangler dynamik,og vil i den grad begrænse processoren formåen. jeg kan så fortælle at de er et fantastisk match til M&K højtalere
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 10:36
hvordan går dit project? er der sket noget nyt?
|
Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 11:27
Jonas_h skrev:
6k for SVS EQ-1 er også helt hen i vejret efter min mening. De nye Audysset XT32 receivere har jo en SVS EQ-1 indbygget. (Gælder også for den Onkyo jeg får). Jeg har tænkt mig at måle efter når Audyssey er blevet kørt - også så jeg kan se på lidt før/efter resultater.
Kittet koster 3000kr, så det er ikke voldsomt dyrt. Men det kræver så også en installer ready receiver/processor.
|
Hej Jonas.
Jeg havde selv i tanker om at undvære min Velodyne sms-1 EQ, da jeg fik min receiver Auddessey XT32 kalibreret, hvor vi havde koblet den fra først og derefter på med efterfølgende tilretning.
og der manglede simpelhen så meget fra ca. en 50-55 HZ og nedefter, dog lød mellemtonen og diskanten perfekt.
og jeg går ud fra at du mener at SVS EQ-1, har Auddesey Bass XT, som også findes i Auddessey XT32.
Men lækkert projekt, stort Cudo's herfra.!
------------- Se mit udstyr her: http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 11:43
p.las skrev:
hvordan går dit project? er der sket noget nyt? |
Det går fremad :) Har lavet to akustikpaneler á 130x120 og 4cm dybe til bagvæg og ét 120x60 til sidevæg. Altsammen ecophon betrukket med stof. Det eneste jeg mangler nu er, at få processor og højttalere hjem. Bliver engang i uge 18-19 de kommer og så skal jeg lige have tid til at diale det hele ind. Er lige startet på fuldtidsjob efter at være blevet færdig med studiet, så det er ikke meget fritid jeg har mere
Kenzo85 skrev:
Jonas_h skrev:
|
Hej Jonas.
Jeg havde selv i tanker om at undvære min Velodyne sms-1 EQ, da jeg fik min receiver Auddessey XT32 kalibreret, hvor vi havde koblet den fra først og derefter på med efterfølgende tilretning.
og der manglede simpelhen så meget fra ca. en 50-55 HZ og nedefter, dog lød mellemtonen og diskanten perfekt.
og jeg går ud fra at du mener at SVS EQ-1, har Auddesey Bass XT, som også findes i Auddessey XT32.
Men lækkert projekt, stort Cudo's herfra.! |
Ja, det er præcis hvad jeg mener :) Algoritmerne/teknologien i SVS EQ-1 er identiske, så det vil være hul i hovedet både at have en SVS + en receiver med Audyssey SubEQ. Fedt at høre om dine erfaringer med XT32! Ikke mange der har det. Bliver dog lidt bange når du siger der mangler fra 50-55hz og ned. Hvordan eq'er du din sub med SMS-1? En helt flad freq-response? Men jeg må se hvordan resultatet bliver når jeg får stillet det hele op. Hvis jeg synes det lyder tyndt fra 50hz og ned, kan man med pro-kittet heldigvis hæve lidt på kurven hvis man ønsker mere bas:)
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 12:26
Akustikpanelerne: (Er lidt alternative, så falder nok ikke i alles smag ) Effekten er enorm! Mit eneste minus mht. akustik nu, er et stort vinduesparti. Har sat kæresten i sving med at finde pæne gardiner.
|
Skrevet af: Tsunde
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 12:28
Det ser da fint ud, hvor har ud fundet motivet, Zoo? :)
------------- Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 12:34
Haha dog ikke :) marimekko heddet producenten...
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 12:42
Jonas_h skrev:
Akustikpanelerne: (Er lidt alternative, så falder nok ikke i alles smag )
Effekten er enorm! Mit eneste minus mht. akustik nu, er et stort vinduesparti. Har sat kæresten i sving med at finde pæne gardiner. |
Ser squ fint ud, dog ville jeg nok vælge nogle andre billeder
------------- Se mit udstyr her: http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 12:46
Kenzo85 skrev:
Jonas_h skrev:
Hej Jonas.
Ja, det er præcis hvad jeg mener :) Algoritmerne/teknologien i SVS EQ-1 er identiske, så det vil være hul i hovedet både at have en SVS + en receiver med Audyssey SubEQ.
Fedt at høre om dine erfaringer med XT32! Ikke mange der har det. Bliver dog lidt bange når du siger der mangler fra 50-55hz og ned. Hvordan eq'er du din sub med SMS-1? En helt flad freq-response?
Men jeg må se hvordan resultatet bliver når jeg får stillet det hele op. Hvis jeg synes det lyder tyndt fra 50hz og ned, kan man med pro-kittet heldigvis hæve lidt på kurven hvis man ønsker mere bas:) |
Super, ja det vil være spild af penge, med mindre at seperationen giver mening.
Umeldbart er kurven så flad, som den kan være der er lidt dips på et par db, i nogle hz, men ellers ser det fint ud "SMS-1 EQ", der hvor XT32 overtog, var den generelt helt flad og som jeg skrev tidligere, så var lyden meget mere ren!
Jeg er imponeret over at du har købt et Auddessey kalibreringssæt. du må virkelig ville ændrer det efter hver modifikation ------------- Se mit udstyr her: http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 12:58
Jeg vil bare gerne have det bedste (indenfor mit budget selvfølgelig), og efter hvad jeg har læst mig frem til, skulle Audyssey XT32 inkl kalibreringssættet være noget af det bedste. Vil ikke ændre det synderligt meget - vil bare hellere bruge den target curve der er beregnet til film, end den helt flade kurve det normale Audyssey genererer.
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 13:22
Hej Jonas
Hvad er dine erfaringer W6000 mod w1100? - har læst rygter om at w1100 skulle være bedre tiltrods for at den er billigere. Er selv interesseret i den nemlig - må nok få en demo på et tidspunkt
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 14:22
Anima skrev:
Hej Jonas
Hvad er dine erfaringer W6000 mod w1100? - har læst rygter om at w1100 skulle være bedre tiltrods for at den er billigere. Er selv interesseret i den nemlig - må nok få en demo på et tidspunkt |
Jeg så både W6000 og W1100 (desværre i forskellige rum), og lysstyrke var identisk mellem de to synes jeg. W1100 lidt mere lysstærk faktisk, men den var heller ikke kalibreret. W6000 synes jeg larmede mere og bemærkede flere regnbuer på W6000. Sortniveau og dybde synes jeg ikke der var så stor forskel på. W6000 var dog udelukket for mig, pga en alt for høj throw ratio... Kan ikke huske hvad den er, men W1100 er vist omkring 1.41. Den kunne med nød og næppe opfylde mit behov. Jeg har ikke set film på W1100 derhjemme endnu, men den demo jeg fik af Hifiklubben var MEGET impornerende. Rigtigt lyst billede med god dybde.
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 14:35
Jonas_h skrev:
p.las skrev:
Det går fremad :) Har lavet to akustikpaneler á 130x120 og 4cm dybe til bagvæg og ét 120x60 til sidevæg. Altsammen ecophon betrukket med stof. Det eneste jeg mangler nu er, at få processor og højttalere hjem. Bliver engang i uge 18-19 de kommer og så skal jeg lige have tid til at diale det hele ind. Er lige startet på fuldtidsjob efter at være blevet færdig med studiet, så det er ikke meget fritid jeg har mere
Kenzo85 skrev:
Jonas_h skrev:
<div style="border-width: 0px; margin: 1px; line-height: 1.4; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; font-weight: normal; -repeat: repeat repeat;">
|
Hej Jonas.
Ja, det er præcis hvad jeg mener :) Algoritmerne/teknologien i SVS EQ-1 er identiske, så det vil være hul i hovedet både at have en SVS + en receiver med Audyssey SubEQ. Fedt at høre om dine erfaringer med XT32! Ikke mange der har det. Bliver dog lidt bange når du siger der mangler fra 50-55hz og ned. Hvordan eq'er du din sub med SMS-1? En helt flad freq-response? Men jeg må se hvordan resultatet bliver når jeg får stillet det hele op. Hvis jeg synes det lyder tyndt fra 50hz og ned, kan man med pro-kittet heldigvis hæve lidt på kurven hvis man ønsker mere bas:)
|
er der de samme antal filtre at korrigere med?
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 14:39
p.las skrev:
Jonas_h skrev:
p.las skrev:
Kenzo85 skrev:
Jonas_h skrev:
<div style="border-width: 0px; margin: 1px; line-height: 1.4; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; font-weight: normal; -repeat: repeat repeat;">
|
Hej Jonas.
|
|
Mellem SVS EQ-1 og XT32 SubEQ? Jep, det skulle gerne være samme antal.
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 14:47
p.las skrev:
Jonas_h skrev:
p.las skrev:
Kenzo85 skrev:
Jonas_h skrev:
|
Hej Jonas.
|
| jeg lavede selv en test med sms-1 mod svs EQen. hvis man tog og kiggede på frekvenskurven kunne man få en mere jævn respons med sms-1. MEN det har langt mere betydning hvordan efterklangen ser ud (waterfall) hvilket også kunne høres i praksis. der var langt mere "efterslæb" når sms-1 korrigerede i forhold til svs Eqen. Hjemme ved mig fik sms.1 godt og grundigt baghjul af SVSen.
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 14:49
Jonas_h skrev:
p.las skrev:
Jonas_h skrev:
p.las skrev:
Kenzo85 skrev:
Jonas_h skrev:
|
Hej Jonas.
|
|
Mellem SVS EQ-1 og XT32 SubEQ? Jep, det skulle gerne være samme antal. |
men foreskellen er vel bare at den løse boks bruger alle filtrene på suben, og ikke andet. Eller hva...
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 14:54
Ikke som jeg har læst det. Den har filtre til subs og filtre til "satellitter" som den kalder det. Selve subdelen i XT32 SubEQ er 100% identisk med SVS's EQ. Der er dog en væsnetligt fordel ved at integrere det hele i samme enhed, da den så også kan korrigere omkring delefrekvens som er et kritisk område.
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 15:07
Jonas_h skrev:
Ikke som jeg har læst det. Den har filtre til subs og filtre til "satellitter" som den kalder det. Selve subdelen i XT32 SubEQ er 100% identisk med SVS's EQ. Der er dog en væsnetligt fordel ved at integrere det hele i samme enhed, da den så også kan korrigere omkring delefrekvens som er et kritisk område. |
det optimale er vel at have begge dele. jeg syntes nu ikke at det er meget at ARC korrigere på suben, ud over hvad SVSen gør. jeg kan prøve at uploade en af de grafer ARC er kommet op med. her kan man se target curve - målt respons - og korrigeret respons , hvis det skulle have interesse
|
Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 18:50
Forhåbentligvis kommer Jonas_h forbi med sin onkyo hos mig, så kan vi hvertfald slå fast om xt32 kan slå pioneers EQ + behringer 1124 dsp - subjektivt, om ikke andet.
Skal man sammenligne EQ systemer, skal det gøres i samme rum med samme udstyr og over en længere periode egentlig. Det er næsten umuligt at rense alle variablerne ud således man effektivt kan, objektivt vurdere, et system fra et andet.
Rummet og udstyret beskaffenhed kan også gøre, at et system måske foretrækkes fremfor et andet.
Det vigtigste er, at man kommer frem til en lyd man synes om.
Ja man kan næsten blive ør over alle de mange variabler som påvirker lyden!
Jeg har læst meget godt om xt32, er rigtig spændt på at høre Jonas' erfaringer!:)
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 18:51
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 20:16
< ="utf-8">
p.las skrev:
Jonas_h skrev:
Ikke som jeg har læst det. Den har filtre til subs og filtre til "satellitter" som den kalder det. Selve subdelen i XT32 SubEQ er 100% identisk med SVS's EQ. Der er dog en væsnetligt fordel ved at integrere det hele i samme enhed, da den så også kan korrigere omkring delefrekvens som er et kritisk område. |
det optimale er vel at have begge dele. jeg syntes nu ikke at det er meget at ARC korrigere på suben, ud over hvad SVSen gør. jeg kan prøve at uploade en af de grafer ARC er kommet op med. her kan man se target curve - målt respons - og korrigeret respons , hvis det skulle have interesse |
Selvfølgelig har det interesse Link endelig. Kan du evt. beskrive forskellene i lyden når du slår SVS til og fra? Dvs. kun ARC EQ vs. inkl SVS?
< ="utf-8">
submaniac skrev:
Forhåbentligvis kommer Jonas_h forbi med sin onkyo hos mig, så kan vi hvertfald slå fast om xt32 kan slå pioneers EQ + behringer 1124 dsp - subjektivt, om ikke andet. Skal man sammenligne EQ systemer, skal det gøres i samme rum med samme udstyr og over en længere periode egentlig. Det er næsten umuligt at rense alle variablerne ud således man effektivt kan, objektivt vurdere, et system fra et andet. Rummet og udstyret beskaffenhed kan også gøre, at et system måske foretrækkes fremfor et andet. Det vigtigste er, at man kommer frem til en lyd man synes om. Ja man kan næsten blive ør over alle de mange variabler som påvirker lyden! Jeg har læst meget godt om xt32, er rigtig spændt på at høre Jonas' erfaringer!:) |
Jeg håber da gdot nok, at XT32 + kalibreringskit kan slå Behringer. Ellers kunne jeg være kommet meget billigere udenom det :) Men bliver i hvert fald spændende at høre effekten hos dig.
submaniac skrev:
nt |
Fornuftigt bidrag
|
Skrevet af: Karmanya
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 20:37
hey -fedt fedt fedt projekt du har kastet dig ud i!! hed de Ecophonplader? Hvor har du købt dem henne? jeg kan ikke finde noget på nettet.. Min lejlighed er nemlig et helved hvad angår akustik, så overvejer at klæbe en væg til. Sorry OT - håber det går .. :)
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 20:40
Jeg mener, det der grå skum-agtige noget :)
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 20:43
Karmanya skrev:
hey -fedt fedt fedt projekt du har kastet dig ud i!! hed de Ecophonplader? Hvor har du købt dem henne? jeg kan ikke finde noget på nettet.. Min lejlighed er nemlig et helved hvad angår akustik, så overvejer at klæbe en væg til. Sorry OT - håber det går .. :) |
Takker :) Det er skam ikke off topic!
Dem jeg har bag panelerne hedder Ecophon Super G Plus og dem i loftet er Ecophon Ambit. Ecophon Ambit er købt hos Alpha-Akustik og de andre er købt af en kammerat som havde dem til overs :) De kan købes hos alle trælasthandeler. Det er bare at ringe til dem og høre priser.
Jeg har selv kigget på løsninger hvor man kan klæbe en hel væg til, og fandt frem til, at Ecophon Wall Panel C med Texona overflade ville være mit klart første valg. Når jeg en dag får et dedikeret rum, skal jeg beklæde alle vægge med det i sort og røde farver. Se evt. her: http://ecophon.dk/dk/Losninger/Farver-og-overflader/Texona/
Kender ikke lige priserne, men hvis du undersøger det, må du meget gerne poste dem her i tråden - er selv nysgerrig.
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 20:45
Karmanya skrev:
Jeg mener, det der grå skum-agtige noget :) |
Ahh, ok :) Så glem min forrige post. Haha!
Det grå inde bag væggen er ikke Ecophon, men noget grås skum som du selv nævner. Det kan man få i nakken, så det er heldigvis ikke så dyrt at få bekædt en væg. Synes dog der findes pænere løsninger :)
Du kan købe det her: http://www.thomann.de/dk/the_takustik_noppenschaum_1030_4er_set.htm
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 20:52
Mange tak, går nemlig og overvejer at beklæde én af vægene, da rumklangen og vægene er meget tynde.. :) men ja, det er sq ikke særlig pænt - og løsningen skal helst være billig.. ellers må jeg leve med naboens lagngymnastik :D
noget helt andet, hvad har du puttet i projektet af guld indtil videre ? :)
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 21:05
Ecophon/Skum eller lignende vil ikke hjælpe på naboens lagengymnastik ;-) Det holder styr på akustikken inde i dit rum, men har intet med isolering at gøre.
Du kan jo finde priser på det hele og regne sammen ;-) Ej, jeg har ikke helt styr på det. Jeg må prøve at finde regninger sammen og summere op en dag.
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 21:22
nå for søren. jeg troede at en omgang skum på vægene kunne isolere også.. hmm.
Ja det kan jeg selvfølgelig - men det har ikke været billigt, sidder og bliver helt misundelig.. SU'en rækker sq næsten ikke til mere end et par plader skum :D
Hvor stort er dit lærred?
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 21:27
Karmanya skrev:
nå for søren. jeg troede at en omgang skum på vægene kunne isolere også.. hmm.
Ja det kan jeg selvfølgelig - men det har ikke været billigt, sidder og bliver helt misundelig.. SU'en rækker sq næsten ikke til mere end et par plader skum :D
Hvor stort er dit lærred? |
Hehe jeg er så sent som i fredags blevet færdig med uddannelsen, så jeg ved godt hvordan det er at være på SU
Lærredet er 120".. Det er så stort som jeg kunne gøre det i forhold til projektorens throw ratio. Mange vil nok sige det er for stort i forhold til , at sidde ca 3,8m fra, men jeg kan godt lide, at det er lidt voldsomt :)
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 22:31
Jeg kom til at quote mig selv og kunne ikke delete posten!
nt=no text.
Og ja, har da en forhåbning om at xt32 kan slå min behringer og pio med flere længder! fordi så tror jeg også sådan en onkyo 55xx ville passe fint ind i mit rack!:)
|
Skrevet den: 22-April-2011 kl. 22:40
Så har jeg gjort alt klar hvad jeg overhovedet kunne til de sidste ting kommer hjem.
Har fået sat REW op og sat mig ind i, hvordna jeg kan indstille delefrekvens, delay og fase på højttalerne. Aktiv deling er ikke bare plug & play PC-kommunikationen med Behringer DCX'eren virker dog perfekt, så kan sidde med min laptop og tilgå Mac Mini'en bag screenwallen via VNC og redigere alle indstillinger + styre REW. Så forhåbentligt skl jeg ikke have lærred af og på hver gang jeg skal ændre et par ting. Derudover har jeg fået tilsluttet alt hvad jeg overhovedet kan, så kablerne blot er klar til at blive sat i processoren.
Lidt billeder:
Alle kabler sluttet til. (RS232 kablet er til kommunikation mellem DCX og PC). Kablerne (som jeg vist ikke har nævnt) er købt hos Thomann. Speaker-kabler er 6sqm og XLR kablerne var nogle af de lidt billigere derinde. Skulle holde budgettet nede på én eller anden måde Jeg er også af den overbevisning, at så længe kablet er bygget ordentligt, vil der være så minimal forskel.
Alle signalkabler fra Onkyo -> amps/xover klar med labels.
Skal i gang med den sorte tape over udstyr. Man kan se lyddioder etc gennem AT-skærmen. Havde jeg dog regnet med på forhånd.
Nu venter jeg bare utålmodigt på, at højttalere+processor kommer. Nok i uge 18.
|
Skrevet den: 22-April-2011 kl. 22:45
Et hurtigt spørgsmål - dit rs232 kabel, er det en adapter til en usb-udgang eller? - bare for at høre om det virker, da jeg ellers skal ud og finde et adapterkort til den stationære
|
Skrevet den: 22-April-2011 kl. 22:58
Anima skrev:
Et hurtigt spørgsmål - dit rs232 kabel, er det en adapter til en usb-udgang eller? - bare for at høre om det virker, da jeg ellers skal ud og finde et adapterkort til den stationære |
Yes, det er det. Købte det hos AVCables tror jeg. Når du skal finde en driver, så Google "USB to Serial Prolific driver"... Så finder du én som virker. (Har både prøvet den på Win7+XP).
|
Skrevet den: 24-April-2011 kl. 15:42
Jeg har lige sluttet baghøjttalerne til, og kører nu Mac Mini -> Behringer A500 -> Højttalere.
Prøvede at spille lidt musik, og er faktisk overrasket over hvor godt de "små" højttalere gør det. Så de er helt sikkert anbefalelsesværdige, hvis man vil have et komplet surroundsystem, eller i hvert fald 3 af dem i fronten! (Kræver dog en sub!). De fylder næsten intet.
Det er disse højttalere: http://www.danstv.dk/shop/jbl-studio-l-3303p.html
EDIT: Nu er der selvfølgelig mange variable som spiller ind, men umiddelbart foretrækker jeg faktisk Studio L810'erne fremfor den meget større og dyrere JBL Studio L LC2 som jeg engang havde. (Denne: http://www.danstv.dk/shop/jbl-studio-l-3310p.html). LC2'eren solgte jeg fordi den lød for anstrengt, og det har helt sikkert været pga. den lille mellemtone. På L810 bliver alt gengivet af en større enhed. Lidt off topic i tråden, men synes det er interessant!
|
Skrevet den: 01-Maj-2011 kl. 22:08
Så ankommer der to paller i morgen med i alt 3 horn, 3 kompressionsdrivere, 3 mellemtone/midbass sektioner og 1 subwoofer!
Dejligt, at udsigterne siger overarbejde til kl. 20-21 alle dage i ugen
|
Skrevet den: 01-Maj-2011 kl. 22:18
Du kan bare sætte det af hos mig, så skal jeg nok få det spillet til
|
Skrevet den: 01-Maj-2011 kl. 22:21
Jonas_h skrev:
Så ankommer der to paller i morgen med i alt 3 horn, 3 kompressionsdrivere, 3 mellemtone/midbass sektioner og 1 subwoofer!
|
En skam jeg bor På jylland. Det gad jeg godt at hører. Pøj pøj med det. Jeg håber at du for hvad du har forventet
|
Skrevet den: 01-Maj-2011 kl. 22:24
Anima skrev:
Du kan bare sætte det af hos mig, så skal jeg nok få det spillet til |
Haha, hvis du instiller det hele korrekt mht. fase/x-over etc, så kunne jeg være fristet til at sige ja
< ="utf-8">
p.las skrev:
Jonas_h skrev:
|
En skam jeg bor På jylland. Det gad jeg godt at hører. Pøj pøj med det. Jeg håber at du for hvad du har forventet |
Håber jeg godt nok også - det er noget af et sats, at jeg har købt det! Får Claus på besøg på lørdag, så han vil kunne give en mere objektiv anmeldelse Men har ikke fået en præcis levering på processoren endnu, så det er faktisk den det hele afhænger af. Men de siger den burde være der inden weekenden.
|
Skrevet af: db89
Skrevet den: 01-Maj-2011 kl. 22:44
Bliver spændende at høre hvad dig og dine naboer synes om den lille stuebio når den er færdig ;) hvor på WAF-skalaen ligger den egentligt?
Måske du skal få recordere.dk til at lave en besøgsartikel?
|
|