recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Føtex annulering af ordrer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Føtex annulering af ordrer

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2016 kl. 06:45
Det var nok lige billigt nok, kan ikke finde den til meget under 6000,-
SVP03
Til top
Bimsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2004
Sted: Sverige
Status: Offline
Point: 511
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bimsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2016 kl. 09:49
Der bliver vel altid taget forbehold for trykfejl og leverance problemer mm, både i annonce og den automatiske ordre bekræftigelse så rent juridisk tror jeg ikke Føtex har gjort noget forkert.
Moral er en hel anden snak.

Det er ofte sket for mig at jeg har fået annulleret en ordre af forskellige årsager men det er desværre sådan verden ser ud idag.

Mht God/ond tro er det umuligt for menigmand at vide hvad den rette pris er. Det er jo ikke ukendt at visse butikskæder har køtilbud eller lign. hvor man må formode at de taber penge på salget. Så det er efter min mening ikke et godt argument fra Føtex side.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2016 kl. 13:10
Jeg mener ikke føtex har noget at skulle have sagt i denne sag.

Så længe man kan købe bærbare computere til under 2000 kr. så er de fleste mennesker ikke i ond tro når de igennem føtex bestiller en Acer Aspire nedsat til 2.199 kr.

Der findes i Elgiganten Acer Aspire til 2.299 kr, uden at der står man sparer noget, så hvordan skal kunderne vide bedre?

En automatisk bekræftelse som undskyldning er noget som butikkerne prøver at få kunderne til at frafalde deres krav med.
Alle bekræftelser er gældende, men butikkerne skal spare og gider ikke ansætte en person til at kigge dem igennem for fejl. Så derfor laver de automatisk bekræftelser og prøver at slippe for at gøre dem gældende.

Selvfølgelig er der en grænse til hvornår man må antage at et tilbud er for godt til at være sandt.
Hvis en vare står til langt under prisen på tilsvarende varer og der ikke er tale om kø-tilbud, så må man antage at der kan være tale om en fejl.

De fleste mennesker vil ikke kunne kende forskel på den ene Acer Aspire frem for den anden.
Det kræver kyndig viden på området, så en fagperson kunne antages at handle i ond tro, men ikke Hr. og Fru. Danmark
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2016 kl. 23:29
Oprindeligt skrevet af Bimsen Bimsen skrev:

Der bliver vel altid taget forbehold for trykfejl og leverance problemer mm, både i annonce og den automatiske ordre bekræftigelse så rent juridisk tror jeg ikke Føtex har gjort noget forkert.
Moral er en hel anden snak.

"Automatiske ordre bekræftelsen".. 
Alene det du kan skrive det, det fortæller hvor galt det står til. Det er jo direkte i strid med hele intentionen med en ordrebekræftelse. Hvordan kan man bekræfte noget pr automatik? Og ydermere, at man skulle kunne tage forbehold i en bekræftelse? Hvad hulen skal man så bruge en bekræftelse til? Så er det jo netop IKKE en bekræftelse. 

Det giver simpelthen ingen mening. 

Om det så rent lovmæssigt er i orden, det vil jeg ikke lægge hovedet på blokken på. Men hvis det er, så er det endnu et udtryk for, hvor galt det står til. Det burde simpelthen ikke kunne foregå. 

Til top
Bimsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2004
Sted: Sverige
Status: Offline
Point: 511
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bimsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2016 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Bimsen Bimsen skrev:

Der bliver vel altid taget forbehold for trykfejl og leverance problemer mm, både i annonce og den automatiske ordre bekræftigelse så rent juridisk tror jeg ikke Føtex har gjort noget forkert.
Moral er en hel anden snak.


"Automatiske ordre bekræftelsen".. 
Alene det du kan skrive det, det fortæller hvor galt det står til. Det er jo direkte i strid med hele intentionen med en ordrebekræftelse. Hvordan kan man bekræfte noget pr automatik? Og ydermere, at man skulle kunne tage forbehold i en bekræftelse? Hvad hulen skal man så bruge en bekræftelse til? Så er det jo netop IKKE en bekræftelse. 

Det giver simpelthen ingen mening. 

Om det så rent lovmæssigt er i orden, det vil jeg ikke lægge hovedet på blokken på. Men hvis det er, så er det endnu et udtryk for, hvor galt det står til. Det burde simpelthen ikke kunne foregå. 



Jeg tror man idag skal tolke en ordrebekræftigelse mere som en bestillings kvittering fra sælger. Den udbredte brug af fjernlager gør desværre at sælger gerne vil tage forbehold for pris og leverance forhold fra leverandøren da han ikke kan/vil garantere dette på tidspunktet for 'ordrebekræftigelsen'. Alternativt for at dække over fejl i eget lagersystem.

Forkert ja, men jeg tror det hænger sådan sammen.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2016 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af Bimsen Bimsen skrev:

 

Jeg tror man idag skal tolke en ordrebekræftigelse mere som en bestillings kvittering fra sælger.

Indtil der foreligger en decideret dom for dette, så nægter jeg det simpelthen. Det ville være katastrofalt, og bør ikke forekomme. 

Oprindeligt skrevet af Bimsen Bimsen skrev:

Den udbredte brug af fjernlager gør desværre at sælger gerne vil tage forbehold for pris og leverance forhold fra leverandøren da han ikke kan/vil garantere dette på tidspunktet for 'ordrebekræftigelsen'. Alternativt for at dække over fejl i eget lagersystem.

Forkert ja, men jeg tror det hænger sådan sammen.


Der er massere af firmaer der sagtens kan finde ud af det, hvor de netop skriver bestillings bekræftelse, og understreger, at det netop IKKE er en ordre bekræftelse. Deri har firmaerne muligheden for at netop "undersøge" handlen nærmere og eliminere fejl i ordren. Det er det der er hele meningen med bekræftelsen. Og det er netop derfor, at en bekræftelse normalvis er så bindende som den er. Eksempelvis computersalg.dk og deslige.

Det er så vanvittigt nemt, så der er ingen gode grunde til at ikke gøre det på den måde.
Hvis man omvendt vælger at gøre det anderledes, så må man simpelthen tage skraldet, de forhåbentlig få gange det går galt. Det ville klæde enhver virksomhed, (Føtex/Dansk supermarked i dette tilfælde) at gøre dette. Det kan ikke være meningen, at de ligefrem skal have lov til at fordreje begreber på den måde, til deres fordel. 
Til top
K_J Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-August-2014
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2016 kl. 11:14
Hvis man holder hårdnakket på at man skal have præcis den maskine til den pris, må det være fordi man øjnede et super godt tilbud. Det kan næsten kun have været i ond tro.
Går den så går den, men den gik ikke så accepter det dog.

Hvis man ikke kan kende forskel på den maskine der var på tilbud og en billigere maskine fra samme producent, så har man med stor sandsynlighed heller ikke det mindste begreb om spec. Man har formentlig handlet i god tro, men behovet for maskinkraften er nok heller ikke tilstede, og så kan man lige så godt købe en billig maskine.
Det er trods alt de færreste der ikke kan klare sig med en moderne billig bærbar.

Føtex har lavet en fejl, men det er hverken første eller sidste gang.

Redigeret af K_J - 17-Oktober-2016 kl. 11:22
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2016 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af K_J K_J skrev:

Hvis man holder hårdnakket på at man skal have præcis den maskine til den pris, må det være fordi man øjnede et super godt tilbud. Det kan næsten kun have været i ond tro.
Går den så går den, men den gik ikke så accepter det dog.

Så hvis man "øjner et super godt tilbud", så handler man pr. definition i ond tro, i din verden?

Oprindeligt skrevet af K_J K_J skrev:

Hvis man ikke kan kende forskel på den maskine der var på tilbud og en billigere maskine fra samme producent, så har man med stor sandsynlighed heller ikke det mindste begreb om spec. Man har formentlig handlet i god tro, men behovet for maskinkraften er nok heller ikke tilstede, og så kan man lige så godt købe en billig maskine.
Det er trods alt de færreste der ikke kan klare sig med en moderne billig bærbar.

Føtex har lavet en fejl, men det er hverken første eller sidste gang.

Uanset kendskab til produktet, (og behovet for "kraften" i maskinen), så kunne Føtex, med ganske få midler, have undgået fejlen. Skal forbrugerne bøde for det, og ydermere beskyldes for at have handlet i ond tro, (ie din fortolkning herover)?
Der er folk der slet ikke kigge på specs. De kigger på computeren ud fra et overordnet behov, og på deres budget. Stemmer tingene overens, så er det en tilfredsstillende handel, for dem. Det skal de ikke klandres for. Og slet ikke, når de der sælger er dem med viden OG kontrol over handlen, (eller rettere - det burde det have været).

Det er fandme en underlig form for logik!

At man begår fejl er ikke ens betydende med, at man ikke skal/må tage konsekvensen af den. I din verden lader det til, at du har det bedst med, at der ikke er en konsekvens af en fejl.. Jeg gad sgu godt at vide, om det er sådan en generel opfattelse du har. I så fald så kan du da starte med at lukke de indsatte ud.

Jeg gentager - Det er fandme en underlig form for logik.

Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2016 kl. 12:17
Så du sammenligner indsatte (der nok har lavet noget kriminelt) med en fejl i prisen på en vare?

Logisk? Næppe...
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2016 kl. 13:57
Oprindeligt skrevet af K_J K_J skrev:

Hvis man holder hårdnakket på at man skal have præcis den maskine til den pris, må det være fordi man øjnede et super godt tilbud. Det kan næsten kun have været i ond tro.
Går den så går den, men den gik ikke så accepter det dog.

Hvis man ikke kan kende forskel på den maskine der var på tilbud og en billigere maskine fra samme producent, så har man med stor sandsynlighed heller ikke det mindste begreb om spec. Man har formentlig handlet i god tro, men behovet for maskinkraften er nok heller ikke tilstede, og så kan man lige så godt købe en billig maskine.
Det er trods alt de færreste der ikke kan klare sig med en moderne billig bærbar.

Føtex har lavet en fejl, men det er hverken første eller sidste gang.

Loven siger stadig at sælger skal bevise at du har handlet i ond tro. Og det kan være lidt svært.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2016 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Så du sammenligner indsatte (der nok har lavet noget kriminelt) med en fejl i prisen på en vare?

Logisk? Næppe...

Nej, jeg sammenligner det ud fra den holdning med, at en fejl ikke skal have en konsekvens. Og det antydes, at man "bare skal komme over det". Og hvis du læste sætningen lige inden, så spørger jeg ind til, om det er en generel holdning som skribenten har.
Pointen var ikke, hvilken fejl der er begået. Pointen var, om man "bare skal komme over" en fejl. 

Forbrugerlovmæssig, så skelner sådanne tilfælde her om det er åbenlyst fejl (prisfejl) eller ej. I det konkrete tilfælde, så kræver det indgående kendskab til specifikationerne for den pågældende computer, for at kunne sige, om 2100,- er en åbenlys fejl. Man kan finde mange computere til den pris i dag. Ergo er det ikke en umiddelbart en åbenlys fejl. 

Der skelnes også til før prisen - Den er noget mere vanskelig, specielt når der er tale om tilbud. Der er tidligere set førpriser hvor et tilbud og procentvis besparelse (ca. 75% i det konkrete tilfælde) sagtens kan retfærdiggøre netop 2100,- for en lign. computer, (specielt udgået/ældre modeller). Men det kræver igen indgående kendskab til markedet i sin helhed, at kunne tolke dette som værende en åbenlys fejl. 

Havde prisen været væsenlig lavere, så kunne man langt bedre argumentere med åbenlys fejl, i og med det meget sjældent er set computere (bærbar) i væsentlig lavere prisklasse. Men 2100,- for en "bærbar" i dag, det bør ikke tilskrives "åbenlys fejl", medmindre man har indgående kendskab til markedet og specifikationerne, efter min mening.

At skulle bevæge sig ud i og bevise, at forbrugeren har dette kendskab, det tror jeg helt seriøst ikke, at der er nogen der har lyst til.
Problemet er, at det er det som Føtex gør, når de påråber sig "åbenlys fejl". Så peger de netop på, at forbrugeren burde have vidst dette. 

Det er åbenlyst forkert tolket af Føtex, efter min mening. Fordi:

Går man ind på føtex.dk og søger på bærbar computere, så har de pt. 10 stk som alle har lavere pris end den omtalte i emnet.
De har en som ligner den omtalte ret meget og kun få hundrede kroner dyrere, som normal pris. 
https://www.foetex.dk/elektronik-spil/computere/baerbare-computere/asus-a540sa-xx489t-156-baerbar/p/100249983?event=32&point=1
Den eneste måde man kan skelne den ene fra den anden, det er ved at have indgående kendskab til computernes indhold/specifikationer

Hvem tør begive sig ud i at påstå, at personen fra den oprindelige artikel, som bare ville købe en computer til sin søn, har dette kendskab? 
Føtex har gjort det nu ved at påråbe sig åbenlys fejl. På trods af at de har mindst 10 stk bærbar computere på deres side, som alle har en lavere pris. Og mindst en der ligner til 400,- kroner mere, (normal pris).

Helt generelt:
Hvordan skal forbrugere, der ikke nødvendigvis har kendskab til disse ting, opfatte 2100,- for en bærbar computer, som værende en åbenlys prisfejl?

Jeg synes det er sørgeligt at kaste skylden over på forbrugerne, (har handlet i ond tro).
Det eneste der er åbenlyst det er, at det for uvidende forbrugere ikke er skide åbenlyst!! Confused

Til top
kamala Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kamala Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2016 kl. 15:55
Og rent tilfældigt, nu der er både billigere og dyrere maskiner, så lige der hvor der er en god handel, så bestiller man lige det gode køb ved et rent tilfælde.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu