recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Full HD vs 4K
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Full HD vs 4K

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Ellesar11 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 05-Januar-2017
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ellesar11 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Full HD vs 4K
    Sendt: 05-Januar-2017 kl. 19:55
Hej alle,

Jeg købte et tv i Elgiganten i går ( http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... v-49uh750v ), men er ved at hælde til det måske var en fejl.

Det skal siges, at jeg ikke er teknisk særlig kyndig (dog har jeg lært meget inden for det sidste døgn - ironisk nok EFTER mit køb). 

I hvert fald er sagen jo, at fjernsynet viser dejligt skarpe billeder, hvis jeg tilgår HBO via PS4 eller FIFA via PS4. 

Men på "almindelige" tv-kanaler er det altså ikke imponerende! Mit gamle Phillips Full HD 32 tommer var væsentligt skarpere - særligt kommer det fx til udtryk ved fodboldkampe. 

I mellemtiden er det blevet klart for mig at 4K-opløsningen skal kæmpe lidt med at opskalere tv-signalet, og at dette gik væsentligt bedre for mit gamle Full HD-tv. Alt i alt er det meget utilfredsstillende at købe nyt tv til 8000 og så få ringere kvalitet på de ting, man bruger mest. 

Jeg får signalet via en Stofa-boks, og hvis jeg bruger deres arkiv-funktion til fx DR-programmer er billedet noget bedre, men allerhøjst på niveau med før. Og det er altså vel at mærke kun ved gemte eller programmer fra i går, og ikke på "live"-udsendelser. 

Mit spørgsmålet er egentlig om I ville forsøge at bytte tv'et, hvis det var jer? Jeg har åbnet det relativt pænt, så de fleste ting ville kunne lukkes i som før, nok med undtagelse af diverse ledninge-poser. Jeg ved selvfølgelig ikke engang om de vil tage imod det - dybest set er det måske bare min egen fejl. 

Men: Jeg synes deres vejledning har været vildledende. Fx fortalte jeg ekspedienten at min afstand til TV'et var cirka 4 meter. Det fik os begge to til til at konkludere jeg nok skulle have minimum 49 tommer, hvilket jeg så købte. Dog "glemte" han at fortælle at - selv hvis jeg kunne se meget 4K - ville det ikke gøre den store forskel med den afstand (hvad jeg senere har googlet mig til). 

For det andet: Der følger jo en såkaldt Magic Remote med. Den er skam også lækker - dog vil den ikke synkronisere med Stofas tv-boks - så jeg ender alligevel med at skulle bruge to fjernbetjeninger. Han sagde ikke eksplicit, at "den virker med Stofas boks" - fra hans forklaring fk jeg bare indtrykket af, at den virkede til alt, så jeg tænkte ikke mere over det. 

Mine konkrete spørgsmål er:

1) Skal jeg forsøge at bytte det? Jeg kan ikke gennemskue om jeg bare er selvforskyldt dum, eller med vis rimelighed kan sige, at det har været dårlig vejledning i butikken.

2) Hvis jeg beslutter, og lykkedes med byt, vil I så ikke anbefale et full HD tv? Tilsyneladende er kvaliteten bedre her, når kildematerialet nu engang ikke er 4K. (Jeg har læst at Netflix kører med 4K, og andre i fremtiden vil vel følge efter - men det primære jeg bruger er "almindeligt" tv. Og så lidt HBO.)

Mvh Ellesar11

PS. Jeg har forsøgt at kalibrere det lidt (kan dog ikke finde noget med upscaling i menuen) ud fra Christopher Gaveys kommentar herfra :

https://www.amazon.co.uk/d/Home-Cinema- ... B01E080PPM 

.. Det hjalp ikke det store.
Read more at http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?f=2&t=36937#kjbzwsZLmvYH6UcP.99
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2017 kl. 20:04
Vedr 4k.   Så giver det nok ikke den store oplevelse på 49" med 4 meters afstand..

Og husk på at Elgiganten tjener mest på LG så derfor er det de bedste tv ifølge dem .

Havde nok valgt noget Samsung eller Panasonic i 55"
Til top
Ellesar11 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 05-Januar-2017
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ellesar11 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2017 kl. 20:11
Hm, ja, man burde næsten afskaffe individuel kommision til sælgerne, måske. 

Men: Er det et ofte set problem at kvaliteten med 4K er væsentligt ringere end Full HD? Altså når kildematerialet er almindelige kanaler, som ifølge Stofa-medarbejderen oftest sendes i SD.

vh Ellesar11
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2017 kl. 20:35
Prøv at stoppe antenne direkte i TV'et. Efter overgang til 4k TV har jeg oplevet et løft i billedkvalitet på både SD og HD kanaler. Har Stofa kabel direkte i TV, og signalstyrke og kvalitet står på 100%, BER er 0

Redigeret af Kampus - 05-Januar-2017 kl. 20:35
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2017 kl. 20:47
Har du lavet nogle "ordentlige" billedindstillinger? Altså sat den på: "Biograf/cinema/film" eller hvad den nu hedder. Og har du slået ALT fra, som kan slåes fra?

M.v.h.
Til top
Preps Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-December-2004
Sted: Odense
Point: 456
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Preps Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2017 kl. 17:54
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Prøv at stoppe antenne direkte i TV'et. Efter overgang til 4k TV har jeg oplevet et løft i billedkvalitet på både SD og HD kanaler. Har Stofa kabel direkte i TV, og signalstyrke og kvalitet står på 100%, BER er 0

Skal det forståes således at du opskalerer dit SD signal til 4K i TV'et?
Til top
-Henrik- Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-December-2012
Point: 412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2017 kl. 18:18
Jeg så fodbold på en 55" Sony XD93 for nogle uger siden, hvilket så ud af H til.
De hvide striber på banen så virkelig fucked up ud.
Film så til gengæld blændende godt ud.
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Point: 6288
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2017 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af Preps Preps skrev:

Hej , med et 4K tv , ja så bliver alt jo opskaleret til , ja 4K. Men det siger jo ikke noget om kvaliteten..
MVH
TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2017 kl. 18:37
Et godt SD signal ser også godt ud opskaleret til 4k. DR2 får yderligere et løft pga skærmens HDR funktion. Et Pio plasma, som jeg havde før, kan ikke følge med i billedkvalitet.
Til top
Preps Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-December-2004
Sted: Odense
Point: 456
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Preps Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2017 kl. 18:55
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Hej , med et 4K tv , ja så bliver alt jo opskaleret til , ja 4K. Men det siger jo ikke noget om kvaliteten..
MVH

Umiddelbart kan jeg ikke se at mit Pana CXC725 opskalerer til 4K. Ej heller nogle menuer hvor jeg kan indstille det. Info siger kun 720p eller 1080i alt efter kanal, men det er måske inputsignalet?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19680
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2017 kl. 19:01
Hvis dit tv har et panel med 4K opløsning, vil enthvert indkommende signal blive skaleret op, så det passer til panelet.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Point: 6288
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2017 kl. 19:03

Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

MVH

Umiddelbart kan jeg ikke se at mit Pana CXC725 opskalerer til 4K. Ej heller nogle menuer hvor jeg kan indstille det. Info siger kun 720p eller 1080i alt efter kanal, men det er måske inputsignalet?
Hej , ja på info kan du kun se hvad du sender til dit tv , men skærmen selv har jo 4K opløsning , uafhængig af input. 4K er ikke i sig selv et kvalitetsstempel , det bliver ikke automatisk bedre ved et dårligt signal.
MVH

Redigeret af hopgreve - 06-Januar-2017 kl. 19:03
TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu