recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Genopladelige batterier og fjernbetjening
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGenopladelige batterier og fjernbetjening

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Ronnio Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 83
Direkte link til dette indlæg Emne: Genopladelige batterier og fjernbetjening
    Sendt: 27-Februar-2005 kl. 13:03

Hej alle

Er her en som ved hvorfor mange producenter af DVD afspillere/optagere skriver at man IKKE må benytte genopladelige batterier i fjernbetjeningen?

Ronnio

Ejer af en Pioneer DVR-720 og super tilfreds
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2005 kl. 13:08

Tja muligvis fordi den faktisk kræver 1,5 volt. Et genopladeligt batteri har oftest kun 1,2 volt.

Desuden holder et genopladeligt ikke så længe. Førhen tabte de rimeligt hurtigt deres spænding, ved dog ikke om det også gælder i dag,

Til top
Ronnio Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2005 kl. 13:22

Tak for svaret

I min familie (2 voksne og 3 børn) bruger vi ufattelig mange batterier til alle vores mange dimser, tingster, talende dukker og fjernbejeninger. Så selvom de ganske rigtigt ikke holder så længe så sparer vi mange penge og (anvendt rigtigt) så skåner vi også miljøet.

Kunne der være tale om andet end forskellen på volt (fx mAh) ?

Og hvordan skulle det kunne skade at bruge genopladelige alligevel? Hvad så med walkmanden, babyalarmen, lommelygten og fars nye MD3 afspiller ... de bruger da alle genopladelige batterier! Eller sagt på en anden måde ... hvad kan man så bruge genopladelige til Confused

Ronnio

Redigeret af Ronnio
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2005 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af Ronnio Ronnio skrev:

Tak for svaret

I min familie (2 voksne og 3 børn) bruger vi ufattelig mange batterier til alle vores mange dimser, tingster, talende dukker og fjernbejeninger. Så selvom de ganske rigtigt ikke holder så længe så sparer vi mange penge og (anvendt rigtigt) så skåner vi også miljøet.

Kunne der være tale om andet end forskellen på volt (fx mAh) ?

Og hvordan skulle det kunne skade at bruge genopladelige alligevel? Hvad så med walkmanden, babyalarmen, lommelygten og fars nye MD3 afspiller ... de bruger da alle genopladelige batterier! Eller sagt på en anden måde ... hvad kan man så bruge genopladelige til Confused

Ronnio

Skån du bare miljøet med de genopladelige hvis ellers pågældende apparater kan klare sig med den lavere spænding. Mht. mAh er det kun et spørgsmål om de skal oplades noget tidligere.

Der findes genopladelige typer (NiMH) som er mere velegnede til f.eks foto apparater pga. de kan klare større spids strøm uden at falde så meget i spænding som standard typer, men de er også noget dyrere.

/JørgenT

Til top
dunlop Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-November-2004
Point: 190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2005 kl. 13:56

Der er ikke nogetsomhelst forkert i at bruge genopladelige batterier, de skader ikke noget.

Jeg er også træt af at købe især de små AAA batterier som er alt for dyre og et genopladeligt batteri har betydeligt flere mAh (holder længere) end et tilsvarende alkaline batteri. Du kan endda i elektronikforretninger købe genopladelige med flere mAh end dem du kan købe i Føtex.

Men problemet er mange gange - præcis som lahan skriver - at genopladelige kun giver 1,2 V. Hvis du bruger 2 af dem i en fjernbetjening, giver de altså kun 2,4 V og det svarer faktisk til 2 alm. alkaline på ialt 3 V som er ved at være flade. Og der er ikke noget mere irriterende end en fjernbetjening der er ved at være flad !!

Men du kan IKKE ødelægge noget med genopladelige - så det bedste man kan gøre er at prøve om det virker.

Hilsen dunlop.

Til top
Bent M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2004
Point: 496
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2005 kl. 14:21

Jeg ved ikke hvorfor man ikke anbefaler brug af genopladelige batterier i fx fjernbetjeninger!! MEN det med 1,2 volt  og 1,5 der er det vel sådan at tomgangs spændingen på et 1,5 volts batteri ganske rigtigt er 1,5 volt, men hvad sker der når det belastes, ja så falder spændingen mere end den gør på et Ni MH batteri !.

Der kan læses lidt mere om det her

http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm

Mvh
Bent M
Sony RDR HX1010
Til top
Flyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Januar-2005
Point: 151
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2005 kl. 15:34

Helt ærligt, så er denne diskussion noget "akademisk". Genopladelige batterier er interessant og relevante for udstyr som er meget strømforbrugende. Hvor ofte skifter du batterier på dine fjernbetjeninger? Hvert 2. eller 3. år for mit vedkommende. Derfor er det helt go'nat og tale om genopladelige batterier til det formål. Derimod et digital kamera, det kører ca. 2 timer på almindelige batterier. Derfor smart at bruge genopladelige batterier.

Så enkelt kan det vel siges.

Mvh

Redigeret af Flyer
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2004
Point: 658
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2005 kl. 12:21
Uha det er det forkerte digital kamera du har så :-).. mit kører ihvertfald længere tid sammenlagt.
Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2004
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2005 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af Flyer Flyer skrev:

Helt ærligt, så er denne diskussion noget "akademisk". Genopladelige batterier er interessant og relevante for udstyr som er meget strømforbrugende. Hvor ofte skifter du batterier på dine fjernbetjeninger? Hvert 2. eller 3. år for mit vedkommende. Derfor er det helt go'nat og tale om genopladelige batterier til det formål. Derimod et digital kamera, det kører ca. 2 timer på almindelige batterier. Derfor smart at bruge genopladelige batterier.

Mvh

Helt enig. Jeg overvejede selv en overgang at skifte alt til genopladelige batterier men droppede det efter at have snakket med fagmænd. Genopladelige batterier er til intensiv brug. For en familie med mange batteridrevne dimser vil det dog ofte være en stor økonomisk og miljømæssig gevinst at skifte/supplere med genopladelige ditto.  

Claus

Redigeret af clausewitz
Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-September-2004
Point: 733
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2005 kl. 17:34

Uden at det skal opfattes som en opfordring til "miljøsvineri" så kan alm. batterier altså købes rimeligt billigt.

F.eks. har Harald Nyborg 60 stk. AA eller AAA for 99 kr.. Har brugt dem selv gennem et par år og de holder ligeså godt som dem med kaninen (der ofte koster 45 kr. for 4 batterier!!!)

mvh

Henrik
Til top
Ronnio Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2005 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af Flyer Flyer skrev:

Mvh

Hvis vi udelukkende anvendte batterier til fjernbetjeninger, så ville jeg da heller ikke bruge genopladelige, men I vores husstand bruger vi batterier til følgende apparater:

4 DVD fjernbetjeninger, 1 babyalarm, 2 diskmann, 1 grædedukke, 3 TV fjernbetjeninger, 1 satellit fjernbetjening, 1 børne båndoptager,  1 digitalt kamera, 3 brandalarmer, 2 lommelygter, 1 mp3 afspiller, 1 Barbie syngedukke, 1 badevægt, 1 køkkenvægt, 3 vækkeure, 1 telefonsvarer, 2 elektriske tandbørster, 1 elektrisk orgel, 1 baby øffegris  ... plus alt det løse som jeg ikke lige kan komme på nu ...Ermm

Jeg skyder på at vi har mindst 50 batterier i brug ... hele tiden, så der er tale om meget store besvarelser ved at anvende genopladelige batterier! Det eneste sted hvor vi bruger alm. batterier er i vore cykellygter (dem taber vi ind imellem).

Vi lavede en engangs investering i 1998 da vores mellemste datters babyalarm åd 2 batterier om ugen. Vi købte for ca. 700 kr batterier og har ikke købt nogle siden (bortset altså fra de nævnte cykellygter).  

Jeg har ikke regnet på hvor meget vi har sparet siden da, men alene babyalarmen står for ca 2 batterier X 52 uger X 5 år = 500 stk.  hertil kan lægges ungernes båndoptager som med garanti har været opladet 1-2 gange om måneden 4 stk.X 12 mdr. X 5 år =  240 stk. etc. etc etc

Ronnio

PS  Mit oprindelige spørgsmål gik på om genopladelige batterier kunne skade fjernbetjeninger, ikke om det var fornuftigt udfra et økonomisk hensyn Confused 

Redigeret af Ronnio
Til top
Flyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Januar-2005
Point: 151
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2005 kl. 19:45

Jeg er slet ikke i tvivl om at I har sparet penge, men spørgsmålet om at anvende de genopladelige batterier i en fjernbetjening er stadig irrelevant. Der vil gå mange år før investeringen (merprisen) har tjent sig hjem, når du ser isoleret på fjernbetjeningerne.

Men prøv da at sætte batterierne i en fjernbetjening, og se hvad der sker. Mit gæt er at der vil gå 2-3 uger så skal de lades op igen.

Redigeret af Flyer
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu