recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ISF-kalibrering. Nogen, der har prøvet?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketISF-kalibrering. Nogen, der har prøvet?

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2006 kl. 20:07

Forresten, så er det slet ikke billedet ovenfor der er referencen, den kommer her:

Stadig nogen der mener at man kan vurdere subjektivt, om et billede ser korrekt ud?

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
mureren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Oktober-2005
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 710
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2006 kl. 20:11

Lære hvordan???

Gror der så lige et kalibreringsinstrument ud af fingrene på forumbrugere?

Mvh.

Mureren

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2006 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Forresten, så er det slet ikke billedet ovenfor der er referencen, den kommer her:

Stadig nogen der mener at man kan vurdere subjektivt, om et billede ser korrekt ud?

Det ligner til forveksling mit Toshiba som jeg har justeret det

Spøg tilside - ja, jeg mener faktisk godt at man subjektivt kan lave en kvalificeret vurdering af om billedet ser "korrekt" ud, også uden referencemateriale, hvis man ved hvad man skal kigge efter og har et godt billede at vurdere på. Men det er selvsagt langt sværere at vurdere uden egentligt referencemateriale, og langt sværere, for ikke at sige umuligt, at justere sig frem til et 100% "korrekt" billede uden referencemateriale.

Billede 2 var bedre end billede 1, men der kunne stadig ses kraftig farvestik i gråtoneskalaen i baggrunden så det bliver lilla i de hvide partier og hudtoner er for røde. På billede 3 er dette mindre udtalt men er der stadig.

Hudtoner kan være sværere at vurdere, da sådan et babyansigt godt kan være lidt rødmosset. Billede 3 kunne godt opfattes som tilnærmelsesvis korrekt i hudtonerne, hvis ikke man havde referencemateriale at sammenligne med, men farvestikket i gråtoneskalaen afslører alligevel at der stadig er noget galt.

Det sidste billede 4 som jeg håber rent faktisk er referencen har som jeg ser det korrekt gråtoneskala uden farvestik, hvor hvid er hvid og sort er sort, og hudtoner ser naturlige ud.

Spørgsmålet er så bare hvor tæt kan man egentlig komme på referencen med det TV man nu har til rådighed.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2006 kl. 23:07
Oprindeligt skrevet af mureren mureren skrev:

Gror der så lige et kalibreringsinstrument ud af fingrene på forumbrugere?

Det er der tilsyneladende mange der tror.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2006 kl. 23:47
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Stadig nogen der mener at man kan vurdere subjektivt, om et billede ser korrekt ud?

Jeg vil sige det sådan, at mange kan måske godt se når noget er galt, og måske endda hvad der er galt. Det kniber måske mere med at finde ud af, hvad man så gør for at rette det. Men man kan aldrig gøre det subjektivt uden at have referencen.

 

Til top
dunlop Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 187
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2006 kl. 01:19

Nu har jeg gået i den åbenlyse vildfarelse, at min skærm skulle skrues ned fra væggen og transporteres til TC for at Otto kunne stå i en skummel kælder hvor ingen kan kigge ind, mens han fremsiger hemmelige trylleformularer over den og så kunne jeg iøvrigt bare slippe 2-3000 kr når jeg henter den igen - og så TRO på at det har hjulpet.

Nu synes jeg at kunne læse her, at Otto kommer ud "on location" med sin rullende kuffert og laver et stykke seriøst skruearbejde (?)

Om det giver en forbedring, synes jeg egentlig at Otto har svaret så rigeligt på, men jeg savner stadig at få det hele afmystificeret lidt.

Otto - det er ikke for at du skal afsløre dine fiduser og jeg tror heller ikke at det du evt. vil fortælle kan bruges af vi andre amatører - du har garanteret noget dyrt målegrej med i din kuffert.

Men - jeg savner svar på nogle konkrete / relevante spørgsmål:

Kommer du / I ud på stedet og foretager kalibreringen ?

Hvad hvis man bor i Skagen, Tønder eller Rødby ?

Hvori består selve kalibreringen:  Skal bagbeklædningen skrues af ?  -  går du ind i en hemmelig setup-menu med en kode ?  -  eller justerer du kun på de muligheder der er i den almindelige brugermenu ?  -  hvis det sidste: hvordan sikrer man så at konen ikke skruer det hele skævt igen ?

Hvis justeringen skal foregå under de lysforhold der "er på stedet", er der vel ikke meget ved at få kalibreringen lavet midt på en sommerdag med kraftig sol ?

Otto - det er ikke for at snage i dine metoder, det er kun for at afmystificere tingene. Man sætter jo heller ikke sin bil til mekanikeren uden at vide hvad han agter at gøre ved den.

MVH dunlop

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2006 kl. 01:22

Oprindeligt troede jeg, at kalibreringen foregik "indefra". Dvs. via det service stik som oftest er at finde på bagsiden.

 

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2007 kl. 13:22

Jeg kan se jeg har glemt denne tråd lidt... Så her kommer et stærkt forsinket svar:

Oprindeligt skrevet af dunlop dunlop skrev:

Kommer du / I ud på stedet og foretager kalibreringen ?

Ja. Man kan vælge at købe et tv præ-kalibreret, men det vil altid være at foretrække at gøre det på stedet.

Oprindeligt skrevet af dunlop dunlop skrev:

Hvad hvis man bor i Skagen, Tønder eller Rødby ?

Så planlægger jeg mig ud af det. Som det er nu, så tager vi 2000,- for at kalibrere et tv in-house, og 2500,- hvis det skal gøres hos dig (dog mindre i forbindelse med fælleskøbet).

Oprindeligt skrevet af dunlop dunlop skrev:

Hvori består selve kalibreringen:  Skal bagbeklædningen skrues af ?  -  går du ind i en hemmelig setup-menu med en kode ?  -  eller justerer du kun på de muligheder der er i den almindelige brugermenu ?  -  hvis det sidste: hvordan sikrer man så at konen ikke skruer det hele skævt igen ?

Det er forskelligt fra tv til tv. Som regel er det via en særlig service-menu, men flere og flere tv giver mulighed for de nødvendige justeringer i bruger-menuen. Under alle omstændigheder indgår indstillingerne i bruger-menuen stort set altid (minus Pioneer). Der skal ikke rent fysisk skrues i noget på moderne tv. Der er ikke noget hemmeligt i resultatet, du får de kalibrerede settings på et stykke papir efter kalibrering. På nogle tv kan du godt risikere at konen får slettet indstillingerne (især Panasonic er et problem pga. den berygtede "N"-knap...). Bl.a. derfor er Pioneer de "rareste" at have med at gøre.

Oprindeligt skrevet af dunlop dunlop skrev:

Hvis justeringen skal foregå under de lysforhold der "er på stedet", er der vel ikke meget ved at få kalibreringen lavet midt på en sommerdag med kraftig sol ?

Det er hér det individuelle aspekt i en kalibrering kommer kraftigt i spil, for du har fuldstændigt ret. Blandt andet derfor er en kalibrering ikke bare lig med at sætte måleapparatet på skærmen, og følge nogle tal. Der indgår et stort aspekt af kompromisser, vurderinger og individuelle beslutninger, der kan påvirke kvaliteten af resultatet. At kalibrere en aften- og en dag-indstilling går ikke ud på at måle på tv'et under forskellige forhold, og følge målingerne. Det går ud på at bruge sin erfaring til at vide hvordan indstillingerne skal være under forskellige forhold.

Det er _langtfra_ alle de ting som man justerer på under en kalibrering, som kan måles! Reelt er det faktisk kun gråskalaen, og i nogle tilfælde til dels kontrasten, der justeres på baggrund af målinger (og grundfarver, i de tilfælde hvor de kan justeres). Brightness, til dels kontrast, sharpness, farvestyrke, DNR og alskens mulige og umulige billedmanipuleringskredsløb som tv'et måtte have, kalibreres ikke gennem målinger, men gennem subjektiv vurdering. At kalibrere et tv er _ikke_ objektivt. Målet for kalibreringen er objektivt, men det kan være meget subjektivt hvordan man bringer tv'et tættest på målet.

Det drejer sig altså sådan set ikke så meget om hvorvidt du har målegrej eller ej. Det drejer sig om hvorvidt du tror på at jeg er bedre til at justere end du er. Eller konkurrenten er. To forskellige ISF-certificerede installatører kan sagtens nå frem til to forskellige resultater.

Jeg vil tro at jeg har foretaget 30-40 forskellige kalibreringer på forskellige typer tv, før jeg begyndte at tage penge for det. Dette var før jeg blev ISF-certificeret. ISF-kurset var primært for at få det officielle logo på visitkortet - man lærer ikke at blive dygtig til at kalibrere, fordi man har været på ISF kursus. Et ISF kursus er en indførelse i de grundlæggende principper. Men hvis man tror at man kan starte fra scratch, og så udføre en god kalibrering efter 2 dages ISF-kursus, så bliver man skuffet..

Oprindeligt skrevet af dunlop dunlop skrev:

Otto - det er ikke for at snage i dine metoder, det er kun for at afmystificere tingene. Man sætter jo heller ikke sin bil til mekanikeren uden at vide hvad han agter at gøre ved den.

Jeg er ikke bange for at afsløre metoderne, de er langtfra hemmelige. Jeg er bange for at gøre det "poppet", i den henseende at hvis jeg forenkler forklaringerne så de er nemmere at forstå, så forenkler jeg også det udbytte du har af det - og så tror du måske at det er lige så godt at få fætter åge henne på hjørnet til at gøre det, som at få mig til at gøre det. For de fleste tænker netop: "Hvis han alligevel kun justerer i bruger-menuen, så kan jeg jo lige så godt selv gøre det?" Ja, hvis du udover målegrejet tilfældigvis har et par års erfaring og en grundlæggende forståelse for billedkvalitet der svarer til min, så kan du.

Jeg lytter imidlertid til hvad I siger, og jeg er i tænkeboks over hvordan jeg kan levere en forståelig, men stadig korrekt, forklaring af hvad kalibrering er og hvorfor man skal købe det.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2007 kl. 13:30

Forøvrigt: Dét med at tro på at det har hjulpet - på langt de fleste tv kan man til en vis grænse lave en "før - efter" demonstration, ved at bruge tv'ets forskellige hukommelser for indstillingerne - om ikke andet, så bare demonstrere en flig af hvad forbedringen består af. Hvis jeg ikke kan demonstrere for dig hvad forskellen er, på en måde der er tydelig nok til at du forstår det, så nulstiller jeg bare indstillingerne og går min vej igen. Det har imidlertid hidtil ikke været nødvendigt... Men som sagt, så har jeg et par gange sagt nej til at kalibrere udstyr jeg ved jeg ikke kan få en nævneværdig forbedring ud af.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2007 kl. 20:34
Jeg undrer mig lidt over prisen fordi jeg fik oplyst kr. 3000 af din kollega Søren Kruse, ikke at det skal forstås sådan at jeg brokker mig over det ser ud til det bliver billigere
Til top
Benton Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-April-2006
Status: Offline
Point: 571
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2007 kl. 07:24
Var det noget med, at dem der har købt via fælleskøb kunne få det billigere, eller var det kun hvis man bestilte kalibrering inden 30 dage efter.....eller sån?
Pioneer VSX-921, 5.1 Monitor Audio Silver/Radius 90. Samsung PS50C7705, Netgear WNDR3700, Synology DS211,AppleTV 3, WDTV Live.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu