recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Anmeldelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anmeldelse af Clint DC5 digital kabel-tv recorder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Anmeldelse af Clint DC5 digital kabel-tv recorder

 Besvar Besvar Side  <1 23456>
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2011 kl. 23:49
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Desuden har jeg mere end rigeligt at se til at at modgå forkerte påstande om at ophavsretsloven kræver at producenterne krypterer optagelserne på harddisken.
 
Det er der vel heller ingen som snakker om. Det har ikke noget med lov og ret at gøre.
 
Det handler om at varetage et økosystem, hvor piratkopier anses som en ødelæggende faktor.
 
  /Lars


Ja, der er sikkert 0.00001% af kunderne som vil misbruge deres Clint DC5 box til dette, hvis det var muligt, og når det nu ikke er muligt bruger de en anden teknik. Kan man afspille, kan man kopiere. Sådan er det.

Derudover kan jeg slet ikke se hvilken interesse STB producenterne skulle have i dette? Normalt sælger man ikke mere hvis man gør produktet dyrere og ringere.


Redigeret af JesperLund - 02-Maj-2011 kl. 23:49
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 00:00
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Derudover kan jeg slet ikke se hvilken interesse STB producenterne skulle have i dette? Normalt sælger man ikke mere hvis man gør produktet dyrere og ringere.
 
Det er som nævnt et økosystem.
 
Boxproducenter er afhængige af TV-distributører, som er afhængige af indholdsleverandører, som er afhængige af boxproducenter.
 
Det sælger netop ikke at stå udenfor. Så bliver det mere pleje af undergrund og niche, end leverandør til det brede økosystem (hvor det store salg ligger).
 
  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 00:07
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Boxproducenter er afhængige af TV-distributører, som er afhængige af indholdsleverandører, som er afhængige af boxproducenter.
 

Øh? Først og fremmest er de afhængige af at der er nogle kunder som vil betale for deres produkter.

Men bevares... hvis du virkelig tror at man sælger mere ved at ødelægge sit eget produkt, og derefter komme med tvivlsomme forklaringer om at det er et "krav" i ophavsretsloven (som Clint DC5 producenten gør), så be must guest...

I hver eneste tråd er der spørgsmål om hvordan man flytter optagelserne, og det er ikke fra medlemmerne af Teh Scene. De ved godt hvordan DVB bliver til TPB, hvis det skal være. Det er altså ikke rocket science...


Redigeret af JesperLund - 03-Maj-2011 kl. 00:08
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 00:15
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Øh? Først og fremmest er de afhængige af at der er nogle kunder som vil betale for deres produkter.
 
Men det er jo netop det der er rig mulighed for, hvis du er en del af økosystemet.
 
Står du derimod udenfor, og støtter op om eksempelvis fri kopiering, så er mange døre lukkede, og salget bliver mere nichepræget.
 
  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 00:18
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Øh? Først og fremmest er de afhængige af at der er nogle kunder som vil betale for deres produkter.
 
Men det er jo netop det der er rig mulighed for, hvis du er en del af økosystemet.
 
Står du derimod udenfor, og støtter op om eksempelvis fri kopiering, så er mange døre lukkede, og salget bliver mere nichepræget.


Ophavsretsloven §12 giver mig faktisk adgang til fri kopiering til eget brug.

Derudover savner jeg stadig at forstå at dette skulle være et piratprodukt mens DC5 skulle være en del af økosystemet?
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 00:32
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Ophavsretsloven §12 giver mig faktisk adgang til fri kopiering til eget brug.
 
Sådan tolker Kulturministeriet det ikke, når der er tale om en digital kopi af matriale beskyttet af ophavsret.
 

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Derudover savner jeg stadig at forstå at dette skulle være et piratprodukt mens DC5 skulle være en del af økosystemet?
 
For at være en del af økosystemet, må du acceptere økosystemets spilleregler og krav. Det er ophavsretshaverne, der er med til at definere dem. Eksempelvis Hollywood studierne.
 
  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 00:44
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Ophavsretsloven §12 giver mig faktisk adgang til fri kopiering til eget brug.
 
Sådan tolker Kulturministeriet det ikke, når der er tale om en digital kopi af matriale beskyttet af ophavsret.
 


Fra dit eget link vedr. den digitale kopi:

Må jeg optage film fra fjernsynet?

Svar: Ja, det er tilladt at tage en kopi til dig selv eller til din husstand af film i fjernsynet.


Jeg skrev til "eget brug", men det er faktisk til hele hustanden, så måske er jeg på vej til at blive en del af økosystemet ved at hjælpe til med at indskrænke folks rettigheder...LOLLOL


Redigeret af JesperLund - 03-Maj-2011 kl. 00:48
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 01:13
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Ja, det er tilladt at tage en kopi til dig selv eller til din husstand af film i fjernsynet.


I det øjeblik du optager digitalt, så tager du en jo kopi af udsendelsen.

Den kopi kan du ikke kopiere ud i flere eksemplarer. Altså kopiere fra boksen der optog, til eksempelvis en PC. Ikke som jeg læser vejledningerne med ophavsret af digitale værker.

  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 01:31
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:


Den kopi kan du ikke kopiere ud i flere eksemplarer. Altså kopiere fra boksen der optog, til eksempelvis en PC. Ikke som jeg læser vejledningerne med ophavsret af digitale værker.


Det er et interessant synspunkt, men ikke et som man kan læse ud af dit link der alene omhandler forskellen mellem digitale og analoge kopier.

Jeg kan bare ikke se at der skulle være noget i §12 som forhindrer mig i at lave flere kopier, blot disse anvendes inden for husstanden. Du må også gerne rippe dine CD'ere til både flac og mp3 format, hvis du har forskellige media players, eller bare synes at det er sjovt.

Ud fra din argumentation skulle Pioneer og Sony HDD recordere (apropos dette site's oprindelse...) i øvrigt være ulovlige, eller i hvert fald stå uden for økosystemet. Disse pirat devices tillader jo at man ikke alene kan lave en kopi på harddisken, men også at man kan brænde et ubegrænset antal kopier på optiske medier.

Hvor mange kopier er der tale om hvis TS filen ligger på et netværksdrev og der er 17 klienter i husstanden? Lad os sige at optagelsen er lavet direkte til et netværksdrev, f.eks. med et NFS mount af /hdd/movie på en Dreambox eller lignende metode (der er USB stick som mounter et SMB share), så der ikke er sket yderligere kopiering end den rå capture af TS filen.

EDIT: OHL §12 bruger udtrykket eksemplarer, godt nok med ordet "enkelte" foranstillet, men det er i hvert fald mere end en kopi, og den reelle begrænsning er at disse eksemplarer/kopier skal anvendes inden for husstanden hvis der er tale om digitale kopier. Så frem med VHS maskinen hvis naboen skal have en kopi.LOL

Mere EDIT: i den so-ein-Ding udsendelse hvor Nicolai Sonne havde VPN-syge, og et par advokater vikarierede for ham for at rede trådene ud på DRs nye anti-VPN censurpolitik, var der en del diskussion om "format shifting", herunder løsninger som indebar at man streamede en TV optagelse via internettet til et hotelværelse somewhere andetsteds i verden ("pirat devices" som recordere.dk har skrevet rosende om, Slingplayer hedder de vist?). Det var også ok, og generelt mener jeg at holdepunktet må være "inden for husstanden" (hvilket også omfatter din bil, dit sommerhus, og hvis du er alene på et hotelværelse ude i den store verden).



Redigeret af JesperLund - 03-Maj-2011 kl. 01:51
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zagadka Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 02:22
Oprindeligt skrevet af Moef Moef skrev:

I snakker om det med 2 tunere. Jamen hvorfor ikke bare bruge tuneren i TV'et mens boksen f.eks. optager på en anden kanal. Det er jo som med de gamle  analog recordere :-)


Jeg har endda et TV med DVB-C tuner, men den er begrænset brugbar eftersom jeg har en favorit aftale gennem YouSee Plus og derfor har behov for at sætte kort i tuneren for at se alle kanaler.

Boksen fra YouSee kan optage fra en krypteret kanal med den ene tuner og man kan se en krypteret kanal med den anden tuner samtidig med kun et kort. En boks med kun en tuner og CI slot vil kræve et CAM og kort, desuden skal jeg bruge et CAM og kort til tuneren i mit TV. Altså en yderligere udgift over en dual tuner boks, og jeg kan ikke tro at jeg er den eneste i denne situation for YouSee har en del programpakker og med deres kommende Frit Valg (gad vide hvad det bliver til) bliver de sandsynligvis mere udbredte.
Panasonic TX-P42G10E
Panasonic DMR-BCT720
Oppo BDP-80
RikoMagic MK802IV med uoriginal firmware
Sony Xperia Z3
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Ud fra din argumentation skulle Pioneer og Sony HDD recordere (apropos dette site's oprindelse...) i øvrigt være ulovlige, eller i hvert fald stå uden for økosystemet.
 
Digital kopi 1:1 er ikke nødvendigvis ulovligt, med mindre det er i strid med copyright indehaverens betingelser for brug af matrialet.
 
Men de gamle recordere var ikke en 1:1 digital kopi. Signalerne gik via analog af samme grund. Fra den digitale tuner bliver signalet konverteret til analog, for derefter at blive digitaliseret igen. På den måde kunne de omgå det med at videredistribuere en digital kopi i original kvalitet.
 
Det er de bokse som optager bitstrømmen fra det digitale signal direkte, der er nødt til at kryptere optagelserne så de kun kan afspilles i samme boks. Ihvertfald hvis de vil være en del af økosystemet, for det kan være i strid mod rettighedshavernes betingelser ikke at gøre det.
 
  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Digital kopi 1:1 er ikke nødvendigvis ulovligt, med mindre det er i strid med copyright indehaverens betingelser for brug af matrialet.


Ny lyder du som Sony.... Det er ophavsretsloven som bestemmer hvad der er ulovligt, ikke private firmaer der laver deres egne "love" som de får politiet til at håndhæve (at den slags sker oftere og oftere er en anden sag).

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:


Men de gamle recordere var ikke en 1:1 digital kopi. Signalerne gik via analog af samme grund. Fra den digitale tuner bliver signalet konverteret til analog, for derefter at blive digitaliseret igen. På den måde kunne de omgå det med at videredistribuere en digital kopi i original kvalitet.


At der sker en D/A konvertering efterfulgt af en A/D konvertering gør ingen forskel i forhold til ophavsretsloven. Det er slutresultatet som afgør om der er tale om en digital eller analog kopi.

Det gør heller ikke nogen forskel om kopien er 1:1 eller lossy. Folk der laver flac kopier af CD'ere, eller brænder nye 1:1 CD images, er underkastet de samme regler som dem der laver 56Kbps mp3. De laver digitale kopier reguleret af §12.

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:


Det er de bokse som optager bitstrømmen fra det digitale signal direkte, der er nødt til at kryptere optagelserne så de kun kan afspilles i samme boks. Ihvertfald hvis de vil være en del af økosystemet, for det kan være i strid mod rettighedshavernes betingelser ikke at gøre det.


Medmindre du kan finde nogle bedre argumenter, synes jeg at du skal droppe ophavsretsloven og nøjes med dit økosystem argument.

Og så er vi tilbage ved udgangspunktet: der er ingen lov som tvinger STB producenterne til at ødelægge deres eget produkt. Det er noget som de frivilligt vælger at gøre, muligvis for at være en del af det økosystem hvor man genererer de betalende kunder? Who knows, men modsat hvad Clint DC5 producenten skriver har det intet med ophavsretsloven at gøre.



Redigeret af JesperLund - 03-Maj-2011 kl. 10:56
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu