recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Efterlysninger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fra lysnettets 230V AC til 12V DC-adapter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fra lysnettets 230V AC til 12V DC-adapter

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fra lysnettets 230V AC til 12V DC-adapter
    Sendt: 21-December-2018 kl. 15:12

Hej

Vil I hjælpe mig med at finde en adapter til lysnettet, det passer til en syncronmotor TYC-50 12 V  4W AC 50/60 HZ?


Mon der findes link til danske prisvenlige forretninger?


Og hvordan ændres retningen på den lille runde synncronmotor, hvor der kun er to sorte ledninger og intet andet ( CW/CCW)?



Redigeret af bentpetersson - 21-December-2018 kl. 15:14
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2018 kl. 15:56

Ændrer retning når ledninger byttes om på udgangen af omformer


Redigeret af Munch - 21-December-2018 kl. 16:02
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2018 kl. 16:04
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Hej

Vil I hjælpe mig med at finde en adapter til lysnettet, det passer til en syncronmotor TYC-50 12 V  4W AC 50/60 HZ?


Mon der findes link til danske prisvenlige forretninger?


Og hvordan ændres retningen på den lille runde synncronmotor, hvor der kun er to sorte ledninger og intet andet ( CW/CCW)?

Er motor noget i denne stil:

Og den skal ikke forsynes med DC men AC, så bare en lille transformator som kan levere 12V AC og 4Watt (eller mere)

Mht.  styring af retning, det kan du ikke, bemærk:
  • Rotation: CW/CCW (UNCONTROLLABLE)

Drejningsmodstand/belastning (syncron motorer har meget lille drejningsmoment) af motor ved start kan få den til at køre enten den ene eller den anden vej rundt. Wink

EDIT: Nogle motorer kan være konstrueret med mekanik som tvinger dem i bestemt retning. 
Men ikke den type jeg linker til, de kan f.eks være  brugt i mikrobølgeovne til at dreje tallerken rundt, her er retning jo ligegyldig.

Hastighed er bestemt af lysnet frekvens 50Hz/60Hz, deraf navnet SYNCRON

Der findes syncron motorer der altid kører samme vej (grammofoner f.eks.), de er lavet med  et par kobber kortslutnings viklinger som giver en skyggepol, så de virker lidt som en tre-faset motor, hvor retning er bestemt af fasefølgen (bytte rundt på 2 faser)

Jeg har ikke lige link til passende transformator. 
EDIT2: Et par mulige 12V AC



Redigeret af JørgenT - 21-December-2018 kl. 18:13
Mvh. JørgenT
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2018 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Hej

Vil I hjælpe mig med at finde en adapter til lysnettet, det passer til en syncronmotor TYC-50 12 V  4W AC 50/60 HZ?


Mon der findes link til danske prisvenlige forretninger?


Og hvordan ændres retningen på den lille runde synncronmotor, hvor der kun er to sorte ledninger og intet andet ( CW/CCW)?

Er motor noget i denne stil:

Og den skal ikke forsynes med DC men AC, så bare en lille transformator som kan levere 12V AC og 4Watt (eller mere)

Mht.  styring af retning, det kan du ikke, bemærk:
  • Rotation: CW/CCW (UNCONTROLLABLE)

Drejningsmodstand/belastning (syncron motorer har meget lille drejningsmoment) af motor ved start kan få den til at køre enten den ene eller den anden vej rundt. Wink

EDIT: Nogle motorer kan være konstrueret med mekanik som tvinger dem i bestemt retning. 
Men ikke den type jeg linker til, de kan f.eks være  brugt i mikrobølgeovne til at dreje tallerken rundt, her er retning jo ligegyldig.

Hastighed er bestemt af lysnet frekvens 50Hz/60Hz, deraf navnet SYNCRON

Der findes syncron motorer der altid kører samme vej (grammofoner f.eks.), de er lavet med  et par kobber kortslutnings viklinger som giver en skyggepol, så de virker lidt som en tre-faset motor, hvor retning er bestemt af fasefølgen (bytte rundt på 2 faser)

Jeg har ikke lige link til passende transformator. 
EDIT2: Et par mulige 12V AC


Tak Jørgen for dit lange og omhyggelige svar.

Du svarer med noget som jeg suger til mig. Det er rigtig dejligt at lære nyt. Tak.

Du har ret i at det er sådan en motor som du linker til. Idag har jeg spurt til sælger i Kina eller derovre om det er muligt at købe en motor med jævnstrømsindgang. Jeg har dog endnu ikke hørt fra ham.
På grund af den lange skibsfragt tænker jeg jo på en prisbillig adapter. 

Du skriver : Og den skal ikke forsynes med DC men AC, så bare en lille transformator som kan levere 12V AC og 4Watt (eller mere). 
Netop det er sådan en adapter jeg ønsker mig, Men jeg vil nok ikke betale mere end ca 60 kr plus fragt. Alternativt er at bestille en motor med jævnstrømsudgang, men helst vil jeg have en prisbillig adapter.

Omkring din forkalring på rotation, så findes der jo motorer, der ændrer retning hver gang man tænder.Det må være sådan en motor som jeg måske har.

Jeg har kigget hurtigt på dine links. De er måske for dyre til mit projekt, men jeg er meget intereeseret i hvis de findes billigere.





Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2018 kl. 20:02
Så må du ud i noget med en kasseret microbølgeovn. Lader til at der anvendes samme type motor, som ændrer drejeretning hver gang den startes. Ku jo være at omformeren heri er lige den du søger
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2018 kl. 21:36
Tak munch. Jeg  søger i øjeblikket kun adapteren der kan lave strøm til motoren 
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2018 kl. 08:13
Fabrikanten skriver følgende nye mulighed https://www.chancsmotor.com/dc-to-ac-module.html
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2018 kl. 10:12
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Fabrikanten skriver følgende nye mulighed https://www.chancsmotor.com/dc-to-ac-module.html

Den giver ikke nogen mening i den her sammenhæng..

I det hele taget, lyder det lidt "farligt" det du vil lave, da det lyder til du slet ikke har styr på hvad spænding/strøm er. Få nogen med styr på det til at hjælpe dig (ikke via et forum..). Bare et godt råd Wink


Redigeret af Deschain - 22-December-2018 kl. 10:13
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2018 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Fabrikanten skriver følgende nye mulighed https://www.chancsmotor.com/dc-to-ac-module.html

Den giver ikke nogen mening i den her sammenhæng..

I det hele taget, lyder det lidt "farligt" det du vil lave, da det lyder til du slet ikke har styr på hvad spænding/strøm er. Få nogen med styr på det til at hjælpe dig (ikke via et forum..). Bare et godt råd Wink

Tak for dit svar.
 
Ok. mit link skal nok have en forklaring.  Adaptere til motoren  med vekselstrømsudgang er svære at få fat i. Derfor linker til en omformer, hvorfor gængse adaptere 12 V er nemme at købe. Men jeg fornemmer at det har du sikkert gættet. Eller?
Med 12V jævnsstrømsudgang på en adapter og omformeren vist på linket efterfulgt af motoren må motoren kunne køre. Er du og andre enige?

Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2018 kl. 16:00
Lyder godt i teorien, meen

Mit forslag med at tage en adapter fra en defekt microbølgeovn kunne du ikke se en ide i. Det var ikke motoren du skulle ta, den har du jo
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2018 kl. 16:54
Ideen er rigtig god, men jeg kan næppe bruge den til mit formål, tror jeg.
Jeg fremstiller noget bevægelig kunst inclusive en zeppelinerlignende luftballon ovenover. Motoren forsyner en masse selvudførte drivhjul under ballonen, der også bliver forsynet med LEDbånd, der lyser ballonen op uden at man kan se adapterdele mv., der også skjules indvendig i luftballonen.
Indvendig i ballonen har jeg derfor brug for en adapter, der tilsluttes lysnettets ca 230 V og som helst skal have en udgang der kan drive både synkronmotoren og LEDlysbåndet, der som nævnt begge skal kunne skjules indvendig i luftballonen. 
Efter mit nuværende forsøg med at skabe kunsten, er det min plan at fremstille en serie af disse småluftskibe til ophæng i loftet med varierende balloner og ligeledes forskellige underliggende mekaniske konstruktionen med propeller, drivhjul mv.
Kravet til det hele er derfor, at konstruktionen også ser godt ud og ikke fylder en masse.
Jeg har lige modtaget to af de samme motorer, som jeg nævner i trådens start.. 
Da jeg ved modtagelsen så, at motoren kun kunne køre på 12 V vekselstrøm, skrev jeg til fabrikanten i Kina, der i nat sendte mig linket. Umiddelbart synes jeg at løsningen virker rigtig, men har brug for flere øjne for at være sikker.

MIn ide er derfor at købe en almindelig 12V adapter, (de kan købes fordelagtigt og er og skal være EU-godkendt), der fra lysnettes 230V vekselstrøm jo omdanner til en 12 V jævnstrøm udgang.
Her tilknyttes fabrikantens anviste (hvis løsningen altså dur??) og via denne omformer ændrer de 12 V jævnstrøm til de 12 V vekselstrøm, som motoren har brug for.
Jeg håber, forklaringen giver mening. Ellers spørg bare.
Er det i orden og kan fabrikantens forslag bruges? 


Redigeret af bentpetersson - 22-December-2018 kl. 17:06
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2018 kl. 17:41
Jeg synes det lyder rigtigt spændende og kreativt - håber på billeder når det er færdigt :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu