recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tag foto stil skarpt bagefter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTag foto stil skarpt bagefter

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Emne: Tag foto stil skarpt bagefter
    Sendt: 07-Juli-2011 kl. 08:31
Så lige et link til denne http://www.petapixel.com/2011/06/22/lytro-is-developing-a-camera-that-may-change-photography-as-we-know-it/ som jeg lige ville dele med dem som ikke havde set den.

Det er et firma (Lytro) som er ved at udvikle et kamera hvor man tager billedet, også kan man stille skarpt på det man ønsker bagefter

Klik på billedet hvor man ønsker det skal være i focus.. og dobbeltklik for zoom.

Det må da lige være noget for amatøren.

Lidt flere links

Redigeret af rhsin - 07-Juli-2011 kl. 08:34
Mvh

René
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 08:45
I smell BS...
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 08:47
hvis det er, så er det ihvertfald well done BS

en hurtig netcheck viser at de har ihvertfald fået sig frem på cnn http://edition.cnn.com/2011/TECH/gaming.gadgets/06/22/auto.focus.camera/ monikke de har lavet et backgroundcheck inden de viser den?

Redigeret af rhsin - 07-Juli-2011 kl. 08:54
Mvh

René
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 10:25
Man kan jo altid blive klogere. Dét jeg mener er BS, er artiklernes udlægning som om at man bare kan skyde billedet "tilfældigt", og så rette fokus til bagefter. Dét vil jeg se før jeg tror det. Jeg vil æde min hat på at der er en masse omstændigheder der skal være på plads, før det fungerer brugbart. Men jeg kan jo tage fejl, jeg er ikke 100 meter mester i fotografering.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9401
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Man kan jo altid blive klogere. Dét jeg mener er BS, er artiklernes udlægning som om at man bare kan skyde billedet "tilfældigt", og så rette fokus til bagefter. Dét vil jeg se før jeg tror det. Jeg vil æde min hat på at der er en masse omstændigheder der skal være på plads, før det fungerer brugbart. Men jeg kan jo tage fejl, jeg er ikke 100 meter mester i fotografering.
Mon ikke det er fordi der rent faktisk bliver taget et HDR billede, eller hvad det nu hedder !

Ved HDR tager man vist 3 billeder, et der stiller skarpt på forgrunden, et der stiller skarpt i midten og det sidste der stiller skarpt på baggrunden.

Disse 3 billeder bliver så omdannet til et billedet, der er ultra skarpt både i forgrund, midten og i baggrunden.

Mon ikke dette tool gør det på samme måde.

Redigeret af lahan - 07-Juli-2011 kl. 10:48
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 10:35
hvis man har modet, kan man faktisk blive en hel del klogere af at læse denne http://www.lytro.com/renng-thesis.pdf 
og den lidt simplere forklaring http://www.lytro.com/science_inside

Men det handler som jeg forstår det om at gemme lidt mere data, også istedet for at lade optikken fokusere så fokuserer man vha beregninger på et billede som har gemt et større billedspektrum hvis man kan skrive det sådan... det ser lige vel komplekst ud for mig at begynde og tage den dybere forklaring.. men hvordan man gør er også for mig mindre relevant.. det som betyder noget er.. at hvis det bare svarer til at tage en normalt billede med en slags "default" optik også man kan elektronisk fokusere på billedet efterfølgende afhængig af hvilken "data" man vil fokusere på, så er det smart.. men det kræver selvsagt at det og tage billedet er som ved et normalt kamera
Mvh

René
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 11:11
Nejnejnej...HDR er simpelt og kort fortalt hvor man tager et billede der er overbelyst, et der er normalt belyst og et der er underbelyst og derefter lader software lægge dem sammen, formålet er at man dermed får detaljerne frem på steder på billedet der normalt nærmest bare ville være sort fordi det sted feks er i skygge, samtidigt kan man så også få detaljerne frem på steder som er overbelyste og hvor man derfor ikke kan se nogen detaljer.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 11:29
Et uvirkeligt billede? Nej tak! Øjet kan ikke focusere på flere afstande i virkelighedens verden, så hvorfor på fotos? Tongue
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 11:42

Kampus: har du prøvet at kigge på de eksempler der er her http://www.lytro.com/picture_gallery og klikke lidt rundt på dem, effekten er da meget god, omend det selvsagt kun er brugbart i elektronisk form.. og ganske sikkert kræver en decoder indbygget i billedvieweren på computer browser eller pad.. hvad man nu kigger sine billeder på.. ikke desto mindre ser det ud til at være lykkedes meget godt her.

edit omend man godt kan se begrænsningerne, der er nogle billeder hvor feks de allerbagerste godt kan virke lidt uskarpt.. men her afhænger det nok også af flere forhold som god optik skarphed og lys

Redigeret af rhsin - 07-Juli-2011 kl. 11:45
Mvh

René
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2813
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Øjet kan ikke focusere på flere afstande i virkelighedens verden, så hvorfor på fotos? Tongue

Ok, hvor fokusere dit øje? 20cm 50cm? 1km? Eller kan dit øje virkelig fokusere på flere afstande?Wink
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Øjet kan ikke focusere på flere afstande i virkelighedens verden, så hvorfor på fotos? Tongue

Ok, hvor fokusere dit øje? 20cm 50cm? 1km? Eller kan dit øje virkelig fokusere på flere afstande?Wink
mon ikke Kampus glemte: samtidigt? Wink

BS
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

mon ikke Kampus glemte: samtidigt? Wink

BS
Præcis! Øjet kan ikke focusere på flere afstande samtidigt i den virkelige verden. Så hvorfor på fotos?

Og er "out of focus" ikke også med til at skabe dybdevirkningen i billedet?

Redigeret af Kampus - 07-Juli-2011 kl. 12:54
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu