Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
kimfrede
Junior bruger
Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 45
|
Sendt: 28-April-2010 kl. 11:47 |
Jeg respekterer, at der er flere der har opfattelsen af, at G20's tuner er "noget crap"; men det forekommer ikke til at være forholdet her ved os. Vi modtager signalet fra Antenneforeningen Århus via Stofa - jeg har en 42G20 og en Zaptorboks. Jeg har kun tunet de digitale signaler på min G20. Antennesignalet ledes via et 5 meter langt signalkabel af god kvalitet til min Zaptor, og derfra til min G20 (1 meter signalkabel - alm. kvalitet)
Når jeg, foranlediget af bl.a. denne tråd, sidder og flipper mellem min G20 tuner og min Zaptorboks (via HDMI) kan jeg ikke se forskel i signalkvalitet - man kan muligvis måle det, men med det blotte øje og i almindelig daglig brug kan jeg altså ikke se, at der er forskel.
Kan det være andre forhold der påvirker jeres signalkvalitet? Hvordan fordeles jeres signal fra primær indtag til husets interne installationer (oftes på loftet)? Hvilke type kabler anvender I? Har I prøvet andre? Hvordan er signalkvaliteten generelt (altså fra jeres leverandør) osv.
|
/kims
|
|
Ghidora
Bruger
Oprettet: 27-Marts-2007
Point: 206
|
Sendt: 28-April-2010 kl. 12:04 |
Forskellen er vel om der er en bedre upscaler i boxen end den fjernsynet tilbyder...
Har dog ikke forstand på den slags boxe...
Men det ville da være den logiske forklaring...
Et digitalt signal er vel et digitalt signal....
|
Panasonic G20 50" Plasma Sony PS3 Slim 320 GB AVI ADM 9.1T Hvid
|
|
Cyberguyen
Guld medlem
Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4944
|
Sendt: 28-April-2010 kl. 13:05 |
kimfrede skrev:
Når jeg, foranlediget af bl.a. denne tråd, sidder og flipper mellem min G20 tuner og min Zaptorboks (via HDMI) kan jeg ikke se forskel i signalkvalitet - man kan muligvis måle det, men med det blotte øje og i almindelig daglig brug kan jeg altså ikke se, at der er forskel.
Kan det være andre forhold der påvirker jeres signalkvalitet? Hvordan fordeles jeres signal fra primær indtag til husets interne installationer (oftes på loftet)? Hvilke type kabler anvender I? Har I prøvet andre? Hvordan er signalkvaliteten generelt (altså fra jeres leverandør) osv.
|
Hvis man ikke har nogle udfald i det digitale signal, så er kablerne i orden. Billedet i et digitalt signal bliver ikke langsomt dårligere ved dårligere signalkvalitet som det er tilfældet ved analog tv. Det digitale signal vil starte med at få pixelsfejl og udfald af billede og til sidst lyd. Så hvis man ikke oplever disse fejl så er kablerne i orden og bør ikke forbedres. Hvis du ikke kan se forskel på den indbyggede DVB-C tuner og Zaptorboksens, så kan man måske også udlede at Zaptorboksens tuner ikke er bedre end DVB-C tuneren i G20'eren.
|
|
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 28-April-2010 kl. 15:42 |
kimfrede skrev:
Jeg respekterer, at der er flere der har opfattelsen af, at G20's tuner er "noget crap"; men det forekommer ikke til at være forholdet her ved os. Vi modtager signalet fra Antenneforeningen Århus via Stofa - jeg har en 42G20 og en Zaptorboks. Jeg har kun tunet de digitale signaler på min G20. Antennesignalet ledes via et 5 meter langt signalkabel af god kvalitet til min Zaptor, og derfra til min G20 (1 meter signalkabel - alm. kvalitet)
|
Jeg er ikke imponeret af Zaptor boksens billedkvalitet. Måske derfor...
|
|
Ghidora
Bruger
|
Sendt: 28-April-2010 kl. 21:50 |
eftersom DR HD står som den skal så er det vel upscaleren der er dårlig?
|
|
|
vasif
Guld medlem
Oprettet: 17-November-2006
Point: 1773
|
Sendt: 28-April-2010 kl. 23:28 |
Det er en kombination af mange ting, men upscaleren må bestemt have sin del af skylden, hvilket dog går igen på mange skærme idag. Generelt klarer selv helt billige skærme sig faktisk ganske fint med et HD-Signal, hvorimod SD er en helt anden sag.
Der er ingen tvivl om, at producenterne retter fokus mere henimod HD som den vigtigste parameter, specielt taget i betragtning af, at HD generelt er blevet mere og mere udbredt med årene. Man tilsidesætter måske lidt af alt det andet, for at tweake Tv'et til at yde maksimalt med HD. En fladskærm er jo også i bund og grund beregnet til High Definition. For et par år tilbage, hvor HD endnu ikke var så udbredt, var det min klare opfattelse, at man implementerede rigtig gode tunere i Tv, som selv idag klarer sig ganske fint. Ser ud som om, at udviklingen er gået i lidt i stå på det område. Panasonic imponerede for et par år tilbage med deres Plasma-Tv, hvor især SD-kvaliteten blev rost til skyerne, og måske var et skridt eller to foran mange andre, med undtagelse af Pioneer. Sidenhen virker det som om, at Panasonic er gået hen og blevet lidt for tilfredse med dem selv, bevares, på andre områder har de forbedret sig, men hvis udviklingen eller rettere sagt trenden fortsætter, ender det nok med, at jeg dropper indbyggede tunere, og deres mangel på ordentlig signal, og scalering behandling, og går efter en boks. Det er bare ærgeligt, for ærligt talt vil jeg helst være fri for sådanne, selvom en boks har sine fordele.
Redigeret af vasif - 29-April-2010 kl. 09:00
|
|
xcardman
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
|
Sendt: 28-April-2010 kl. 23:38 |
Ghidora skrev:
eftersom DR HD står som den skal så er det vel upscaleren der er dårlig? |
hvordan kan du være sikker på DR HD står som det skal.
bare over dvb-t og canal digtial er der en rimelig forskel. samt HD er ikke bare god kvalitet og et super billede. der også en større forskel mellem skærmene. synes faktisk det er lidt undervuderet, at HD bare er godt på alle skærme. måske fordi man kun ser forskellen mellem HD og SD på sin egen skærm samt din skærm opscalere jo også fra DR HD.
Panasonic burde gøre mere ved opscalering, samt andre producenter, men igen måske prisen som spiller ind.
har lige købt en oppo og havde en pan BD50 afspiller. der er en verden til forskel på dvd. hvorfor? fordi en oppo har en bedre scalere
Redigeret af xcardman - 28-April-2010 kl. 23:40
|
|
vasif
Guld medlem
Oprettet: 17-November-2006
Point: 1773
|
Sendt: 28-April-2010 kl. 23:51 |
HD er ikke decideret dårligt eller ligefrem ringe som SD kan være på visse skærme, det er ikke min erfaring, selv med de helt billige skærme, så i sammenligning med hinanden, er forskellen gået hen og blevet ret markant, især på et G20. Om muligt det ikke er perfekt, men HD er nu engang fladskærmens helt store styrke, og selvom der foregår en scalering med HD, er vi stadigvæk ikke helt i samme boldgade, som at scalere billedet til SD.
I samme ombæring er jeg da enig i, at HD ikke bare er ensbetydende med et perfekt billede, og DR HD er da heller ikke altid lige imponerende.
|
|
xcardman
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
|
Sendt: 29-April-2010 kl. 00:18 |
Vaif
det er vi meget enige om
|
|
Firebird
Guld medlem
Oprettet: 14-Marts-2009
Point: 2195
|
Sendt: 29-April-2010 kl. 01:16 |
Samsungs skærme er generelt bedre til SD via kabel tv end Panasonics. En Samsung 855'er er stort set lige så god uden Samsung boksen fra YouSee som med boksen. Jeg har ikke kunnet se nogen nævneværdig forskel de gange hvor jeg har set en Samsung 855'er med og uden boks.
|
Venlig hilsen Firebird {;-)
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
|
Ghidora
Bruger
|
Sendt: 29-April-2010 kl. 07:51 |
xcardman jeg har nogle gange lidt svært ved at tyde dine beskeder?... måske bare mig der er sart ;)
Det eneste jeg mente med at det måtte være upscaleren er at eftersom DR HD står flot og som "den skal" så er det vel ikke tuneren i sig selv der er noget i "vejen" med? men derimod upscaleren?
Alle mine digitale kanaler er DVB-T men der er en verden til forskel på DR HD og DR 1 / TV2.
Jeg siger ikke at der ikke findes et TV der kan vise DR HD Bedre... men jeg mener blot uden at måle på noget at det står som det "skal".
Her sammenligner jeg med andet HD materiale... flere af deres natur udsendelser ligner meget hvad mit PX70 præsterede med planet earth Bluray'en og det er mere end godt nok af en tv kanal!
Redigeret af Ghidora - 29-April-2010 kl. 08:12
|
|
|
Garfield
Bruger
Oprettet: 04-Oktober-2004
Point: 182
|
Sendt: 29-April-2010 kl. 16:59 |
xcardman skrev:
køb en skærm uden tuner, så har man ikke den bekymring
der kommer jo hele tiden noget nyt. |
Det var sku da det dummeste råd, jeg har hørt længe. Hvor mange tror du ikke ærgrer sig over, at deres TV ikke har DVB-C tuner og mpg-4? Det er da oplagt at tage det med, og slippe for en ekstra boks + fjernbetjening.
|
|