|
|
Besvar ![]() |
Side <1 5678> |
Forfatter | |
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
Jeg har faktisk et sæt Z-5500 fra logitech til min pc, de har fået 4,5 stjerner ud af 5 mulige på edbpriser. Og ville nok have fået 5 hvis de ikke havde et par generelle problemer der trækker ned, nemlig at der er støj når et køleskab tænder og at de kan brumme for nogen. Det er ikke helt det samme som det anlæg der snakkes om i denne tråd, men har en 10 tommer bas i modsætning til en 6,5 tommer, det er derfor også nok lidt ”større”
Nu er jeg nok helt klart en af de der, ”nørder” udi lyd, som Sussi omtaler. Har bygget mange højtalere og forstærkere i tidens løb. Og lyttet på masser af højtaler mærker af bedste slags og mange forskellige anlæg som jeg har været med til at bedømme. Til sidst får man sådan en slags ”gyldne ører” overfor hvordan højtalere skal lyde. Og hvordan lyder så et så højt besunget Logitech Z-5500 anlæg da efter min opfattelse. Jeg mener 19 sider a 5 anmeldelser på edbpriser til 4,5 stjerner? Det faldt jeg nu ikke for, det var mere et hurtigt tilbud (ikke værtshus) Nå, der er en temmelig stor subwoofer med en 10 tommer bas med til sættet og den så jeg nærmere på fordi jeg har bygget mindst 7 af dem. (Og de kan være gode og dårlige den slags. Så ca 8 i HI FI klubben, af dem var der kun 1 virkelig god (BW) Men den kostede også 4500kr.) En enkelt 10 tommer bas kan faktisk ikke flytte nok luft til at få rigtig bund i bassen i øvrigt. Hvis stuen er rimelig stor. En Sub skal have et kraftigt kabinet på grund af de store påvirkninger det bliver udsat for, det kan ikke være tyndt! Men denne sub lød som tyndt materiale når man bankede på siden. Og hult som om der ikke var noget dæmpemateriale indvendigt. Desuden var effekten opgivet til imponerende 550 watt!! Og det måtte nødvendigvis være inde i subben at forstærkeren gemte sig. Så jeg lukkede op for at kigge nærmere på det hele. Der var dæmpemateriale, men det lignede mest, men det var på størrelse med et bind af den slags der reklameres for på TV. Det var stort set lig med ingenting. Og kabinetvægge var måske 14mm mdf plade. Når man laver den slags får man ekstra bas, det opstår på grund af udæmpede ”stående bølger” der kastes frem og tilbage i kabinettet og som forøger den rigtige bas, som højtaleren frembringer. Desuden bliver bassen forstærket af tynde kabinetsvægge der sættes i svingninger og spiller med. Det kan høres tydelig og maskerer den rene bas der kunne være, men for den uøvede lytter ” masser af bas! Sådan noget kan feks. Jeg ikke holde ud. Men det kunne man godt lave om på. Nå, men 550 watt?? Det er da altid noget! Ja, der er en mindre ringkerne trafo og nogle små ladelytter at betragte, det ligner ca. 80watt, men jeg har ikke målt det. Men 550 watt?? Hvordan har de talt det op? Så er der nogle sidehøjtalere, ret tunge faktisk. Ser man på enhederne så er de ganske små med alu membraner. Aluminium er noget til bil stereo. Det er fysisk umuligt at få stor lyd af et sådant anlæg. Det kan overhovedet ikke hamle op med et rigtig (og dyrere) surround anlæg med f. eks. 3vejs højtalere i front, ikke engang i nærheden kommer det. Jeg kan faktisk ikke rigtig bruge det til noget. Jeg ville gerne vide hvordan det lød på et par bedre fronthøjtalere bare for lige at skjule min første skuffelse og satte så et par kef højtalere på i stedet for de små medfølgende (tror de hedder k7 1,20 høje med 10 tommer bas) Jamen det var jo noget helt andet. Så jeg kunne godt forbedre. Bedre dæmpning og afstivning i sub og ekstra sideplade (kunne nok laves pænt) og med andre fronthøjtalere. Så kunne det nok gå til en stue, hvis man kunne nøjes! Hvordan kan sættet få 4,5 stjerne?? God lyd er som rødvin. Man skal lære at værtsætte det, men så kan man heller ikke rigtig drikke den dårlige mere, vel! Ken Redigeret af Ken_T - 23-Juni-2006 kl. 03:51 |
|
![]() |
|
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
Jeg syntes at det kan være rigtigt at nogle måske køber dyrt uden at de rigtig får noget for deres penge, nogle viger måske endda tilbage for at eje noget der ikke har det rigtige navn på forsiden. Det har altid været sådan med HI-FI at nogle havde et meget dyrt anlæg uden at de faktisk lyttede til musik. Et besøg udartede sig til lytning af et par demo plader, men så var der heller ikke mere. Ikke noget med at lytte til rigtig musik i længere tid med et glas rødvin i hånden. Det er bedre med et anlæg der bliver brugt og som man får glæde af hele tiden, hvad prisen har været er ikke så væsentlig. Sussie (?) bruger sit anlæg hele tiden og det er jo det det drejer sig om. Men nu mener jeg nok at de fleste herinde går meget op i gengivelsen af lyd fra film og at indkøb af surround anlæg måske netop skal tilgodese en rigtig gengivelse af dem. Så de der er herinde bruger nok generelt de har købt. De der skriver her inde virker nærmest alt for seriøse, hvornår er det lige man ser noget af det lettere? Men netop den rigtige filmlyd stiller store krav til højtalere, det kommer man ikke uden om. At se film, blot med lyden fra et fjernsyn, er da at tage en hel masse ud af oplevelsen og hvis det er tilfældet kan man jo også gå den anden vej, jo bedre lyd, jo mere synker man ind i filmen. Det bliver mere intenst! Det skal endda være højt! Det skal et anlæg jo kunne. Og så kan man jo godt slå ørene ud og lytte lidt til f.eks. Otto der sælger anlæg (rigtigt ikke?) For at sælge en vare må man nødvendigvis have erhvervet sig en god forståelse omkring lyd og det man sælger. Eller Carser der har været lydmand (hvad det så lige er) Han har meget forstand på det faktisk. Nå, ja, og en hel masse andet ! ![]() Der var engang en person,nietze, der sagde "når du bekæmper drager, så pas på du ikke selv bliver til en!" Så hvis man vil bekæmpe "nørder" så... Ken |
|
![]() |
|
Johnny37 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 25-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 185 |
![]() |
Hejsa, Jeg har selv arbejdet hos Logitech :-) Det er ingen tvivl om at de laver gode pc højttalere, men så er det også det. I deres store modeller, så er der meget bas i dem og ikke den pæne rene lyd. Selv om det er THX godkendt, så har de stadig mange fejl, bla. sub som brummer og deres tilslutnings panel har der også været del per. problmer med. Men skal man ud og købe nogle pc/stue højt, så kig på dem her, de er super lækre. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=85518 Altec 5021, spiller super lækkert, de kommer også snart i en 5,1 version ;-) og når de kommer, så skifter jeg mine pc højttaler ud |
|
![]() |
|
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() |
Lydmand? Ham ved mixeren! Også kaldet lydtekniker - se f.eks. her om hvad det drejer sig om. I praksis har jeg stået for
En enkelt live-CD er det også blevet til udover snesevis af koncerter rundt omkring i landet. Kort version: Jeg har altid elsket musik og interesseret mig for teknik. Filminteressen er kommet lidt hen ad vejen. Redigeret af Carser - 23-Juni-2006 kl. 11:30 |
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
|
![]() |
|
![]() |
carser:
Jeg var i tvivl om hvad det var du havde lavet i dit tilfælde, men så bekræfter det jo også at man skal vise respekt, ikke? Jeg er jo kun amatør i lyd, mener heller ikke noget andet. Men i øvrigt syntes jeg et anlæg skal betragtes ud fra nogle bestemte synsvinkler. Hvis man anmelder bilstereo, skal man jo ikke lytte som om det er et HI-FI anlæg til stuen. Ud fra den betragtning, at det er beregnet til at anvende i en bil, kan ordet fremragende godt anvendes, uden at man mener at det vil egne sig til en stue. Sådan er det også med PC højtalere og forstærkere til det formål. Det kan godt være virkelig godt til formålet, men det har sin begrænsning alligevel , især f.eks. ved film. Den store lydoplevelse mangler og jeg har jo f. eks. endda logitech z-5500 som regnes for måske det bedste af rigtig mange. Men det skal jo ikke bedømmes som et anlæg til stuen, hvorfor anmeldelser med masser af roser skal ses i det lys. Så jeg siger ikke at f. eks. z-5500 er dårligt i pc sammenhæng, det er noget af det bedste man kan få til det formål. Men til prisen kunne de godt have gjort lidt mere ud af det. Knald i en højtaler (fra forstærker) fordi et køleskab tænder er da for ringe, det er meget let at forhindre det. (men de har måske ikke køleskabe i kina :) skønt noget skal de vel opbevare frosne katte og hunde i ) Og de har med vilje kalkuleret med et tyndt kabinet og minimal dæmpning for at få mere bas. Det kan godt være jeg alligevel har betragtet det ud fra en hi-fi sammenhæng, det er nok ikke rigtigt. Jeg har nu i øvrigt stor respekt for Kina i forbindelse med at lave højtalerenheder. Det er de virkelig gode til. Se engang på deres bilhøjtalere. Ret godt faktisk, med gode materialer. Og billigt! Ken |
|
![]() |
|
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() |
Hej Ken, Tak for kommentarer, respekt - den er gensidig - og lidt om Kina. I modsætning til hvad du siger, så siger jeg, at tynde kabinetter IKKE giver mere bas - så kunne man jo bruge badebolde som kabinetter til subwoofers! De tynde kabinetter giver flere resonnanser og billigere produktion og fragt. Og så gør de indvendigt volumen lidt større i forhold til ydre i sammenligning med et kabinet med tykke sider. Skal bas-output øges billigt tyer man oftest til basrefleks, der kun koster et hul og et rør af pap eller plast - og lidt beregninger. Se på billedet af Logitech subben på side 1 - og så står der også, den har båndfilter. Det er nu et båndpasfilter, der er tale om - og det er røret! Det giver et boost i nærheden af bunden, for energien fra membranbagsiden udnyttes - men kun i et bestemt frekvensbånd. Man kan lave ret små højttalere, der kan gå dybt. Redigeret af Carser - 25-Juni-2006 kl. 02:15 |
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Jaa… Carser
Du siger et par ting jeg gerne vil kommentere. Du siger at et tyndt kabinet ikke giver mere bas. Det er måske rigtig på en måde at et tyndt kabinet ikke giver mere bas, hvis man definerer ”bas” som den rene lyd bas skal være. Man kan så ikke kalde resonanser for ”bas”. Men alligevel! Et tyndt subwoofer kabinet bidrager med så meget ekstra lyd at det er meget uheldigt, der er tale om meget store påvirkninger af et kabinet når vi snakker om en subwoofer der arbejder helt nede i frekvens området. Er det ”bas”, altså dybe toner der frembringes? Ja, det tror jeg det er. Lad os forestille os at vi laver et system med en slaveenhed, altså en passiv enhed uden magnet og svingspole. Den trækkes udelukkende af den aktive basenhed vi har valgt. Den passive enhed bidrager med et ekstra bas output i den dybe bas, det er rigtigt, ikke? Men prøv nu at se en stor tynd træplade i det samme perspektiv. Den er fastgjort i kanten, men har egentlig mange ting tilfælles med en slaveenhed. Den sættes i bevægelse af en aktiv basenhed. Så hvad er det for resonanser den frembringer i et subwoofer system? Er det ”bas” Men det lyder grimt! Det er jo også lige præcist det der gør at anvender beton! Noget af det mest lyddøde der er og som ikke sættes i svingninger. Din ”badebolds” teori duer ikke, fordi de eventuelle frembragte resonanser ikke ville kunne bruges i et lydbillede, men det var nok også en slags humor. “Og hvad har du der i hjørnet – er det ikke de nye strandsand dæmpede badebolds højtalere med vandkøling?” Jeg tror dog ikke for alvor at det tynde kabinet i et Z-5500 system fra Logitech er bestemt af at man ville tilføre extra “bas” men de har nok haft andre grunde. For resten vejer den 25 kilo og måler 33x33x38, så den er ikke så lille endda. Og med en 10 tommer. Basreflex Fortsættelse følger.. Ken |
|
![]() |
|
![]() |
Jaa… Carser fortsat
Du siger også at formålet med dæmpemateriale ikke er at dæmpe, det siger du virkelig og du nævner nogle af de andre formål der også er. Men det hedder nu nok ”Dæmpemateriale” af en eller anden fremtrædende grund?? Du bruger selv ordet dæmpe! I et kabinet kastes lyden frem og tilbage mellem de hårde kabinetsvægge, i et udæmpet kabinet endda rigtig mange gange før de dør ud. Resultatet er at den frembragte lyd kommer ud af kabinettet på forskellig vis i form af en ”hul” tilsætning. Feks ud gennem højtalermembranen, et basreflexrør eller endda ud gennem et tyndt kabinet. Og tilsætningen er hul at lytte til og hvis man ikke dæmper disse ”stående bølger” så lyder det ret ringe (læs ikke til at holde ud) Jamen det er ikke bas!! Kald det hvad du vil, men det forøger det subjektive lydtryk, bestemt ikke til noget bedre. Læg mærke til at de omtaler bassen fra en Z-5500 som ”hul” når der spilles højt. Det er en kombination af mangelfuld dæmpning og et tyndt kabinet. Du siger at det slet ikke er derfor man bruger dæmpemateriale men jeg siger at det er den fornemste grund. Og så kan man faktisk godt lave meget gode basreflekshøjtalere. Men selv når man har lavet de helt rigtige beregninger i forbindelse med en kabinetsstørrelse og det rigtige basreflekxrør, så behøver det ikke at være godt i en bestemt stue. Men så kan man jo rette op på det. Det kan godt lyde upåklageligt godt. Og det er dog bedre en trykkammer hvis man gerne vil have den bas du fortrækker. Ken |
|
![]() |
|
![]() |
Den med badebolden var for sjov! Og så har jeg nu tilføjet/uddybet med blåt i mit nederste indlæg på forrige side i tråden, for vi er enige om, at dæmpemateriale bestemt også dæmper gennem absorbtion. Men ikke helt m.h.t. om det nu er den fornemste grund eller ej. For det afhænger af frekvensområdet, man betragter, valgt princip og meget andet. Prøv evt. at studere afsnittet "Do not forget damping material" på http://kbapps.com/construction.html Eksempelvis er mine transmissionslinier foret med dæmpende mineraluld i siderne, men ikke i selve flowet af pulserende bas fra membranbagsiden. Så dæmpningen påvirker slet ikke bassens niveau, men hindrer mellemtone (det er to-vejs højttalere) i at løbe baglæns og forsinket ud af systemet og i at farves af betonvæggene, der ikke svinger med, men i nogen grad reflekterer mellemtonelyd. Er vi nede i den helt dybe bas som i en subwoofer er bølgelængderne så store, at tynde kabinetter oftest ikke vil bidrage med rigtig bas - de har ikke målene til det og går ikke just i selvsving ved 30 Hz hvis man banker på dem - men med overtoner, der farver lyden. Og det er det, vi ikke bryder os om - right? Redigeret af Carser - 26-Juni-2006 kl. 13:10 |
|
M.v.h. Carser
|
![]() |
|
jespermart ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 891 |
![]() |
Til Carser Og det har ikke noget at gøre med den oprindelige tråd Vi har før haft mailet lidt sammen om surround systemer og det eventuelle bebov for en DTS decoder. Jeg har lige haft mulighed for at høre nogle af de nye udgivelser af gamle skiver remixet til dts 24/96 og jeg tror, at selv du som en af de få gamle vinyl freaks ville blive overrasket, jeg blev. "Vinyl freak" er i denne sammenhæng ikke negativt ment, havde selv i fordums vår Thorens MD320 med Alphason arm og Ortofon MC20 Mkll afspillet via Electrocompagniet & Audiostatic. Kun en kommentar til dit tidligere indlæg. Min nye sub er SVS PB10-ISD som der ganske vist er af basreflekstypen, ikke destomindre spiller den langt dybere og ekstremt kontrolleret i forhold til min tidligere trykkammer sub. Det er ganske vist sket på bekostning af, at størrelsen er ca. det dobbelte. Alle SVS subs er basrefleks, men ikke destomindre har de overalt fået fremragende anmeldelser hvis man har plads til dem. Kun som en fodnote om, at trykkammer ikke pr. automatik medfører god lyd. De har som den største ulempe lav driftseffekt som skal kompenseres med en langt større forstærker, hvis vi snakker aktiv sub og den slags koster. Så vidt jeg husker,har selv bygget et par, så er transmissinline også et afstemt system der udnytter transmissinlinien til at opnå dybere bas, ret mig hvis jeg er forkert på den. Jesper |
|
Jesper
Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4 |
|
![]() |
|
![]() |
Hej Jesper, Jeg har selv en aktiv sub fra System Audio, der er symmetrisk, slank og høj og lang. Den har to enheder og to basrefleksporte. Lyder fremragende og har et ret kraftigt kabinet med en del afstivning og ganske meget dæmpemateriale. Fra ny af kostede den 5500,- Jeg har ikke noget imod basrefleks og udformet godt er det fint. I en aktiv sub kan konstruktøren jo også tilpasse elektroniske filtre til enhederne m.m. I billige stereohøjtalere til (næsten) hele frekvensområdet eller små sæt til pc-brug er det dog ikke det princip, der lyder bedst, det er snarere sådan, at det yder bedst til prisen og i forhold til størrelsen, for det udnytter effekten godt og koster som sagt stort set kun et hul og et rør oveni hvad kassen ellers koster. Og så kan der spares på dæmpningen, da der ikke kræves så meget materiale som i et lukket kabinet. Der er nogle lærerige animerede illustrationer og en masse om basrefleks på http://www.hometheaterhifi.com/volume_5_2/cmilleressayportin g.html Og de små og billige anlæg til 5.1 lyd har jo ikke nødvendigvis en subwoofer selv om de sælges på, at de har det - de har en fælles bas (en woofer) og 5 satellitter, der ikke spiller bas. At den fælles bas så i et lille og ikke for godt dæmpet rum kan være mere end rigeligt og forekomme pænt dyb er fint nok med mig. Jeg indrømmer gerne, at jeg i årevis levede med ren og fin bas men næsten uden rigtig dybbas. Og jeg er overrasket over, hvor meget det betyder for helheden at få en stor sub til at hjælpe/overtage i de nederste oktaver og også for lydoplevelsen selv når jeg spiller meget lavt. Redigeret af Carser - 25-Juni-2006 kl. 17:09 |
|
M.v.h. Carser
|
![]() |
|
DarkHelmet ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Oktober-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 508 |
![]() |
I bund og grund er hele diskussion meningsløst, for vi høre lyden forskelligt alle sammen, og vi sætter alle forskellige krav. Var vi ens alle sammen ville der kun eksiterer et firma med et produkt! Er man tilfreds med lyden fra Logitech sættet skal man være glad for at være sluppet billigt afsted med en lyd som kan frembringe et smil. For mit vedkommen har jeg været gammel hifi nørd i mange år og har prøvet stort set alt efterhånden, og DET har kostet en DEL mere end hvad Logitech sættet koster - nok 100 gange mere efterhånden. Nu har jeg stiftet familie med børn, og derfor røg hifi interessen også og det meste blev solgt til fordel for noget mere nede på jorden anlæg der kunne tåle et par hakker uden at en voksen man græder i en måned efter. Jeg har også en System Audio sub (Electro Sub - den store) og det er faktisk en af den allerbedste subs jeg har haft igennem tiderne. Jeg har også et sæt Logitech pc højtalere med en sub (kan ikke huske modellen) og min første tanke var da også: hold da kæft hvor den kan spille bas! Billedet falder dog hurtigt sammen når man lytter efter, for det er bulderbas, og ikke ren og dyb bas som fx med en SA sub. Man bliver vanvittig af det i længden hvis man høre musik. Til spil og film er det ok. Har man som du nævner et anlæg der kan nå helt ned i den nederste oktav med en ren og præcis bas får man en 4. deminsion i lydbilledet. Noget som en billig sub ødelægger totalt - som fx Logitech! Redigeret af DarkHelmet - 25-Juni-2006 kl. 19:29 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 5678> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |