recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forvirret mhp. input/opløsning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forvirret mhp. input/opløsning

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Lofferen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-December-2007
Status: Offline
Point: 452
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lofferen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forvirret mhp. input/opløsning
    Sendt: 28-Januar-2019 kl. 12:45
Hej alle
Har et spørgsmål som jeg håber i kan besvare, jeg har fået Pana Oled fzE800, herligt billde.
Jeg kører alt igennem min Onkyo tx nr656 som understøtter 4 k. Et HDMI kabel ud fra den og op i tv.
 
I de indgange på Onkyo, bd, Stream box, Cable/sat, der kan man inden i menu sætte det til, at den skal upscale fra 1080 p til 4 k, jeg har gjort det på Cable/sat indgangen, men skal man overhovedet det, finder ens tv ikke selv ud af det med opløsningen. Eller skal jeg gå ind på alle indgange i menu på Onkyo og sætte dem til upscaling til 4 k for Stream boks og BD også.
 
Når jeg tænder min 4 k boks fra Yousee så står der i display på tv,  2160 Pixels, i boksen`s menu står der er flueben ud for 1080 P, har sat den til det i sin tid, den tager så det den modtager fra min Onkyo i displayet på TV, hvad jeg har ændret i HDMI indstilling i den ud for indgangen for CBL/SAT.
 
Hvad gør i andre når i kører alt igennem en Receiver som kan tage 4 k?
 
Jeg har fået 4 k boks fra Apple, hvad skal man sætte den til så, også efter det der er kommet med match billede  indhold, match dynamisk område, er forvirret, jeg har sat den nu til 4 k hdr. Skal man hele tiden vælge input på den alt efter, hvad man ser, f.eks i Europa eller uden for Europa? her tænkes på 50 hertz eller 60 hertz.
 
Undskyld det blev lidt langt men det korte svar er vel, finder ens tv ikke ud af opløsningen, hvad der bliver sendt til den.
Håber på svar
Henrik
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2019 kl. 13:33
Alt du sender ind i dit TV opskaleres til 3840*2160. Det kan kun vise den ene opløsning. Om det foregår i TV'et eller i receiveren er ligegyldigt, så længe receiveren ikke lave unoder. Jeg ville personligt lade TV'et opskalere, da jeg ikke stoler en disse på at Onkyo har styr på noget som helst af den art. Du skal også sørge for, at receiveren ikke automatisk laver alt om til f.eks. 60Hz. Dét kunne Onkyo nemli' os' godt finde på...

Sæt dit Apple TV 4K til 2160p og 50Hz, da mange af, eller alle, de tjenester der har alt indhold i 50Hz (DR, TV2, HBO Nordic, ViaPlay, etc.) ikke kan finde ud af at skifte automatisk. Ser du noget i 60Hz eller (mere sandsynligt) 24Hz på Netflix vil opdateringshastigheden skifte automatisk.

Det der med HDR kan jeg ikke hjælpe med. Der er forskellige ting at tage med i overvejelserne, og så vidt jeg ved afhænger det også af hvad dit TV kan og hvilke indholdsleverandører du har med at gøre på Apple TV'et.
Til top
Lofferen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-December-2007
Status: Offline
Point: 452
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lofferen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2019 kl. 14:28
Tak for svar Naiera
Jeg lader tvet om at opskalere.*S*
 
Og ændret tilbage i Onkyo i indgangen CBL/SAT at den ikke skal opskalere til 4 k.*S*
Men hvad med 4 boks fra Yousee, folk siger at den skal stå på 1080 P eller? nogen sætter den til 1080 i.*S*PS! mit tv kan tage HDR.
God dag
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2019 kl. 15:07
Jeg lader min receiver sende direkte igennem uden at lave nogen billedbehandling.

Man kan sige at hvis man er sikker på, at processoren i receiver er bedre til at opskalerer end den i et TV, så kan der være en fordel i at lade receiveren opskalerer.

Min Yousee 4K box sender står til at sende ud i 4K.
Til top
Lofferen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-December-2007
Status: Offline
Point: 452
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lofferen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2019 kl. 15:20
Tak for svar Per
Du mener du har sat den til 2160.*S*
God aften
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2019 kl. 16:53
Nej, han har sat den til at sende den opløsning ud som den får ind. Det er det du også skal gøre.

Selvfølgelig kan dit TV modtage HDR Men der er mange forskellige variabler der spiller ind her, og jeg har nærmest slet ikke sat mig ind i HDR overhovedet.

ATV’et skal i øvrigt også stå til Match Framerate.

Redigeret af Naiera - 28-Januar-2019 kl. 16:57
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2019 kl. 16:56
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:


Man kan sige at hvis man er sikker på, at processoren i receiver er bedre til at opskalerer end den i et TV, så kan der være en fordel i at lade receiveren opskalerer.


Der er kun én måde at opskalere fra 1080p til 2160p på. Det er en direkte opskalering, så hvis man gør andet end at opskalere, så gør man noget forkert. Selv 720p skalerer direkte til 2160p.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2019 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Nej, han har sat den til at sende den opløsning ud som den får ind. Det er det du også skal gøre.

Nej.
Jeg har sat Yousee boxen til at ende ud i 2160 (4K).
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2019 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:


Man kan sige at hvis man er sikker på, at processoren i receiver er bedre til at opskalerer end den i et TV, så kan der være en fordel i at lade receiveren opskalerer.


Der er kun én måde at opskalere fra 1080p til 2160p på. Det er en direkte opskalering, så hvis man gør andet end at opskalere, så gør man noget forkert. Selv 720p skalerer direkte til 2160p.


Her mener jeg det modsatte. Der skal ske en interpoling af billede, da der skal tilføjes data og dette kan ske efter forskellige modeller og alt efter hvor meget processor kraft der er til rådighed.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2019 kl. 17:49


Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Nej, han har sat den til at sende den opløsning ud som den får ind. Det er det du også skal gøre.


Nej.
Jeg har sat Yousee boxen til at ende ud i 2160 (4K).


Æh, jeg tror ikke du læste hvad jeg skrev ordentligt.

Redigeret af Naiera - 28-Januar-2019 kl. 17:49
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2019 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:


Man kan sige at hvis man er sikker på, at processoren i receiver er bedre til at opskalerer end den i et TV, så kan der være en fordel i at lade receiveren opskalerer.


Der er kun én måde at opskalere fra 1080p til 2160p på. Det er en direkte opskalering, så hvis man gør andet end at opskalere, så gør man noget forkert. Selv 720p skalerer direkte til 2160p.



Her mener jeg det modsatte. Der skal ske en interpoling af billede, da der skal tilføjes data og dette kan ske efter forskellige modeller og alt efter hvor meget processor kraft der er til rådighed.


Hvad er det der skal tilføjes? Den samme pixel vises fire gange i stedet for én.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2019 kl. 20:44
Nej. Fjernsynet vil forsøge at udregne hvad den mellemliggende pixel skalmhave af farve.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu