recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Første NAS - men hvilken
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Første NAS - men hvilken

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
friedel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 1462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friedel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Første NAS - men hvilken
    Sendt: 26-Februar-2021 kl. 09:52
Hej Recordere.

Jeg har besluttet mig for at investerer i en NAS. Jeg har rippet en del film og bruger i dag PLEX på ATV4 som jeg er rigtig glad for.
Lige nu ligger de på en billig Seagate 6tb harddisk. Og så er min iMac Plex server.

Min plan er at købe en NAS der er kompatibel som Plex Server. Umiddelbart tænker jeg 2 bay på 4tb pr. bay er fint til mit behov. 

Jeg har lige nu 1,5tb film

Udover det har jeg backup af billeder (er fotograf) her har jeg omkring 2 tb, så jeg tænker 8tb dækker mit behov.

Mit behov er at den skal være let at sætte op og bruge i dagligdagen.
Det skal være let at overføre filer fra diverse enheder (iMac, Macbook) 


1 WD My Cloud PR2100 sammen med 2x4tb WD Red Pro

Hvad siger i der har mere forstand på det?

Budget omkring de 5.000 inkl moms :) 
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 10:36
Jeg ved ikke, om du er opmærksom på alternativet til NAS-server, men en harddisk kan deles på netværket på forskellige måder uden større besvær. Og så kan man flytte opgaven med håndtering og transcoding af video over på selve afspillerenheden. F.eks. ved at købe Apple TV 4K (og bruge Infuse) eller Nvidia Shield (og bruge en af de mange apps). Disse bokse er kraftigere, udviklet decideret til videoafspilning og mere fleksible end en NAS. De læser direkte på netværksdrevet (altså harddisk), så der skal ikke opsættes noget server på den.

Du kan komme meget langt for 5.000 kroner her.
Til top
Mr. Laursen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 452
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Laursen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 10:36
alt efter hvilken raid konfiguration de kører kan du hurtigt løbe tør for plads trods 8tb da det forbrug allerede er 3,5tb. Jeg har en 4 Bay qnap og har 16tb installeret som giver reelt 8 tb brug. 

Redigeret af Mr. Laursen - 26-Februar-2021 kl. 10:36
Mvh. Mark
Bio:
NAD T777, 2x B&W DM604-S3,1xB&W CMC, 2x B&W DM601 S3, 2x B&W DS6S3, 1x Dali Concept Sub., Pioneer BDP-LX
AppleTv

Stue:
Samsung UE55HU6900U, NAD C356BEE + sonos con, 2 B&W CM1 + ASW 608
Til top
friedel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 1462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friedel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Jeg ved ikke, om du er opmærksom på alternativet til NAS-server, men en harddisk kan deles på netværket på forskellige måder uden større besvær. Og så kan man flytte opgaven med håndtering og transcoding af video over på selve afspillerenheden. F.eks. ved at købe Apple TV 4K (og bruge Infuse) eller Nvidia Shield (og bruge en af de mange apps). Disse bokse er kraftigere, udviklet decideret til videoafspilning og mere fleksible end en NAS. De læser direkte på netværksdrevet (altså harddisk), så der skal ikke opsættes noget server på den.

Du kan komme meget langt for 5.000 kroner her.

Jeg har AT4 men ikke 4k, og vil ikke opgraderer før der kommer ny model.
Jeg er meget glad for plex og vil nødigt skifte til andet her. 
Men udover det hvad foreslår du så? En alm. ekstern hardisk? Jeg synes egentlig godt om ideen at have en NAS da den kan fungerer som reel medieserver, så jeg ikke er tvunget til at skulle have min computer tændt. Men måske det også kan lade sig gøre med din løsning?

Kom gerne med reele forslag til køb :) 

Oprindeligt skrevet af Mr. Laursen Mr. Laursen skrev:

alt efter hvilken raid konfiguration de kører kan du hurtigt løbe tør for plads trods 8tb da det forbrug allerede er 3,5tb. Jeg har en 4 Bay qnap og har 16tb installeret som giver reelt 8 tb brug. 

Jeg har godt overvejet det, synes bare det løb op at skulle investerer i 4 harddiske i stedet for 2.
Kunne man måske købe en 4 bay og så til at starte med kører med 2x4tb diske og så opgraderer senere med 2 mere? 
Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af friedel friedel skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Jeg ved ikke, om du er opmærksom på alternativet til NAS-server, men en harddisk kan deles på netværket på forskellige måder uden større besvær. Og så kan man flytte opgaven med håndtering og transcoding af video over på selve afspillerenheden. F.eks. ved at købe Apple TV 4K (og bruge Infuse) eller Nvidia Shield (og bruge en af de mange apps). Disse bokse er kraftigere, udviklet decideret til videoafspilning og mere fleksible end en NAS. De læser direkte på netværksdrevet (altså harddisk), så der skal ikke opsættes noget server på den.

Du kan komme meget langt for 5.000 kroner her.

Jeg har AT4 men ikke 4k, og vil ikke opgraderer før der kommer ny model.
Jeg er meget glad for plex og vil nødigt skifte til andet her. 
Men udover det hvad foreslår du så? En alm. ekstern hardisk? Jeg synes egentlig godt om ideen at have en NAS da den kan fungerer som reel medieserver, så jeg ikke er tvunget til at skulle have min computer tændt. Men måske det også kan lade sig gøre med din løsning?

Kom gerne med reele forslag til køb :) 

Oprindeligt skrevet af Mr. Laursen Mr. Laursen skrev:

alt efter hvilken raid konfiguration de kører kan du hurtigt løbe tør for plads trods 8tb da det forbrug allerede er 3,5tb. Jeg har en 4 Bay qnap og har 16tb installeret som giver reelt 8 tb brug. 

Jeg har godt overvejet det, synes bare det løb op at skulle investerer i 4 harddiske i stedet for 2.
Kunne man måske købe en 4 bay og så til at starte med kører med 2x4tb diske og så opgraderer senere med 2 mere? 

Du kan sagtens starte med 2 diske.
Og jeg vil anbefale Synology. Meget intuitive og nemme at sætte op.
Til top
friedel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 1462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friedel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:

[QUOTE=friedel]
Du kan sagtens starte med 2 diske.
Og jeg vil anbefale Synology. Meget intuitive og nemme at sætte op.

Hvis jeg er på en 4 bay så vil det være denne der prismæssigt ligger tættest op af WD PR4100
Synology DS418

Alternativ kan jeg give ca. 1000 mere og få DS920, men om den er meget bedre har jeg ingen forstand på. 
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af friedel friedel skrev:

Jeg har AT4 men ikke 4k, og vil ikke opgraderer før der kommer ny model.
Jeg er meget glad for plex og vil nødigt skifte til andet her. 
Men udover det hvad foreslår du så? En alm. ekstern hardisk? Jeg synes egentlig godt om ideen at have en NAS da den kan fungerer som reel medieserver, så jeg ikke er tvunget til at skulle have min computer tændt. Men måske det også kan lade sig gøre med din løsning?

Kom gerne med reele forslag til køb :)

Du kan tilslutte eksterne harddiske til mange routere via USB. Så skal PC eller NAS slet ikke involveres. Så vil Apple TV eller lignende stå for alt det tunge arbejde.

En app som Infuse er et fremragende alternativ til Plex. Det er personligt det alternativ, som jeg har fundet bedst til at erstatte Plex-server + Plex app, som jeg også kørte med i en årrække. Netop også med en PC, der skulle tændes.

Du kan godt nok indkøbe meget udstyr - router, harddiske, ny Apple TV-boks - for 5.000 kroner Smile
Til top
dieseldk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 334
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dieseldk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 12:14
Ser du film på andre enheder end ATV?
4 uden 4K har også massere kræfter til at afspille film uden plex behøver at trancode noget, det kan også bruge infuse eller mrmc til afspilning. 
Kan ikke huske om plex kan sættes op til ikke at skulle transcode på serveren hvis du vil fortsætte med det, prøv evt. at kigge på den opsætning du har nu.
Hvis du ikke har behov for trancoding kan man bare vælge de billigste modeller af nas med det antal diske du har behov for
Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2021 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af friedel friedel skrev:

Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:

[QUOTE=friedel]
Du kan sagtens starte med 2 diske.
Og jeg vil anbefale Synology. Meget intuitive og nemme at sætte op.

Hvis jeg er på en 4 bay så vil det være denne der prismæssigt ligger tættest op af WD PR4100
Synology DS418

Alternativ kan jeg give ca. 1000 mere og få DS920, men om den er meget bedre har jeg ingen forstand på. 

418 er rigeligt til dit behov.
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2021 kl. 21:59
Har du overvejet Raid 5, i stedet for Raid 1?

Ved 4x8TB får du 24TB

Synology har en Raid beregner, hvor du kan se hvor meget plads du får ved de forskellige opsætninger. Raid 5 kræver dog minimum 3 diske, hvor man kan nøjes med 2 til Raid 1, til gengæld får man altså en del mere plads.

En ting du skal være opmærksom på, er at du bør købe NAS eller Enterprise diske, da de er bygget til bedre at modstå de konstante vibrationer fra nabo diske, hvilket ikke er tilfældet med desktop diske.
Til top
friedel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 1462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friedel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2021 kl. 09:12
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Du kan tilslutte eksterne harddiske til mange routere via USB. Så skal PC eller NAS slet ikke involveres. Så vil Apple TV eller lignende stå for alt det tunge arbejde.

En app som Infuse er et fremragende alternativ til Plex. Det er personligt det alternativ, som jeg har fundet bedst til at erstatte Plex-server + Plex app, som jeg også kørte med i en årrække. Netop også med en PC, der skulle tændes.

Du kan godt nok indkøbe meget udstyr - router, harddiske, ny Apple TV-boks - for 5.000 kroner Smile

Jeg er med på at de er andre løsninger, men jeg har slet ikke nok viden på området om routere osv. til at vide hvor jeg skal starte.

Hvis du havde 5.000 og du ville beholde plex til at køre dine film over, hvad ville du så købe? hvilken ekstern harddisk? Hvilken router, ATV4k andet? 

Oprindeligt skrevet af dieseldk dieseldk skrev:

Ser du film på andre enheder end ATV?
4 uden 4K har også massere kræfter til at afspille film uden plex behøver at trancode noget, det kan også bruge infuse eller mrmc til afspilning. 
Kan ikke huske om plex kan sættes op til ikke at skulle transcode på serveren hvis du vil fortsætte med det, prøv evt. at kigge på den opsætning du har nu.
Hvis du ikke har behov for trancoding kan man bare vælge de billigste modeller af nas med det antal diske du har behov for

Nej jeg ser kun via ATV. Jeg forstår ikke helt hvad det vil sige at transcode? 

Lige nu ser det sådan her ud inde i plex? 

Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:

418 er rigeligt til dit behov.

Og den vil du anbefale over WD PR4100? 

Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Har du overvejet Raid 5, i stedet for Raid 1?

Ved 4x8TB får du 24TB

Synology har en Raid beregner, hvor du kan se hvor meget plads du får ved de forskellige opsætninger. Raid 5 kræver dog minimum 3 diske, hvor man kan nøjes med 2 til Raid 1, til gengæld får man altså en del mere plads.

En ting du skal være opmærksom på, er at du bør købe NAS eller Enterprise diske, da de er bygget til bedre at modstå de konstante vibrationer fra nabo diske, hvilket ikke er tilfældet med desktop diske.

Jeg har absolut intet forstand på NAS what so ever. Jeg kan se derinde at jeg bare med 3 diske får raid 5, fx. 3x4TB, så det kan da godt være jeg køber 3 i stedet for 2 hvis det er det gavner mig meget. 
Men jeg er rimelig besluttet på at jeg køber en 4-bay så jeg i det mindste har muligheden for at smide mere end 2 diske i :) 
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2021 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af friedel friedel skrev:

Nej jeg ser kun via ATV. Jeg forstår ikke helt hvad det vil sige at transcode? 


Det er en live konvertering fra et format til et andet.

Reelt udpakker den til et ukomprimeret format og komprimerer det til et andet igen. Det er næppe relevant hvis du blot bruger dit ATV til afspilning. Afspiller du film på tablets og mobiltelefoner står valget mellem at lade serveren om arbejdet eller enheden selv.

Når du vælger en NAS er det derfor også relevant at se på dit forventede brug. Vil du f.eks. bruge den til at streame til en tablet når du er væk fra hjemmet, er det nødvendigt med en kraftigere CPU, end når det kun er til brug med en ATV.

https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-do-i-need-for-my-server/

Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Har du overvejet Raid 5, i stedet for Raid 1?

Ved 4x8TB får du 24TB

Synology har en Raid beregner, hvor du kan se hvor meget plads du får ved de forskellige opsætninger. Raid 5 kræver dog minimum 3 diske, hvor man kan nøjes med 2 til Raid 1, til gengæld får man altså en del mere plads.

En ting du skal være opmærksom på, er at du bør købe NAS eller Enterprise diske, da de er bygget til bedre at modstå de konstante vibrationer fra nabo diske, hvilket ikke er tilfældet med desktop diske.
Oprindeligt skrevet af friedel friedel skrev:


Jeg har absolut intet forstand på NAS what so ever. Jeg kan se derinde at jeg bare med 3 diske får raid 5, fx. 3x4TB, så det kan da godt være jeg køber 3 i stedet for 2 hvis det er det gavner mig meget. 
Men jeg er rimelig besluttet på at jeg køber en 4-bay så jeg i det mindste har muligheden for at smide mere end 2 diske i :) 


Hvis du vælger en Synology, kan du med fordel benytte deres SHR som alternativ til et normalt raid system. Det vil give dig bedre udnyttelse af disk pladsen, hvis du vælger forskellige størrelse diske (prisen daler jo løbende på HD). Her er en artikel som forklarer forskellene ret godt:


Redigeret af ASKF - 01-Marts-2021 kl. 14:22
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu