recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kvalitetstab ved redigering af video ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKvalitetstab ved redigering af video ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mads_t Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Emne: Kvalitetstab ved redigering af video ?
    Sendt: 13-Januar-2006 kl. 17:03

Hej,

Jeg har netop købt en Pioneer DVR-530H som en erstatning for min gamle Super-VHS.


Jeg vil overspille mine mange Hi8 videooptagelser til DVD som back-up og for at få mulighed for at redigere optagelserne senere.

Min plan er at overspille til DVD i den bedste kvalitet= 1 time pr. skive.

De store spørgsmål er så, hvad sker der med kvaliteten, når jeg senere vil redigere med et eller andet program på min PC, (jeg har ikke købt et endnu, men der er jo det gratis Windows Movie Maker)

Hvordan behandler sådan et program mon mine videoklip ? eksempel: jeg har 2 videoklip, der skal splejses sammen, vil et redigeringsprogram gå ind og "tage fat" i video data i slutningen af det første program og begyndelsen af det næste, og i øvrigt lade resten af videoklippene urørte ?

Eller vil programmet mon bearbejde de to klip fuldstændigt ved sammenklipningen ?

Det jeg tænker på er selvfølgelig, hvor meget videokvaliteten bliver forringet, når man klipper ?

Jeg håber, nogen her har en viden om dette emne



Redigeret af mads_t
Mvh. Mads
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2006 kl. 17:48

 

 MPEG Wizzard, 0 tab ved redigering. www.womble.com

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2006 kl. 19:11

Det er meget vigtigt når du vil redigere video at du bruger de rigtige programmer til de rigtige ting og specielt formater. Eks. når du vil redigere materiale du har optaget på din Pio, så er det optaget i komprimeret mpeg2 format, og du behøver derfor redigeringssoftware som understøtter "smart rendering", nemlig som du selv beskriver det, kun rekomprimerer de steder hvor du laver ændringer, og lader ikke ændret materiale være urørt. Der er ikke så mange redigeringsprogrammer der understøtter denne funktion ordentligt, da de fleste redigeringsprogrammer er skrevet til at redigere ukomprimeret AVI eller DV.

Et andet "problem" du har er at Pio'en jo optager lyd i DolbyDigital, ikke mpegaudio, og der er heller ikke ret mange redigeringsprogrammer der understøtter redigering med et dolby digital lydspor, da dette kræver en licensafgift til Dolby og derfor fordyrer redigeringsprogrammet. I nogle programmer er det med i prisen i andre skal købes et ekstra plugin for at håndtere Dolby Digital lyd.

Windows movie maker kan slet ikke bruges, det understøtter hverken smart rendering, dolby digital eller mpeg redigering i den forstand da det ikke kan gemme i mpegformat, kun i windows media format eller DV som sidenhen skal konverteres til mpeg/dvd igen med langvarig rekonvertering og kvalitetstab til følge.

Noget af det bedste på markedet til rå redigering, er produkterne fra Womble, enten mpeg wizzard som foreslået af radiomanden, eller mpeg2vcr (bruger selv mpeg2vcr som er forgængeren med lidt færre funktioner) Disse er skrevet og optimeret til dette ene formål og er de bedste og nemmeste værktøjer til dette. Præcise framecuts med fuld smartrendering og verdens hurtigste og mest flydende mpegscrubbing (ihvertfald i et almindeligt consumer program)

TMPG laver også nogle vældigt gode og egnede produkter til dette
http://www.tmpg-inc.com/product/index.html

Ikke helt på højde med Womble eks kan de slet ikke være med womble i scrubbing, men vældigt gode alligevel og med nogle andre nyttige funktioner.

Der er også brugbare produkter fra Ulead og Nero der kan arbejde med mpeg og smartrendering og Dolby Digital, men de er lidt mere "poppede" - dog ikke Ulead DVD Workshop som er noget mere proffesionelt i sine funktioner men også lidt pebret i pris. Disse er dog mere "altienløsninger" som ikke udmærker sig i den rå redigering på samme måde som Womble

Afhængig af hvad man vil lave er det sjældent nok med et enkelt program, du skal eks. bruge et til at "konvertere" din dvd-video eller dvd-vr om til en stor redigerbar mpeg fil inden du kan begynde at redigere den, så skal du lave selve redigeringen, og slutteligt vil du sikkert også gerne lave en dvd med menuer osv.

En god kombination du kan nå langt med, er en af Womble's 2 produkter til den rå klipning og splejsning, og TMPG dvd author til at importere/konvertere dvd'en om til en mpeg fil og til efterfølgende at importere den redigerede mpegfil for at lave en færdig DVD.    

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Hapsdog Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 318
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2006 kl. 21:09

Oprindeligt skrevet af mads_t mads_t skrev:

....Jeg vil overspille mine mange Hi8 videooptagelser til DVD som back-up og for at få mulighed for at redigere optagelserne senere.........

Hvad med at tage tyren ved hornene og lave det hele på din Pio? Det er lige så nemt, i flere tilfælde nemmere og meget billigere. Og tabsfrit!!!Alternativt vil jeg anbefale at lægge det på DVD i VR-mode. På den måde kan du high-speed kopiere det tilbage igen for redigering. Og hvis det skal være på PC, kan TMPG dvd author importere  - osse tabsfrit - filer i VR-mode og spytte dem ud på en færdig DVD.

Og det vigtigste: som Spawn siger, gå langt udenom de programmer som ikke reklamerer med tabsfri redigering. Ikke nok med at de forringer kvaliteten, de bruger osse en hulens masse tid på det, en DVD kan godt stå og koge hele natten.

Og en anden ting om forringelse ved videoklip: Hvis du reencoder dvs komprimerer materialet, får du forringelser og det uanset om det gøres på PC eller recorder. Og forringelsen er ens. Hvis du derimod kun klipper får du ingen forringelse. På redigeringssiden har du købt den bedste maskine!!!

mvh



Redigeret af Hapsdog
Til top
mads_t Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2006 kl. 18:23

Hej alle,

Først tak for svarene, som jo nok afføder flere spørgsmål, da jeg jo er nybegynder indenfor dette område.

Kan jeg ud fra tidligere indlæg konkludere, at jeg kan bruge programmer fra Womble og TMPG til den redigering, jeg ønsker at foretage, og at begge firmaer understøtter DolbyDigital ?

Gælder det også, uanset om man optager i VR-tilstand eller videotilstand på DVD skiven ?  (jeg ville jo tro, at der uanset om dvd disken er sat til den ene eller den anden tilstand gemmes i mpeg2 format )

Det kan godt være, at det ville være bedst at anskaffe redigeringsprogrammet med det samme, men jeg får nok alligevel ikke tid til at lave redigeringen før næste vinter, og jeg vil også gerne have muligheden for at afspille back-up DVD-erne i andre DVD afspillere, og derfor havde jeg tænkt mig at optage skiverne i videotilstand, men jeg må indrømme, at jeg indtil nu ved for lidt om VR-tilstand kontra videotilstand, bortset fra, at videotilstand skulle være mere kompatibel med afspilning i andre DVD optagere/afspillere, forudsat at skiverne er "finalized"

Spawn skrev:

""  Afhængig af hvad man vil lave er det sjældent nok med et enkelt program, du skal eks. bruge et til at "konvertere" din dvd-video eller dvd-vr om til en stor redigerbar mpeg fil inden du kan begynde at redigere den, så skal du lave selve redigeringen, og slutteligt vil du sikkert også gerne lave en dvd med menuer osv.

En god kombination du kan nå langt med, er en af Womble's 2 produkter til den rå klipning og splejsning, og TMPG dvd author til at importere/konvertere dvd'en om til en mpeg fil og til efterfølgende at importere den redigerede mpegfil for at lave en færdig DVD.    ""

Det forvirrer mig lidt, det du her skriver, jeg troede at filerne blev lagret på en DVD i mpeg2, men du taler om at konvertere DVD-en til mpeg ??

Og altså, jeg har nu prøvet at kopiere et Hi8 bånd til HDD ved at optage i XP kvalitet, hvis jeg kopierer til DVD uanset tilstand bliver der da ikke nogen forringelse af kvaliteten ? 

Mvh. Mads
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2006 kl. 20:43

De bliver optaget og komprimeret i mpeg2 format, men ikke som en lang desideret .mpg fil. Optager man i DVD-video mode lagres de i VOB filer som hver er ca 1gb stor, til dette hører en ifo fil hvori står oplysninger om VOB filerns indhold. Optager man i DVD-VR mode får men en lang VRO fil. Begge versioner indeholder komprimeret mpeg2, men ikke en lang .mpg fil som du behøver for at editere.

Derfor bruges eks.  dvd-author til at importere DVD-video eller DVD-VR, og gemme det på harddisken som en lang .mpg fil du kan editere.  

Hvis du har optaget i XP tilstand, og ikke længere end at det kan ligge på en dvd, så kan du kopiere det til en dvd uden kvalitetstab. Hvis det er for stort til en dvd, så du er nødt til at vælge en lavere kvalitet så vil den reencode med et kvalitetstab til følge

 

 

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu