recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forvirring omkring Large/Small setting i AVR
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forvirring omkring Large/Small setting i AVR

 Besvar Besvar Side  <1234 10>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 08:13
Hvilke højttalere kører du med Mufti.?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 09:20
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Hvilke højttalere kører du med Mufti.?

Ja det kunne være interessant at vide. Når det er nødvendigt at køre LARGE, og LFE + MAIN, tyder det på ret ringe højttalere.

Hvis jeg gør det med mine, så overstyrer bassen, den blir mudret og uklar. Mine fronter går nemlig gladeligt ned i dybden og suplerer sub'en, og det lyder som sagt ganske forfærdeligt.

Næh dybbassen styres meget bedre hvis sub'en får lov selv at spille den. Kører med SMALL til mine store gulvhøjttalere, og delefrekvens på 80 Hz.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 09:51
Ja efter mange test 's herhjemme og debatter/diskussioner med strecker om netop dette emne, må jeg nu give ham ret i det er bedst og køre SMALL på det hele. Så det gør jeg nu, selv på mine nyerhvervede kæmpe 70 kilo 's XTZ Divine's, dog med en lidt lavere delefrekvens på 50Hz. Og det lyder fantastisk. Før i tiden tænkte jeg det måtte give mindre bas, det gør det muligvis også, men til gengæld får man en langt bedre og præcis gengivelse. Til stereo bliver de dog kørt som LARGE og uden subwoofer.

Redigeret af armani-thomas - 23-April-2014 kl. 09:56
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 09:57
Fandme dejligt at høre folk kan indrømme når de tar fejl...

go stil Thomas, og tillykke med de nye kasser.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 10:12
Sådan Armani - tipper på hatten.. Du må gerne slette det sig igen ;-)

Redigeret af Therien - 23-April-2014 kl. 10:13
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 10:13
Det er jo et spørgsmål om at opdage de vises sten. Bassen skal glide naturligt ind i det samlede lydbillede, ikke dominere. Når man indser dette, får man til gengæld oplevelsen af de fine nuancer i det dybe spektrum.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Ja efter mange test 's herhjemme og debatter/diskussioner med strecker om netop dette emne, må jeg nu give ham ret i det er bedst og køre SMALL på det hele. Så det gør jeg nu, selv på mine nyerhvervede kæmpe 70 kilo 's XTZ Divine's, dog med en lidt lavere delefrekvens på 50Hz. Og det lyder fantastisk. Før i tiden tænkte jeg det måtte give mindre bas, det gør det muligvis også, men til gengæld får man en langt bedre og præcis gengivelse. Til stereo bliver de dog kørt som LARGE og uden subwoofer.

Beer
Den højttalerplacering der giver det bedste perspektiv er i langt de færreste tilfælde den placering der giver den bedste bas. Ved brug af bass management kan man placere subben for optimal bas og højttalerne for optimalt perspektiv og få det bedste fra begge verdener.
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 10:29
Det er her nok værd at nævne, at trådstarter IKKE skal sætte crossover/delefrekvens til 50Hz, da hans fronthøjttalere kun går ned i 72Hz.

Tweakys forslag til frekvenser er gode.
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af Vafl Vafl skrev:

Du skriver jeg skal sætte crossover så højt så muligt som muligt. Jeg er ikke helt inde i lingoet men betyder det at hvis jeg kan sætte den til 200hz så skal jeg gøre det? - Derefter køre en autokalibrering?

Det med at sætte delefrekvensen/crossover højst muligt var på subwooferen, hvis det var muligt på den at sætte frekvensen dér (dermed ville det blive receiveren der stod helt for det).

Auto-calibrering vil overskrive dine settings i receiveren, så du behøver ikke sætte frekvensen inden du kører auto-calibrering.

Så processen er som følger:

1) Kør auto-calibrering på din receiver.
2) Juster cross-over på de enkelte højttalere indenfor de områder Tweaky har foreslået.
3) Se hvad du synes lyder bedst.

Bemærk at dine fronthøjttalere går ned til 72Hz. Det betyder, at hvis du f.eks. satte crossover på dem til 60Hz, så ville alt UNDER 60Hz blive sendt til subwoofer og dine fronter vil kun spille alt OVER 72Hz. Dvs. du mister 60-72Hz. Det duer ikke. Du skal derfor sørge for hele vejen rundt at sætte crossover højere oppe end højttalernes laveste frekvens (fremgår af højttalernes vejledninger).
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

 

Bemærk at dine fronthøjttalere går ned til 72Hz. Det betyder, at hvis du f.eks. satte crossover på dem til 60Hz, så ville alt UNDER 60Hz blive sendt til subwoofer og dine fronter vil kun spille alt OVER 72Hz. Dvs. du mister 60-72Hz. Det duer ikke. Du skal derfor sørge for hele vejen rundt at sætte crossover højere oppe end højttalernes laveste frekvens (fremgår af højttalernes vejledninger).

Det er lidt for firkantet at se sådan på det. At højttalerne er opgivet til en nedre grænsefrekvens på 72 Hz, betyder ikke at de ikke siger noget under dén frekvens. Det betyder at niveauet er (typisk) 3 dB nede ved dén frekvens (nogle gange mere, afhængigt af hvordan de er opgivet, men i B&W's tilfælde vil det typisk være 3 dB). Højttaleren spiller stadig ved 60 Hz, og afhængigt af højttalerens placering i rummet kan det sagtens være at der ligefrem er en pukkel ved 60-70 Hz, så du reelt har MERE niveau ved 60 Hz, selv om højttaleren i et lyddødt rum begynder at rulle af ved 70-80 Hz. Derudover så er det ikke sådan at hvis du sætter en delefrekvens på 60 Hz, så siger subwooferen ingenting over 60 Hz. Det er tilsvarende en blød afrulning, med et overlap mellem højttaler og subwoofer.

Det ændrer ikke på at det kan være en god idé at dele højere, men du kommer ikke nødvendigvis til at mangle et frekvensområde hvis du deler ved 60 Hz, og man skal passe på med at overfortolke specifikationernes angivne grænseområde.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Beer
Den højttalerplacering der giver det bedste perspektiv er i langt de færreste tilfælde den placering der giver den bedste bas. Ved brug af bass management kan man placere subben for optimal bas og højttalerne for optimalt perspektiv og få det bedste fra begge verdener.

Så du foreslår jeg skal også bruge mine sub´s til stereo, og dermed opnå flere placeringsmuligheder med mine fronter?

Men problemet i min mystiske vinkelstue er, at fronter får nogle kæmpe dips mellem 60-100hz, næsten ligemeget hvor de står, bortset fra når de står klods op af væggen. Men jeg syntes heller ikke jeg kan høre nogen særlig forskel i "perspektivet" når jeg rykker dem frem og tilbage, men måske jeg ikke ved helt hvad jeg skal lytte efter. 
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2014 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Så du foreslår jeg skal også bruge mine sub´s til stereo, og dermed opnå flere placeringsmuligheder med mine fronter?

Men problemet i min mystiske vinkelstue er, at fronter får nogle kæmpe dips mellem 60-100hz, næsten ligemeget hvor de står, bortset fra når de står klods op af væggen. Men jeg syntes heller ikke jeg kan høre nogen særlig forskel i "perspektivet" når jeg rykker dem frem og tilbage, men måske jeg ikke ved helt hvad jeg skal lytte efter. 
Jeg ved ikke hvad du bør gøre. Jeg synes bare det er underligt, at man til film foretrækker at bruge bass management men til stereo synes det lyder ringere. Response/bas osv ændrer sig jo ikke ved at gå fra film til stereo, så kan man ikke lide bass management til stereo, må de samme "fejl" man ikke kan lide jo også være gældende ved filmlyd. Kan også godt være min hjerne tænker for sort/hvidt :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu