recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forvirring omkring Large/Small setting i AVR
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forvirring omkring Large/Small setting i AVR

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked
Vafl Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vafl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forvirring omkring Large/Small setting i AVR
    Sendt: 22-April-2014 kl. 19:58
Hej

Det var på tid til at få opgraderet fra små surround højtalere til nogle med mere "fylde" i lyden. Jeg købte i hifiklubben:

Fronter: B&W 684 S2
Center: B&W HTM62 S2
Surround: B&W
686 S2

Sub: Gammel Sony som bulrer en del :o)

De bliver drevet af min:
Sony Str-da5500es forstærker

Se, jeg er lettere forvirret over hvilken setting disse højtalere skal stilles til i surround omkring Large /Small.

Jeg har læst på google og her på forummet men er ikke blevet meget klogere end at nogle mener at man skal sætte til Large og
finde en setting som slår main+sub til - denne har jeg fundet på min AVR under Dual Audio og slået til.
Eller andre som mener at højtalere i surround skal stå til small også smide subben på - selvom den ikke lyder det bedste.

Jeg har ikke helt nok styr på om de højtalere jeg har købt mig skal være Large eller small....

Er der nogle som kan give nogle pointers / ideer til hvorledes I ville gøre det?

Vi ser en del film men lytter også meget til musik på anlægget.

Jeg vil gerne udskifte subben men det må vente lidt...

Tak for jeres svar!


Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2014 kl. 20:11
Du synes at spørge efter den optimale løsning, men jeg kan ikke umiddelbart se om du har problemer med det nuværende setup?

Kan du sætte crossover frekvens på selve subwooferen? I så fald sæt den så højt som muligt (så det bliver din AVR, som ender med at bestemme crossover).

Hvis du sætter dine højttalere til LARGE så får de "alle" frekvenser med fra din AVR. Hvis du sætter dem til SMALL får de ikke de dybeste med. Dvs. hvis du sætter dem til SMALL så tager din AVR din crossover frekvens (f.eks. 100Hz) og sender så kun alle frekvenser over den til dine højttalere og alle under den bliver sendt til subwooferen.

Hvad der lyder bedst er op til dig selv. Jeg gætter på, at der er fulgte noget auto-calibreringsudstyr med receiveren? I så fald, igen, sæt crossover på subben så højt som muligt og lad receiveren prøve at indstille sig selv.

Derefter kan du lege med SMALL og LARGE. Du kan ikke skade din højttalere ved at stille det frem og tilbage.
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2014 kl. 20:19
Kender ikke din receiver, men i manualen side 51 står der også, at crossover skal sættes til max på subben.

På side 132 står der lidt mere. Crossover frekvensen har som beskrevet ovenfor kun noget at sige, hvis du sætter højttalerne til SMALL. Hvis de er sat til LARGE modtager de alle frekvenser.
Til top
Vafl Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vafl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2014 kl. 21:58
Tak for svaret

Du har fuldstændig ret i at jeg søger de "optimale" settings. Dette er jo subjektivt men rart med gode råd!

Desværre kan man ikke sætte crossover på selve subben.

Du skriver jeg skal sætte crossover så højt så muligt som muligt. Jeg er ikke helt inde i lingoet men betyder det at hvis jeg kan sætte den til 200hz så skal jeg gøre det? - Derefter køre en autokalibrering?

Til top
Vafl Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vafl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2014 kl. 22:04
Glemte lige at spørge om mine højtalere er såkaldte full range? :o)

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2014 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af Vafl Vafl skrev:

Glemte lige at spørge om mine højtalere er såkaldte full range? :o)


Nej, absolut ikke!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2014 kl. 22:49
Ingen af dine højttalere siger et kvæk under 50 Hz, så i small mode hele vejen rundt.

Delefrekvens i bag = mellem 80 & 120
Delefrekvens center = 80
Delefrekvens front = mellem 60 & 80

Og lad så subben tage sig af alt derunder
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 05:55
Jeg ville sætte fronterne til Large.
 
Resten til small.
 
Måske skal du prøve dig lidt frem med placering af sub.
 
Et godt tip er at placere subben på lytte positionen. Skru godt op for bassen og lyt dig frem til det sted i stuen hvor er mest lyd. Her sætter du subben. Det lyder skørt, men det virker.
 
 
Til top
runekc Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-April-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 205
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér runekc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 05:58
Ifølge Audyssey og andre "kloge" så er termen "small og Large" et misvisende begreb, men har du en subwoofer skal man vælge "small" uanset højtaler størrelse, har du ikke en subwoofer ja så er det "large".
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 07:53
som Rune skriver så er Large / Small ret så misvisende..

medmindre højttalerne dækker HELE spektret ( fra ca 18 Hz og op ) skal de sættes til small...

når du sætter højttalere der kun går ned til ca 50 Hz til large ( full range ), så går du glip af alt lydspor under 50 Hz..
sættes de derimod til small og med en delfrekvens på 60-80 Hz, så bliver alt lyd herunder sendt til subben, og man får så hele lydsporet med.

P.S
god idè at bruge lidt mønter på en ordentlig sub der matcher dine højttalere noget bedre.




Redigeret af strecker - 23-April-2014 kl. 08:02
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 07:59
Redigeret ( dobbelt post )

Redigeret af strecker - 23-April-2014 kl. 08:02
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 08:06
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

som Rune skriver så er Large / Small ret så misvisende..

medmindre højttalerne dækker HELE spektret ( fra ca 18 Hz og op ) skal de sættes til small...

når du sætter højttalere der kun går ned til ca 50 Hz til large, så går du glip af al lyd under 50 hz sendt til fronterne..
sættes de til small og med en delfrekvens på 60-80 Hz, så bliver alt herunder sendt til subben, og man får så hele lydsporet med.

P.S
god idè at bruge lidt mønter på en ordentlig sub der matcher dine højttalere noget bedre.



Mit set up kører Main+LFE.
 
Det vil sige at fronter får fuld frekvens område. Hvor langt mine fronter går ned ved jeg ikke. Men for mig giver det en klar bedre lyd når fronter og sub overlabber hinanden.
 
Er i øvrigt helt enig i at der subben bør skiftes. Her er der en klar forbedring at hente.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu