recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Først floppede 3D, nu flopper Ultra HD ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Først floppede 3D, nu flopper Ultra HD ?

 Besvar Besvar Side  <12345 10>
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Film laves vel ikke mere i 16:9?


Der laves masser af film i 16:9 (eller nærmere 1.78:1 eller 1.85:1). Derudover er der jo også tv-programmer og serier, som ikke bliver mega-widescreen. 16:9 var/er et kompromis mellem de brede film og 4:3.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Naturligvis vil 4K gøre sig bedre jo større panel/lærrede man har, men det ændre altså ikke på, at der er en synlig forskel i billedet - også på et snoldet 55 tommer panel (jeg holder så meget af storhedsvanvid). Du skal være velkommen til  dag hvis din vej falder forbi Kastrup bare at se hvad en nedskaleret  4K optagelse gør ved et 55 tommerSmile


Jeg kan ikke rigtigt se hvad en nedskaleret 4K optagelse vist på et 1080P display skulle sige om hvor stor forskellen på et 1080P og et 4K display er. Om noget, så viser dét at du synes de optagelser du har fundet frem til er så stor en åbenbaring på et 1080P display, netop at det IKKE er skærmens opløsning der er problemet, men kildematerialets kvalitet. 4K og 8K i kildematerialet vil altid være en fordel, især så længe vi arbejder med komprimerede formater. Gevinsten ved at gå fra 1080P til 4K som den fysiske opløsning af displayet vil jeg stadig påstå er relativt begrænset (jeg vil ikke gå så langt som at kalde det "usynligt"), HVIS ALT ANDET ER LIGE. Hvilket det sjældent er.

Mht. at floppe, så tror jeg at 3D markedet i dag er et godt eksempel på den virkelighed vi skal vænne os til i fremtiden. Der vil ikke være ét format, som vil herske og nogle andre der flopper. Der vil være mange forskellige formater der eksisterer mere eller mindre side om side, i forskellige kombinationer af kvaliteter. Ligesom at du i dag kan finde 1080i og 720P tv-udsendelser der ser markant ringere ud end de bedste SD udsendelser, så er jeg overbevist om at vi en dag ser 4K udsendelser der er volds-komprimerede og heller ikke er bedre end god SD. Det svære bliver at finde frem til det gode materiale, netop fordi du ikke bare vil kunne kigge på opløsningen og forvente en given kvalitet - i endnu mindre grad end i dag.




Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:



Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:


Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:



Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Noget skal jo komme først af enten hønen eller ægget. Film lagres i stigende grad i 4K opløsning, men distributionssystemerne er ikke gearede til at håndtere det endnu - hverken på medier eller afspillere. Men det skal nok komme.

Du har jo i .vrigt heller ingen brug for HD hvis du kun ser DVD...

Diskussionen om 21:9 format på et TV har vist været tæsket nok rundt i manegen allerede i adskillige andre tråde, så skal vi ikke lade den være?


Jo endelig - det er subjektivt om man selv får den største oplevelse ved at se film i bredformat fremfor film i 16:9, eller i SD fremfor i HD - jeg respekterer fuldt ud de der foretrækker film i formatet 16:9.



Som nævnt i tidligere tråde, et 16:9 tv viser bredformat ganske udmærket ( med bjælker ), hvis det korrekte format skal/vil fastholdes.


Men det er ikke trådens topic - topic er at man nu kaster ressorucerne efter at implementere Ultra HD, som ingen kan bruge de næste 10 år frem, istedet for at få migreret fra 16:9 til 21:9 som vil ske på et tidspunkt alligevel. Mavesur kommentar fra Bøje om den forkerte prioritering.

Det fremmer forståelsen at ha en 21:9 hængene, 16:9 ser total forældet ud. 

Der er jo bare lidt trist at 21:9 ikke passer HELT korrekt til de eksisterende biografformater....
21:9 svarer til 1:2,333 mens biograferne bruger 1:2,37

Så faktisk er 21:9 en smutter ift. at vise biograffilm uden sorte bjælker (selv om de ikke er så store).

Du kan i øvrigt se Philips' udmelding her: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1346134057
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 15:56
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:



Hej , jeg hører til en af dem , der synes at det er rigtig godt at de arbejder henimod fex UHD. Så tror og håber jeg da at filmselskaberne begynder at optage i den opløsning.
Jeg synes da at det er super at udviklingen ikke stopper med fex HD , vi skal da bare være glade for at de stadig vil poste penge efter nyudvikling , ....
MVH


Problemet er bare, at du slet ikke har brug for det derhjemme. Det handler ikke om dårlig eller underudviklet teknologi, men at dine øjne simpelthen ikke kan skelne al den opløsning der er.
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Har streaming ikke allerede vundet ?? Vi har en PS3, men har ingen BR disks, har overvejet at anskaffe en enkelt for at se hvordan det ser ud, men BR disk koster kassen, de skal bestilles etc - meget lettere med NetFlix til 48kr/måned som har en overraskende god kvalitet, ikke helt på HD niveau, men som jeg forventer vil blive forbedret i takt med konkurrencen i streaming tjenesterne.

Hvis du går op i billedekvalitet, sutter streaming temmelig meget sammenlignet med BD skiver.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mufcdk1974 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 15:59
Var det ikke også dig - under et af dine utallige bruger navne, der i tidernes morgen erklærede Blu-Ray for en dødssejler?

Skal vi ikke bare konstatere, du ikke ved ret meget om noget som helst!
Film samling(Opdateret den 26/11-09)
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 16:01
Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Har streaming ikke allerede vundet?



Nej.
Til top
Bøje_fra_nr_16 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-August-2012
Status: Offline
Point: 333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bøje_fra_nr_16 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 16:10
Mig bekendt har jeg ikke i andre tråd omtalt BR er en dødssejler, men det er den i bredeste forstand, i samme båd som CD-musik - hvem ser BR bortset fra nogle få nørder ? Kunne jeg på en nem måde downloade til TV til 1 kr pr view ville jeg helt sikkert, men ikke til 50kr pr view. 

Om jeg går op i billdekvalitet - naturligvis, men også i den samlede oplevelse og indenfor rimelighedens grænse - hellere en film set på en 21:9 i ok kvalitet, fremfor vist på en 16:9 i flot kvalitet, der er en verden til forskel i filmoplevelsen. Med tråden topic, hellere film og programmer produceret i 21:9 end i det håbløst forældede 16:9 - men det bliver ikke på denne side af 15 år frem man optager TVA i 21:9, nu hvor en gammel svensker har udeladt 21:9 migration i EU´s strategiplan.




Redigeret af Bøje_fra_nr_16 - 27-December-2012 kl. 16:13
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:


Mig bekendt har jeg ikke i andre tråd omtalt BR er en dødssejler, men det er den i bredeste forstand, i samme båd som CD-musik - hvem ser BR bortset fra nogle få nørder?


En hel masse ikke-nørder. Hvis det kun var 'nogle få nørder' som så Blu-ray, så ville butikker som Blockbuster og Fona ikke have vægge fyldt med Blu-rays.

Det hedder i øvrigt BD. Blu-ray Disc.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Man kan blot ser hvor lang tid det tager DR at gå over til HD, faktisk er DR ikke rigtigt på HD endnu, med kun én kanal, DRHD, med så svingende kvalitet, at 70% reelt ikke er af en kvalitet der lever op til HD.


Kilde?

DR1 er "næsten HD" på mange udsendelser og HD på egenproducerede udsendelser.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Men det er ikke trådens topic - topic er at man nu kaster ressorucerne efter at implementere Ultra HD, som ingen kan bruge de næste 10 år frem, istedet for at få migreret fra 16:9 til 21:9 som vil ske på et tidspunkt alligevel.


Hvorfor vil migrering til 21:9 ske?
Hvem (ud over dig) har spået det?

Mens 3D blev mainstream og udbredt til folket, der så bruger det til animationsfilm, spil og naturfilm, ja så floppede 21:9 så slemt at ingen længere vil røre det med en ildtang.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Naturligvis vil 4K gøre sig bedre jo større panel/lærrede man har, men det ændre altså ikke på, at der er en synlig forskel i billedet - også på et snoldet 55 tommer panel (jeg holder så meget af storhedsvanvid). Du skal være velkommen til  dag hvis din vej falder forbi Kastrup bare at se hvad en nedskaleret  4K optagelse gør ved et 55 tommerSmile


Jeg kan ikke rigtigt se hvad en nedskaleret 4K optagelse vist på et 1080P display skulle sige om hvor stor forskellen på et 1080P og et 4K display er. Om noget, så viser dét at du synes de optagelser du har fundet frem til er så stor en åbenbaring på et 1080P display, netop at det IKKE er skærmens opløsning der er problemet, men kildematerialets kvalitet. 4K og 8K i kildematerialet vil altid være en fordel, især så længe vi arbejder med komprimerede formater. Gevinsten ved at gå fra 1080P til 4K som den fysiske opløsning af displayet vil jeg stadig påstå er relativt begrænset (jeg vil ikke gå så langt som at kalde det "usynligt"), HVIS ALT ANDET ER LIGE. Hvilket det sjældent er.

Mht. at floppe, så tror jeg at 3D markedet i dag er et godt eksempel på den virkelighed vi skal vænne os til i fremtiden. Der vil ikke være ét format, som vil herske og nogle andre der flopper. Der vil være mange forskellige formater der eksisterer mere eller mindre side om side, i forskellige kombinationer af kvaliteter. Ligesom at du i dag kan finde 1080i og 720P tv-udsendelser der ser markant ringere ud end de bedste SD udsendelser, så er jeg overbevist om at vi en dag ser 4K udsendelser der er volds-komprimerede og heller ikke er bedre end god SD. Det svære bliver at finde frem til det gode materiale, netop fordi du ikke bare vil kunne kigge på opløsningen og forvente en given kvalitet - i endnu mindre grad end i dag.




Nu mener jeg ikke at jeg som sådan har udtalt mig om 4K på et panel, men der i mod 4K kildemateriale på et 1080p panel. Faktisk skriver jeg i mit første indlæg i tråden, netop om vigtigheden af kildematerialet. (jeg ved at du retter mig hvis jeg har misforstået mig selv).
 
Men jeg står fast på, at der er synlig forskel på det nedskalerede 4K kildemateriale jeg har - i forhold til 2K på mit 1080p. Jeg har nemlig set det pågældende materiale både på 120 tommer og på mit eget panel. Og skuffelsen var ikke så stor som frygtet.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu