recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2 VLANS kan det lade sig gøre
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 VLANS kan det lade sig gøre

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

har du prøvet dette på switchene når de ikke sættes i VLAN mode? (direct access?)
 
Har du så forbindelse mellem fiber og tvboks (med tvsignal?)
jeg har haft en unmanaged d-link switch ved fjernsynet og lavet et enkelt vlan på hoved switch til denne og fiberboks tv port og der var ingen problemer med at få tv til at virke, men det gjorde jo så at de andre enheder på tv switch også fik ip fra tv port, og derfor ikke kunne bruges til noget som helst .
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Tror du man kan bruge tv linien til både tv og det almindelige internet brug???
Og hvad skal routerens gateway adresse så være??? , jeg kan ikke i tv boksen se hvilken ip konfiguration den er tildelt
 
Iøvrigt, jeg pillede tv boksen af og satte den direkte til tv port og så kom billedet med det samme, bare for at være sikker på det mit lan den er gal med.
Da jeg satte den tilbage i switch og tændte for den kom der sgu billede i 10 sekunder og forsvandt igen :-(
ups, den gik jeg forkert på.. så du HAR 2 separate udgange til tv og internet :) så er det på plads nu..
 
så må du jo sidde reelt med 3 netværk?
 
1 TV netværket
2 fiberboks
3 router LAN
 
? så er løsningen nemlig også forkert.. så skal du dele op i 3 VLAN og ikke kun 2, sorry..
 
edit:
hele formålet med 3 vlan's bliver jo så bare at du kan føre dem videre med switchene, ikke meget mere men måske nok til at få det igennem på forskellige lokationer?
 
Jeg forstår ikke hvorfor det nu handler om 3 vlans ?
 
Som jeg ser det, har vi 2 LAN med hver sin DHCP router, som skal adskilles(og nogen steder truncates) på netværket.
 
At routeren også har adgang til WAN via fiberboksen, ser jeg ikke som relevant. Den SKAL for øvrigt også køre som DHCP klient mod WAN.
 
 
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 10:49
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

 
Som jeg ser det, har vi 2 LAN med hver sin DHCP router, som skal adskilles(og nogen steder truncates) på netværket.
 
Ja, sådan opfatter jeg det altså også
kører du med ip tv via dine netgear switche? jeg har læst de har/har haft problemer med snooping nemlig
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

måske en hjælp:
Giv din router på WAN siden en fast ip.. ie. 192.168.1.100 (udenfor dhcp rækken), så vil den altid komme på via gateway til fibernetboks, men fibernetboks kender så kun et dhcp tilsluttet id på tv boks, som måske også løser multicast problemet..
 
det er måske værd at prøve?
Tror du man kan bruge tv linien til både tv og det almindelige internet brug???
Og hvad skal routerens gateway adresse så være??? , jeg kan ikke i tv boksen se hvilken ip konfiguration den er tildelt
min mistanke om 3 lan var her, oprindeling, igen, kan være forkert, men kan ridderdk ikke se ip config, så det kan jo ikke afbekræftes.. men 2 forskellige udgange på boks? min mistanke er at tvboks kører med WAN ip og fiberboks har et LAN segment som routeren så sidder på.. ?
kender ikke fibernet tv løsninerne eller har roddet med de bokse..
 
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

jeg har haft en unmanaged d-link switch ved fjernsynet og lavet et enkelt vlan på hoved switch til denne og fiberboks tv port og der var ingen problemer med at få tv til at virke, men det gjorde jo så at de andre enheder på tv switch også fik ip fra tv port, og derfor ikke kunne bruges til noget som helst .
skal det forstås at du har haft setup mellem 2 man. switche kørende med et vlan, og det kun går galt fordi du skifter til 2 vlan?  så må det være dine trunks som ikke er ok.
din uplink i det "1 vlan" setup, var så uden trunk, men vel bare 2 vlan porte som var forbundet?


Redigeret af pendec - 08-Juli-2011 kl. 11:18
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

 
Som jeg ser det, har vi 2 LAN med hver sin DHCP router, som skal adskilles(og nogen steder truncates) på netværket.
 
Ja, sådan opfatter jeg det altså også
kører du med ip tv via dine netgear switche? jeg har læst de har/har haft problemer med snooping nemlig
 
Ja, det gør jeg.............. men jeg bruger faktisk ikke tvboksen. Jeg henter IPTV direkte ind i mit mediecenter i stedet. Jeg kan godt se nu, at tvboksen er noget mere krævende.
 
 
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

min mistanke om 3 lan var her, oprindeling, igen, kan være forkert, men kan ridderdk ikke se ip config, så det kan jo ikke afbekræftes.. men 2 forskellige udgange på boks? min mistanke er at tvboks kører med WAN ip og fiberboks har et LAN segment som routeren så sidder på.. ?
kender ikke fibernet tv løsninerne eller har roddet med de bokse..
 
Det er lykkedes mig at få min netgear på som dhcp klient på tv porten, og den får en adresse der siger 192.168.1.x fra en server der har ip 10.x.x.x.
Jeg er ret sikker på fiberboksen må fungere som en router hvor begge interfaces kører dhcp, på wan med public adresser.
 
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

skal det forstås at du har haft setup mellem 2 man. switche kørende med et vlan, og det kun går galt fordi du skifter til 2 vlan?  så må det være dine trunks som ikke er ok.
din uplink i det "1 vlan" setup, var så uden trunk, men vel bare 2 vlan porte som var forbundet?
Nej , jeg lavede et ekstra vlan på min "hovedswitch" port 7 og 15
15 forbundet til tv port i fiberboks, port 7 forbundet til en unmanaged dlink switch og det fungerede uden problemer med tv, men selvfølgelig virkede de andre enheder på unmanaged så ikke mere


Redigeret af ridderdk - 08-Juli-2011 kl. 11:40
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 13:10
hmm, kan det skyldes jeg skal tagge port 1 i tv switch med både vlan1 og vlan2?
som det er sat op nu, så er port untagged på vlan1 og tagged på vlan2......


Redigeret af ridderdk - 08-Juli-2011 kl. 13:11
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Kan nogen med sikkerhed sige om det er muligt, og hvis ikke hvad mangler så?


Opfindsomhed til at trække et nyt kabel - det gælder også "Confused"

Du er nu på fjerde døgn med din problematik. Hvor lang tid skulle du have brugt på at trække et nyt kabel?

Jeg har en kollega der led af "tomrørsmangel" som jer begge. Han klarede opgaven på en helt anden måde.

Det var en ydervæg på et 4 år gammelt hus, her lavede han først hullet til indmuringsboksen, herefter klemte han en søgefjeder og langs isoleringen og kravlede så på loftet for at finde den anden ende af fjederen. Det tog ham en dag, hvor konen ikke var hjemme fra han begyndte til tomrøret var fuldt af kabler og det nye B&O anlæg var på netværk med resten af huset (og link til resten af B&O systemet).

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 23:49
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Kan nogen med sikkerhed sige om det er muligt, og hvis ikke hvad mangler så?


Det var en ydervæg på et 4 år gammelt hus, her lavede han først hullet til indmuringsboksen, herefter klemte han en søgefjeder og langs isoleringen og kravlede så på loftet for at finde den anden ende af fjederen. Det tog ham en dag, hvor konen ikke var hjemme fra han begyndte til tomrøret var fuldt af kabler og det nye B&O anlæg var på netværk med resten af huset (og link til resten af B&O systemet).

Klaus
 
Så du siger at man kan etablere nye netværksudtag på den måde og dermed undgå at skulle fræse i væggen hele vejen op ?
 
men vlans SKAL jo kunne virke på den måde vi vil have dem til.....
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2011 kl. 00:17
LOL
ja ingen tvivl om jeg kunne have sparet oceaner af tid ved at trække et ekstra kabel.
men jeg er tålmodig og nægter at stoppe før jeg får at vide det ikke kan lade sig gøre
lige nu er status
2 vlan
forbundet i port 7 på hoved switch med port 1 i tv switch
 
hovedswitch:
vlan1 alle porte undtagen 15 (tv port i fiberboks)
vlan2 port 7 og 15
port 7 er tagged på begge vlan
port 15 er untagged og har pvid 2
 
tv switch
vlan1 port 1,2,3,4
vlan2 port 1,5 (tv boks)
port 1 er tagged på begge vlan
port 2,3,4 er i vlan2 untagged med pvid 1
port 5 untagged med pvid2
 
bio delen (trailer, film, ondemand m.m) virker
andre enheder koblet på tv switch virker
live tv viser sort skærm :-(
 


Redigeret af ridderdk - 09-Juli-2011 kl. 00:25
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2011 kl. 00:30
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Så du siger at man kan etablere nye netværksudtag på den måde og dermed undgå at skulle fræse i væggen hele vejen op ?
 
Ja, ikke bare netværksudtag, men "hvad du har lyst til udtag"

Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:


men vlans SKAL jo kunne virke på den måde vi vil have dem til.....


Korrekt.

Mit professionelle erhverv er som problemknuser. Har en kunde et problem, et det min opgave at komme med en løsning der er teknisk muligt, en løsning der kan bringe kundes produktionsanlæg i gang igen hurtigst muligt og en løsning som både jeg, kunden og ikke mindst alle muligt andre kan finde ud af, hvis der skal ændres noget på kundes udstyr senere.

Du kan helt sikkert få det til at virke, hvis du finder 2 stykker udstyr fra samme prooducent og sætter dig ind i det nødvendige, hvad angår VirtuelleLAN forbindelser.

Var det mig, havde jeg trukket kablet, hvis jeg kunne komme til det.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2011 kl. 00:36
tjaee Klaus, jeg vil hellere gøre det på den "smarteste" og mest elegante måde hvis er det muligt, også selvom det kræver at springe over hvor gærdet er højest.
Man lærer jo samtidig en masse .
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu