recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Full motion vægbeslag og Fermacell væg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Full motion vægbeslag og Fermacell væg

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Full motion vægbeslag og Fermacell væg
    Sendt: 17-September-2022 kl. 20:03
Hej alle

Ved ikke om jeg skriver dette i rette underforum, men nu prøver jeg lige.

Jeg er ved at indrette mit værelse/man cave i vores nye hus. Til tv'et har jeg et ønske om at opsætte et fuldt bevægeligt vægbeslag (også gerne kaldet "full motion" eller "cantilever"), da jeg gerne vil kunne bevæge tv'et i forskellige retninger. Helt konkret har jeg forelsket mig lidt i Vogels NEXT 7345/46/55/56.

Da jeg ledte efter anmeldelser faldt jeg over denne på Son Video. Her måtte jeg til min store bestyrtelse læse, at Vogels i opsætningsvejledning (og selvfølgelig *ikke* på produktsiden) skriver, at vægbeslaget kun må bruges på solide vægge (mursten, træ, beton mv.) og eksplicit ikke på f.eks. hulmure, gipsvægge mv.

Det har med et slag ødelagt alle mine planer, da vore vægge består af 2x 1,25 cm Fermacell på hver side, sat på et stålskelet med 7 cm isolering. Jeg formoder i al fald, at Fermacell også falder ind under "gipsvægge" selv om det jo skulle være meget stærkere.

Mit spørgsmål er så, om nogen af jer har konkrete erfaringer med Fermacell vægge og et fuldt bevægeligt vægbeslag.

Tager imod alle oplysninger og forslag med kyshånd, da jeg ellers har problemer med at komme videre med værelset.


"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
sokken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Februar-2005
Status: Offline
Point: 643
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sokken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2022 kl. 22:25
Har fundet dette på nettet.

Fermacell er skruefaste gipsplader, der holder 30 kg i én skrue uden plugs og 50 kg med plugs.

Så de burde da kunne holde til det meste 
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2022 kl. 22:26
Der skal helt sikkert laves noget forstærkning. Læs side 46 om vægtforskellen på ophæng af el radiater vs vandfyldt radiator.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2022 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af sokken sokken skrev:

Har fundet dette på nettet.

Fermacell er skruefaste gipsplader, der holder 30 kg i én skrue uden plugs og 50 kg med plugs.

Så de burde da kunne holde til det meste 

Ja, jeg ved godt, at Fermacell kan holde op til 30kg i én skrue, hvis blot objektet hænger direkte på væggen. Problemet opstår, når du har noget tungt, der hænger væk fra væggen. Se eventuelt også det billede på siden jeg linker til. Det svage led er ikke der, hvor beslaget er monteret, men selve gipspladen, og givetvis de søm/skruer pladen er sat fast på metalskelettet med.
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Der skal helt sikkert laves noget forstærkning. Læs side 46 om vægtforskellen på ophæng af el radiater vs vandfyldt radiator.

Jeg er bange for, at du har ret mht. forstærkningen. Der er bare den krølle, at væggene er færdiglavede og jeg vil nødigt pille væggen ned igen. Det giver bl.a. også problemer med det, der hænger på den anden side.

Jeg havde et eller andet sted håbet, at en eller anden måske havde praktiske erfaringer med Fermacell og en lignende problemstilling (behøver ikke nødvendigvis være et vægbeslag med udtræk). Sommetider er producenter lidt overforsigtige pga. eventuelle skader.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2022 kl. 10:32
Det der også beskrives, er at der kan monteres en plade uden på væggen til at skrue beslaget fast i. Den plade skal så bare aflastes/skrues på stålskelettet. Og stållægterne placering kan findes med en Detektor.

Og ja jeg har opsat og monteret mange gipsvægge på stållægter, så ved lidt om hvor meget de kan bære.


Redigeret af Munch - 18-September-2022 kl. 10:35
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2022 kl. 11:10
Mit 50” plasma hænger på en gipsvæg med plugs som disse

Det gode er at jeg har et bredt beslag, så vægten kan fordeles over et stort område.

Det Vogels beslag du har kig på, befæstiges på et meget lille areal.

Mit forslag er at du køber sådan en plade her

Motorer den på væggen med 10-12 gipsplugs som dem jeg har brugt.
Brug undersænkede skruer, gem alle skruehovederne med spartelmasse og mal pladen i væggens farve.
Bor huller til vogels beslaget i midten af pladen og monter beslaget med disse:

Så falder dit tv aldrig ned og du har styrket en del af væggen med krydsfinerplade.


Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2022 kl. 16:39
Munch og KlausDM, vil lige takke jer begge for jeres input. Meget hjælpsomt. Thumbs Up

Det med pladen og vægtfordelingen havde jeg selv overvejet, men troede, at man nok måtte pille i selve væggen for dette.

Tak i øvrigt for de konkrete forslag, Klaus. Kan se, at de ved Tillex

Skal i øvrigt siges, at jeg kigger på et 55" Sony A95K. Ikke at jeg har tænkt mig at købe det lige med det samme, men det er det jeg sigter imod. Hvad beslaget angår, så behøver det ikke nødvendigvis være det tidligere nævnte Vogels, og det behøver såmænd heller ikke være motoriseret, men det kunne da være fedt. Det vigtige er, at jeg kan dreje tv'et op til ca. 45 grader til højre og til venstre, og også tilte det lidt.

Jeg er ikke den store håndværker. Må lige se om jeg kan finde en til at hjælpe med projektet, så det ikke går helt galt. Endnu engang tak for hjælpen.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Just Curious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 519
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Just Curious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 15:13
Tro på en AV Tekniker der næsten dagligt monterer op til 98" ledskærme op på gipsvægge (2lags)
du kan sagtens montere dit ønskede beslag på din væg hvis du holder dig til de rigtige skruer..

Vi bruger disse dagligt og de har endnu aldrig svigtet..


Jem og fix har en helt tilsvarende bare i grå udførelse den er lige så god.
men hold dig fra kopierne i farven sort som Harald Nyborg og andre sælger.. 


Redigeret af Just Curious - 26-September-2022 kl. 15:15
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af Just Curious Just Curious skrev:

Tro på en AV Tekniker der næsten dagligt monterer op til 98" ledskærme op på gipsvægge (2lags)
du kan sagtens montere dit ønskede beslag på din væg hvis du holder dig til de rigtige skruer..

Vi bruger disse dagligt og de har endnu aldrig svigtet..


Jem og fix har en helt tilsvarende bare i grå udførelse den er lige så god.
men hold dig fra kopierne i farven sort som Harald Nyborg og andre sælger.. 
Også “Full Motion” beslag, hvor vægtstangs belastningen bliver enorm med TV’et i yderste position?

Jeg kender godt rosett plugsene, og har brugt dem flittigt til ophæng af tunge ting der hænger fladt på væggen. Her er de uovertrufne, men ville aldrig anbefale dem til en træk belastning af et bevægeligt TV ophæng.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Just Curious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 519
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Just Curious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 15:43
ja helt bestemt - bruger dem i forbindelse med montage af store Chief drejebeslag som alene vejer ca. 15 kg. Før skærm, hvor skærmen kan trækkes 60 cm ud fra væggen der er ingen problemer med skærm op til 80"..

Redigeret af Just Curious - 26-September-2022 kl. 15:44
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2022 kl. 18:09
Hov! Jeg havde slet ikke før nu bemærket, at der var kommet yderligere indlæg. Først og fremmest, tak til Just Curious.

Jeg kender godt Expandet Rosett, i al fald af navn. Uden dog at have belæg for det, så tror jeg dog, at Munch har ret i, at "vægtstangs belastningen" (hvad er egentlig det korrekte begreb) er et problem, også for denne plug. Som man kan se på billedet fra anmeldelsen hos Son Video, så er det ikke skruerne, der har givet efter, men gipspladen selv. Meget, hvis ikke alt, afhænger vel af, hvordan (i denne sammenhæng Fermacell) pladerne er monteret. Tænker her på befæstigelsen i metalkonstruktionen.

(Prøvede at indsætte billedet her, men det må jeg åbenbart ikke. Se eventuelt linket i mit oprindelige indlæg.)


Redigeret af azrael - 02-Oktober-2022 kl. 18:12
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2022 kl. 18:54
Det kaldes Vægtstangsprincippet, og er egentlig kendt af de fleste der kan bruge et Koben. Formlen er kraft x arm.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu