recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - UPDATE Har jeg virkelig tabt 12.000,-?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUPDATE Har jeg virkelig tabt 12.000,-?

 Besvar Besvar Side  <1 567
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2009 kl. 16:59
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jacob P Jacob P skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jacob P Jacob P skrev:

Det er bevis nok i sig selv, hvis et fjernsyn ikke kan holde 2 år, så siger man (FKN) at fejlen har været der fra starten af.

Hvor siger de det henne??

 

 

Det følger af købelovens § 75 a, stk. 2, nr. 1, at salgsgenstanden, medmindre andet følger af parternes aftale, skal have en sådan holdbarhed, som køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente.

Af bemærkningerne i lovudkastet til denne bestemmelse, jf. herved Folketingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg A, s. 129-130, fremgår bl.a., ”Spørgsmålet om varens holdbarhed drejer sig om, hvor længe varen kan anvendes, uden at reparation er påkrævet. Opstår der som følge af varens egenskaber en fejl ved varen på et tidligere tidspunkt, end forbrugeren med rette kunne forvente, foreligger der en mangel. Fastlæggelsen af forbrugerens rimelige forventninger til varens holdbarhed må bero på en konkret vurdering, og der skal efter omstændighederne tages hensyn til salgsgenstandens karakter og omstændighederne i øvrigt. Forventningerne til holdbarheden af en salgsgenstands forskellige dele kan være forskellige.” Det fremgår endvidere, at ”er der tale om en fabriksny standardvare, må forbrugeren kunne forvente, at varen har en holdbarhed og kvalitet, som svarer til den generelle standard for sådanne varer.”

Det er jeg med på. Problemet er jo bare, at det undminerer reklamationsretten, som retteligt er mindst 2 år. Det er dog set at man kan klage over genstande ud over de 2 år.

Jeg overvejer pt. selv at forsøge en sag med mit TV. Det holdte 2 år og 3 mdr. Og jeg har netop modtaget svar fra forhandleren, der forventet nok, ikke mener der er noget at komme efter, selvfølgelig i henhold til reklamationsretten.
Men et TV til 16.000 der bliver defekt efter 2 år og 3 mdr, det er efter min personlige mening, noget man bør kunne forvente måtte holde væsentligt længere.

Så er spørgsmålet bare, om en sådan sag skal direkte i retten, eller om den skal/bør via FKN først.

 

I forlængelse af ovenstående kan jeg så meddele. Jeg har netop snakket med forbrugerstyrelsen, og der er ingen mulighed for at klage over produkter udover de 2 år. Hvis et produkt går i stykker dagen efter det har rundet 2 år, så er det bare bad luck for forbrugeren.

Selvfølgelig kan man altid klage, men man får ikke medhold.

 

 

Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2009 kl. 17:28
Til Kandersen, har du forhørt dig hos Samsung DK, hvad de siger?
Til top
Gromit Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2009 kl. 17:59

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Jeg har sgu ikke penge til bare lige at fise ud og købe et nyt - og kan det virkelig passe et man står med håret i postkassen med en 12.000,- dyr vare, som er ubrugelig?

Du kan prøve at klage men i følge lovgivningen, er der ikke mange chancer for, at det går din vej. 

Forbrugerklagenævnets afgørelse kan du ikke bruge til en skid.  Man har fået "ord" på at man har ret, dog ikke RETTENS ord, men dét er også dét eneste.  Mange forretninger ignorer simpelthen disse afgørelser fordi de ved, der ikke sker noget videre i sagen.  Forbrugeren er ALTID den lille/tabereren i disse sager.

En "civil" retsag er eneste udvej (som koster langt mere end de 12.000.-).  ..eller prøv at henvende dig til et forbrugerprogram i TV.   



Redigeret af Gromit - 12-Februar-2009 kl. 18:18
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 567
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu