recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forvirring omkring Large/Small setting i AVR
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forvirring omkring Large/Small setting i AVR

 Besvar Besvar Side  <1 78910>
Forfatter
Besked
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2014 kl. 22:57
Fakta:
Fronter: B&W 684 S2

-6dB at 45Hz and 50kHz
.....
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2014 kl. 00:47
Nu har jeg jo ikke så meget forstand på elektronik og er heller ikke så god til det med sprog, så det ville hjælpe mig meget hvis du i stedet for "det filter" skrev navnet på filteret. Men med de andre ht på small (dette er faktisk uden betydning) og crossover på 80Hz (går ud fra at det er det du tænker på) så er det rigtige svar 120 Hz.

Lydspor med 5.1, der står .1 for LFE sporet og det går til 120Hz. Tror jeg da det er noget jeg er kommet frem til ved at læse og forsøge at forstå hvad andre skriver her på siden.

Så har jeg næsten samme spørgsmål til dig. Hvis der ingen filter er slået til og der spilles et 7.1 lydspor. Hvad er den højeste frekvens så der kan sendes til subben? I andre skal da ikke føle jer uden for og i må også gerne give jeres bud ;-)

Tak fordi at du ikke har opgivet mig helt og er kommet tilbage. Jeg kan jo se at du i bund og grund er en flink mand når der kommer disse
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2014 kl. 08:26
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Hvad med også at fortælle at jeg ikke har forstand på akustik når nu jeg ikke kan fatte det rigtige i at blokere for 33 % af frekvensområdet på det ene lydspor *. Men jeg kan så trøste med mig at jeg ikke er den eneste, og at det jeg mener, er i overensstemmelse med manualen.


* Det er ikke fordi at jeg ikke kan regne, jeg har blot tilladt mig at afrunde med en enkelt Hz. Håber at i andre finder det ok.

Folk har været så ringe til at quote, at jeg snart ikke ved hvem der mener hvad i denne tråd :)

Men mht. LFE-sporet og det lavpas-filter man kan sætte på receiveren (altså LPF for LFE sporet og ikke den bass management mellem LCR/Sur og sub), så er der mange, inklusiv mig selv, som faktisk mener at man bør sætte det til 80hz og derved bevidst skære noget af LFE-sporet væk. LFE-sporet tillader 10db højere SPL end de øvrige kanaler og mange setups har allerede boostet subben lidt i forvejen. Dvs. har en mixer hygget sig og smidt noget 120hz content i LFE-sporet, så vil dette blive gengivet af subben 15db højere end øvrige lyd fra fronterne. Det har nogle klare ulemper i vores rum.

JBL Synthesis og Procella gør det samme (har desværre ikke dokumentation, da det er viden jeg har fået til messer osv når jeg har snakket med dem).
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2014 kl. 23:53
@Bastian

Jeg er noget ked af at du ikke har taget dig tid til at svare på mit spørgsmål.

Så har jeg næsten samme spørgsmål til dig. Hvis der ingen filter er slået til og der spilles et 7.1 lydspor. Hvad er den højeste frekvens så der kan sendes til subben?
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 05:49
Selv om det er et stykke tid siden må du stadig gerne komme med dit bud på LFE signalets maksimale frekvens.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 07:22
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Selv om det er et stykke tid siden må du stadig gerne komme med dit bud på LFE signalets maksimale frekvens.

Jeg er ikke helt med på hvorfor du punker Bastian for et svar, når jeg læser bagud i tråden så kan jeg ikke se det har så meget med jeres diskussion at gøre... Men jeg vil mene at svaret er 120 Hz.

Mht. jeres filter-diskussion, så bruges der ikke faselineære filtre i denne sammenhæng, så forholdet mellem fase og topologi er ens, uanset om det er et analogt eller et digitalt filter. Men det er korrekt at der findes forskellige typer af digitale filtre, så det er ikke nødvendigvis altid sådan - men det er det som udgangspunkt i en surround-receiver.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 07:52
lidt læsestof.

http://www.genelec.com/faq/multichannel/101-what-is-the-lfe-1-channel/

bemærke at DTS HD MR decoder selv har et 100hz filter.
men jeg ved at Eks Procella og JBL ( kender en JBL instaler )sætter et low pass filter på 80hz , på LFE kanalen.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 07:54
Oprindeligt skrevet af jeps jeps skrev:

LFE signalet (i princippet uden filter) mener jeg kører til 120 HZ.

I mange Receivere kan man dog begrænse denne frekvens, og dermed dirigere de højere frekvenser til fronterne. De fleste subs er ikke bygget til god lyd ved 120 Hz.

Tja, de fleste højttalere er heller ikke bygget til at spille 80 Hz ved 115 dB, så hvis man spiller i nærheden af referenceniveau er det ikke nødvendigvis en god idé. Det var nok bedre at gå uden om subwoofere der lyder dårligt ved 120 Hz... (Hvilket, indrømmet, er de fleste).
Til top
ole post Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 565
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ole post Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 18:29
har et sæt svs sb 13 ultra, de kan  spille godt op til 120hz.  har prøvet hele registeret og er landet ved 100hz. koplet til  fronthøjtalere svs ultra tower, som i sig selv har en god basgengivelse, men endnu bedre ved afskæring ved 100hz.
Ole Hansen
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Mht. jeres filter-diskussion, så bruges der ikke faselineære filtre i denne sammenhæng, så forholdet mellem fase og topologi er ens, uanset om det er et analogt eller et digitalt filter. Men det er korrekt at der findes forskellige typer af digitale filtre, så det er ikke nødvendigvis altid sådan - men det er det som udgangspunkt i en surround-receiver.
Tak for den information.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Selv om det er et stykke tid siden må du stadig gerne komme med dit bud på LFE signalets maksimale frekvens.

Jeg er ikke helt med på hvorfor du punker Bastian for et svar, når jeg læser bagud i tråden så kan jeg ikke se det har så meget med jeres diskussion at gøre...
 
Jeg blev noget fornærmet over den holdning til andres mening som dette indlæg afspejler at jeg gerne vil påpege at det også var muligt for ham at tage fejl.
 
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Man kan undre sig over at der i det hele taget er delfilter i diverse aktive subwoofere Smile
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Selv om det er et stykke tid siden må du stadig gerne komme med dit bud på LFE signalets maksimale frekvens.

Jeg er ikke helt med på hvorfor du punker Bastian for et svar, når jeg læser bagud i tråden så kan jeg ikke se det har så meget med jeres diskussion at gøre...
 
Jeg blev noget fornærmet over den holdning til andres mening som dette indlæg afspejler at jeg gerne vil påpege at det også var muligt for ham at tage fejl.
 
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Man kan undre sig over at der i det hele taget er delfilter i diverse aktive subwoofere Smile

Det eneste du skal det er at lægge mærke til den smiley der er i enden ( Smile ), for lige den ting siger helt sig selv og skulle bare opfattes som en joke.

Du mente ikke det var godt ikke at køre med samme stejlhed på highpass og lowpass og det er nok til at jeg ikke gider diskutere den slags mere, for der er jo en grund til at man gør præcis sådan.
Der skal ikke trykkes på mange knapper før der er samme stejlhed, men det er og bliver bare aldrig ligeså godt.
Du har også fået svar på fase osv mht analog og digitale filtre, men jeg kan da stadig anbefale dig at læse lidt på det og det link jeg sendte gælder stadig selvom det omhandler analoge filtre.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 78910>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu